آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Friday, August 3, 2012

دو وزیر زن در کابینه 35 نفره مصر


شهرزاد نیوز: یک ماه پس از آغاز به کار محمد مرسی، رئیس جمهور اسلامگرای مصر، کابینه جدید این کشور به نخست وزیری هاشم قندیل، معرفی شد که دو زن در آن حضور دارند: نادیه زخاری (مسیحی) در مقام وزارت علوم و نجوا خلیل به عنوان وزیر امور اجتماعی.
به گزارش روزنامه آلمانی تاتس، سعید صادق، کارشناس امور سیاسی، در رابطه با وضع زنان گفت که در این زمینه تغییر زیادی ایجاد نخواهد شد و دولت جدید به این موضوع توجه چندانی نخواهد کرد.
به گفته وی، این کابینه با افکار نئولیبرالی اخوان المسلمین در زمینه اقتصاد هماهنگ است. نخست وزیر جدید عضو اخوان المسلمین نیست، اما بسیاری از افکار آنان را قبول دارد. چند وزارتخانه در اختیار تاجران پر نفوذ قرار گرفته است؛ از جمله وزارت نفت، سرمایه‌گذاری ها و تأمین اجتماعی. حقوق مربوط به کار و سندیکاها در آینده نیز با دشواری مواجه خواهند بود.
این گزارش حاکیست که برخلاف انتظارات، کابینه تحت سلطه اخوان المسلمین نخواهد بود. تنها سه تن از از وزرای وزارتخانه های جوانان، آموزش عالی و خانه سازی از اعضای حزب آزادی و عدالت، بازوی سیاسی اخوان المسلمین، هستند. حضور حسین طنطاوی، رئیس شورای نظامی به عنوان وزیر دفاع، از سوی چند روزنامه لیبرال مصر به عنوان توافقی پنهانی میان ارتش و اخوان المسلمین ارزیابی شده است.

اعتراض زنان برهنه عضو "فمن" به حضور ورزشکاران محجبه در المپیک


دو تن از اعضای جنبش لختی های فمن طی اقدامی در لندن به حضور «رژیم های اسلامی» در المپیک اعتراض کردند. آن‌ها بر بالاتنه عریان خود نوشته بودند: شرم بر المپیک، نه به شریعت!یکی از این فعالان فمینیست گفت که این رژیم ها فاشیست های زمان ما هستند. آن‌ها با زنان مانند انسان‌های درجه سه رفتار می کنند.جنبش فمن در جهان به خاطر اعتراض به روسپی گری، توریسم جنسی، تقلب در انتخابات و فساد حکومتی، با بالا تنه عریان، معروف است. در جریان مسابقات فوتبال جام اروپا در اوکراین و لهستان نیز آن‌ها دست به چند اقدام اعتراضی زدند و چند تن از اعضای گروه بازداشت و مورد بدرفتاری قرار گرفتند. شهرزاد نیوز

                                                                                                                         

منع بد دادن دختران در برخی از ولسوالی های بغلان

بشیر احمد غزالی ولایت بغلان
جمعه 13 اسد 1391 وقت محلی 10:26 PM رادیو آزادی 
بزرگان ولسوالی خنجان ولایت بغلان در یک اقدام بی سابقه فیصله کردند که دیگر هیچگاهی و در بدل هیچ جرم دختری را به بد نمی دهند.
آنها به رادیو آزادی گفتند، بعد از این فیصله، ده ها قضیه مهم به شمول قتل، حل شده و هر که به جزا اش رسیده، ولی هرگز نامی از بد دادن دختر که گاه در همچو قضایا معامله می شد، گرفته نشده است.
عبدالله جوشن پور عضو شورای انکشافی ولسوالی خنجان که قبلاً ریاست این شورا را به عهده داشت گفت، شورای انکشافی دست آوردهای زیاد دارد ولی ارزشمند ترین آن این است که توانسته در مدت کوتاه این ناپسند ترین رواج جامعه یعنی بد دادن دختران را از میان بر دارد و نگذارد دیگر دختر بیگناه قربانی جنایت مردی که باید خودش مجازات شود، گردد.
