آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Tuesday, July 10, 2012

افزایش آمارخشونت دربرابر زنان درولایت بادغیس

قدیر شاهین – هرات
دوشنبه ١٩ سرطان ١٣٩١ ساعت ١٢:١٠
 
افزایش آمارخشونت دربرابر زنان درولایت بادغیس، نگرانی جدی مسوولان محلی را برانگیخته است.
لت کوب، تجاوز جنسی، ازدواج اجباری، فرار ازمنزل و ربودن دختران جوان، ازعمده ترین خشونت هایی اند که زنان ولایت بادغیس با آن روبرو هستند.
به گفته مسوولان اداره امور زنان بادغیس درسه ماه گذشته سال روان نزدیک به 20 مورد خشونت دربرابر زنان در اداره آنان به ثبت رسیده است.
مونسه قادری سرپرست ریاست امورزنان ولایت بدغیس به خبرگزاری بخدی گفت:" به تازگی یک دخترجوان پس ازاختطاف ازسوی پسر یک قوماندان مسلح، مورد تجاوزجنسی قرار گرفته است."
خانم قادری افزود که این دخترجوان، در حالی مورد تجاوز قرار گرفته است که با فرد دیگری نامزد بوده و پسر قوماندان محلی از او خواسته های نامشروع داشته است.
رییس امور زنان ولایت بادغیس گفت که دختر قربانی تجاوز جنسی هم اکنون در خانه امن وزارت امور زنان به سر می برد.
در بادغیس، تنها یک خانه امن وجود دارد که هم اکنون،15 دختر در آن نگهداری می شوند.
ازسوی دیگر، مسوولان اداره سارنوالی استیناف بادغیس از بازداشت لطیف خان یکی از قوماندانان مسلح در ولسوالی آب کمری این ولایت همراه با پسرش که متهم به تجاوز جنسی بالای یک دختر جوان است، و یک شریک جرمی اش خبر دادند.
به گفته این مسوولان تحقیقات از افراد بازداشت شده جریان دارد.
مسوولان در بادغیس، گسترده بودن میزان خشونت در برابر زنان و تجاوزات جنسی را در بادغیس تائید و از افزایش آن اظهار نگرانی کردند.
به گفته آنان، روزانه چندین مورد از رویدادهای خشونت در برابر زنان، در بخش های مختلف بادغیس به وقوع می پیوندد که بیشترشان، از سوی شورای محلی و نشست های قومی و با رد و بدل شدن مبالغ هنگفتی پول، انعکاس پیدا نمی کنند.
مسوولان سارنوالی بادغیس، شماری ازمسوولان نهاد های دولتی درآن ولایت را متهم به فراهم ساختن زمینه فساد، قانون گریزی، و انواع سواستفاده ها از موقعیت ها شان می کنند.
آنان، ادعا دارند که برخی از این افراد، سعی دارند تا اداره سارنوالی را نزد مردم بی اعتبار ساخته و زمینه فرار از چنگال قانون و ارتکاب جرایم گسترده در بادغیس را فراهم کنند.
غوث محمد غوثی رئیس سارنوالی استیناف ولایت بادغیس به خبرگزاری بخدی گفت :" پا در میانی  و مداخله در امورکاری ارگان های عدلی وقضای دربادغیس، به شدت افزایش یافته وآنان از این ناحیه ابراز نگرانی می کنند."
او افزود:" هم اکنون، بیشتر موضوعات حقوقی و خشونت ها در شورا های محلی و جرگه های غیر قانونی فیصله می شوند که این روند، باعث بی اعتبار شدن سیستم قضایی خواهد شد."
مسوولان اداره سارنوالی بادغیس، خواهان توجه جدی در این زمینه و تقویت و حمایت این ادارات از سوی مقام های مرکز کشور شدند."
با این وجود، برخی از زنان دربادغیس در گفت و گو با خبرگزاری بخدی، وضعیت شان را نسبت به سال های گذشته نا مناسب تر خواندند.
به گفته آنان، تطبیق نشدن قانون، سواستفاده از پست های دولتی، وساطت افراد زورمند و کم بودن حضور زنان درادارت دولتی، باعث افزایش خشونت وعقب ماندگی زنان آن ولایت شده است.
این زنان، وجود سلاح نزد افراد غیرمسوول و زورگویی افراد مسلح در نقاط مختلف ولایت بادغیس را تهدیدی بزرگ در برابر قانون و استقرار ثبات و آرامش عنوان می کنند
.

