آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Sunday, August 5, 2012

یک خانم در کابل بخاطر خشونت های خانواده گی دست به خودکشی زد

در اثر خشونت های خانواده گی در شهر کابل یک خانم دست به خود کشی زد.
این خانم نجیبه نام دارد و گفته می شود که وی به دلیل افزایش خشونت ها از سوی فامیل شوهرش دست به خود سوزی زده است.
این بارنخست نیست که زنان در افغانستان مورد خشونت خانواده گی قرار گرفته و جان می بازند.
شب گذشته نجیبه خانم که سه فرزند داشت در شهر کابل به سبب خشونت های خانواده گی خود را آتش زده و جان باخت.
خانمی که خود را مادر نجیبه معرفی کرد به رادیو آزادی گفت که لت و کوب شوهر و خشونت های اعضای فامیل شوهر دخترش باعث شد تا نجیبه دست به خود کشی بزند.
وی می گوید که عاملین این رویداد باید هر چه زودتر مجازات شوند:
« بلی چندین بار به من گفت که مادر! من سرخود یک کاری می کنم چرا که از زنده گی کاملاً خسته شدیم، گفتم: نی بچیم اینطور کاری را نکنی، اینکه آخرش خلقش تنگ شد و این کار را به حق خود کرد، چطور جگر یک مادر به اولادش خون نمی باشد ، اولادیکه سرتا پا سوخته باشد.»
یک عضو خانواده این دختر می گوید که پس آنکه نجیبه خود را به آتش کشید وی را به شفاخانه استقلال انتقال دادند و او در همین شفاخانه جان باخت.
در عین حال یکی از دوستان نزدیک نجیبه که نخواست نامش فاش شود به رادیو آزادی گفت که فکر می کند که در قتل نجیبه، شوهر، خسر و ننوی وی دخیل می باشند:
« من به صفت یکی از کسان که همرایش همراز بودم، میفامم که خسرش همرایش مناسبات نیک نداشت، شوهرش همیشه لت و کوبش می کرد، حتا نانش را جیره می دادند، فعلاً من دقیق نمی دانم که آیا خودش خود کشی کرده و یا از طرف فامیل شوهرش بوده، خسرش یک روز پیش در خانه خواهر و کاکا و اقارب نجیبه رفته و اخطار داده که من این دختر را می کشم.»
در هیمن حال دوکتور محمد علی ایشان رییس شفاخانه استقلال تایید کرد که نجیبه خود را با ریختن تیل بر سرو صورتش آتش زده است.
اما آقای ایشان گفت که جسد خانم نجیبه را برای تحقیق بیشتر به طب عدلی منتقل کرده اند:
« نظر به مشاهده خود مریض و نظر به حکایت خود مریض، او بالای خود تیل انداخته و خود را سوختانده است، فعلاً یک ساعت می شود که مریض فوت کرده است.»
این بار نخست نیست که زنان و دختران در افغانستان مورد خشونت های خانواده گی قرار می گیرند.
در گذشته نیز شماری از زنان و دختران در نقاط مختلف افغانستان به سبب خشونت های خانواده گی دست به خودکشی زده اند.
آگاهان مسایل اسلامی می گویند که خود کشی از نگاه اسلام یک عمل حرام می باشند اما عدم آگاهی از دین و مردسالاری در کشور سبب می شود که گاه گاهی  زنان برای رهایی از خشونت های خانوادگی دست به خود کشی بزنند.