او افزود:
« قبلاً در زمان نور محمد تره کی و محمد ظاهرشاه و تا چند سال پیش بد دادن دختران رواج بود، اما زمانیکه شورا ها ایجاد شد، این موضوع کاملاً منع قرار داده شد و ما فیصله کردیم که هر که بد می کند بد ببیند و لازم نیست که ما به جای اینکه خود او مجازات شود یک دختر بیگناه را به بد بدهیم و این را در دوزخ و او را در راحت قرار بدهیم، و خود ما هم به لعنت خدا گرفتار شویم، ما به حرف خود ایستاده هستیم و هرگز نمی گذاریم بعد از این دختر مظلوم قربانی جنایت دیگر شود. این وعده ما به پیشگاه خداوند و مردم ماست که به آنچه گفته ایم عمل می کنیم.»
در ولسوالی خنجان دو نوع شورا وجود دارد، یکی شورای انکشافی مربوط به وزارت انکشاف دهات و دیگری شورای مردمی مستقل.
اینجا هر دو شورا به طور جداگانه و در نشست های بزرگ بد دادن دختران را تحریم و فیصله کردند که بعد از این هیچ دختری را به بد نمی دهند.
عبدالجبار رییس شورای مردمی مرکز ولسوالی خنجان که او نیز با تشکیل نشست بزرگ بد دادن دختران را منع قرار داده است، می گوید که او از این کار نفرت دارد و تا زنده است نمی گذارد نام از این عمل غیر انسانی گرفته شود.
این بزرگ قومی ولسوالی خنجان گفت:
« از مدت چهار سال به این طرف که شورا ها بار دوم انتخابات کردند در منطقه ما هیچ دختری به بد داده نشده است.
ما با راه اندازی جلسه بزرگ به اشترا ک علمای دین، بزرگان قوم و خبرنگاران منطقه این موضوع را قطعاً ممنوع کردیم و گفتیم که بد را برادر می کند و چرا تاوانش را خواهر که جرم ندارد، بدهد.»

این بزرگان قومی ولسوالی خنجان افزون بر این در قسمت پایین آوردن مهریه دختران و مصارفات عروسی نیز قیودات را وضع کرده اند که به باور آگاهان، اگرعملی شود می تواند موجب احیای مجدد فرهنگ زیبای اسلامی و انسانی که از قرن ها بدین سو در بسا نقاط جهان تیره و تار شده است گردد.
بزرگان خنجان می گویند: سنگینی مهریه و مصارف گزاف عروسی ها که حالا از میان رفته، چنان سایهء بر سر ازدواج ها افگنده بود که عدهء زیاد از جوانان پیر شدند ولی نتوانستند به آرزو و حق طبیعی شان که ازدواج بود، برسند.
عبدالله جوشن پورعضو شورای انکشافی ولسوالی خنجان در مورد می گوید:
« قبلاً مهر دختر پنچ لک و شش لک بود و این بار سنگین باعث آن بود که هم دختران و هم پسران پیر شوند و نتوانند ازدواج کنند. زیرا توان پرداخت آنرا نداشتند.
ما فیصله کردیم که مهر دختر از یک لک بالا نباشد.
هر فیصله ما خیلی محکم است و ضمانت اجرایی قوی دارد.»

پیش از این بزرگان قومی ولسوالی اندراب این ولایت نیز در یک اقدام مشابه بد دادن دختران را منع کرده و تعهد سپرده بودند که دیگر از هر راه ممکن جلو این ظلم و بی عدالتی را می گیرند و نمی گذارند حتی نام از آن گرفته شود.
همچنین گزارش های رسیده از برخی ولسوالی های دیگر این ولایت نیز حاکی از آنست که بد دادن دختران در آنجا ها هم ممنوع شده و در حل و فصل قضایا حرفی از آن شنیده نمی شود.
