آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Saturday, July 14, 2012

اعتراض زنان پروان به تیرباران نجیبه

14 ژوئيه 2012 16:29 GMT
تیرباران نجیبه به دست افراد مسلح در ولایت پروان در شمال افغانستان، ده ها زن در زادگاه او را به خیابان ها کشانده است.
این زنان معترض برضد بی عدالتی ها و ادامه خشونت علیه زنان شعار دادند و عدم حاکمیت دولتی در برخی از بخش ها را از عوامل عمده افزایش خشونت ها در برابر زنان عنوان کردند.
در این تظاهرات که از سوی ریاست امور زنان و فعالان جامعه مدنی ولایت پروان برگزار شده بود، شرکت کنندگان خواست های مشخصی را در قالب یک قطعنامه شش ماده ای به دولت پیش کردند.
ولایت پروان برای اولین بار در ده سال گذشته شاهد اعتراض خیابانی زنان بوده است، این اعتراض حدود سه صد زن را به خیابان های این ولایت کشاند.
خاتول فقیرزاده، رئیس جامعه مدنی پروان، بخشی از قطعنامه را خواند:" ما زنان ولایت پروان از تمام طرفهای درگیر میخواهیم تا به منظور نشان دادن قدرت خود در صحنه سیاسی ، از قتل های سمبولیک جداً جلوگیری نمایند. از دولت و جامعه جهانی میخواهیم تا در بخشهای زیر تسلط طالبان حاکمیت قانون و عدالت اجتماعی را نهادینه سازند. "
در هفته گذشته پخش یک ویدئو که جریان تیرباران یک زن را به نام نجبیه در ولسوالی غوربند ولایت پروان نشان داد، واکنش های شدیدی را در داخل و خارج کشور در پی داشت.
در این ویدئو یک فرد مسلح در حضور تماشاگران زیادی یک زن را به اتهام داشتن رابطه نامشروع در محضر عام تیرباران می کند.
مقام های افغان طالبان را مسئول این قتل می‌دانند. این بار نخست نبود که طالبان اقدام به قتل یک زن به اتهام داشتن روابط نامشروع کرده اند، این گروه در گذشته هم در مواردی افرادی را به همین اتهام کشته اند.
یکی از مواردی که در رسانه ها و محافل حقوق بشری بازتاب گسترده ای داشته، سنگسار یک دختر و پسر در ولایت قندوز در شمال افغانستان بود.
طالبان سال گذشته این دو نفر را متهم به داشتن روابط نامشروع کردند و آنها را در ملاء عام سنگسار کردند.
در همین حال روز جمعه، ۲۳ سرطان/تیر در شهر مهتر لام، مرکز ولایت لغمان، طی یک انفجار انتحاری، حنیفه صافی، رئیس امور زنان ولایت لغمان کشته شد.


