آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Monday, July 16, 2012

سومین نمایشگاه صنایع دستی زنان در بامیان

26 سرطان 1391 خورشیدی خبرگزاری بست باستان
سومین نمایشگاه صنایع دستی زنان در بامیان با حضور سی نهاد اجتماعی برگزار شد.
در این نمایشگاه که در سالون هوتل نوربند قلا، در مرکز بامیان گشایش یافته است، حدود سی نهاد اجتماعی زنان بامیانی از مناطق مختلف این ولایت شرکت نموده اند.
حلیمه رضایی یکی از برگزارگننده گان این نمایشگاه می گوید که هدف از برگزاری این نمایشگاه، معرفی صنایع دستی و تولیدات محلی زنان بامیان است.
او افزود که در این نمایشگاه انواع مختلف صنایع دستی زنان این ولایت مثل برگ، نمد، قالین، خورجین و خامک دوزی به نمایش گذاشته شده است.
زن دیگری در این نمایشگاه که خود را مادر عبدالله باشندۀ ولسوالی یکه ولنگ ولایت بامیان معرفی می کند، صنایع پشمی، دست بافت ها و چِرمه دوزی را به نمایش گذاشته است. او می گوید: «بسیاری از صنایع دستی زنان در حال فراموش شدن بود، اما با برگزاری این نمایشگاه ها تولیدات آنان دوباره احیا می گردد.»
زهرا وفا زنی از درۀ فولادی بامیان که انواع تکه های خامک دوزی را به نمایش گذاشته است، می گوید که برگزاری این نمایشگاه ها سبب رشد اقتصاد خانواده ها می گردد و اعتماد به نفس خانم ها را نیز بیشتر می سازد.
حسن خالقی یکی از بازدیدکننده گان این نمایشگاه می گوید که از طریق برگزاری نمایشگاه ها، صنایع دستی زنان توسعه می یابد و از این طریق زنان بامیانی برای فروش دست ساخته های شان، به بازارهای بیرون از بامیان راه پیدا می کنند.
از طرفی هم مشکلات امنیتی راه های ارتباطی بامیان با کابل و دیگر ولایت های کشور سبب شده که تولید و فروش صنایع دستی زنان نسبت به یک سال گذشته کمتر شود.
حلیمه رضایی یکی از برگزارکننده گان این نمایشگاه در این مورد می گوید که بازدید کننده گان این دوره نمایشگاه نسبت به دورۀ پیشین کمتر بوده است.
شماری از زنان صنعتگر بامیان خواهان ایجاد پارک های صنعتی که بتوانند تولیدات شان را در آنجا افزایش دهند در این ولایت شدند، اما میرزا حسن بهروز یکی از مسؤولان شهرداری بامیان می گوید که دولت در این زمینه کدام برنامه یی ندارد.
برک بافی، نمدمالی، قالین، گلم و خامک دوزی از جمله صنایع دستی زنان بامیان است که شهرت جهانی دارد. انکشاف این صنایع دستی سبب رشد اقتصادی خانواده ها در این ولایت خواهد شد.
تیمور آهنگر – بامیان


Shirin Naziry

یک بانوی جوان در فاریاب خود را آتش زد



ذکریا ناصری – بغلان
دوشنبه ٢٦ سرطان ١٣٩١ ساعت ١٩:٣٩
 یک بانوی19 ساله در ولایت فاریاب به دلیل آنچه برخورد نادرست اعضای خانواده خوانده شده، خود را آتش زده است.
جنرال عبدالخالق آقسای قوماندان امنیه ولایت فاریاب به خبرگزاری بخدی گفت: "بانوکه خود را آتش زده، اعضای خانواده با او برخورد نادرست داشته اند."
یک بانو 19 ساله در ولایت فاریاب به دلیل آنچه برخورد نادرست اعضای خانواده خوانده شده، خود را آتش زده است
این بانو در اظهارات ابتدایی خود گفته که او همواره از جانب شوهر و اعضای خانواده، لت و کوب می شده است.
خشونت ها در برابر زنان در این اواخر به نگرانی های عمده در کشور تبدیل شده است.
پیشتر، شمار از زنان به شمول سیما ثمر رییس کمیسیون حقوق بشر کشور، در یک گردهمایی اعتراضی، از جامعه جهانی خواستند تا در برابر خشونت علیه زنان وارد عمل شود.
این گردهمایی پس از آن در کابل راه اندازی شد که گزارش های مبنی بر تیر باران یک زن در ولایت پروان منتشر شد.
در تصویری که از این رویداد در اختیار رسانه ها قرار گرفت، یک مرد مسلح در جمعی از باشنده های محل، یک زن را آنچه آنان (طالبان) مرتک شدن عمل زنا خواندند، تیر باران کرد.
کشته شدن این زن، باواکنش های تند در داخل و خارج از کشور مواجه شد.
با این حال، قوماندان امنیه ولایت فاریاب به خبرگزاری بخدی گفت: "بانوکه اقدام به خودسوزی کرده، قبلا به شوهرش هوشدار داده که در صورت ادامه لت و کوب، او خود را آتش می زند."
این حادثه سه روز پیش (جمعه) در شهر میمنه مرکز ولایت فاریاب رخ داده است.
با این حال، ماموران پولیس شوهر این بانو را دستگیر کردند و در حال حاضر تحقیقات از او ادامه دارد.
قوماندانی امنیه ولایت فاریاب تایید کرده که وضع صحی بانوی که خود را آتش زده رضایت بخش و در حال حاضر او در یکی از شفاخانه شهر میمنه بستری است.
                                                 Shirin Naziry