حامیان حقوق زن در افغانستان این حرکت مردمی را مهم ترین گام در جهت محو خشونت علیه زنان می دانند و می گویند، همین انگیزه زدودن ظلم بر حق زنان که در افکار بزرگان قوم ایجاد شده، نوید خوشی برای آنست که آهسته آهسته این سنت نا پسند نابود و مردم از شر آن نجات یابند.
اما بد دادن دختران چیست و چگونه دختری به بد می رود مردم می گویند:
از قدیم چنین بوده که در برخی موارد اگر کس مرتکب قتل یا بی عزتی کسی یا خانواده می گردید مجبور یا کشته می شد و یا هم بهای سنگینی می پرداخت تا زجر برای خودش و پند برای دیگران می گردید، ولی اگر جانب متضرر راضی به قبول خون بها نمی شد بزرگان محل دختری از خانواده قاتل یعنی ناموس او را به نام بد به متضرر می دادند و قاتل را از مجازات که باید می شد، نجات می بخشیدند.
اما این دختر که قربانی جنایت دیگری می گردید و به عنوان عروس به خانهء دشمن می رفت از چه حیثیت و مقامی بر خوردار بود مردم می گویند:
این بستگی به حیثیت و وجدان خانواده شوهرش داشت که با او چه می کردند، ولی اکثراً زبون، ذلیل، طعنه سار و مورد خشونت همه بود تا از زندگی بیزار می شد و می مرد.
اینکه این دختر در چه سن و سالی بود فرقی نمی کرد و چه بسا دختران که زیر سن ده سال به بد داده شدند و مدت بعد از وحشت و عذاب مردند و بخاک رفتند.

کمپاین : "  نه خشونت و نه تجاوزبه زنان وکودکان "
 ما فیصله هردوشورا را به دیده قدرنگریسته ،تمنا داریم تا همچو فیصله ها جامه عمل پوشیده
ودرسراسر کشور مورد تایید و اجرا قرار گیرد.

کمپاین : " نه خشونت و نه تجاوزبه زنان وکودکان "


اجراات مدیریت عمومی حقوق بشر ازتاریخ 15/2/1391 الی 15/3/1391 قرار ذیل است. سمونوال غالب"میاخیل"
مدیرعمومی حقوق بشر
  ارائیه اطمینان به اداره ایوپول از صورت توزیع تعدادسیزده هزار بوکلیت ها به جزوتام های پولیس.
- تعقیب مکتوب درباره ار سال نظریات در مورد ایجاد اداره امبودز من پولیس .
- ارسال گزارش تلفات ملکی بالاثر بمبارد قوای ایساف درولایت بادغیس به ریاست محترم عمومی دفتر مقام.
- ترتیب گزارش از اجراات امر (0169) مورخ 24/12/1390 مخترم وزیر صاحب امورداخله به ار تباط استعلام ریاست محترم عمومی تفتیش.
-ترتیب مکتوب از اجراات وزارت امورداخله پیرامون منع شکنجه در محلات سلب ازادی به ریاست حقوق  بشر واموربین المللی زنان وزارت محترم امور خارجه وریاست محترم ارتباط خارجه ریاست محترم دفتر مقام ارسال گردیده است.
- به عموم قوماندانی های زون های ساحوی مکتوب اصدار گردید تا درمورد دفاع وحمایت از حقوق بشر که محترم و زیر صاحب  امورداخله   به مثابه اولیت کاری خویش در کنفرانس پولیس ملی با ان تاکید نمود اقدامات واجراات نموده اطمینان دهد.
- امریت های جندر وحقوق بشر قوماندانی های امنیه ولایات بامیان، جوزجان، سمنگان، هرات، بادغیس، غور، وفراه از محابس وتوقیف خانه نظارت واز صورت نظارت خویش اطمینان ارائیه نموده است .
-    گزارش  خشونت علیه زنان طی ماهای حمل وثور سال1391ترتیب وبه دسترس محترمه لطیفه که در جلسه مشرانوجرگه اشتراک مینماید قرار داده شد.