www.Voiceofwomenafg.blogspot.com

سنت عامل خشونت علیه زنان است


24 سرطان 1391 خورشیدی خبرگزاری بست باستان
جبهۀ ملی، عامل خشونت علیه زنان را فرهنگ سنتی دانسته و رهبری حکومت را معتقد به  این فرهنگ می داند.
امروز نشستی زیر نام «حق زن در اجتماع» از سوی سازمان دختران جوان با حضور رهبر جبهۀ ملی و دیگر فعالان حقوق زن در کابل برگزار شد.
احمد ضیاء مسعود رهبر جبهۀ ملی کشور، یکی از عوامل خشونت علیه زنان را رواج فرهنگ سنتی در کشور دانسته و گفت که رهبری حکومت معتقد به این فرهنگ است.
او گفت تا وقتی که در نوع فرهنگ زنده گی مردم و ساختار اجتماعی موجود، تغییری به وجود نیاید، وضعیت زنان در کشور تغییری نمی کند.
وی همچنان اتنخابات را امری مهم خوانده و گفت که انجام تقلب در انتخابات سال 2009 ریاست جمهوری و 2010 مجلس نماینده گان باعث شده که مردم نسبت به شفافیت انتخابات در سال 2014 شک کنند.
مسعود گفت که انتخاباتی که در سال 2014 برگزار می شود تحت نظر حکومت فعلی بوده و احتمال تقلب در آن وجود دارد.
وی افزود که اگر در انتخابات سال 2014 نیز تقلب صورت گیرد حکومت به سمت بی ثباتی رفته و دموکراسی از بین می رود.
رهبر جبهۀ ملی عامل فساد اداری را تمرکز قدرت در دست یک نفر دانسته و گفت که در کشور، تمام کارها از طرف ادارۀ امور انجام می شود. رییس جمهور باید کارها را بین ادارات مختلف تقسیم کند و قدرت اداری را به والی ها دهد نه قدرت سیاسی.
او گفت که حکومت در حال حاضر فقط قادر به مصرف 35 درصد بودجه انکشافی است، اما اگر قدرت اداری تقسیم شود حکومت قادر به مصرف صد درصد بودجۀ انکشافی خواهد بود.
وی همچنان مقرر شدن نزدیکان رییس جمهور را در پست های مختلف دولتی و سیاسی، عامل تنش های قومی دانسته و گفت که در ده سال سیستم ریاستی هرگز نتوانسته وحدت ملی را ایجاد کند.
او بار دیگر بر لزوم ایجاد ساختار پارلمانی تأکید کرده و گفت که با وجود ساختار پارلمانی و با اشتراک تمام اقوام، می توان تعصبات قومی را از بین برد.
مسعود دلیل ناامنی های موجود را عدم مشروعیت حکومت دانسته و گفت که اگر حکومت در بین مردم مشروعیت می داشت تمام مردم در راستای تأمین امنیت تلاش می کردند.
رهبر جبهۀ ملی بار دیگر بر تمایل حکومت در همکاری با گروه های تروریستی اشاره کرده و گفت که رها شدن طالبان از زندان ها توسط حکومت، نشانۀ بارز این تمایلات است.
مسعود دلیل خاموشی حکومت در برابر حملات پاکستان در مناطقی از ولایت کنر را، جلب حمایت پاکستان عنوان کرد.
او گفت که رییس جمهور پس از سال 2014 ائتلافی را تشکیل خواهد داد که در آن نیاز به حمایت پاکستان و طالبان دارد.
فتانه گیلانی رییس انجمن زنان افغان، از احزاب سیاسی، شخصیت های ملی، دانشمندان و زنان افغان خواست تا در راستای بهبود وضعیت زنان در کشور تلاش کنند.
او گفت که احزاب و شخصیت های سیاسی نباید زنان را قربانی سیاست بازی های خود قرار کنند.
وی پروسۀ صلح را مهم خوانده و گفت که همسایگان و دولت امریکا باید افغانستان را در راستای پروسۀ صلح حمایت کنند.
مرضیه رحیمی یکی از فعالان حقوق زن در کشور، کشته شدن زنی در ولایت پروان را تقبیح کرده و گفت که چرا دولت با عاملین این قضیه مقابله نمی کند.
وی افزود: «اسلام به حقوق زن اشاره دارد و به وی حق می دهد تا در اجتماع و سیاست اشتراک کند پس چرا سردمداران حکومتی مسلمان ما این حقوق را به زنان نمی دهند.»
وی عدم آگاهی زنان از حقوق شان را عامل عدم دسترسی زنان به حقوقشان می داند.
گفتنی است که چندی پیش یک زن در ولایت پروان در ملاء عام تیرباران شد. پخش ویدیوی این رویداد در رسانه ها موج عظیمی از نارضایتی ها و اعتراضات را به دنبال داشت.



