آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Sunday, July 22, 2012

نادیه کومانچی مشعل المپیک 2012 را حمل کرد



تاریخ 2012 . 07 .21
نادیا کومانچی، قهرمان رومانیایی پیشین ژیمناستیک مشعل المپیک ۲۰۱۲ را بربام ورزشگاه تورث گرینویچ لندن حمل کرد.
مشعل المپیک روز جمعه (۲۰ ژوئیه) وارد لندن شد و به مدت یک هفته در این شهر گردانده می‌شود و در روز جمعه به مراسم گشایش بازی‌ها انتقال خواهد یافت.
نادیا کومانچی ستاره رومانیایی بازی‌های المپیک ۱۹۷۶ و ۱۹۸۰ بود. وی اولین ژیمناست تاریخ المپیک بود که توانست امتیاز کامل ۱۰ را به دست بیاورد.
کومانچی در سن ۱۵ سالگی توانست قهرمان المپیک شود.
Shirin Naziry



دو زن؛ نامزد ریاست جمهوری در ترکیه

28/4/1391  شماره خبر 12801
با برگزاری کنگره فوق العاده حزب جمهوری خلق و مطرح شدن این موضوع که رییس جمهور آینده ترکیه می تواند یکی از زنان سیاستمدار این حزب باشد، امروز نام دو تن از زنان فعال حوزه سیاست و حقوق ترکیه در رسانه ها مطرح شد.
شکران گولدال مومجو و تولای توغجو اسامی دو بانوی مشهور ترکیه ای است که از احتمال بالای نامزد شدن آنان برای پست ریاست جمهوری و رقابت با اردوغان سخن به میان آمده است.
حزب جمهوری خلق قصد دارد یکی از دو سیاستمدار زن وابسته به این حزب را به عنوان نامزد پست ریاست جمهوری ترکیه معرفی کند.
حالی که هنوز یک سال و نیم به پایان دوران ریاست جمهوری عبدالله گل باقی مانده است، احزاب این کشور و تحلیل گران سیاسی ترکیه از همین حالا بحث نامزدهای این پست را مطرح کرده اند.
چند روز پیش رسانه های ترکیه پروفسور مهمت هابرال، جراح و سیاستمدار مشهور وابسته به حزب جمهوری خلق را به عنوان نامزد آتی رییس جمهوری ترکیه مطرح کردند. با این وجود بسیاری از تحلیل گران بر این باورند که زندانی بودن هابرال به جرم مشارکت در شبکه مخوف کودتاگران ارگن اکن می تواند در آینده پاشنه آشیل مهمی برای وی باشد. این در حالی است که حزب عدالت و توسعه قصد دارد پس از عبدالله گل، رجب طیب اردوغان را به چانکایا بفرستد.
با برگزاری کنگره فوق العاده حزب جمهوری خلق و مطرح شدن این موضوع که رییس جمهور آینده ترکیه می تواند یکی از زنان سیاستمدار این حزب باشد، امروز نام دو تن از زنان فعال حوزه سیاست و حقوق ترکیه در رسانه ها مطرح شد.شکران گولدال مومجو و تولای توغجو اسامی دو بانوی مشهور ترکیه ای است که از احتمال بالای نامزد شدن آنان برای پست ریاست جمهوری و رقابت با اردوغان سخن به میان آمده است.
شکران گولدال مومجو نماینده فعلی ازمیر و همسر روزنامه نگار کشته شده ترکیه اوغور موجو است که به یاد همسر ترورشده خود بنیاد روزنامه نگاری مومجو را تاسیس کرده و در میان روشنفکران ترکیه و هواداران حزب جمهوری خلق طرفداران فراوانی دارد و در مقابل پروفسور تولای توغجو نیز زن حقوقدانی است که مانند احمد نجدت سزر ریس جمهور سابق ترکیه به مدت چندین سال پست ریاست دادگاه قانون اساسی این کشور را در اختیار داشته است.
منتقدین حزب عدالت و توسعه بر این باورند که هم حزبی بودن نخست وزیر و رییس جمهور کنونی ترکیه به ضرر دموکراسی ترکیه بوده و این موضوع باعث شده تا عبدالله گل بدون چون و چرا قوانین تصویب شده از سوی حزب خود را به تایید نهایی برساند.
Shirin Naziry