-قبلا مسمات شمیلا که در ولسوالی بلخ ولایت بلخ از طرف اختر محمد افسر کندک شاهرا ه پولیس مورد تجاوز قرار گرفته بود و موصوفه توسط فامیل شان به داخل منزل کوته قلفی گردیده بود که بالاثر سعی وتلاش پولیس موصوفه از منزل ازاد وبه ریاست زنان افغان در مزار تسلیم وافسر موصوف به خارنوالی معرفی وتحت جلب قرار دارد.
علل وعوامل خودکشی مسمات مینه بنت حاجی لعل محمد در شهر زرنج ولایت نیمروز تعقیب و نگاشته شد که مرتکبین ان در یافت ودستگیر گردیده اطمینان دهید.
-ترتیب وارسال گزارش از محبس ولایت نیمروز غرض اجراات بعدی به ریاست محترم
عمومی دفتر مقام.
- ارسال شکایت خانم شازیه مسکونه و لسوالی بگرامی ولایت کابل راجع به غضب ملکیت شان توسط یکی از ملک های قریه به زون 101 اسمایی کابل  غرض اجراات ارسال گردید.
- اسا می محمد ناصر که در قتل مسمات ارزو متهم بوده توسط پولیس در منطقه باغ علی مردان دستگیر وتحت نظارت قرار دارد.
- درجریان نظارت هیئت موظف ریاست جندروحقوق بشر که تحت ریاست محترم سمونوال سید عمر "صبور" ازمحبس اناثیه بادام باغ  بتاریخ 28/2/1391 صورت گرفت مشکلات وشکایت ذیل به ملاحظه رسید:
- مسما ت مینا بنت شهاب الدین مسکونه باغ علی مردان که در موضوع اختطاف طفل تحت توقیف قرار داشت  ونسبت مشکل اقتصادی به وکیل مدافع ضرورتداشت از موضــــوع   به وکلای مدافع خبر داده شد.
- مسمات فاطمه بنت کاظم که 86 سال عمر دارد ودر موضوع اتهام اختطاف از مدت 4 سال به این طرف بی سرنوشت بوده به محکمه امنیت ملی وخارنواتی امنیت  ملی از مشکل شان خبر داده شد.
- موضوع تکلیف روانی مسمات لیلا بنت بابا جان مسکونه ولسوالی جاغوری ولایت غزنی غرض اتخاذ تدابیر به ریاست محبس مرکزی اخبار گردید.
- مشکل چاها سفتیک محبس ولایت پکتیا که در گزارش منعکس گردیده بود به ولایت پکتیا وریاست محبوسین اخبار تادر حل مشکل شان اقدام گردد.
نظارت خانه ولایت پکتیا که از لحاظ موقعت وبودوباش دچار مشکل است به ریاست دفتر خبر داده دشد.
- موضوع عدم همکاری ادارات کشفی در ارایئه راپور ها وگزارشات به تمام زون ها خبر داده شد تا همکاری نمایند.
- از مشکلات وپیشنهادات کهمحبوسین که در گزارش هیئت موظف  تحت ریاست محترم سمونوال سید عمر "صبور"پیرامون محبس اناثیه بادام باغ  به ریاست محابس اخبار گردید.
- مسوولین محبس پکتیا در برج ثور به تعداد  دوبار از محبس مربوط نظارت نمودوکدام مشکل را به ملاحظه ننموده است
- امریت جندر وحقوق بشر کاپیسادر گزارش خویش ذکر نموده که در جریان نظارت به تعداد سه موارد تخطی وکم توجه را در نظارت خانه که اضافه تر ازمیعاد نظارت مظنونین بوده  به مشاهده رسیده است. وبه تعداد سه مراتب از محبس کاپیسا کنترول به عمل اورده است. هم چنان امریت کاپیسا در گزارش خویش از 4 موارد تخطی حقوق بشر که بالاثر در گیری دولت ومخالفین به تعداد 4نفر اهالی ملکی شهد و6 نفر زخمی گردیده تحریر نموده است.
امریت جندروحقوق بشر بدخشان از نظارت محبس اطمینان ارائیه و شهرت 14 نفر محبوسین وسه نفر توقیف شده گان را ارسال نموده است.
