آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Friday, July 6, 2012

سفر از پیش اعلام نشده کلینتون به افغانستان



الیاس ابدالی – کابلشنبه ١٧ سرطان ١٣٩١ ساعت ٠٨:٤١
هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه امریکا، در راه رفتن به جاپان، به کابل آمده است.
مقام ها در وزارت امور خارجه امریکا گفته اند که خانم کلینتون توقف کوتاهی در کابل دارد و با برخی مقام ها در کابل از جمله حامد کرزی ملاقات می کند.
این سفر یک روز پیش از برگزاری کنفرانس توکیو در جاپان صورت گرفته است.

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه امریکا، در راه رفتن به جاپان، به کابل آمده است.
کنفرانس بین المللی توکیو، قرار است از فردا (یکشنبه) با شرکت شماری از کشورهای کمک کننده به افغانستان برگزار شود.
پیشتر مقام ها در کابل گفته بودند که در کنفرانس توکیو، روی طرح های افغانستان در باره بازسازی های زیربناها بحث می شود و کشورهای جهان، تعهدات شان را اعلام می کنند.
وزارت مالیه کشور بارها اعلام کرده است که 22 طرح زیربنایی را در توکیو برای کشورهای حامی افغانستان پیشکش می شود.
انتظار می رود شرکت کنندگان درکنفرانس توکیو (یکشنبه) متعهد شوند تا سالانه ۴ میلیارد دالر به توسعه افغانستان کمک کنند.
کنفرانس توکیو در حالی برگزار می شود که انتقادها از نحوه حکومت داری و نیز وجود فساد گسترده اداری در ارگان های افغانستان وجود دارد.
یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه امریکا به خبرنگاران گفته است که سفر هیلاری کلینتون به کابل برای بررسی وضعیت افغانستان پیش از برگزاری کنفرانس توکیو صورت گرفته است.

stop


خشونت را توقف بدهید!
انسان کشی را متوقف سازید!
هر کس حق زنده گی را دارد.



جنایت تکان دهنده


باشنده گان ولسوالی سوکی کنر خواهان اعدام عاملان قتل یک دختر 17سالهء این ولسوالی شدند
16.04.1391
شماری از باشنده گان ولسوالی سوکی ولایت کنرازحکومت می خواهند تاعاملان قتل یک دختر17 ساله دراین ولسوالی را به اعدام محکوم کند.
به گزارش خبرنگار رادیو آزادی از ولایت کنر، سه تن، چند روز پیش، شب هنگام ، سر "شبانه" را از تن اش جدا کردند.
شبانه صنف یازدهء مکتب بود و گفته شده است، عاملان قتل او دستگیر شده اند.


هموطنان غیورولایت کنر!
قاتلین دخترمعصوم دانش آموزباید اعدام شوند!

پراتیبها پاتیل رییس جمهور هند

پاتیل در 19 دسمبر سال  1934 میلادی در ایالت مهرشترای هند دیده به جهان گشود.  تحصیلات خود را در رشته علوم سیاسی و اقتصاد به پایه اکمال رسانید. سپس در رشته حقوق تحصیلات خود را ادامه داد.     
اوبعد از ختم تحصیلات به زادگاه خود رفته و دردیارخود مصروف کار، به ویژه مساعدت و کمک به زنان بی بضاعت و رنجدیده شهرخود گردید. پاتیل درپهلوی آموزش دانشگاهی به بازی تینس روی میز علاقه مند بود و در مسابقات زیادی اشتراک وموفقیت های زیادی به خود و تیم خود کسب نموده و برنده جوایزی بی شماری نیزگردیده بود.
 پراتیبها پاتیل درمسیرکارخود به صفت نماینده مردم درشورا ، وزیر صحت عامه ایالت مهراشترای ، معاون رییس مجلس سنا و والی ایالت راجستان کارکرده ومدت
45 سال ازعمرخود را صرف خدمت درعرصه سیاسی درکشور خود نموده است.

