آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Monday, July 23, 2012

دفتر مطبوعاتی همایش زنان افغانستان دراروپا

گذارش جلسهء نوبتی هئیت مدیره همایش اروپایی زنان افغانستان !

بتاریخ 18/7/2012 شام چهارشنبه ازطریق شبکه ء انترنتی پالتاک به اشتراک نزده تن ازاعضای هئیت  مدیره و مسئولین کمسیون ها, نشست نوبتی همایش زنان افغانستان در اروپا دایرگردید که درآغاز محترمه جمیله زمان انوری ریسهء همایـــش زنان حضور اشتراک  کننده گان را درنشست, خیرمقدم  گفته و گذارش مختصری ازسفر اخیرخود به افغانستان ارایه نمودند که طی این گذارش وضعیت تکاندهنده زنان کشوررا (خود سوزیها, بینی وزبان بریدنها , مسموم نمودن و تیرباران شدنها ) همه و همه حالات نگران کنند ه زنان افغان  را که با انزجار, اعتراض وتنفر همایش ارپایی زنان نسبت به حوادث نگران کنندء اخیر توام بود ابراز داشتند وهمچنان علاوه نمودند که ملاقات های با محترمه شکریه بارکزی و محترمه فوزیه کوفی اعضای پارلمان  داشته که در این ملاقات ها سیده طلوع مسئول دفترمالی همایش  نیزحضورداشت ودرضمن با وزیراطلاعات و فرهنگ نیزملاقــات  داشته و مصاحبه های با رادیو تلویزیون ملی و مجلهء آوازانجام داده اند
در همه ملاقاتها و مصاحبه ها پشتیبانی خویش را اززنان کشور بنمایندگی ازهمایش زنان افغان دراروپا اعلام داشته و از دولت تقاضا گردیده که مرتکبین  جنایات شوم و نا بخشودنی را دستگیروبجزای اعمال شان برسانند .
بعد ازختم گزارش ریاست جلسه به محترمه د کترشفیقه رزمنده معان همایش سپرده شده وبدین سلسله محترمه خانم پرستوهنرمند محبوب کشورو معاون دیگرهمایش ازسفر خویش به افغانستان گزارشی نیز ارایه کردند.
خانم پرستو از ملاقات با وزیر امور زنان  افغانستان, محترمه خانم غضنفرمحترمه فاطمه گیلانی ریسهء هلال احمر, محترمه فوزیه کوفی, عضو
پارلمان افغانستان یادآوری نموده و بدریافت  لقب ملکه ترنم ازسوی وزرات امورزنان کشور نایل گردیده است .
بعد ازختم صحبت های آنان مطابق اجندای نشست, پلان شش ماهه اخیر سال مورد بحث قرارگرفته و بخاطرتنویرو بالابردن سطح آگاهی, بحث روی مسایل ودشواریهای مربوط به زنان اعم ازداخل وخارج کشور, مسایل حقوقی, کاربا دختران جوان تشویق وبرجسته ساختن دست آوردهای زنان درخارج ازمرز(اروپا) تدابیرمشخص مطرح و مورد تصویب قرارگرفت.
Shirin Naziry