جایزه ادبی "اینگه بورگ باخمن" برای نویسنده روس



جایزه ادبی "اینگه بورگ باخمن" یکی از مهم‌ترین جوایز ادبیات آلمانی زبان به اولگا مارتینوا، نویسنده ۵۰ساله‌ی روس تعلق گرفت. هیئت داوران با ستایش از نثراین نویسنده، آن را "مستقل، با روح و رمزآمیز" توصیف کرد.
سی و ششمین دوره ازمراسم اهدای جوایز ادبی اینگه بورگ باخمن روز یکشنبه (۸ جون) در شهر کلاگن فورت، زادگاه این نویسنده سرشناس آلمانی‌زبان برگزارشد. جایزه نخست به مبلغ ۲۵ هزار یورو برای متن "من خواهم گفت سلام" به اولگا مارتینوا، نویسنده‌ی روس‌تبار مقیم آلمان تعلق گرفت.
بانو مارتینوا از سال ۱۹۹۱ در آلمان زنده گی می‌کند و به دو زبان روسی و آلمانی داستان‌می‌نویسد. او همچنین تا کنون برای هفته‌‌نامه "دی تسایت" و روزنامه‌های "فرانکفورتر روندشاو" و "نویه تسورشر تسایتونگ" قلم زده است.
اولگا مارتینوا در داستان "من خواهم گفت: سلام!" با پیوند فرهنگ و تاریخ تصویر مرد جوانی را ترسیم می‌کند که هم زمان به سوی دنیای شعر و نیز بیداری احساسات شهوانی جذب می‌شود.
جایزه دوم به مبلغ ۱۰ هزار یورو برای داستان "کارفرما" به ماتیاس ناورات و جایزه سوم به مبلغ ۷۵۰۰ یورو به‌خاطر داستان "می‌خوای در بری" به لیزا کرنتسلر تعلق گرفت.
جایزه اینگه‌بورگ باخمن به یاد و خاطره این نویسنده شهیر اتریشی از سال ۱۹۷۷ هر سال به بهترین متن‌های ادبی در حوزه زبان آلمانی اهدا می‌شود. اینگه بورگ باخمن در سال ۱۹۷۳ به دنبال یک حادثه آتش‌سوزی درخانه‌اش در شهر روم درگذشت. DW