یک مرد پاکستانی کودک نوزاد خود را زنده به گور کرد

شنبه, 14 جولای 2012
پولیس پاکستان روز شنبه، مردی را باز داشت کرد که نوزادش را به خاطر اینکه مصاب سوء شکل بود، زنده به گور کرده است.
شمشاد خالد، یک مقام پولیس پنجاب به خبرگزاری اسوشیتد پرس گفته است که این مرد که چند خان نام دارد، پس از آگاه شدن ازسوء شکل دخترش، به بستگان خود می گوید که نوزاد، مرده به دنیا آمده و با برگزاری مراسم جنازه می خواهد او را زنده به گور کند.
به گفتۀ این مقام پولیس، کودک در جریان مراسم تدفین شروع به گریه می کند و شرکت کنندگان مراسم جنازه به خان می گویند که او را به شفاخانه انتقال دهد.
مقام ها پس از آن خان را دستگیر کردند که وی به عوض اینکه کودک اش را به شفاخانه ببرد دو باره او را به گورستان می برد و زنده به گور می کند.
پولیس گفته است که کالبد شگافی بالای جسد صورت می گیرد و اگر این مرد گنهکار ثابت شود، با جزای مرگ روبرو خواهد شد.
این رویداد تکاندهنده حد نهایی تبعیض بر ضد کودکان به ویژه دخترانی را در پاکستان بازتاب می دهد که با سوء شکل بدنی به دنیا می آیند. چنین کودکان همواره مایۀ ننگ خانواده ها به ویژه در روستا ها و بخش های فقیر نشین تلقی می شوند.

مجله استرالیایی عکس نوه ملکه و همسرش را در حال شنا منتشر کرد

ناخرسندی شاهزاده ویلیام وکیت میدلتون ازانتشاریک عکس خصوصی
14 جون 2012م دبی – العربیه
بریتانیا از انتشار یک عکس خصوصی متعلق به شاهزاده ویلیام و همسرش کیت میدلتون در یک مجله استرالیایی اظهار ناخرسندی کرده است.
این عکس هنگام حضور نوه ملکه بریتانیا و همسرش در جزیره سشیل برای گذراندن ماه عسل گرقته شده بود و یک مجله استرالیایی آن را منتشر کرده است.
مجله " روز زن " چاپ استرالیا عکس ویلیام و همسرش را هنگام شنا در دریا بر روی جلد مجله منتشر کرد و پس از آن برخی سایت های اینترنتی نیز این عکس را منتشر کردند. مطبوعات بریتانیا اما از انتشار عکس خودداری کردند.
یک منبع نزدیک به ویلیام و کیت تاکید کرد این دو زوج احساس می کنند انتشار عکس در یکی از مجله های پرتیراژ استرالیا باعث شده است زندگی خصوصی آنها مورد تعرض قرار گیرد.
آنها پس از ادواج از رسانه ها خواسته بودند زندگی خصوصیشان در ماه عسل را محترم بشمارند و به صورت غیررسمی خواسته بودند هیچ عکسی از آنها هنگام گذراندن ماه عسل منتشر نشود.
مجله استرالیایی اما این درخواست را نادیده گرفته و عکسی از ولیام و کیت هنگام شنا در دریا منتشر کرد.



