آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Thursday, July 19, 2012

زنان در هرات، محکمه صحرایی یک زن در پروان را محکوم کردند

پنجشنبه ٢٩ سرطان ١٣٩١ ساعت ١٦:٥٤
شماری از زنان در ولایت هرات امروز(پنجشنبه) در یک گردهمایی قتل های زنجیره ای زنان را در مناطق مختلف کشور محکوم کردند.
شماری از زنان در ولایت هرات در یک گردهمایی قتل های زنجیره ای زنان را در مناطق مختلف کشور محکوم کردند.
این زنان با سر دادن شعار هایی خواهان محاکمه عاملان این جنایات از سوی دولت شدند.
چندی پیش یک زن به اتهام آنچه روابط نامشروع عنوان شد از سوی مردان مسلح، در یک محکمه صحرایی تیر باران شد.
این عملکرد با واکنش تند شماری از زنان فعال ونهاد های مدنی درنقاط مختلف کشور روبرو شد.
با این حال، رییس جمهور کرزی به مردم اطمینان داد که قتل این زن را با جدیت دنبال خواهد کرد.
 با این حال، زنان معترض در هرات خواهان پیگیری جدی کشته شدن رییس امور زنان ولایت لغمان از سوی نهاد های دولتی شدند.
این درحالی است که برخی از فعالان زن در ولایت هرات می گویند علاوه بر این دو مورد در جریان یک سال گذشته نزدیک به 40 مورد خشونت دیگر نیز بر علیه زنان صورت گرفته است.
آنان از بی توجهی دولت در این مورد شکایت کرده می گویند که عاملان خشونت در برابر زنان هرچه زود تر باید بازداشت شوند.
ماريا بشير، رييس سارنوالى استیناف ولایت هرات، برخوردهای اخیر خشونت آمیز در برابر زنان را يک ظلم آشکار خوانده می گوید، این عمل خلاف قانون است.
او افزود برخی افراد، با استفاده از تفنگ ورفتار خشونت آمیز میخواهند، جرئت زنان در افغانستان را از بین ببرند.
به گفته خانم بشیر، دولت افغانستان هرچه زود تر باید عاملان کشتار زنان و قتل های زنجیره ای را بازداشت کرده به سارنوالی معرفی کند.
خشونت در برابر زنان در افغانستان موضوعی است که همواره نگرانی شدید نهاد های مدافع از حقوق زنان را بدنبال داشته است.
براساس آمار های پراکنده، تنها در ولایات حوزه غرب کشور سالانه نزدیک به  100 زن در اثر خشونت ها جان خود را از دست میدهند.
خبرگزاری بخدی
Shirin Naziry



جشنواره فلم های هنری "شهر و شهروند" در هرات

ریاست شاروالی ولایت هرات همراه با موسسه غیر دولتی موسوم به "امپ آپ" جشنواره فیلم های کوتاه مستند تحت نام شهر و شهروند را در ولایت هرات برگزار کرده اند. در این جشنواره 10 فلم از 10 اشتراک کننده به نمایش گذاشته شد که مستند چهار دقیقه یی الهه ساحل یگانه اشتراک کننده زن مقام سوم را به دست آورده است.
در میان 10 فلمی که در این جشنواره به نمایش گذاشته شده است الهه ساحل تنها دختری است که مستند کوتاه چهار دقیقه یی را به نام "مرگ در یک آدرس" را ساخته است. مستند این دختر خانم در میان 9 مرد اشتراک کننده در این جشنواره مقام سوم را از سوی داوران حاضر در این مراسم از آن خود کرده است.
الهه از اینکه تلاش هایش در ساختن این فلم نتیجه مطلوب را به بار آورده است بسیار خوشحال به نظر می رسد و می گوید، وقتی می بینم یگانه شرکت کننده زن در این جشنواره هستم احساس عجیبی برایم دست می دهد.
در این مستند کوتاه یگانه اشتراک کننده زن به نبود نام گذاری های جاده های شهر و دیگر مکان های مختلف هرات پرداخته و از این طریق به نقد کار شاروالی نگاهی کرده که تنها وظیفه شاروالی پاک کاری شهر و جمع آوری کثافات نیست.
الهه ساحل در میان تعدادی از مردان در این جشنواره حیران به نظر می رسد و کاملاً از چهره اش معلوم می شود که تنهایی در میان سیل انبوهی از مردان وی را به فکر فروبرده است. اما این خانم می گوید، باید به تنهایی هم که شده راه را به جلو زن های که به خاطر محدودیت های خانواده گی و جامعه بسته هرات در خانه نشسته اند باز کند.
این خانم سخت از جامعه کنونی افغانی ناراحت به نظر می رسد وی می گوید، وقتی بیرون از خانه به خاطر پیشبرد کارهای خود می رود حرف های نامناسب را از سوی مردم گوش می کند. اما به گفته وی این حرف و محدودیت ها مانع کارش نمی شود و تلاش دارد تا با یک برنامه دقیق در بخش مورد علاقه اش که همانا کار در بخش های فیلم سازی و سینماست کار کند.
Shirin Naziry