شماری کودک، قربانی انفجار در هرات شدند


قدیر شاهین – هرات
يكشنبه ٠١ اسد ١٣٩١ ساعت ١٠:٥٩
مقام های امنیتی در غرب کشور می گویند که در نتیجه انفجار یک مرمی هاوان، صبح امروز، یکشنبه در ولسوالی گذره هرات، یک طفل کشته و شش تن دیگر زخمی شدند.
در نتیجه انفجار یک مرمی هاوان، در ولسوالی گذره هرات شماری از اطفال کشته و زخمی شدند.
عبدالرئوف احمدی سخنگوی قوماندانی زون ساحوی606 انصار درغرب کشور گفت:" این کودکان هنگامی که مصروف بازی با آهن آلات و پوشه  یک مرمی هاوان بودند، با انفجار مرمی هاوان روبرو شدند."
به گفته احمدی، وضعیت صحی دو تن از کودکان وخیم گزارش شده است.
انفجار مهمات فرسوده، در ولایات غرب کشور باعث کشته و زخمی شدن ده ها تن از کودکان و غیر نظامیان در سال های اخیر شده است.
پیش از این، نیز انفجار یک مرمی راکت در داخل آهن آلات کهنه در ولایت غور سه تن کشته و دو تن دیگر زخمی شدند.
مقام های امنیتی در غرب کشور می گویند که در جریان سال روان خورشیدی، از انفجار چندین مورد مشابه در ولایات غرب کشور جلوگیری کرده اند.
خبرگزاری بخدی
Shirin Naziry

یک پدر دو دخترش را در جنوب افغانستان کشته است

22 جون 2012 بی بی سیخشونت با زنان اعتراض‌های فعالان مدنی و مدافعان حقوق زن را برانگیخته، اما این‌گونه خشونت‌ در جامعه مردسالار افغانستان همچنان ادامه داردپولیس ولایت هلمند، در جنوب افغانستان گفته است که دو دختر به اثر خشونت‌های خانواده گی در منطقه نادعلی این ولایت کشته شده‌اند.عمر جان حقمل، فرمانده پولیس نادعلی گفته‌است که این دو دختر چهار روز پیش با یک مترجم نیروهای خارجی "فرار" کرده بودند.
به گفته مقام‌ها، این دو دختر پس از آن که یکشنبه شب، (اول اسد/مرداد) به خانه بازگشتند از سوی پدر خود به قتل رسیدند.تا حال مشخص نیست که مترجم مورد نظر از ساکنان همان منطقه است یا از منطقه‌ای دیگر.

فرید احمد فرهنگ، سخنگوی پولیس ولایت هلمند گفته که پدر این دختران بازداشت شده، اما مترجم از منطقه فرار کرده است.
فعالان حقوق زن در ولایت هلمند می‌گویند دختران در موارد زیادی به دلیل خشونت‌های خانوادگی مجبور به فراراز خانه می‌شوند.
خبر قتل دختران هلمندی در حالی منتشر می‌شود که اخیرا رسانه‌های محلی از ولایت مرکزی بامیان گزارش داده اند که یک دختر برای تن ندادن به ازدواج اجباری، دست به خودکشی زده است.
براساس گزارش‌ها، این دختر در روزی که قرار بوده مراسم نامزدی‌اش برگزار شود، با خوردن سم، خودش را کشت.خشونت با زنان خشم و اعتراض‌های فعالان مدنی و مدافعان حقوق زن را برانگیخته، اما این‌گونه خشونت‌ در جامعه مردسالار افغانستان همچنان ادامه دارد.
Shirin Naziry