پیام تسلیت



پیام تسلیت آوای زنان افغانستان
حنیفه صافی رییس امور زنان ولایت لغمان در نتیجهء یک انفجاربه روز جمعه 23سرطان ساعت 10صبح مورد هدف - زن ستیزان قرارگرفته وجام شهادت نوشید.
آوای زنان افغانستان این حادثه المناک را به همسروخانواده این شهید، مردم آن ولا وهمه زنان افغانستان تسلیت گفته وبرای بازمانده گان صبروشکیبائی آرزونموده وروح بانوحنیفه صافی را شاد می خواهد.
حنیفه صافی فرزند عبدالعزیز در سال 1340خورشیدی در یک خانواده روشنفکر در مزار شریف متولد شد. وی در سال 1358 از لیسه اجانی ملکی شهر سمنگان و در سال 1362 از دارالمعلمین عالی ولایت بلخ فارغ گردید. خانم صافی سال ها عمرش را در مکاتب به حیث معلم سپری کرد و در سال 1383 به حیث مدیر معارف ریاست امور زنان ولایت لغمان مقرر شد. در سال 1384 به نمایندگی شورای ولایتی لغمان رسید و فعالیت های خود را به دفاع از حقوق زنان متمرکز ساخت. در پی همین فعالیت های خانم صافی بود که در سال 1387 در رقابتی آزاد به حیث رییس امور زنان ولایت لغمان تقرر حاصل نمود و به فعالیتش در راستای دفاع از حقوق زنان به صورت جدی ادامه داد. در واقع خانم صافی، از جمله خانم هایی است که قربانی عدالت طلبی و حق خواهی گردیده است.
آوای زنان افغانستان بار دیگرتاکید می کند که نهادهای مسئول درتامین امنیت بانوان تلاش بیشتر به خرج داده و جلو این همه قربانی ها را گرفته وعاملین این قتل را به پنجه قانون بسپارند.

ســنت پــیامــبر مــانع اظهــار نظــر مــولــوی کشــاف شــد

مـــولـــوی کشـــاف رئیس شـــوری علـــمای افغـــانســـتان میخـــواست کـــه در مــــورد کشـــتار اخــــیر زنان بدست برادران ناراض کـــرزی اظهـــار نظـــر کننـــد ولی متاســـــفانه سنــــت پیامــــبر و احـــکام اســــلامی مــــانع این امـــر شــــد.                      
افغانستان زمان زادگاه مردان بزرگ چون مولانای رومی ، ابن سينا بلخی و سيد جمال الدين افغانی بود که نام نامی شان چون ستاره های درخشان در آسمان علم و معرفت ، عرفان و حکمت مشرق زمين درخشيده و شکوه و جلال به زندگی معنوی مردمان اين خطه بخشيده بود
بیجا نخواهد بود اگر محترم مولوی کشاف را با کشفیات ارزنده شان در ساحات مختلف حکمت و دانش عصر در زمره آن بزرگمردان تاریخ شمرده و از خدمات علمی شان قدردانی بعمل آریم
محترم مولوی کشاف که بیشتراز سی سال از عمر عزیز شان را صرف تحقیق و مطالعه در مورد مشکلات بارز جهان  اسلام منجمله تهیه و استفاده درست کلوخ استنجا و فواید آن و مضرات استفاده از کاغذ تشناب ، فواید و برتری های مسواک بر برس دندان ، فواید نصوار دهن و بینی از دیدگاه اسلام ، فواید صحی و اجتماعی پولیگامی بر مونگامی غربی نموده اند و ضمناً صد ها جلد کتب اسلامی به رشته تحریر درآورده اند که منحیث مشت نمونه خروار می توان از کتاب رهنمای بهشت و کتاب دعای شان نام برد که در کتاب دعا یشان صد ها نوع دعاهای مفیده از قبیل دعای تبدیل حرام به حلال ، دعای تبدیل مال مردم به مال خود ، دعای وصل العشاق ، دعای دفع الانباق ، دعای دفع وبا ، دعای دفع چشم بد و خیلی دعا های مفیده دیگر را می توان یافت
رای شیخ الاسلام مولوی کشاف منحیث عالم و دانشمند بزرگ جهان اسلام رهنما و چشم چراغ مسلمین در مشکلات و معضلات زندگیست و ازینرو ملت مسلمان افغانستان بیصبرانه انتظار نظر ایشان را در مورد سنگسار ها و محاکم صحرایی طالبان داشتند که تا بدانند که آیا محبت و دوستی دو انسان دلیل برای سنگسار شان شده می تواند و یا تجاوز بر زن شوهردار و بعداً تیرباران کردن او در شرع اسلام مجاز است یا خیر !؟
شیخ الاسلام مولوی کشاف که دلش از دست این این جناوران بیابان گرد سخت داغدار است و به نیکی میداند که اینها با این اعمال شنیع شان باعث آبروریزی و بدنامی اسلام شده اند قصد داشت که در بیانیه ای نفرت و انزجار عظیم شان را ازین چارپایان آدم نما و لکه ننگ بر دامان بشریت ابراز داشته و آنها را دشمنان اسلام و در نتیجه مباح الدم و واجب القتل اعلام کند ولی افسوس و صد افسوس که رشد غلو و انبوه سنت پیامبر در دم در دهان بالای شان که حتی نفس کشیدن را برای ایشان مشکل ساخته مانع این کار شد.
حالا شما خود می توانید تصور کنید که با استماع خبر جنایات هولناک برادران ناراض کرزی چه آتش در درون مولوی کشاف مشتعل میگردد که چون کوه آتش فشان در جوش و خروش شده و مجرای برای بیرون شدن لاوای خشم و غضب درونی اش می پالدحالا که دهان بالا را سنت پیامبر مسدود کرده و دهان پائین برای جلوگیری از شکستن وضو باید مسدود باشد پس این شباهت به دیگ بخاری دارد که اشپلاقش بند شده و دیر یا زود سر نوشت انفجار در انتظارش خواهد بود که شیخ الاسلام مولوی کشاف کدام روزی خدای نا خواسته بدن واسکت انتحاری منفجر شده و این یک ضایعه بزرگی به امت مسلمان افغان و جهان اسلام خواهد بود
....................................................................................................................