- امریت جندر وحقوق بشر نیمروز ازمحبس مربوطه نظارت نموده وتحریر نموده که به تعداد286 نفر محبوس در محبس موجود که از جمله 21 نفر سیاسی11 نفرزن و27 توقیفی اطفال میباشد
- مدیریت جندر وحقوق بشر زون 202 شمشاد شهرت 216نفر محبوسین را ارسال که از جمله ان 21 نفر سیاسی و21 تن مظنونین  متباقی در جرایم عادی محبوس میباشند
- امریت جندر وحقوق بشر ولایت هلمند در گزار خویش ذکر نموده بود که در جریان نظارت که از محبس ولایت هلمند صورت گرفت اسامی بور محمد ولد عبدالکریم که از طرف امنیت ملی در مسایل سیاسی دستگیر ومدت سه سال می شود که در محبس عمومی ولایت هلمند توقیف میباشد وی برای فعلا فلج گردیده و به گفته خودشان دوسیه اش ناپدید گردیده است.موضوع به  محکمه ریاست محترم عممی امنیت ملی اخبار گردید.
- هیئت موظف امریت جندر وحقوق بشر  قوماندانی امنیه ولایت بامیان در  نتیجه نظارت از محبس ولایت  بامیان شکایات ومشکلات محبوسین را به ترتیب ذیل متذکرگردیده است:
- عزرا بنت سید ابراهیم شکایت داشت که از مدت یک سال تحت توقیف قرار دارد ولی تعین سرنوشت نه گردیده است.
- محمد اسحق ولد شیر محمد شکایت داشت که از مدت 11 ماه میشود که محکمه استیناف دوسیه شان را فیصله ننموده ودر حال بی سرنوشتی به سر میبرد.
- غلام رسول ولد محمد  حیدر از مدت 7 ماه به این طرف بی سرنوشت میباشد. هر سه موضوع به مقام محترم ستره محکمه ومقام محترم لوی خارنوالی اخبار گردید.
- مشکل وسایط انتقال محبوسین وجنراتور غرض تنویر به ریاست محترم عمومی دفتر اخبار گردید.
امریت جندر وحقوق بشر قوماندانی امنیه کندز از مرکز اصلاح وتربیت اطفال کندز نظارت نموده وشهرت 29 نفر را ارسال که به مدیریت عمومی حقو ق اطفال ارسال گردید.
در گزارش امریت مذکور که از محبس ترتیب نموده ذکر گردیده که به تعداد(147)ئ نفر توقیفی ذکور به تعداد(10) نفر توقیفی اناث وبه تعداد465نفر محبوسین ذکور 21 نفر محبوسین اناث موجود و از بر خورد مسوولین کدام شکایت نداشتند.
- به اساس گزارش مدیریت جندر وحقوق بشر زون 303 پامیر دونفر استادان مرکز تربیوی مارمل  ولایت بلخ هریک عزیزالله ونورمحمد بالای مسمات هلا ل نامه تجاوز جنسی  فعل لواط نموده بود که موضوع شان رسما به خارنوالی منع خشونت علیه زنان ارسال گردیده ولی اکنون مسمات هلا ل نامه از موضوع  وادعای اش منصرف گردیده وبا ارائیه اسناد شفاخانه روانی وممانعت پدر شان از معاینات طبی وعدم شواهد ومدارک خارنوالی استیناف ولایت بلخ موضوع را به لوی خارنوالی ارجاع نموده است  از اینکه موضوع باعث بد نامی پولیس گردیده وقوماندانی محترم عمومی تعلیم وتربیه نیز در جریان است باید مقامات محترم توجه نماید جریان به لوی خارنوالی  محترم  اخبار واظها رنظر گردید که در موضوع از اعمال نفوذ استفاده گردیده وقوماندان مارمل به طرف داری پسر اش عزیزالله نام وبه منظور کتمان حقایق هر سه نفر را از بست تبدیل ومنفک نموده اند.