موسیقی ورقص باله درپرورشگاهی درکابل

   فرشته های زیبای ما
سبنا را برای نخستین بار روی صحنه‌ای رقص باله در یکی از پرورشگاه‌های کابل دیدم. او لباس ویژه رقص باله به تن داشت؛ رقصی‌که کمتر کسی در افغانستان با اسم آن آشنایی دارد.
چهره اش شاد و خندان بود و مشغول اجرای موسیقی.
این دختر نه ساله افغانستان آواز می خواند، پیانو می نوازد، رقص باله را هم بسیار خوب اجرا می کند وباکارهای بتهوون آشنایی دارد.او وقتی بسیار خردسال بود، پدرش را از دست داد و به همین دلیل به یکی از پرورشگاه‌ها در کابل منتقل شد.
صدای زیبا و دلنشین این دخترک خردسال حالا علاقمندان زیادی را به خود جلب کرده و او در کنسرت های فراوانی حضور یافته است.
سبنا آموزش پیانو را ابتدا در کابل با یک آموزگار ایتالیایی آغاز کرد و حالا با میلاد آموزگار افغانش آموختن پیانو را ادامه می‌دهد.
آقای میلاد می‌گوید "سبنا زود فهم و کنجکاو است و در جریان تدریس، استعدادش بسیار زود توجه ام را جلب کرد. او در میان هم صنفی‌هایش (هم کلاسی‌ها) هم محبوب است."
سبنا دوبار در ایتالیا کنسرت اجرا کرده است. او سال گذشته به دعوت یک نهاد غیر دولتی به ایتالیا رفت و آنجا در شهر میلان تحت نظر استادان ایتالیایی پیانو نواخت.
خودش می‌گوید که احساس می‌کرد در ایتالیا همه موسیقی می‌دانند.
او دو بار هم به کاخ ریاست جمهوری افغانستان دعوت شد و در حضور حامد کرزی رئیس جمهوری این کشور کنسرت اجرا کرد.
سبنا در یکی از پرورشگاه‌های مربوط به نهاد 'افیسکو' نگهداری می‌شود.
اندیشه فرید، مسئول نهاد 'افیسکو' که چندین پرورشگاه را در کابل، ننگرهار و هرات اداره می کند، می گوید که این نهاد می‌خواهد با فراهم ساختن فرصت‌های مختلف آموزش و پرورش برای کودکان پرورشگاهی، آنها را به الگوهای واقعی در جامعه تبدیل کنند.
بانو فرید می گوید که در کنار دیگر مضامین مکتب/مدرسه، آنها به کودکان، آلات مختلف موسیقی مانند ویلون، کلارینت، چلو یا ویلون بزرگ، سی‌تار، سرود، رباب، طبل، هارمونیه،گیتار، پیانو و جاز آموزش می‌دهند.
به گفته او در پرورشگاه‌های آنها کورس های/دوره های آموزش رقص‌های غربی از قبیل باله و رقص های افغانی مانند اتن برگزاری می‌شود و کودکانی که علاقه‌مندی و توانایی داشته باشند، می‌توانند از این کورسها نیز بهره ببرند.
بانو فرید می‌گوید "رقص متاسفانه در اینجا در بین مردم به دیده توهین دیده می شود و یک عمل زشت پنداشته می شود اما ما می خواهیم کودکان را با فرهنگ های عالی آشنا سازیم. رقص یک هنر عالی است و ما می خواهیم این کودکان پرورشگاهی بنیان گذاران رقص باله در افغانستان باشند".در همین پرورشگاه است که سبنا نیز رقص باله را با دیگر هم صنفی‌هایش آموخته است. او می‌گوید به این رقص علاقه زیادی دارد و از اجرای آن لذت می‌برد.
Shirin Naziry

بازداشت ملای یک مسجد در افغانستان به اتهام تجاوز جنسی

به روز شده:  10:43 گرينويچ - دوشنبه 23 ژوئيه 2012 - 02 مرداد 1391 بی بی سی
پولیس ولایت سمنگان، در شمال افغانستان ملای یک مسجد این ولایت را به اتهام تجاوز جنسی به یک کودک بازداشت کرده است.صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله کشور افغانستان گفت که این ملا در شهر ایبک ولایت سمنگان به همکاری مردم محل بازداشت شده است.
آقای صدیقی گفت که مردم محل، این ملا را در جریان تجاوز به یک دختر خردسال گرفتار کرده اند.
او گفت که قربانی این تجاوز جنسی، یک دختر حدود چهارده ساله بوده است.
گزارشها می رساند که این ملا، قبل از بازداشت از سوی پلیس، از سوی مردم محل مورد لت و کوب قرار گرفته است.
سخنگوی وزارت داخله می گوید که پولیس در حال تحقیق در مورد این حادثه و جمع آوری اسناد برای تحویل دادن فرد متهم به نهادهای عدلی و قضایی است.ماه گذشته، دادگاهی در ولایت کنر، در شرق افغانستان، یکی از محافظان امنیتی دادستانی (سارنوالی) این ولایت را به جرم تجاوز جنسی به یک پسر خردسال به تحمل پانزده سال زندان محکوم کرد.دراین دادگاه که به شکل علنی برگزار شد، به یک نفر دیگر نیز به جرم زمینه سازی برای تجاوز جنسی، حکم پنج سال زندان داد.گزارشها در مورد تجاوز جنسی، در بسیاری موارد به کودکان، در افغانستان بارها منتشر شده است، اما انتقادی که فعالان حقوق بشری دارند این است که در بیشتر موارد، عاملان تجاوزهای جنسی مجازات نمی شوند.
 