پراتیبها پاتیل عضو سابقه دار حزب کنگره ملی هند بوده است و با کسب دو هزار نه صد و سی و یک رای بربایرون سنگ شکاوت ، رقیب 84 ساله اش که معاون رییس جمهور و نا مزد  احزاب مخالف بود، پیروز شد واز 25 جولای 2007 میلادی رییس جمهور منتخب مردم هند است، اولین زن است که در هندوستان به این مقام رسیده  است. « نباید ناگفته گذاشت که مقام ریاست جمهوری در هند ، جنبهً تشریفاتی و سمبولیک دارد و رییس جمهور تنها در موقع بحرانی برای حل موقت بحران ، دست به کار می شود. پارلمان و صدراعظم درهند از بالا ترین اختیارات در تصمیم گیریها برخوردار هستند. » من مهن سنگ صدراعظم هند اظهار داشت که رای دادن به پاتیل رای علیه سیاست های تبعیض آمیزاست. به همین ترتیب سونیا گاندی رهبری حزب کنگره ملی هند گفت: " دقایق خوش ومسرت برای سرزمین ماست زیرا برای نخستن باردرتاریخ هند زن موفق شد. که به مقام ریاست جمهوری نایل آمد. "
پراتیبها پاتیل در سال 1965 به سن 31 سالگی ازدواج نموده ودارای یک  دختر و یک پسر است. او برای اعلام حمایت خود از زنان و امورعلمی کارهای کرده که باعث شگفتی مردم و ناظران شده است. یکی ازین اقدامات وی درآغاز دوره ریاست جمهوری پرواز با یک هوا پیمای جنگنده دو نفره سوخوی 30 ام کا ای، که نوترین جنگنده درنیروی هوائی هند محسوب میشد. مدت بیست دقیقه پروازکرد و مدت این پروازبه ارتفاع دو کیلو متربود و این مراسم درسراسرهند ازطریق تلویزیون منتشرگردید.
جویتی راتهوره دختر رییس جمهور هند گفت: " که مادرش پرواز کرد تا همه کشور را تشویق و بررشد و توسعه امکانات زنان تاکید کند."
پراتیبها پاتیل رییس جمهورهند علاقه مند زبان فارسی است او درهژدهمین سالروز استقلال تاجکستان به عنوان مهمان افتخاری درآن دیار حضور یافت و درجریان آن بیت معروف استاد رودکی را به زبان فارسی قرائت کرد که مورد استقبال شرکت کننده گان قرار گرفت.
هیچ شادی نیست اندر این جهان  برتر از دیدار روی دوستان. 
زمانیکه فلم های قدیمی سیاه و سفید هندی را مشاهده می نمودیم تقریباً 50 فیصد کلیمات آن به زبان فارسی بود حتی کارگردان های فلم ها با هنرپیشه های آنها نیزهمه به زبان فارسی بلدیت عام وتام داشتند. زیرا زبان فارسی قرن های متمادی درآن کشور مروج بوده، به روایتی زبان فارسی بیشتراز 800 سال درهند مسلط بوده است.
افزون برآن پیرمرد هندی درهمسایه گی ما زیست دارد. متاسفانه که آخرین نفسهای خود را می کشد. زمانیکه به عیادتش میرویم با ما فارسی ولی با لهجه هندی صحبت می کند در یکی از روز ها این انجنیر سالخورده به من چنین گفت: " انگلیس ها زبان خود را داخل سیستم تعلیمی و تحصیلی ما نمودند. بزرگسالان ما درآن ایام، نه تنها اینکه به انگلیس ها و زبان آنها علاقه مردم زبان فارسی راخوب می فهمیدند وبه آن تکلم نیزمی نداشتند بلکه از آنها بیزار بودند. ولی متاسفانه که نسل های بعدی به تدریج این پدیده نورا پذیرفتند و قریب است زبان مادری خود را نیز فراموش کنند. در حالیکه در گذشته ها زبان فارسی در سیستم تعلیمی ما شامل بود و زبان فارسی درمدارس تدریس میشد و اکثریت نمودند."