درپی افزایش جرم وجنایت در جامعه عربستان



                                                       
زنان سعودی سلاح گرم می خواهند
1391, مرداد 13 - 18:05
در سایه افزایش موارد جرم و جنایت در جامعه عربستان، درخواست زنان سعودی برای گرفتن مجوز حمل سلاح و آموزش تیراندزای روز به روز در حال افزایش است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، دختران سعودی خواستار آموزش استفاده از سلاح در باشگاه هایی شده اند که، مسئولان آنها نیز زن باشند، تا بتوانند در شرایط بحرانی از خود و خانواده شان دفاع کنند.
"میدل ایست آنلاین" به نقل از یک دختر دانشجوی عربستانی نوشت: یاد گرفتن تیراندازی حق مشروع هر دختری است تا بتواند خود و خانواده اش را در برابر هرگونه آزار افراد مهاجم حمایت کند .. به دلیل افزایش جرم و پرسه زدن افراد بیکار، مسئولان باید مراکزی را برای آموزش تیراندزای و دفاع شخصی به زنان ایجاد کنند.
از سوی دیگر "علی الشمری" روانشناس و عضو کمیته حمایت اجتماعی در جده به یک روزنامه عربستانی گفت: طرح ایجاد باشگاه هایی برای آموزش تیراندازی به دختران بسیار مهم است.
وی با اشاره به افزایش جنایتهای خشونت آمیز، مواد مخدر و دیگر مسائل در جامعه عربستان، تأکید کرد: آموزش تیراندازی در سایه چنین فضایی برای دختران بسیار حیاتی است.
الشمری همچنین بر ضرورت آموزش ورزشهای رزمی و دفاعی به دختران در کنار تیراندازی تأکید کرد.
افزایش بیکاری و پرسه زدن در مناطق مسکونی در شهر جده و مناطق دیگر عربستان، به یکی از خطرهای جدی امنیتی خانواده ها تبدیل شده است.
این درحالی است که نیروهای امنیتی و مسئولان هیچ اقدامی برای حفظ جان شهروندان و اتخاذ تدابیر لازم امنیتی صورت نمی دهند.
گزارش برخی رسانه های عربستانی حاکی است که سرقت از مغازه ها و حمله به منازل در مناطق مسکونی در شهرهای مختلف عربستان روز به روز در حال افزایش است

زمــزمه هــای شــب هنــگام کــرزی


در طــاقک عــــرش نوشـــته بود نامـــک چـــرس
هــــر صبــــح و پگــــاه که جبــــرئیـــلش زده بود
آه پدر
یک دو دود دیگام بزن باز بخیر به زور خدا و دعای پیر عبدالقادر جیلانی یک حکومت دست نشانده ده واشنگتن ، یکی ده تهران و یکی ده اسلام آباد جور می کنیم
اداره حکومت واشنگتن ره بدست خود می گیرم ، از تهران ره به لالا قیوم و از اسلام آباد ره به محمود جان تسلیم میکنم
همی کاخ سفید امریکا ره یکی قالین اوغانی و توشک پخته یی فرش میکنم ، افتاوه لگن و چلم و برنجی هم فراوان
خیر است اگر نامش هم  کاخ سفید است مه به رنگ بیرق اوغانستان سیاه و سرخ و سبز رنگش می کنم
یکدانه شیر بدخور یال دراز هم  ده دان دروازش بسته می کنم که ایطور غر بزنه که اوباما تنبانش ره چتل کنه .  
آه پدری  
مه ره میگن کرزی ایطور سرش راه جور کرده ده زندان گوانتانمو بیاندازمش که تا دعای قنوت ره چپه و راسته یاد نگیره روی آسمان خدا ره نبینه
آه پدر، مه انتقام بیادرهای ناراض خوده ازش نگیرم کی ماندنی والایش هستم
انتقام سوختاندن قرآن کریم ره هم گرفتنی هستم ، نی فکر نکو که کرزی حماقت کده انجیل ره می سوزانه ، نی هیچ چیز ره نمی سوزانم فقط عبدالکریم خرم ره وزیر معارف و فرهنگ امریکا مقرر میکنم که سرود ملی امریکا ره ده پشتو سر شان بخوانه که زبانهای شان رگ شوه و نشین هایشان ده لق زدن بیایه
آه پدر
باز بخیر همرای همو اندیوال قدیم خود لالا بوش کار شریکی ره شروع میکنیم ، اما این دفعه مه موتروان هستم و بوش کلینر چرا که ده پشتو یک مثل است که : " ژرنده که دپلار ده هم په وار ده "
انشالله کلمه محمدی ره هم تا او وخت از برادر های ناراضم یاد گرفته سرش میخوانم که ده آخرت از آتش دوزق نجات پیدا کنه و هر دوی ما مثل دو بیادرک ها دست ده دست ده بهشت بریم
به جنــت مــــیرویم شــــانه به شــــانه
امیـــر المـــومنـــین حــیران بمـــــــانه
آه پدری  
ده همیی لب حوض کوثر بخیر چلم ره پر کده همطو یک بوغه یی بزنیم که شراب انتطهور ده گردش نرسه و دهان ملائکه ها واز بانه و از دودش حور و غلمان بیچاره خمار شده تپ و توپ ده زیر درخت های خرما و زیتون بیافتن
حیران بانن که کرزی ای شراب انتهور را از کجا پیدا کده ، خبر ندارن که ای شراب انتهور نیس ، پدر شراب انتهوراس ، بته فقیریس بته فقیری
آه پدری
بته فقیری با تقـــــــــديم حــــــــــــرمت
حقــــ(شـــمس الحــق)ــــانی