نامزدهای جایزه امی ۲۰۱۲ معرفی شدند

پنج شنبه 19 جون 2012 - 29 تیر 1391
سریال دان تاون ابی در شانزده رشته نامزد جایزه است
سریال درام تلویزیونی "داون تاون ابی"، به تهیه کنندگی شبکه تلویزیونی مستقل آی تی وی۱ بریتانیا، نامزد جایزه اصلی امی ۲۰۱۲ شد.این سریال در کنار "مردان خیابان مدیسن" (Mad men)، و "امپراتوری برودواک" نامزد بهترین درام تلویزیونی از جوایز امی که اختصاص به تولیدات تلویزیونی دارد، شدند.دیگر سریال های نامزد این جایزه در بخش درام، "وطن" (Homeland) و "بازی قدرت ها" (Game Of Thrones) هستند.
هیو بانویل و میشل داکری، بازیگران داون تاون ابی، نیز از نامزدهای بخش بهترین بازیگر مرد و زن در سریال درام شده اند.این سریال برنده بهترین سریال کوتاه مدت در سال ۲۰۱۱ شده بود.

داون تاون ابی رقابت سختی با سریال تلویزیونی مردان خیابان مدیسن خواهد داشت که تهیه کنندگانش امسال به دریافت پنجمین جایزه امی در این بخش امیدوارند.
"مردان خیابان مدیسن" اگر امسال برنده این جایزه شود، بیش از هر سریال تلویزیونی دیگری در تاریخ جوایز امی، برنده شده است.این سریال که درباره صنعت و دنیای تبلیغات در دهه ۱۹۶۰ است، مجموعا نامزد ۱۷ جایزه و "داون تاون ابی" نامزد ۱۶ جایزه امی است.
همچنین نامزدهای بهترین سریال کمدی عبارت اند از: "اشتیاقت را کنترل کن" (
Curb your enthusiasm) با بازی و تهیه کنندگی لری دیوید، "تئوری انفجار بزرگ"، "۳۰ راک" با بازی و تهیه کنندگی تینا فی، "معاون رئیس جمهور" (Veep) و "خانواده مدرن".
"خانواده مدرن" که در دو سال گذشته برنده جایزه امی بخش سریال های کمدی شده است، امسال در ۱۴ رشته نامزد است.
کاترین جوستن که ماه گذشته درگذشت، برای بازی اش در آخرین مجموعه "همسران خانه دار مستاصل" نامزد بهترین بازیگر زن است.همچنین سریال "شرلوک" ساخته بی بی سی نامزد ۱۳ جایزه از جمله نویسندگی سریال کوتاه و بهترین بازیگر مرد نقش مکمل است.
مراسم اعلام برندگان و اهدای جوایز این دوره از جوایز تلویزیونی امی در روز ۲۳ سپتامبر در لس آنجلس و با اجرای جیمی کمل برگزار خواهد شد.
Shirin Naziry