کلئوپاترا هفتم

کلئوپاترا هفتم در اول جنوری سال ۶۹ قبل از میلاد در اسکندریه، یکی از شهرهای مهم مصر دیده به جهان گشود ، او  هفتمین  بانوی است  که همین اسم یعنی کئوپاترا را داشت ولیکن یگانه زنی که  این نام را روشن و سر زبانها ساخت. خانواده کلئوپاترا بیشتر از 100 سال ، یعنی پیش ازینکه کلئوپاترا بدنیا بیاید حکمران مصر بودند. کلئوپاترا در حالیکه هجده سال داشت ، پدرش بطلیموس درگذشت واین بانوعاقل وبادرایت
زمام سلطنت « در 51 پیش از میلاد » را بدست گرفت و با توانمندی امور مملکت داری را پیش برد، زیرا کئوپاترا از پدرخود آموخته و تجارب کافی کسب نموده بود.
کلئوپاترا به چندین زبان صحبت می کرد و با مصری ها و سایر کشور ها مناسبات نزدیک برقرار نموده بود. که همین ارتباطات نیز باعث به شهرت رسیدن اش شد.از همان ابتدای سلطنت و در مراسم تاج‌گذاری، رئیس شورای سلطنتی پوتینوس  ، که قیم قانونی برادر کلئوپاترا،
بطلیموس سیزدهم بود قصد داشت مانع سلطنت کلئوپاترا به تنهایی شود، از آنجا که او مرد ریا کار و نادرستی بود و فکر می‌کرد بطلیمیوس فرد نادان و عاقبت نا اندیش است، سعی  و تلاش می ورزید تا او را نیز در سلطنت شامل ساخته و ازین طریقه برای خود نفع بردارد و خاندان سلطنتی را از طریق بطلیموس سیزده در تحت نفوذ خود قرار دهد.
طبق سنت پادشاهان مصر خواهر می‌بایست با برادر ازدواج می‌کرد تا در زیر سایه برادر حکومت کند. پوتینوس قصد سوءاستفاده از این سنت را داشت و اصرار می‌کرد که خواست بطلیموس دوازدهم یعنی پدر کلئوپاترا ، نیز سلطنت کلئوپاترا و برادرش به طور مشترک بوده‌است، اما کلئوپاترا اظهار بی‌اطلاعی می‌کرد و تأکید داشت که پدرش او را قبل از مرگ به سلطنت مصر منصوب کرده‌است. پوتینوس که در مراسم تاج‌گذاری به هدف خود نرسید، سکوت کرد تا نقشه جدیدی را برای بر کنار ساختن کلئوپاترا از سلطنت بریزد.در زمان به سلطنت رسیدن کلئوپاترا، روم در آستانهٔ جنگ داخلی دیگری بود و ژولیوس سزار بر سر قدرت با  ماگنوس پمپوس  دست و پنجه نرم می‌کرد، پمپئوس که برای مبارزه با سزار به نیرو نیاز داشت، از کلئوپاترا تقاضای شصت کشتی و سی‌صد سرباز کرد. از آن‌جا که پمپئوس در زمان پدر کلئوپاترا نقش مهمی در بازپس‌گیری سلطنت مصر را ایفا کرده بود، کلئوپاترا به تقاضای او پاسخ مثبت داد. شورای سلطنتی که منتظر چنین بهانه‌ای برای زیر سؤال بردن و خلع سلطنت کلئوپاترا بودند، با کمک کلئوپاترا به پمپئوس مخالفت کردند و اظهار داشتند که سزار مرد نیرومندی است و کمک به دشمن‌اش، او را تحریک می‌کند و کینه‌اش را برمی‌انگیزد. از آن‌جا که  کلئوپاترا از مخالفت با رومی‌ها در هراس بود، مخالفت شورای سلطنتی با این مسأله را رد کرد.
چند ماه بعد از به سلطنت رسیدن کلئوپاترا، گاو آپیس (تجسم مملوس پتح، خدای معبد ممفیس، یکی از خدایان مصر باستان) مرد ؛ مردم