-امریت جندر وحقوق بشر تخار  در برج ثور از محابس اناثیه وذکور واصلاح تربیت اطفال نظارت نموده کدام شکایت وحود نداشت وهم هیچ یکی از محبوسین وتوقیف شده گان  شکنجه نه گردیده است در محبس جمعا به تعداد 431 محبوس 85 نفر توقیفی 24 نفر محبوس اناثیه  10 نفر توقیف اناثیه 15 نفر اطفال تحت حجز با والدین شان موجود بودند وهم چنان به تعداد 39 نفر اطفال محجوز ذکورو5 نفر اطفال محجوز اناث در مرکز اصلاح وتربیه اطفال نگهدار ی میگردید.
- امریت جندر وحقو ق بشر قوماندانی امنیه بغلان از محبس مربوط نظارت نموده واظهار داشته که در محبس فعلا  به تعداد314 نفر محبوسین ذکور وبه تعداد13 نفر از محبوسین زن در شرایط خوب به سر میبرند وکدام مشکل نداشتند.
- به اساس گزارش زون 303 پامیر مسمات نور نسا بنت خال محمد که 17 سال عمردارد ومسکونه باغ شمال پلخمری میباشد می خواست با محمد جواد 18 ساله مسکونه خیر خانه کابل فرا ر نماید از اینکه موصوفه نامزاد دارد موضوع به خارنوالی محول گردیده است.
- مسمات مریم بنت ظابط خان 22 ساله ورویدابنت سلیم 20 ساله که مسکنین ولایت تخار میباشد به تاریخ 11بر 12 /1/1391 با متضرر قضیه  اسامی باز علی د ستگیر وبه خارنوالی معرفی گردیده است.
- مسمات عاقله بنت صفر علی 19 ساله با اسامی احمد ولد عبدالحمید شوهرش  به ریاست امور زنان ولایت بغلان تسلیم گردیده است.
- کریمه بنت قربان علی به اتهام فرار از منزل  با اسامی رمضان مسکونین باغ شمال پلخمری به ریاست امور زنان تسلیم داده شده است.
- مسمات را سا گل بنت عبدالغفور 15 ساله مسکونه ولسوالی بورگه ولایت تخار در اتهام با فراراز منزل با قاری محمد در ولایت بغلان دریافت وبه ریاست امور زنان تسلیم داده شده است.
-اسامیان نیازعلی ومحمد اسحق به اتهام قتل مسمات سهیلا از ساحه چهار قلعه ناحیه 11 شهر کابل توسط پولیس دستگیر وتحت نظارت فرا دارد.
- اسامی ذین العا بدین ولد گلاب مسکونه ولسوالی چهاردره ولایت کندز توسط سلاح دست داشته خویش مسمات نجیبه بنت احمد دین مسکونه ولسوالی مذکور را با سه  طفل 13ساله7 ساله و5 ساله به قتل رسانیده واز محل فرار نموده درمورد دستگیری  فاعل و به خارنوالی سپردن شان به زون 303 پامیر وظیفه داده شد.
- مسمات وجیه بنت شیر محمد بتاریخ 22/2/1391 توسط شوهرش اسامی محمد حسن در منطقه دشت شور ولسوالی بلخ ولایت بلخ به قتل رسیده فاعل فرار وبه اساس  ادعای پدرش دونفر دیگر توسط پولیس دستگیر گردیده است همچنان درمورد دستگیری مرتکب اصلی موضوع به زون 303 پامیر تحریر گردیده است.
- امریت جندر وحقوق بشر قوماندانی امنیه ولایت ننگرهاردر جریان برج ثور سال 1391 از محبس ننگرهار نظارت به عمل اورده که جمعا در محبس به تعداد 1244 نفر محبوسین تحت حبس قرار داشت که از جمله 26 نفر اناث با 19 نفر طفل میباشند. تعداد9 بخش صناعتی برای محبوسین فعال که دربخ شخیاطی به تعداد(5) نفر در بخشنجاری به تعداد( 15) نفردر بخش فلز کاری به تعداد(10) نفر در بخش قالین بافی به تعداد( 15) نفر در بخش موره دوزی به تعدا( 670) نفر در بخش دهقانی وباغبانی به تعدا( 35 ) نفر در بخش سلمانی به تعدا د( 7) نفر در بخش دوبی گری  به تعداد( 5) نفر در کامنین به تعداد (6) نفر  فعالیت دارند.