ثروت مند ترین زن جهان

19 تیر 1391
گزارش یک مجله معتبر اقتصادی، ثروتمندترین زن جهان نه اپرا وینفری است و نه ملکه الیزابت دوم و نه حتی لیلین بتانکور، مالک کمپانی لوئرال است، بلکه زن معدن دار نه چندان شناخته شده ای در استرالیاست؛ جینا راینهارت.
هنگامی که از او درباره مفهوم زیبایی پرسیده شد او حتی به گردنبند مرواریدی که اغلب به گردن دارد، اشاره نکرد، حتی چیزی از چشم انداز اخرایی رنگ مزرعه زیبا و وسیعی که در شمال غربی استرالیا دارد، نگفت.
اما در عوض درباره عنصری نه چندان دوست داشتنی که خانواده او را ثروتمند کرد و حفره هایی در زمین که آن عنصر از آنها استخراج می شود، صحبت کرد؛ "زیبایی یعنی معدن آهن"
وقتی لنگ هنکاک، پدر او، یکی از بزرگترین منابع آهن در جهان را در دهه
۱۹۵۰ کشف کرد، به دلیل کمبود منابع این فلز، صادرات آهن از استرالیا ممنوع بود. اما بعدها صادرات صدها هزاران سنگ آهن هر لحظه بر دارایی های او افزود.
اما هنکاک ها تنها کسانی نبودند که از درآمد حاصل از این معدن سود می بردند. جینا راینهارت معتقد است کشف پدرش سود زیادی نصیب استرالیا نیز کرده است.
راینهارت با داشتن ثروتی حدود
۲۹ میلیارد دلار از ثروتمندترین زن استرالیا به ثروتمندترین زن آسیا و حتی به اعتقاد بسیاری به ثروتمندترین زن جهان تبدیل شده است.
به گزارش بی آر دبلیو، مجله اقتصادی استرالیا، او اکنون ثروتمندترین زن جهان است و سیتی گروپ پیش بینی کرده که به زودی ثروت او به بالای
۱۰۰ میلیارد دلار می رسد و در صدر فهرست ثروتمندترین مردم دنیا قرار می گیرد.
گفته می شود که در ثانیه
۶۰۰ دلار بر ثروت او افزوده می شود.
 او از اینکه معدن داری نامیده شود که ثروتش را به ارث برده، متنفر است و خود را بازرگان خود ساخته ای می داند که پس از مرگ پدرش در سال
۱۹۹۲ در کمپانی‌اش تغییر به وجود آورد.
 در کنار معدن داری، او سهامدار عمده "کانال
۱۰"، یکی از سه شبکه بزرگ تلویزیونی در استرالیاست و همچنین بزرگترین سهامدار فیرفکس مدیا، دومین ناشر بزرگ روزنامه های بزرگ استرالیا نیز هست. هر چند، هفته پیش، سهمش در این شبکه کمی کاهش یافت.
فیرفکس مدیا ناشر سه روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد، ملبورن ایج و استرالین فایننشال ریویو، از پرخواننده ترین روزنامه های استرالیاست و این نگرانی در میان روزنامه نگاران این روزنامه ها وجود دارد که او قصد دارد با توجه به دیدگاه های راست گرایانه خود خط مشی این روزنامه ها را تغییر دهد.
تمام زندگی او کمپانی اش (هنکاک پراسپکتینگ) است. او سرگرمی ها و علایق کمی خارج از کارش دارد و برخلاف بسیاری از ثروتمندان جهان اهل داشتن تابلوهای نقاشی، اسب‌دوانی و هواپیمای شخصی نیست.
او به خاطر کار شبانه روزی اش معروف است. خصومت های شخصی اش افسانه ای شده و بسیاری از کسانی که با آنها درگیری داشته، اطرافیانش بوده اند از جمله پدرش، شریک تجاری اش، همسر اولش، مادر شوهر فیلیپینی اش و حالا سه فرزندش.
تکلیف بسیاری از درگیری های او در دادگاه مشخص شده است. یک بار به گزارشگری گفته بود که مهمترین چیز زندگی اش کمپانی اش است و "هیچ چیزی نمی تواند بر سر راه آن قرار گیرد".
مانند پدرش مخالف کمپین های محیط زیستی است و دیدگاه های سیاسی اش همواره تلفیقی از محافظه کاری و طرفداری از آزادی های فردی بوده است.
یکی از نخستین قهرمانان زندگی اش، مارگارت تاچر، بانوی آهنین بریتانیا بود. پس از دیدار و صرف نهار با او در سال
۱۹۷۷ بود که شیوه لباس پوشیدنش را تغییر داد، مدل موی دیگری انتخاب کرد و خود را آرایش کرد.
 او اعتقادی به تغییرات اقلیمی ندارد و عقایدش به نظرات کریستوفر منکتون، ویسکونت بریتانیایی نزدیک است. در ژوئیه سال گذشته منکتون در یک سخنرانی در بزرگداشت لنگ هنکاک در پرت گفت که "استرالیا نیاز به یک فاکس نیوز (شبکه خبری تلویزیونی متعلق به روپرت مرداک با دیدگاه های دست راستی) دارد که توسط افرادی فوق العاده ثروتمند راه اندازی شده باشد."
راینهارت در آن جلسه حضور نداشت اما بسیاری براین باورند که منظور منکتون از "افراد فوق العاده ثروتمند" راینهارت بوده است. وقتی ویدئوی سخنان منکتون بر روی اینترنت منتشر شد، حدس و گمان برای تلاش راینهارت برای پیاده کردن استراتژی "فاکس نیوزی" در استرالیا افزایش یافت.
 به نقل از یکی از اطرافیان راینهارت گفته شده که او در اوایل سال جاری با مرداک دیدار کرده بود و بخشی از گفت و گوی آن دو درباره فاکس نیوز بوده است.
این نگرانی وجود دارد که با توجه به اینکه
۷۰ درصد از نشریات استرالیایی متعلق به امپراتوری مرداک است و ۳۰ درصد باقیمانده در اختیار فیرفکس است، تکثرگرایی رسانه ها در استرالیا از بین برود.