مصر که گاو آپیس را به عنوان خدا پرستش می‌کردند، مرگ آن را پس از زمان کوتاهی از مرگ بطلیمیوس دوازدهم نشانه نحس و شوم به شمار آوردند. پوتینوس در بازارهای شهر اسکندریه شایعه‌ای بر سر زبان‌ها انداخت که مرگ گاو آپیس نشانه نارضیاتی خدایان است که از حکومت یک ملکه تنها به خشم آمدند. پوتینوس این شایعه را برای این ، در میان مردم پخش نمود تا کلئوپاترا محبوبیت خود را در میان مردم از دست دهد. کلئوپاترا با سیاست و عقل سلیم خود برای آنکه جلب رضایت و علاقه‌مندی مردم به سلطنت اش را به دست بیاورد، به معبد ممفیس رفت و در مراسم تدفین گاو شرکت کرد و همین امر سبب خشنودی کاهنان معبد و مردم از شرکت کلئوپاترا در این مراسم شد مردم پس از آن، کلئوپاترا را ایزس مقدس  (یکی از خدایان مصر که حافظ زنان و مادر مهربان طبیعت بود) نامیدند.
در یکی از جلسات شورای سلطنتی به کلئوپاترا اطلاع رسید که دو فرستاده رومی که پسران مارکوس بیبیلوس والی سوریه متعلق به امپراتوری روم بودند به دست لژیون های رومیکشته شدند، این لژیون‌ها را پمپئوس هشت سال پیش در اختیار پدر کلئوپاترا قرار داده بود تا در صورت بروز شورش از تاج و تخت او حراست کنند، والی سوریه که برای جنگ علیه اشکانیان در ایران به وجود این لژیون‌ها نیاز داشت، پسران خود را به اسکندریه فرستاد تا لژیون‌ها به سوریه اعزام شوند اما لژیون‌ها پسران او را به قتل رساندند. کلئوپاترا و وزیر اعظم بر این عقیده بودند که باید قاتلین فرستادگان والی سوریه را در غل و زنجیر به سوریه فرستاد تا در دادگاه سوریه و بر طبق قوانین رومی محاکمه شوند. پوتینوس و رئیس گارد سلطنتی، آشیل با کلئوپاترا و وزیر اعظم مخالفت کردند که نباید در برابر رومیان خوار و ذلیل شوند اما کلئوپاترا به مخالفت آن‌ها توجهی نکرد زیرا قصد آن‌ها فقط چال و فریب بود.
سه سال بعد مصر دچار خشکسالی و قحطی شد و مردم به خاطر آن سر به شورش زدند، یک شب که کلئوپاترا در حال ، جمع و کسر میزان تولید گندم و جو بود، مشاور و مربی اش، مردیان هراسان به او خبر داد که پوتینوس و آشیل علیه او شوریده‌اند و قصد جان وی را دارند؛ کلئوپاترا به همراه ندیمه‌ها، صندوق‌های پر از لباس و زینت آلات سوار بر قایق به بیابانی در نزدیکی کوه کاسیوس و در شرق پلوزیوم گریخت. با فرار کلئوپاترا، پوتینوس بطلیموس را با نام بطلیموس سیزدهم به سلطنت رساند و مصر به تمام بلاهایی که کلئوپاترا از آن هراس داشت و به درگاه خدایان دعا کرده بود تا مصر از آن بلاها در امان باشد گرفتار شد.
سزار علی الرغم مشکلات فراوان، مانگوس پمپئوس را در دشت فارسالوس یونان شکست داد و او را تا مصر تعقیب کرد. آشیل، پمپئوس را به قتل رساند و سر او را برید، شورای سلطنتی به این گمان که با کشتن پمپئوس نظر سزار را جلب خواهند کرد، تصمیم گرفتند دوستی خود را با تقدیم سر بریده پمپئوس به سزار ثابت کنند اما این کار خشم سزار را بر انگیخت.
