آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Wednesday, July 25, 2012

" نه خشونت و نه تجاوز به زنان وکودکان "

نادیه فضل

نه!
در ادامه ی روزهاییکه گذشت از سرزمین رابعه، از خاک مولانا و از گذرگاه بن سینای بلخی تعفن گند انسان ستیزی بیش از هر گاه دیگری سرکشید.
کشتن صحرایی زنی جوانی توسط افراطی های نوکرمنش در ولسوالی شینواری ولایت پروان، دره زن دو مرد در ولایت لوگر، کشتن پنج جوان در میدان وردک، کشتن دو دختر جوان توسط پدر نامرد ایشان در هلمند و...
ـ اینها نمونه های خیلی نفرت انگیزی از صد ها جنایتیست که زیر نام دین و مذهب در وطن من صورت میگیرد.
واما فاجعه زمانی بیش از هرگاه دیگرچهره وحشی این نماینده گان کثافت و جهل را نمایان کرد که در آغازین ماه مبارک رمضان از تجاوز یک ( ملا) به کودکی خبر داغ رسانه ها بوی خون داد.
برای من این فاجعه یک مورد استثنایی نیست زیرا میدانم که این ملا ها اند که سرزمین مرا به بدبختی کشانیده اند و این ملا ها در ادامه ی اینهمه سال، خدا میداند که جان چند هزار کودک را زخم زده اند تا دردشهوت گند خودرا خاموش سازند.
ولی خیلی شرم آور و ننگین، سکوت مرگبار شورای علمای افغانستان، سکوت وحشتبار مذهبیون افغانستان در بیرون و داخل افغانستان بود و است.
میدانم که آستین این خونخواران از خون صدها کودک لکه دار است و خود میدانند که جنایتکار تر از آن ملایی اند که به کودکی تجاوز کرده است تا بوی بهشت دروغین خویش را از بدن آن کودک ناتوان برچیند.
امیدوارم که رییس جمهور افغانستان این خون آشام را نیز با هدیه و پول به ترکیه برای تحصیل نفرستد و یک دادگاهی در افغانستان جرآت آنرا داشته باشد تا این چنین لعنتی ها را در برابر مردم اعدام کند.
جای آنها آتش و اعدام است و بس.
من با انزجار، نفرت، لعنت به این جنایتکاران قرن، از کمپاین یا فراخوان  خانم شیرین نظیری با تمام وجودم حمایت میکنم و از مردان سرزمینم این سوال را می پرسم که آیا این چگونه توانیست در وجود ایشان که اشک مادر و فرزند شان را تماشاگر نشسته اند و هنوز هم قادر به رهایی از چنگال جهالت شوم نیستند؟
اگر تو ای مرد در کنار من نباشی
اگر تو ای مرد صفای دامن مادرت را نادیده انگاری
اشکهای خواهرت را با چیزی بنام غیرت پوچ اندازه گیری کنی
احساسش را زیر چکمه های جهالت ننگ تکه تکه کنی
وتنش را زخم پشت زخم دیگر بکاری
مادر فرزند تو کی خواهد بود؟
و تو برخاک کدام زنی بنام (مادر) دسته گلی خواهی ماند
و کی چراغ سقف خانه ات بنام (همسر) خواهد شد؟
کی به تو ( جان خواهر) خطاب خواهد کرد
و چه کسی ترا ( پدرجان) گفته، با عشق صدا خواهد کرد؟
...............
من هرنگاه خشن و هر برخورد خشونت آمیز را به عنوان میراثی از جهالت خوانده و به صراحت در برابر این پدیده ی شوم
نه! میگویم.                                                                                  