- د رتوقیف خانه ولایت ننگرهار یک نفر به اسم  ذاکرالله ولد خایسته خان که به اتهام اختطاف از طیق ریاست امنیت دولتی معرفی گردیده  قرار اظهارت خودش توسط کارمندان امنیت دولتی مورد لت وکوب قرار گرفته که اثار لتوکوبی در قسمت پشت، قسمت هردو بازو دست وسینه به مشاهده می رسید جریان لت وکوبی شان به دفتر یونما گزارش داده شده است. جریان موضوع به ریاست محترم عمومی دفتر ومدیریت عمومی حقوق بشر ریاست امنیت ملی اخبارگردیده است.
امریت جندر وحقوق بشر کنر ها از محبس کنرها از توقیف خانه ان واز نظارت خانه شان کنترول نموده که کدام مشکل گزارش داده نه شده صرف ذکر نموده که در برج ثور درمحبس به تعداد (200) نفر محبوسین به تعداد( 31) نفر توقیف شده گان و24 نفر نظارت شده گان وجود دارد.
- ازمحبس ولایت پروان به مناسبت بیستمین سالگرد پیروزی جهاد ملت افغان به
تعداد(25) نفر محبوس رهاگردیده که از جمله ان (2) نفر انلث میباشند.
اجراات مدیریت عمومی حقوق بشر از تاریخ 13/3/1390 الی تاریخ 17/3/1391
امریت جندر وحقوق بشر ولایت لغمان از محبس مربوطه در برج ثور نظارت نموده کااز کدام شکل گزارش ارائیه ننموده صر ف تذکر داد ه که جمعا در محبس ولایت لغمان به تعداد(199) نفر محبوس موجود که از جمله به تعداد(37) نفر ان محبوسین سیاسی میباشد.
- مسمات شکیبا بنت خلیل الرحمن مسکونه قلعپه سوخت ولایت پروان بتاریخ 21/12/1391 توسط جگرن بلند خان ولد حاجی پاینده خان مسکونه قلعچه سوخته افسر قول اردوی شاهین به قتل رسده که از طرف پولیس دستگیر گردیده است.
 دید گا های ریاست عمومی محابس وتوقیف خانه ها مورد مطالعه قرار گرفت  شماره 19 ان تاحدودی به مدریت محترم حقوق جندر ارتباط داشت وان اینکه دریافت حرفه برای زنان محبوس بوده  که به مدیریت جندر اخبار گردید.
 مسمات اصفه  لیلما ونورالنسا که از ولایت فاریاب اختطاف گردیده بود بتاریخ 43/1391 در مربوطات حوزه 17 دریافت وعاملین هریک قاری رمضان ، قاری غلام دستگیر و عنایت دالله توسط پولیس دستگیر گردیده است.
- مسمات نادره خانم فیض الله در قریه بالای مردیان ولسوالی فیض اباد ولایت جوزجان بتاریخ 8/3/1391 در منزل اش ذریعه فیر کلا شینکوف از طرف افراد مسلح به قتل رسیده است  در مورد به زون 303 پامیر اخبار تا عملن را دریافت وبه خارنوالی تسلیم نماید.
- به اساس گزارش ریاست محترم عمومی اوپراسیون  بتاریخ 8/3/1391 اسامی قره بایی ولد عبدالرحیم که مجرم سرقت بوده در محبس ولایت تخار خود کشی نموده موضوع شان از ریاست محترم عمومی محابس تعقیب گردید.
 به اساس گزارش 119 یکی از دختر ها که در باغ ریس مربوط حوزه پنجم زندگی مینماید اظهار داشته که از طرف برادران اش قیس وهمایون همه روزه مورد لت وکوب قرار میگیرد که چندی قبل در حوزه از برادرانم تعهد گرفته شد ولی انها باز هم دست به لتوکوب بنده زده است وپایم را شکستانده ود تگابی منزل زندانی نمده اند موضوع رسمی وتلیفونی به زون 101 اسمایی اخبار گردید.