شمار معتادان زن رو به افزایش است

نشر شده توسط: وب مستر . م در سرطان ۲۹, ۱۳۹۱ ·
وزارت مبارزه با مواد مخدر از افزایش معتادان زن به مواد مخدر نگران است.
این وزارت با بیان این مطلب هشدار میدهد که اگر جلو افزایش شمار معتادان در افغانستان گرفته نشود، کشور در آینده با مشکلاتی زیادی روبرو خواهد شد،
به گفته ای مسوولان در وزارت مبارزه با مواد مخدر شماری از مافیا های بین المللی تلاش دارند تا با افزایش کشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان، شمارزیادی از افغان ها را معتاد به این مواد سازند.
وحیده عدالتجو مسوول بخش جندر وزارت مبارزه با مواد مخدر میگوید هم اکنون نزدیک به ۱۷ هزار زن در ولسوالی قلعه ای ذال ولایت کندز به مواد مخدر معتاد اند، که بیشتر شان سرگرم کارهای زراعتی و تولید صنایع دستی هستند. در همین حال جنرال خدا داد وزیر پیشین مبارزه با مواد مخدر دلیل افزایش کشتزار های کوکنار در جنوب و افزایش میزان معتادان در شمال کشور را عدم توجه جدی در امر مبارزه با مواد مخدر از سوی دولت می داند.
این درحالیست که همواره مقامات حکومتی در کشور وجود نا امنی را یکی از موانع بزرگ در راستای مبازره با مواد مخدر در افغانستان خوانده اند.
Shirin Naziry

خودکشی یک دختر جوان در بامیان



محمدزمان احمدی- بامیان
پنجشنبه ٢٩ سرطان ١٣٩١ ساعت ١٤:٠٢
باشندگان قریه حیدرآباد در مرکز ولایت بامیان می گویند که شامگاه روز گذشته (چهارشنبه) یک دختر جوان در این قریه دست به خودکشی زده است.
یکی از باشندگان محل که نخواست نامش در خبر ذکر نشود به خبرگزاری بخدی گفت: "شامگاه روز گذشته، یک دختر جوان در قریه حیدرآباد، به دلیل اینکه از سوی خانواده اش وادار به ازدواج اجباری شده بود، با خوردن "مرگ موش" خودکشی کرده است".
یک دختر جوان در قریه حیدرآباد ولایت بامیان، به دلیل اینکه از سوی خانواده اش وادار به ازدواج اجباری شده بود، با خوردن مرگ موش خودکشی کرده است.
منبع افزود:" قرار بود محفل نامزدی این دختر، شب گذشته برگزار شود اما پیش از برگزاری محفل، خودش را کشت".
او می گوید که این دختر، به دلیل مسمومیت شدید، پیش از رسیدن به شفاخانه جان داده است.
به گفته منبع؛ دختری که خودکشی کرده، روز گذشته درمکتب، همصنفی هایش را از تصمیش خبرکرده و با آنها خداحافظی نیز کرده است.
این دختر به صنفی هایش گفته است که " آخرین روز زندگی اش است" اما  به گفته مسوولان، صنفی هایش به اداره مکتب و خانواده او، اطلاع نداده اند.
مسوولان در بامیان تاکنون در مورد این قتل اظهار نظری نکرده اند.
افزایش خشونت با زنان
در همین حال عبدالاحد فرزام رئیس دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر در بامیان، با ابراز نگرانی از افزایش خشونت در برابر زنان در این ولایت به خبرگزاری بخدی گفت: "از آغاز سال 1391 خورشیدی تا کنون 36 مورد شکایت مبنی بر خشونت علیه زنان (شامل 65 نوع خشونت) در دفتر ساحوی این کمیسیون ثبت شده است."
فرزام می گوید این خشونت ها شامل 20 مورد لت و کوب، 15 مورد خشونت های لفظی و روانی، 8 مورد عدم پرداخت نفقه، 2 مورد خودکشی، 2 مورد بد دادن، 1 مورد قتل و 17 مورد عدم پرداخت مهریه، ممانعت از ازدواج، آزار جنسی، طلاق اجباری و سایر انواع خشونت ها می شود".
رئیس دفتر ساحوی کمیسیون حقوق بشر در بامیان می گوید که بر اساس ارزیابی دفتر ساحوی بامیان، آمار خشونت علیه زنان در این ولایت، در مقایسه با چهار ماه اول سال 1390 خورشیدی 87 درصد افزایش را نشان می دهد".
به گفته او؛ عواملی نظیر عدم رسیدگی عادلانه و جدی به قضایای خشونت علیه زنان، توسط نهاد های عدلی و قضایی و معافیت مرتکبین خشونت علیه زنان از مجازات، عدم حضور زنان در ارگان های عدلی و قضایی، مداخله غیر قانونی متنفذین به قضایا در سطح محلی و ملی، عرف و سنت های نا صحیح اجتماعی و فقر معیشتی در افزایش خشونت علیه زنان، نقش جدی دارد".
در کنار سایر موارد خشونت علیه زنان، ازدواج های اجباری یکی از عوامل بزرگ خودکشی دختران جوان در کشور محسوب می شود.
سالانه ده ها تن از زنان و دختران جوان در افغانستان، به دلیل عرف و عنعنات ناپسند، قربانی ازدواج های اجباری می شوند.
خبرگزاری بخدی
Shirin Naziry



