آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Friday, July 27, 2012

واکسن آنفلوانزای بدون سوزن برای کودکان ساخته شد

کمپاین تبلیغاتی " نه خشونت و نه تجاوز به زنان وکودکان "
انگلیس به هر کسی در سنین بین 2 تا 17 سالگی به زودی واکسن بدون سوزن آنفلوانزا ارائه می‌کند.
به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس به نقل از بی بی سی، واکسن آنفلوانزای بدون سوزن که به زودی به تمام کودکان انگلیسی ارائه می شود بر خلاف واکسن های طبیعی، یک اسپری بینی است و ترزیقی نیست.
انگلیس اولین کشور در جهان است که نسبت به واکسیناسیون آنفلوانزای رایگان برای همه کودکان اقدام می‌کند.
امید می رود که این واکسن جدید، تعداد افراد مبتلا به آنفوانزای بستری شده در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از این بیماری را کاهش دهد.
واکسن های جدید در اوایل سال 2014 ارائه خواهد شد.
آنفوانزا یک عفونت ویروسی است که بینی، گلو و ریه را در گیر می‌کند. علائم این بیماری شامل تب، درد بدن، سر درد، خستگی، بی اشتهایی،سرفه خشک، احساس خشکی یا زخم در گلو است  که به صورت ناگهانی ایجاد می‌شوند.
آنفلو انزا با سرماخوردگی متفاوت است و علائم شدیدتری دارد. بیشتر افراد بدون عارضه خوب می‌شوند اما برخی اوقات عفونت باکتریایی مانند عفونت گوش، فونت سینوسها یا التهاب مجاری هوایی هم به آن اضافه می‌شود.

منع یک ورزشکار از پوشیدن چادر در مسابقات المپیک

  " نه خشونت و نه تجاوزبه زنان وکودکان "
27.07.2012
فدراسیون بین المللی ورزش جودو اعلام کرده که یکی از ورزشکاران اناث عربستان سعودی اجازه نخواهد داشت که در جریان مسابقه، چادر بر سر داشته باشد. البته این یکی از دو ورزشکار دختر است که عربستان سعودی برای نخستین بار آنها را به بازی های المپیک فرستاده است.
ماریوس وایزر، رئیس فدراسیون بین المللی جودو با اعلان این تصمیم که وجدان علی سراج نمیتواند چادر برسر مسابقه دهد، افزود که این فیصله، مطابق اصول و روحیۀ ورزش جودو صورت گرفته است.
یک سخنگوی این فدراسیون نیز گفت که یکی از دلایل این تصمیم، نگرانی مصئونیت در مسابقه بود. وی افزود، جودو که هنر رزمی جاپانی میباشد، فرقی را در مسایلی از قبیل سیاست و مذهب نمیشناسد و مسابقه دهندگان فقط بر اساس مهارت های ورزشی جودو، قضاوت می شوند.
در همین حال، مینکی واردِن از گروه ناظر حقوق بشر در اعتراض به این تبصره ها گفته است که اگر این تصمیم، سهمگیری وجدان علی سراج، دختر ورزشکار از عربستان سعودی را در مسابقات مختل سازد، جای "شرم" خواهد بود
خانم واردن یاد آور شد که تصمیم عربستان سعودی برای روانه کردن ورزشکاران زن برای نخستین بار به مسابقات المپیک، یک تغییر بزرگ و ارمغان آور امید به زنان عربستان سعودی بود که باید از آن به بهترین وجه استقبال به عمل می آمد


