آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Saturday, July 21, 2012

تجاوز بر يك كودك دوازده ساله در ولایت بلخ

محمد جاوید – بلخ
شنبه ٣١ سرطان ١٣٩١ ساعت ١٨:٣٠
کودکی به نام اسماعیل، صبح روز (چهارشنبه) هفته گذشته در مقابل چشمان عموم مردم از سوی دو مردم مسلح مورد تجاوز جنسی قرار گرفت.
شاهدان عينی می‌گويند كه اسماعيل دوازده ساله، در منطقۀ زولی در ولسوالی چمتال، هنگام رفتن به سمت مزرعه‌ اش به خاطر آوردن علوفه، مورد تجاوز جنسی دو مرد مسلح به نام های علی و نورآقا قرار گرفت.
کودکی به نام اسماعیل، در مقابل چشمان عموم مردم از سوی دو مردم مسلح مورد تجاوز جنسی قرار گرفت.
به گفته شاهدان عینی، دو نفر تجاوز کننده با هم برادر بوده، و هنگام انجام عملشان مردم را با اسلحۀ (تفنگچۀ مكروف) تهديد كرده اند.
براساس گزارش نهاد های حقوق بشری، خشونت علیه زنان و کودکان درافغانستان روند روبه رشدی دارد.
در تازه ترین مورد مسوولان ریاست امور زنان ولایت نیمروز نیز از دو مورد تکان دهنده خشونت و تجاوزعلیه اطفال خبرداده اند.
نصیرالدین، پدر اسماعیل به رسانه ها گفت: "اختلاف و تعصب در ولسوالی چمتال زیاد است و كسانی كه به پسرم تجاوز كرده اند، در دولت واسطه دارند و همين اکنون نیز در قریه به صورت آزادانه می گردند و  زور ما هم به آن ها نمی‌‌رسد، در اين ميان پسر من قربانی تعصبات قومی شده و آيندۀ پسر كوچكم و حيثيت خودم در منطقه بر باد رفته است."
او افزود که اگر به دولت شکایت هم کند به دلیل وجود فساد گسترده اداری به شکایتش رسیدگی نخواهد شد.
با این وجود شاهدان عینی نیز تجاوز بر این کودک 12 ساله را وجود گسترده تبعیض قومی و گرایش های سیاسی می دانند.
پس از تماس های مکرر با مقام ولسوالی نتوانستیم در مورد تجاوز بر اسماعیل 12 ساله با آنان گفت و گو نماییم.
تجاوز به كودكان و نوجوانان وضایع نمودن حقوق كودكان در افغانستان، از مواردی است كه هر از گاهی نگرانی‌های نهادهای حقوق بشری را به همراه داشته است.
خبرگزاری بخدی
هموطنان عزیز!
حمایت ازکودکان وجیبه هرفرد افغانستان است.
دوستان فیسبوک
منتظرعمل کرد والی صاحب ولایت بلخ میباشند.



تبعیض در انتقال ورزشکاران زن و مرد به بازی های المپیک




, 20 جولای2012
نهاد های ورزشی جاپان و آسترالیا، به ارتباط شکایت های ارائه شده راجع به انتقال ورزشکاران به مسابقات المپیک لندن، تحت انتقاد شدید قرار گرفته اند.گفته شده که ورزشکاران ذکور این کشور ها، در چوکی های مستریح که تکت آن گرانبها میباشد، به لندن رفته اند در حالی که به ورزشکاران اناث، تکت های ارزان بیع تخصیص داده شده بود.
نیک گرین، مسئول ورزشکاران آسترالیایی در لندن میگوید، کمیتۀ المپیک آسترالیا، به همۀ تیم های ورزشی، کرایۀ همسان از کرسی های طراز متوسط را پرداخته است، و بعد این مربوط تیم ها میشود که این پول را چگونه مصرف میکنند. گرین همچنان مثال آورده و گفت که همۀ اعضای تیم هاکی مردان آسترالیا، با تکت چوکی های طراز متوسط، به لندن سفر کرده اند.
شکایات درین مورد در حالی صورت گرفته که در برخی از رشته های ورزشی، زنان آسترالیا دست آورد های خوبی نسبت به مردان کشور شان داشته اند.
Shirin Naziry

نفس گل 65 ساله، دوکانداری می کند

26.04.1391  رادیوآزادی
با کار و زنده گی، نفس گل 65 ساله آشنا شوید که حالا در منطقهء چهار قلعهء وزیر آباد کابل، دوکانداری می کند:
اکثر مردم در افغانستان، پیشه دوکانداری را منحصر به مردها می دانند و هرگاه زنان کار دکانداری را پیش ببرند، مردم به نظر خوب ندیده و گاهی مورد تحقیر و آزار برخی افراد قرار می گیرند. اما نفس گل 65 ساله، یکی از زنانی است که این سنت را شکستانده و حالا در منطقهء چهارقلعهء وزیر آباد شهر کابل، دوکانداری می کند.
نفس گل، به این باور است که حالا آگاهی مردم بالا رفته است و تعصب نسبت به کار زنان در خارج از منزل کاهش یافته و اکنون او می تواند به راحتی کار کند. نفس گل می گوید، او خودش در کار و بار دوکانداری سهم فعالی داشته و سودا های دوکانش را خودش از بازار آورده و برای مشتریانش عرضه می کند. نفس گل که از مدت 7 سال به این سو مصروف دوکانداریست.
هرچند دوکانداری زنان در افغانستان کار دشواریست، اما برای نفس گل این کار مشکل نبوده و او از صبح وقت تا به ساعت 8 شب دوکانداری می کند. نفس گل که از صبح تا به شام کار می کند، می گوید، گاه گاهی مانده و زله می شود، ولی خوش دارد تا بیشتر و بهتر به کارهایش برسد. او گفت، در ایام بیکاری گاه گاهی بعضی کست های دنبوره و موسیقی هزاره گی را می شنود تا دق نیارورد و بهتر بکار هایش رسیده گی نماید.                
از نفس گل پرسیدیم که چطوربه فکر دوکانداری شده و این پیشه را بخود اختیار کند. او در جواب گفت که خانواده اش فرزند پسر نداشته و پدر و مادرش هم پیشهء دوکاری داشتند، به همین خاطر او هم به این حرفه رو آورده است. وی می گوید، پولی را که از طریق دوکانداری بدست میاورد، می تواند ضروریات خود و دخترش را بر آورده بسازد. نفس گل می گوید:
مکتب نخوانده، اما بعضی کتاب ها را نزد پدرش خوانده است که بفضاً در اوقات بیکاری و یا اینکه خسته شود، بعضی شعر ها و بیت های آن را با خود تکرار می کند
Shirin Naziry