Shirin Naziry

یک تن به اتهام تجاوز بر پسر ۱۳ ساله در بلخ گرفتار شد

در اسد ۲, ۱۳۹۱
وزارت امور داخله میگوید که یکنفر به اتهام تجاوز بر یک پسر سیزده ساله در مربوطات ولایت بلخ بازداشت شد.  صدیق صدیقی سخنگوی وزارت امور داخله میگویدکه این فرد،  به اساس روقه عرض پدر پسر و در اثر سعی و تلاش پولیس در ولسوالی چمتال ولایت بلخ گرفتار شد.  وی تصریح کرد که این فرد چندی قبل ؛ یک کودک ۱۳ ساله را در ولسوالی چمتال ولایت بلخ مورد تجاوز جنسی قرار داده بود.  صدیقی علاوه کرد که این شخص علی نام دارد و عامل اصلی تجاوز بر پسر مذکور نیز می باشد.  به گفته موصوف ، در حال حاضر؛ یکتن دیگراز شرکای جرمی علی نام متواری بوده و تلاش ها برای گرفتاری وی نیز ادامه دارد.  گفتنی است که متهمان این تجاوز، آنگونه که برخی ازرسانه ها گزارش کرده اند ، افراد مسلح غیر مسوول نبوده و تحقیقات ابتدایی پولیس نشان داده است که این افراد غیر مسلح هستند و به این جنایت دست زده اند.  قابل یاد آوریست که وزارت امور داخله جمهوری اسلامی افغانستان، در پرتو قوانین نافذه ی کشور و میثاق های بین المللی حقوق بشرخواهانه، متعهد به برخورد جدی و اصولی با ناقضان حقوق بشر بوده و در همچو موارد با جدیت و شدت هرچه تمام؛ اقدام به بازداشت و پیگیری عاملان تجاوز خواهد کرد.
Shirin Naziry

باید خوک دومی نیزبه اسرع وقت گرفتارومجازات شدید شود.