مــا زقـــرآن برگــزیدیم مغـــــــــــز را
پوســت را پیش ســگان انداختـیم
چه زیبا فرموده مولانای رومی و فرموده شان نه تنها در مورد قرآن که در باب سنت پیامبر هم بکلی صدق میکند که هرکسی به اندازه اهلیت ، شخصیت و سواد و دانش علمی خویش برداشتی از سنت پیامبر دارد ، یکی زیر نام سنت پیامبر روش درست مبارزات اجتماعی و خودسازی انقلابی و یا به اصطلاح قرآن جهاد اصغر و جهاد اکبر را می فهمد و دیگری از همان سنت پیامبر فقط ریش ماندن ، دستار بستن و استعمال عطر و شترسواری را به خاطر دارد
یقین کامل دارم که اگر یکعده از فرط جهل و بیسوادی و پائین بودن سطح دانش سیاسی و فرهنگی بنام سنت پیامبر به همین ریش و پشم و عبا و قبا دل خوش میکنند ولی یکتعداد دیگر آگاهانه و رندانه بر سر اسلام و پیامبر اسلام کلاه گذاشته و بجای رعایت سنت واقعی پیامبر که همانا مبارزه در مقابل ظلم و ستم و بی عدالتی اجتماعی و تلاش برای انسان ماندن و انسان شدن است خود را و دیگران را با این ریش و پشم وعطر و مسواک و شانه و تسبیح فریب میدهند
این را یک طفل هم میداند که عمل کردن به سنت های واقعی پیامبر خالی از ضرر و خطر نیست و امکان دارد که آرامش زندگی ، مقام و منزلت اجتماعی و حتی حیات و زندگی ات را در آن راه از دست بدهی ولی از برکت فتاوی ملاهای دیوبندی تمام ضررات و خطرات احتمالی از سر راهت برداشته شده و تو برای انجام سنت پیامبر فقط کافیست که یک متر ریش گذاشته و دو متر پارچه دور سرت بپچانی و بجای برس دندان از مسواک استفاده کنی و به این سادگی کلید بهشت بدست آری با تقــــــــــــديم حــــــــــــــــــرمت
حقــــــــ(شـــمس الحـــق)ـــــــانی