تلاش وزارت صحت برای مبارزه با خشونت علیه زنان

بیستم سرطان 1391
وزارت صحت عامه برای آشکار شدن خشونت ها علیه زنان، از مراکز صحی خواسته تا همچو موارد را گزارش دهند.
ثریا دلیل وزیر صحت عامۀ کشور، امروز در یک نشست خبری، کشته شدن زنی در ولایت پروان را به شدت تقبیح کرده گفت که برای جلوگیری از این گونه اقدامات، سه ماه قبل به تمام مراکز صحی ابلاغیه ای فرستاده اند تا در صورت دیدن شکنجه در بدن زنان، فورن به این وزارت گزارش دهند تا از ادامۀ این خشونت ها جلوگیری شود.
وزارت صحت عامه کشته شدن زنی را در ولایت پروان، ضربۀ بزرگی به مبارزات دادخواهانه برای زنان محروم کشور می داند.
وزیر صحت عامه گفت: «ما زنان افغان مبارزات خود را در راه عدالت خواهی ادامه می دهیم.»
او همچنان از مسؤولین امنیتی خواست تا عاملین این قضیه را شناسایی کرده و به سزای عملشان برسانند.
گفتنی است در تاریخ هژده سرطان زنی در ولایت پروان به اتهام روابط نامشروع، در ملاء عام تیرباران شد. مقامات محلی گفتند که این کار از سوی طالبان انجام شده است اما طالبان با نشر خبرنامه یی این موضوع را رد کردند.
مرتضی حسینی - کابل

واکنش قصر سفید در قبال تیرباران یک زن در پروان

نشر تصاویر ویدیویی از تیرباران یک زن در ولایت پروان، توسط مردی که گمان برده می شود طالب باشد، عکس العمل های مقامات افغان و ایالات متحده را برانگیخته است.
در تازه ترین مورد، جی کارنی سخنگوی قصر سفید در پاسخ به سوالی خبرنگار صدای امریکا ضمن تقبیح این عمل گفت "آنچنانیکه شما یاد آوری کردید، جنرال جان الن، حامد کرزی و سفارت ایالات متحده در کابل کشتن آن زن افغان را در ولایت پروان تقبیح کردند. من نیز از قصر سفید این عمل را تقبیح می کنم."
کارنی علاوه کرد که تحت قیادت طالبان، حقوق زنان نادیده گرفته شده و برآنان حمله صورت گرفته و هر روز فرسوده می شد. این قتل خون سرانه یکبار دیگر یاد آورندۀ خشونت طالبان به مردم افغانستان و جامعۀ بین المللی می باشد. او علاوه کرد که ایالات متحده در کنار مردم، حکومت و مخصوصاً زنان افغانستان قرار دارد تا اطمینان دهد که دست آورد های ده سال اخیر زنان در آنکشور نه تنها حفظ خواهد شد بلکه گسترش نیز خواهد یافت.
در این تصویر ویدیویی دیده می شود که مردی با کلاشینکوف، نه بار بر یک زن که به زنا متهم می باشد، گلوله شلیک می کند.
کارنی از اینکه رئیس جمهور اوباما این تصاویر ویدیویی را دیده است یا خیر، ابراز بی اطلاعی کرد.
سخنگوی قصر سفید ارتباط این رویداد را در مذاکره با طالبان و اینکه گفت و گو ها با طالبان در کجا قرار دارد گفت که ایالات متحده روند مصالحۀ ملی را در افغانستان حمایت می کند. او گفت که صلح در آنکشور بدون دسترسی به مصالحه امکان پذیر نمی باشد اما طالبان باید قانون اساسی آنکشور را پذیرفته، سلاح های خود را بر زمین گذاشته و ارتباطات خود را با القاعده قطع کنند.voa