Shirin Naziry

حقوق بشر: خشونت با کودکان در بامیان افزایش یافته است

محمدزمان احمدی- بامیان
چهارشنبه ٠٤ اسد ١٣٩١ ساعت ١٠:٣٢
مسئولان دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر در بامیان می گویند که قتل چهار کودک در چهار ماه اول سال روان خورشیدی نشان می دهد که آمار خشونت علیه کودکان در این ولایت افزایش یافته است.
عبدالاحد فرزام رئیس دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر در بامیان به بخدی گفت که از اوایل سال روان خورشیدی تا کنون، نوزده مورد قتل و کودک آزاری در بامیان، به این دفتر گزارش شده است.مسئولان دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر در بامیان می گویند که قتل چهار کودک در چهار ماه اول سال روان خورشیدی نشان می دهد که آمار خشونت علیه کودکان در این ولایت افزایش یافته است.
فرزام افزود: "این نوزده مورد خشونت علیه کودکان، شامل پنج مورد قتل، چهار مورد خشونت جسمی، دو مورد اختطاف، دو مورد ازدواج زیر سن و شش مورد سایر انواع خشونت علیه کودکان می شود".
فرزام می گوید:" در تمام سال 1390 خورشیدی تنها دو مورد قتل کودکان در بامیان در دفتر ساحوی کمیسیون حقوق بشر ثبت شده است اما این رقم فقط در چهار ماه اول سال جاری به پنج مورد رسیده که به دوسیه های آنان نیز از سوی نهاد های عدلی و قضایی رسیدگی عادلانه نشده است".
عدم رعایت شفافیت و تاخیر بی رویه در رسیدگی به قضایای قتل کودکان، عدم تحقیق همه جانبه و نگرفتن اظهارات شهود، احتمال نابود شدن اسناد و مدارک جرمی و درج نکردن آنها در دوسیه و برخورد دوگانه نهاد های عدلی و قضایی با متهمین از عوامل اصلی افزایش خشونت با کودکان خوانده شده است.
مداخله زور مندان
در همین حال، محمد آصف مبلغ معاون والی بامیان به خبرگزاری بخدی گفت:" شکایت های زیادی مبنی بر افزایش خشونت علیه کودکان در این ولایت صورت گرفته اما تاکنون به هیچ کدام از این قضایا رسیدگی لازم صورت نگرفته است."شماری از مردم بامیان نیز سارنوالی مرافعه این ولایت را، در امر رسیدگی به قضایای کودک آزاری در این ولایت ناکام می دانند.
مبلغ افزود:" در کنار عدم برخورد مسلکی ارگان های کشف و تحقیق در ولایت بامیان، مداخله افراد با نفوذ در قضایا، فقر اقتصادی و افزایش نا امنی نیز در بالا رفتن آمار کودک آزاری در این ولایت تاثیر گذار بوده است".
سید یحی احمدیار، رئیس سارنوالی مرافعه بامیان، با رد این ادعا می گوید که این نهاد، همیشه مطابق طرزالعمل کاری اش فعالیت کرده است.
او گفت:" اینکه می گویند سارنوالی در رسیدگی به قضایای خشونت علیه زنان و اطفال غیر عادلانه و جانبدارانه عمل کرده است، اتهام به سارنوالی است".
شماری از مردم بامیان نیز سارنوالی مرافعه این ولایت را، در امر رسیدگی به قضایای کودک آزاری در این ولایت ناکام می دانند.
آنان می گویند که عاملان هیچ کدام از قضایای خشونت علیه کودکان در این ولایت تا هنوز از سوی سارنوالی شناسایی و مجازات نشده اند.
به گفته آنان؛ مجازات نشدن عاملین قتل کودکان در بامیان، دلیل روشن بر ضعف و ک مکاری ارگان های کشف و تحقیق و برخورد دوگانه مسئولان سارنوالی با متهمین این قضایا است.
عدم رسیدگی به دوسیه قتل شکیلا، دختر 16 ساله ای که در هفتم ماه دلو سال گذشته خورشیدی در خانه واحدی بهشتی عضو شورای ولایتی بامیان به ضرب مرمی کلاشینکوف به قتل رسید،، از دوسیه هایی محسوب می شود که به گفته شهروندان بامیانی، از سوی سارنوالی مرافعه بامیان مورد بی توجهی قرار گرفته است.

خبرگزاری بخدی

سالی رايد، اولين زن آمريکايی که به فضا رفت درگذشت

به روز شده:  سه شنبه 24 ژوئيه 2012 - 03 مرداد 1391 bbc
سالی رايد پنج کتاب علمی کودکان هم نوشت
بنیاد سالی راید، اولین زن آمریکایی که به فضا سفر کرد، اعلام کرد که او پس از ۱۷ ماه مبارزه با سرطان لوزالمعده در ۶۱ سالگی درگذشت.
بنیاد سالی راید ساینس (Sally Ride Science) در بیانیه ای گفت: "سفر تاریخی سالی به فضا قوه تخیل مردم را گسترش داد و نام او را برای مردم آشنا ساخت."
او با فضاپیمای چلنجر (Challenger) در ماه ژوئیه ۱۹۸۳ به فضا رفت اما او اولین زنی نبود که در دنیا به فضا رفته بود. ولنتینا ترشکووای روسی در ماه ژوئیه ۱۹۶۳ به فضا سفر کرده بود.خانم راید روز دوشنبه در ایالت کالیفرنیا در گذشت.
قهرمان ملی
باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در بیانیه ای گفت او "شدیدا از خبر درگذشت سالی راید ناراحت است."
آقای اوباما گفت: "به عنوان اولین زن آمریکایی که به فضا رفت، سالی یک قهرمان ملی و یک الگوی قدرتمند بود."
خانم راید در شهر لس آنجلس کالیفرنیا متولد و در همان جا بزرگ شد. او در دانشگاه استانفورد تحصیل کرد و مدرک فوق لیسانس و دکترای خود را در رشته فیزیک بدست آورد.
بنا به گفته بنیاد سالی راید ساینس، او به ناسا رفت و در سال ۱۹۷۸ فضانورد شد. او در ۳۲ سالگی به فضا سفر کرد.سال بعد هم به فضا رفت اما سفر سوم او به دلیل انفجار فضاپیمای چلنجر در سال ۱۹۸۶ لغو شد.
پس از این حادثه، او به عنوان عضو کمیسیون ریاست جمهوری که درباره علل انهدام فضاپیمای چلنجر تحقیق می کردند شروع به کار کرد. او در سال ۲۰۰۳ هم پس از انفجار فضاپیمای کلمبیا به این کار ادامه داد.
چارلز بولدن، رئیس ناسا در بیانیه ای گفت: "سالی راید مرزها را با ظرافت و مهارت خاصی شکست و برنامه فضایی آمریکا را تغییر داد."
او گفت: "دلمان برای او تنگ خواهد شد اما ستاره های او همیشه خواهند درخشید."
پس از کار در ناسا، خانم راید استاد دانشگاه کالیفرنیا و سپس عضو هیئت علمی دانشگاه استانفورد شد. او بنیاد سالی راید ساینس را در سال ۲۰۰۱ افتتاح کرد که در آن برنامه های علمی و انتشار مقاله را در اختیار دانشجویان جوان و برای آنها امکان پذیر می سازند.