برادر ناراض کــرزی و کلمــه محمــدی


برادر ناراض کــرزی خــود کلـــمه محمــــدی نمــــیداند ولی بزور واســـکتش آن را بالای دیگران میخــــــواند  
اگروحشت و بربریت طالبانی و ارتجاع مذهبی از یکسو باعث رکود و پسمانی فرهنگی در جامعه گشته ولی از جانب دیگر از برکت توحش محیرالعقول و غیر قابل تصور ایشان کار طنز نویسان و کاریکاتوریست ها خیلی ساده و بی درد سر شده
چونکه دیگر به نیروی تخیل هنری و گنجانیدن واقیعت ها با افزار هنر در قالب طنز و کارتون نیازی نیست.
به دار آویختن کست های موسیقی ، اعدام زنان در استادیوم فوتبال و تقاضای اعمار کشتارگاه از جامعه جهانی ، سر در خشتک مردم فروبردن برای کنترول سنت پیامبر همه مواردی اند که به این مضحکی در ذهن بهترین طنز نویس جهان هم نمی توانست خطور کند .
موضوع طنز و کارتون هذا نیز پدیده تخیلات هنری بنده نی بلکه واقعیت تلخ و درعین حال مضحک و خنده آور جامعه ماست که جهت باورمندی دوستان گرامی ویدیوی اصلی مصاحبه را نیز در همین صفه به اشتراک میگذارم.

http://www.youtube.com/watch?v=8GVvFl7lt_8&feature=youtu.be
.........................................................................................................................

مصـــاحـــبه خـــبرنگـــار بی بی چهـــل با مـــلا جنـــت گل برادر ناراض کـــرزی پیــــرامـــــون اصـــول و احــــکام دین اسلام

خـــبرنگـــار بی بی چهـــل :
تشریف آوری شما را به دفتر رادیو بی بی چهل خوش آمدید گفته و خواهشمندم که خود را معرفی کنید 
 
مــــــــــــــــــلا جنـــت گل :
تشکر خبرنگار صایب ما هم شما ره خوش آمدید میگویم ، معرفی دیگه کار نیس ملا جنت گل هستیم دیگه
 .
خـــبرنگـــار بی بی چهـــل :
شما توسط نیرو های امنیتی افغان با یک واسکت انتحاری دستگیر شده اید ، آیا شما قصد کدام عمل انتحاری را داشتید ؟

مــــــــــــــــــلا جنـــت گل :
والله خبر نگار صایب همی قصد ره خو داشتیم البط خواست خدا نبود شاید ما بسیار گنهگار بودیم
.
خـــبرنگـــار بی بی چهـــل :
عمل انتحاری در یک جاده پر جمع و جوش کابل ، آیا هراس نداشتید که مردمان بی گناه کشته شوند؟

مــــــــــــــــــلا جنـــت گل :
بی گناه که هیچ کس در اوغانستان نیس ، قوای کپر که ده ای ملک آمد همه گنهگار شد ، مرد و زن ، پیر و جوان
.
خـــبرنگـــار بی بی چهـــل :
خوب گیرم که همه گنهگار شده باشند ولی کافر که نشده اند
مــــــــــــــــــلا جنـــت گل :
ده سال اینجا حکومت کپر جاری اس ، اگر مردم کاپر هم نشده از کاپر کمی هم  خیلی ندارن
 خـــبرنگـــار بی بی چهـــل :
پس به نظر شما فرق بین مسلمان و کافر چیست ؟

مــــــــــــــــــلا جنـــت گل :
ای چی رقم سوال اس ، خو مسلمان مسلمان اس ، کاپر کاپر اس ای جای سوال نیس دیگه
 خـــبرنگـــار بی بی چهـــل :
ملا صاحب اینکه جواب قانع کنند نشد ، لطفاً شما دقیق تفاوت میان مسلمان و کافر را بیان کنید
مــــــــــــــــــلا جنـــت گل :
او برادر ای ره خو یک ماشوم هم می پامه ، مثلاً کاپر چشم هایش مثل چشم های پشک شین رنگ داره و مسلمان به لطپ خدای تعالی تور سترگی داره ، کاپر موهایش مانند موهای سگ زرد رنگ داره خو از مسلمان شکر تور رنگ داره.
خو همیطو مسلمانو  کاپر بسیار پرک ها داره حالی چه بگویم .