مخالفت خانواده های دو جوان دلداده، آنها را در عقب ملیه های زندان کشاند

یک دختر و پسر افغان که به پاکستان فرار کرده اند، به تازه گی از سوی پولیس در شهر ایبت آباد پاکستان دستگیر شده اند.
هیواد و مریم که یکدیگر را دوست دارند، در ماه گذشته میلادی به پاکستان فرار کردند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، این دو جوان افغان در حال حاضر در بازداشت پولیس به سر می برند.
اما چی چیز آنها را مجبور ساخت تا به پاکستان فرار کنند؟
در گزارشی که احمد ژکفر احمدی به استناد گزارش خبرگزاری فرانسه تهیه کرده به این پرسش پاسخ داده شده است.
مخالفت خانواده های هیواد 27 ساله و مریم 18 ساله با ازدواج شان، این دو جوان را به عقب میله های زندان در پاکستان کشاند.
آنها در ماه جون سال روان میلادی، خانه های شان را در کابل ترک کردند و به پاکستان رفتند.
یک مقام محلی در ایبت آباد پاکستان امتیاز شاه در صحبت با خبرگزاری فرانسه گفت، مریم "هیواد" را همسرش معرفی کرده و گفته است، آنها پیش از ازدواج یکدیگر را دوست داشتند.
امتیاز شاه می گوید پدر و مادر مریم قصد داشتند، او را به نکاح شوهر خواهرش در آورند.
خواهر مریم در گذشته است.
به گفتهء امتیاز شاه، مریم دختر 2 سالهء خواهرش را هم با خود به پاکستان برده است.
مسوول ادارهء محلی در ایبت آباد، خان عمرزی در صحبت با خبرگزاری فرانسه گفت که در محکمهء عالی پشاور برای ازدواج این دو تن آماده گی گرفته شده است.
عمرزی هم چنان گفته است، تدابیر محافظتی نیز برای مریم و هیواد اتخاذ شده اند، طوریکه مریم همراه با خواهر زاده اش در یتیم خانه نگهداری خواهد شد و هیواد به یک زندان فرستاده می شود.
اما شماری از اعضای ولسی جرگهء افغانستان می خواهند، حکومت افغانستان در مورد این دو تن تصمیم بگیرد.
وژمه صافی نمایندهء مردم کنر در ولسی جرگه به رادیو آزادی در این مورد گفت:
« خواست من از حکومت پاکستان اینست تا قضیه را به حکومت افغانستان واگذار کند تا حیات دختر مد نظر گرفته شده از قتل و واقعات دلخراش بعدی جلوگیری شود.»
به گزارش خبرگزاری فرانسه، هیواد و مریم به همکاری یک دوست پاکستانی شان توانستند به شهر ایبت آباد واقع در 30 کیلومتری اسلام آباد برسند.
مریم گفته است، گروهی از اقارب آنها وارد ایبت آباد شده و می خواهد او را دوباره به افغانستان برگرداند.
اما مریم از این هراس دارد، که شاید خانواده اش او را بکشد.
وژمه صافی می گوید، خانواده های افغان نباید فرزندان شان را از حقوق اساسی شان محروم بسازند:
« رسم و رواج های حاکم در جامعهء افغانی سبب می شوند تا به خواست های فرزندان به خصوص دختران در مورد ازدواج پاسخ مثبت داده نشود و به خواست آنها ازدواج صورت نگیرد. این مساله باعث بروز واقعات ناگوار مثل فرار از منزل، خودکشی و امثال اینها می شود.»
شماری از مدافعان حقوق بشر نیز تایید می کنند، که در بسیاری موارد خشونت های خانواده گی در افغانستان سبب می شوند تا دختران خانه و خانواده های شان را ترک کنند.
در تازه ترین مورد، یک پدر در ولسوالی نادعلی ولایت هلمند دو دخترش را بخاطر فرار از خانه کشت.
به گفتهء مقام های هلمند، این دختران که یکی آن پانزده ساله بود و دیگرش شانزده سال داشت، روز شنبه کشته شدند.
آنها چهار روز پیش با یک پسر که به عنوان ترجمان نیروهای بین المللی کار می کرد، فرار کرده بودند.
این پسر موفق به فرار شد اما دختران به چنگ پدر شان افتادند.
وزارت محترم امورزنان ونهاد های حقوق بشردرزمینه اقدام جدی نموده ودوجوان دلداره را ازتلف شدن نجات داده وآغازیک زنده گی جدید را برایشان فراهم سازند.
Shirin Naziry

قتل های " ناموسی " درپاکستان


943 زن قربانی قتل های " ناموسی " درطی یک سال درپاکستان شد

12 مرداد 1391
شهرزاد نیوز: طی یک سال گذشته، دست کم 943 زن، از جمله 93 دختر خردسال، در پاکستان قربانی به اصطلاح «قتل ناموسی» شدند، که این تعداد نسبت به سال پیش از آن 7 درصد افزایش را نشان می دهد. رقم واقعی قربانیان قتل های ناموسی بسیار بیشترازمیزان ثبت شده است.
به گزارش سازمان زنان «عورت»، در 89 درصد موارد متهمان از سوی دادگاه ها تبرئه وآزاد شده اند.
قتل های "ناموسی"، معمولاً ً توسط مردان خانواده انجام می شود. انگیزه این قتل ها در بیشتر موارد این است که زنان ازدواج نکرده و بدون اجازه خانواده با مردی رابطه داشته اند. درمواردی نیز تنها پوشش غربی برای مردان متعصب کافیست تا دختران خود را به قتل برسانند.
از سوی دیگرکمیسیون حقوق بشر پاکستان اعلام داشت که این قتل ها علیرغم تلاش‌های دولت برای پیشگیری از آن‌ها رو به افزایش است.
Shirin Naziry