- اسامی نورالله ولد مرادخان که در قتل مادر خود از تاریخ 6/9/1389 در محبس ولایت پنجشیرتحت توقیف قرار دارد والی اکنون بدون سرنوشت میباشد غرض اجراات بعدی به مقام ستره محکمه ولوی خارنوالی تحریر گردید.
- قضیه فرا رازمنزل مسمات عاقله بنت صفرعلی باشنده شهر پلخمری به مظنونیت عبدالغفور به قوماندانی بغلان غرض اجراات قانونی محول گردید.
- قضیه لت وکوبی گدایی بنت محمد اسلم به مظنونیت هریک حاجی پامیر وجوره بای باشنده گان قریه سرکنه شهر ایبک سمنگان به خارنوالی محول گردید.
موضوع  فرار ازمنزل منزل مسمات نصیره بنت خال بای توسط عزت الله  مسکونین ولایت تخار محول خارنوالی گردید ه است.
- موضوع مجروحیت وحیده نامه بنت محمد حلیم مسکونه ولایت بلخ به مظنونیت عبدالرحیم محول خارنوالی گردیده است.
- موضوع مجروحیت مسمات نسرین بنت غلام داود مسکونه کارته پارسا شهر مزار شریف به مظنونیت فروق ولد سردار  مسکونه قریه مذکور به خارنوای محول گردیده است
مسمات زرغونه بنت جمعه خان مسکونه ولسوالی دولت اباد  ولایت فاریاب در لیل 6/7/2 1391 از طرف افراد ناشناس به ضرب چوب وسنگ بالاخره خفک گردیده دبه قتل رسیده موضوع تحت کشف پولیس قراار دارد.
- به اسا س گزارش امریت جندر وحقوق دبشر قو ماندانی ولایت تخارمحبس در برج ثور کنترول وکدام مشکل به نظر نه رسید جمعا در محبس به تعداد ( 431) نفر محبوسین ذکور وبه تعداد( 24) اناث  وبه تعداد85 نفر توقیفی ذکور و10 نفر توقیف یاناث و15 نفر اطفال با ما  دران شان موجود بودند.هم چنا ن در مرکز اصلاح وتربیت اطفال به تعداد 44 نفر اطفال تحت حجز قرارداشتند.
- اشتراک مدیر عمومی حقوق بشر درجلسه هماهنگی ادارات زیربط در کمیسون مستقل حقوق بشر بتاریخ 14/3/1391 .
-موضوع خودکشی مسمات نهیره بنت غلام جیلانی محصل صنف چهاردهم انیستیتوت حساب داری که بتاریخ 11/3/1391درمربوطات حوزه ششم خودکشی نموده ازون 101 اسمایی علل ان معلوات خواسته شد.
- راجع به خودکشی مسمات سید بی بی بنت محمد حسن مسکونه ولسوالی شکردره کابل که بتاریخ 9/3/1391 به علت نامعلوم صورت گرفته راجع به علل ان ودستگیری فاعل  از زون 101 اسمایی موضوع معلومات مطالبه گردید.
- یک زن که در ولسوالی لعل وسر جنگل ولایت غور به علت نامعلوم خودکشی نمده از زون 606 انصار معلومات مطالبه گردید.
- مسمات فرشته دختر سمونمل عبدالسلام در ولایت فراه ذریع تفنگچه پدرش بتاریخ 12/3/1391 خودکی نموده که موضوع به زون 606 انصار خبر داده شد تاعلل خودکشی وبی پروایی افسر نسبت به سلاح دست داشته شان مورد بررسی قراار گیرد.
- د ر باره اینکه تعهد نامه پولیس منحیث ضمیمه بوکلیت پولیس وحفاظت اطفال باید از طریق ریاست محترم عمومی حقوق پولیس داخل اقدام گردد.
بااحترام
ادامه دارد ....