مردم بامیان خواهان رسیدگی فوری به دوسیه قتل شکیلا شدند

کمپاین" نه خشونت و نه تجاوزبه زنان وکودکان "
محمدزمان احمدی- بامیان
چهارشنبه ٠٤ اسد ١٣٩١ ساعت ١٥:١١
صدها تن از باشندگان بامیان، پیش از چاشت امروز چهار شنبه، با راه اندازی تظاهراتی مسالمت آمیز، خواهان رسیدگی عاجل و عادلانه به دوسیه قتل شکیلا شدند.
صدها تن از باشندگان بامیان، با راه اندازی تظاهراتی مسالمت آمیز، خواهان رسیدگی عاجل و عادلانه به دوسیه قتل شکیلا شدند.
شکیلا،دختر 16 ساله ای بود که در هفتم ماه دلو سال گذشته در خانه واحدی بهشتی عضو شورای ولایتی بامیان به قتل رسید.
باشندگان بامیان خواستار اعزام هیئتی ویژه با نظارت مستقیم کمیسیون مستقل حقوق بشر برای شناسایی مجرم اصلی این قضییه به بامیان شدند.
در این تظاهرات که از مسجد " شهید مزاری" تا چوک الیکین بامیان ادامه داشت، تظاهرکنندگان با سردادن شعارهای "سارنوالی بامیان، شرمت باد"، "خودکشی شکیلا، دروغی است برملا" و " سید یحیی استعفا استعفا" خواستار برکناری یحی احمد یار رئیس سارنوالی مرافعه بامیان نیز شدند.
عبدالله برات از فعالان مدنی بامیان که در راه اندازی تظاهرات امروز، نقش کلیدی داشت به خبرگزاری بخدی گفت:" ما می خواهیم هیئت ویژه ای از سوی لوی سارنوالی و کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با رهبری داکتر سیما سمر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان به بامیان آمده و با بررسی عادلانه دوسیه قتل شکیلا، مجرم اصلی قضییه را شناسایی کنند".
برات افزود:" اگر این هیئتی برای بررسی دوسیه قتل شکیلا به بامیان اعزام نشود، ممکن است که قضییه قتل مسکوت مانده، مجرم اصلی هیچ گاهی پیدا نشده و خون یک انسان بی گناه پایمال شود".
او می گوید:" در سارنوالی مرافعه بامیان، به خاطر اینکه اکثر سارنوالان از یک قوم خاصی هستند  در رسیدگی به دوسیه قتل شکیلا نیز قوم گرایی کرده اند".
به گفته این فعال مدنی؛ سارنوال فروغ و هدفمند که مسئول تحقیق دوسیه قتل شکیلا بودند، پس از آنکه حکم بازداشت واحدی بهشتی عضو شورای ولایتی بامیان را صادر کردند، از سوی سید یحی احمد یار رئیس سارنوالی مرافعه بامیان برکنار شده و به جای شان، سید فیروزی سارنوال تحقیق دوسیه مقرر شده که این مسئله وجود قوم گرایی شدید در سارنوالی مرافعه بامیان را نشان می دهد.
برکناری احمدی یار؛ پایان قوم گرایی در سارنوالی
عبدالله برات فعال مدنی در بامیان به بخدی گفت:" شایعات زیادی وجود دارد که یحی احمد یار، پس از قتل مشکوک شخصی به نام عبدالوهاب در 16 عقرب سال 1389 خورشیدی، در ولسوالی یکه ولنگ بامیان صورت گرفته است، فقط برای سرپوش گذاشتن روی این قضییه به حیث رئیس سارنوالی مرافعه بامیان مقرر شده و تا کنون در بسیاری از قضایا از قوم خود حمایت کرده است."
بر اساس گفته های او؛ اگر رئیس سارنوالی مرافعه بامیان برکنار نشود، قوم گرایی ها در این ارگان دولتی  ادامه خواهد داشت.
فعالان مدنی هشدار می دهد در صورتی که به خواسته های مردم بامیان پاسخ مثبت داده نشود، حرکت های اعتراضی آنان ادامه پیدا کرده و حتی به ولایت های دیگر کشور نیز کشانده خواهد شد.
از سوی دیگر اسماعیل ذکی هماهنگ کننده شبکه جامعه مدنی و حقوق بشر در بامیان نیز به بخدی گفت که مردم و فعالین مدنی بامیان، می خواهند که  قاتل شکیلا از سوی نهادهای عدلی و قضایی شناسایی و دوسیه شان باید به صورت دقیق بررسی شود.