ثمین احسانی فعال حقوق کودک و شهروند بهایی به پنج سال زندان محکوم شد



پنجشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۱ - ۰۵ ژوييه ۲۰۱۲
کاوه بنائی - روم
برای ثمین احسانی فعال حقوق کودک و شهروند بهائی که بجرم آموزش خواندن و نوشتن به کودکان افغانی به پنج سال زندان محکوم شد و اینک دوران محکومیتش را می گذارند.

یاد آن آموزگار ساده پوش
یاد آن گچ ها که بودش روی دوش
ای معلم نام و هم یادت بخیر
یاد درس آب بابایت بخیر
ای دبستانی ترین احسا س من
بازگرد, این مشق ها را خط بزن
(...........)

کسی از ماهی سیاه کوچولو خبر دارد؟
صمد که از ارس به دریا پیوست, ماهی سیاه کوچولویش را ندید. چند سال گذشت,رودهای بیشماری با ماهیانش به دریا پیوستند.دریا سینه ی درد رودها و ماهیانش شد.امواج که از عمق دریا بر می آمدند و بر ساحل بوسه می زدند, بوسه ها , جوانه شدند, گل دادند.!
مگر دریا هم گل می دهد؟ آری, اگر دلی دریائی داشته باشی , گل میدهی, زیر آب, روی آب , در هوا, با صدا , وقتی چشم ها آخرین تلالوِ را از حیات شاهد می شود, در فلق شکفته شده و بر پهنه آسمان تا شفق,آسمان را گل گون می کند.
آن روز آسمان نیلگون نبود.
روزی که فرزاد کمانگر, یگانگی اش را با ماهی سیاه کوچولو دوباره با ما گفت.دریای دل فرزاد,ماهی سیاهش را فریاد زد.فریادی که همه ی کودکان شنیدند. کودکان کار, کودکان کُرد, تُرک, عرب, فارس, ترکمن و ......و دوباره ماهی سیاه کوچولو را همه دیدند.
اینک ماهی سیاه کوچولو در زندان است. در زندان؟ آری در زندان!مگر می شود ماهی را زندانی کنند؟ آری! پنج سال هم باید در حبس بماند.
ثمین مادر است. معلم است و فعال حقوق کودک. به جرم روشن اندیشی , محکوم به پنج سال زندان شد.
از دریا بیرون آمد و به جستجوی کودکانش , کودکان افغان ,به جنوب تهران, باقرآباد, پاسگاه نعمت آباد, شورآباد رفت تا به بچه های افغان سواد خواندن و نوشتن بیاموزد.
ما را اگر به حال خود بگذارند,می دانیم میهن مان را چگونه اداره کنیم.
سرزمین ما, بیشمار, صمد ها , فرزادها, ثمین ها, شیواها, بهاره مقامی ها دارد.که تنها جرم شان, داشتن قلبهای عاشق است.قلبهائی که با نام میهن تپیدن آغاز می کنند و آرام , آرام سرود هستی شان را می نوازند.آنها نمی خواهند این قلب ها , در میان قلب های دیگر, تپیدن داشته باشند.
قلب بزرگ میهن, تپیدن اش را از سینه های سرب اندود ی وام می گیرد که سودائی جز آزادی در سر نداشتند.آن ها آزاد اندیشی را از آنان سلب نمودند و آنگاه قلب هایشان را با سرب تکه , تکه کردند.
امروز بر پهنه میهن , هر تکه اش سر بر آورده و فریاد می زند , از گلوی کودکان کُرد, تُرک, عرب ,فارس و ترکمن ...ثمین صدای قلب ها را شنید. مادر , معلم ,و روشن اندیش است, به تکاپو افتاد و به جستجوی نام ها و نشانه هائی که در میهن ما پس از 30 سال زندگی هنوز, نه دیده می شوند, نه شنیده , نبودن را با تمام وجودشان حس می کنند.آری افغان ها, کودکان شان, زنان شان و مردان شان , مردان رنج ها و کارها.