خـــبرنگـــار بی بی چهـــل :
منظور من از تفاوت در افکار و عقاید بود نه رنگ چشمان و مو ها !؟

مــــــــــــــــــلا جنـــت گل :
خو ده عکاید هم پرک داره مسلمان کلمه محمدی میخوانه و جنت میره ، کاپر ساز و آواز میخوانه و ده دوزخ میره
 خـــبرنگـــار بی بی چهـــل :
ملا صاحب چند نوع کلمه محمدی در اسلام وجود دارد ؟

مــــــــــــــــــلا جنـــت گل :
باز شما همیطو سوال های بیجا میکنین خبرنگار صایب !
کلمه محمدی کلمه محمدی اس دیگه چند رکم نداره
.
خـــبرنگـــار بی بی چهـــل :
آیا شما چیزی بنام کلمه طیبه و کلمه شهادت نشنیده اید ؟

مــــــــــــــــــلا جنـــت گل :
خبرنگار صایب ما غریب مردم کوچی هستیم ، شو و روز همراه گاو و شتر سر و کار داریم و ای چیز ها نمی پامیم ، شاید مولوی احمد حسین پنجابی جواب شما ره بپامه او خورا مولوی اس
.
خـــبرنگـــار بی بی چهـــل :
پس لطفاً همان کلمه محمدی را که خود تان بلد هستید یکبار بخوانید
مــــــــــــــــــلا جنـــت گل :
خبرنگار صایب ماره بیخی وارخطا کدی تو باش چطو بود ، آه یادم آمد :
لا الله لا الله کوربان دی شوم یا رسول الله  پکر کنیم همیطو بود

خـــبرنگـــار بی بی چهـــل :
ملا صاحب کلمه محمدی شما کمی از کلمه محمدی دیگر مسلمانان تفاوت دارد ، اجازه دارم بپرسم که شما پیرو کدام مذهب  و امت کی هستید ؟

مــــــــــــــــــلا جنـــت گل :
ما که پیرو مذهب عربستان سعودی و امت کرنیل نواب علی خان ملتانی هستیم
 .
خـــبرنگـــار بی بی چهـــل :
ایا درست فهمیدم  که شما امت کرنیل نواب علی خان ملتانی هستید ؟

مــــــــــــــــــلا جنـــت گل :
بلی خبرنگار صایب خو همی کرنیل نواب علی خان بما تعلیمات نظامی داده و واسکت را برای ما تهیه کرده
 .
خـــبرنگـــار بی بی چهـــل :
معذرت میخواهم من حالا حتی در مسلمان بودن شما شک پیداکرده ام ، شاید شما پیرو کدام دین دیگر باشید کدام کتاب های آسمانی را شما می شناسید و به کدام کتاب آسمانی عقیده دارید ؟

مــــــــــــــــــلا جنـــت گل :
ده مدرسه مولوی احمد حسین پنجابی ما خروار کتاب ها ره دیدیم ، رنگارنگ  کتاب ها ره دیدیم
 .
خـــبرنگـــار بی بی چهـــل :
ملا صاحب فکر کنم که شما سوال مرا درست نفهمیدید ، من از کتاب های آسمانی پرسیدم !؟

مــــــــــــــــــلا جنـــت گل :
او خبرنگار صایب همو کتاب ها ده مدرسه مولوی احمد حسین هم  ده روی زمین نبودند همگی ده طاق بلند چینده شده بودند و هر کدام به اندازه وزمین بود که اگه به سرشما وار می کدیم جای بجای چپه می شدن
.
خـــبرنگـــار بی بی چهـــل :
خوب ملا صاحب جنت گل قبل ازینکه با کدام کتابی بر سرم بزنید مصاحبه را در همینجا خاتمه داده و از تشریف آوری تان سپاسگذاری و امتنام میکنم
مــــــــــــــــــلا جنـــت گل :
ما هم از شما تشکر میکنیم خبرنگار صایب.

با تقــــــــــــديم حــــــــــــــــــرمت
حقــــــــ(شـــمس الحـــق)ـــــــانی