او افزود:" متاسفانه نه تنها قضییه قتل شکیلا که شش ماه از وقوع آن می گذرد و تا هنوز عامل اصلی آن شناسایی نشده، بلکه قضایای زیادی وجود دارد که از سوی ارگان های عدلی و قضایی بامیان برخلاف حقیقت و به صورت وارونه جلوه داده شده اند." 
باشندگان بامیان خواستار اعزام هیئتی ویژه با نظارت مستقیم کمیسیون مستقل حقوق بشر برای شناسایی مجرم اصلی این قضییه به بامیان شدند.
پیشتر سید یحی احمد یار رئیس سارنوالی مرافعه ولایت بامیان به خبرگزاری بخدی گفته بود که این نهاد در بررسی تمامی قضایا طبق قانون و بی طرفانه عمل کرده است.
واحدی بهشتی باید در محکمه حاضر شود
در پایان این تظاهرات قطعنامه ای نیز از سوی مردم و فعالان مدنی بامیان صادر شد که در بخشی از آن چنین آمده است:"از قتل شکیلا در خانه واحدی بهشتی عضو شورای ولایتی بامیان بیشتر از نیم سال می گذرد اما تا کنون هیچ سر نخی از عامل این جنایت وجود نداشته و همه روزه برای پنهان کردن قضییه، از سوی ریاست سارنوالی مرافعه بامیان صحنه سازی های جدید می شود و قضایای جنایی که به عنوان آسیب اجتماعی رخ نموده است، جلوه قومی و نژادی می یابد".
در جای دیگری از قطعنامه نیز آمده است؛ "شکیلا تنها مقتولی نیست که اینگونه مظلوم مانده است بلکه قضایا و موارد دیگری نیز از این دست وجود دارد که با موجودیت شواهد بسیار، در پشت پرده ها بصورت خاموش افتاده است."
همچنان، اشتراک کنندگان در این تظاهرات در جای دیگری از قطعنامه شان، خواستند که سارنیار سید یحی احمد یار  رئیس سارنوالی مرافعه بامیان، باید در محضر رسانه ها مورد استیضاح قرار گرفته و از اصحاب رسانه ها معذرت خواهی کند و واحدی بهشتی نیز که متهم به قتل شکیلا است در محکمه حضور یافته و رفع اتهام کند.
متهم اصلی قضییه قتل شکیلا که در هفتم ماه دلو سال گذشته در خانه واحدی بهشتی عضو شورای ولایتی بامیان رخ داده است، تا کنون که بیشتر از شش ماه از وقوع حادثه می گذرد مشخص نشده و به گفته مسئولان برخی نهاد های مدافع حقوق بشر، رسیدگی به دوسیه غیر شفاف بوده و در هاله ای از ابهام قرار دارد.
پیشتر اعضای خانواده مقتول (شکیلا) به خبرگزاری بخدی گفته بودند که از سوی خانواده واحدی بهشتی تحت فشار قرار گرفته اند تا از پی گیری دوسیه منصرف شوند.
خبرگزاری بخدی


نذیر احمد " ظفر "
مقام زن
زنده گی بی زن ؛ نباشد زنده گی
نور باید ، تا دهد رخشنده گی
زن بود خورشید روزو ماه شب
دست در گهواره این همراه شب
زن بود وصف خداوند حدود
زن بود مادر؛ بود روح سجود
علم از زن پاه به کیوانها کشید
نام از زن ، عا لم و دانا کشید
زن بود شهکار کلک کبریا
زن بود تصویر زیبای بقا
خانه روشن از وجود زن بود
عشق ؛ آواز سرود زن بود
زن لباس خوشگل مردان بود
وصف آن بنگر که در قران بود
زن به هر دین مظهر مهرو وفاست
زن برای زنده گانی خوشنماست
زن تغزل است در دیوان عشق
مشعل رخشنده و تا بان عشق
نهضت زن اعتلای کشور است
پایداری و بقای کشور است
زن اگر دانشور و فاضل شود
نسل و اولاد بشر عاقل شود
آنکه با زن میکند جور و ستم
میزند در ملک نا دانی قدم
محو باد آنکو که بد خواه زن است
زن چراغ اعتلای میهن است
زن ستیزان را خدا گمنام ساز
محو از آیینه ای ایام ساز