ثمین و ثمین ها , پنهان نکردند کارشان را از پنهان کاردان تیز هوش.
روز تیره ی این کودکان را روشن کردند.رویای ذهن شان را در یاد گیری زبان, خواندن و نوشتن, زلال کردند.چه کسانی در میهن دوست ندارند که ما, دستی در میان دست ها باشیم تا مهربانی از انگشتان ما سخن قلب مارا در چشم های ما بیان کند؟همان هائی که می خواهند بدانند ما چه فکری می کنیم , ابتدا به ما چشم بند می زنند.
آنها از نگاه کردن به چشم های ما وحشت دارند.
چرا که ما توان این را داشته ایم ,قلب هایمان را به پشت مردمک چشم هایمان بکشانیم.و در جستجوی درد قدم پیش گذاریم.این فقر است که درد می آفریند.
همه این هیاهو ها از جائی سرچشمه می گیرد که این شرایط برابر دردناک را برای ما و افغانی ها بوجود آورده اند. زحمتکشان هرگز با هم چنین معامله نمی کنند.
پشت این دست های نابکار, قدرتی خفته است که چهره فقر را به رنگی دیگر به نمایش می گذارد.ایجاد نفرت از هم که جزو کارنامه 30 ساله رژیم است , فاصله ها را خط , خطی می کند و با غبار آلوده کردن فضا, مانع رویت بحران اصلی می شود.
جنگی نهان مدتهاست آغاز گشته است.فقر چهرۀ خود را با اشکال مختلف در تمام پهنۀ میهن به نمایش گذاشته است.نزاع درونی اش , همراه با فحشا, اعتیاد, دزدی در خرد و کلان , آن امنیتی را که بایسته تصاحب نان از این منظر باشد را به مخاطره انداخته است.
حلقه ضعیف این مصیبت امروز, مهاجرین افغانی هستند که تحت شرایط غیر انسانی , در سرتاسر میهن با حداقل دارا بودن از نعمات حیات انسانی , زندگی می کنند.
تحتانی ترین لایه اجتماعی در میهن که بارگران همۀ مصائب را زیر سیطره رژیمی که با شهروندان خود, سبعانه ترین اعمال را انجام می دهد, افغانی ها هستند که در فشاری مضاعف قرار گرفته تحمل می کنند.
آنان از جنگ و ویرانی گریخته اند. به جستجوی نان به میهن ما پناه آورده اند.
بوی نان شان , بوی عرق جبین و خون شان می دهد.سالیان سال است در کنار زحتکشان ما, دوشادوش هم, در بدترین شرایط در تکاپوی لقمه ای نان تلاش می کنند.درون شان را دردی سایه افکنده که , مجصول شرایط دشوار زندگیشان است .قشر آگاه و فهیم و مسئول میهن ما پیش قدم شده همچنان که خود در بدست آوردن آمال به سرقت رفته ی بهمن 57 تلاش می کنند در یاری و کمک به این محرومین از هیچ تلاشی دریغ نمی ورزد.ثمین ها,شیواها, اسعد هاو.......را آنان می شناسند.
حمله به مهاجران افغانی, سرپوش گذاشتن به تجاوزهائی است که رژیم , روزانه نسبت به حقوق مدنی احاد مردم انجام می دهد است. یک روز حجاب, یک روز دانشجو, یک روز کارگرو ......این از چشم اکثریت مردمی که سالیان طولانی با مهاجرین افغانی زندگی و درد مشترک دارند پوشیده نیست.
پنهان نمانده است که ثمین هاو.....دستی در میان شان گشته اند وصدای قلب های کوچک کودکان افغانی تا زندان اوین راه بازکرده است.
ارسالی: میم آریانا ازکشورهالند

Shirin Naziry