ژولیوس سزار که از قتل ناجوانمردانه پمپئوس خشمگین شده بود، پوتینوس و بطلیمیوس را گروگان گرفت و خود در کاخ سلطنتی سکونت گزید. مردم اسکندریه دست به تظاهرات زدند و سزار را محاصره کردند و از سوی دیگر آشیل و سربازانش به او چنگ و دندان نشان دادند. کلئوپاترا برای آنکه بتواند سلطنت را بازپس گیرد، جمعی از فلاحین پر انگیزه و دلاور مصری و مزدوران
عرب را در بیابان جمع کرد و با وعده‌ای که اگر آن‌ها راه رسیدن او به تخت و تاج مصر را هموار سازند حق الزحمه هنگفتی نصیبشان خواهد شد آن‌ها را در اورشلیم استخدام کرد، سپاه کلئوپاترا در حمله‌ای که به سپاه آشیل کردند یارای نبرد با او را نداشتند. بعد از چند ماه از فرار کلئوپاترا به بیابان، فرستاده سزار، روفوس کور نلیوس به نزد او آمد تا کلئوپاترا به اسکندریه بازگردد تا سزار به عنوان میانجی وارد عمل شود و معضل سلطنت مصر را حل کند، سزار از وصیت نامه پدر کلئوپاترا سخن گفت که طبق آن کلئوپاترا و برادرش باید به طور مشترک بر مصر سلطنت کنند، کلئوپاترا از وجود وصیت نامه‌ای که سزار از آن سخن می‌گفت شک داشت. او که یک ملکه بی تاج و بی سرزمین شده بود، به ناچار و برای آنکه سلطنت را در دست بگیرد دعوت سزار را پذیرفت. مردیان کلئوپاترا را به شوهر خواهر خود آپولودوروس که بازرگان معتبری از مردم سیسیل بود و در فرار کلئوپاترا به بیابان نفش مهمی ایفاده کرده بود معرفی کرد و او هم کلئوپاترا را در قالین پیچید و نزد سزار فرستاد. با بازگشت کلئوپاترا به کاخ سلطنتی سزار او را به عقد ظاهری برادرش بطلیموس سیزدهم در آورد تا مردم دست از شورش بردارند. سزار همچنین تقاضای مطالبه طلبش را کرد، او بطلیموس و پوتنیوس را به کاخ دیگری تبعید کرد و در جنگی بین نیروهای خود و پوتیوس و آشیل، آن‌ها به قتل رسیدند. سزار در جنگ دیگری بین بطلیموس و خواهر کلئوپاترا، آرسینوهه به راه انداخت و در این نبرد بطلیموس کشته شد و آرسینوهه به زندان افتاد.
با کشته شدن بطلیموس و زندانی شدن آرسینوهه، کلئوپاترا سلطنت مصر را در دست گرفت. آرسینوهه قبل از رفتن به زندان نزد کلئوپاترا آمد، او از رابطه سزار و کلئوپاترا به خشم آمد که کلئوپاترا خود را به یک رومی فروخته‌است، او به کلئوپاترا تف کرد و ضمن آنکه او را نفرین کرد به او لقب
فاحشه و زن بد کاره خائن را نسبت داد.بعد از آن کلئوپاترا و سزار علاقه بیشتری به یکدیگر پیدا کردند و کلئوپاترا از سزار باردار شد. کلئوپاترا در سفری با کشتی سلطنتی به همراه سزار که در طول رودخانه نیل داشت، سزار را به معبدایزس و اوسیریس، دو خدا از خدایان مصری برد و برای او داستان آن‌ها را تعریف کرد که بر باور مردمان این سر زمین، ایزس و اوسیروس دو خدای خواهر و برادر بودند که با هم ازدواج کردند و صاحب فرزندی به نام هوروس شدند، کلئوپاترا برای سزار توضیح داد که اکنون بر باور مردم بالادست رودخانه نیل، او ایزس است و اگر او و سزار با هم ازدواج کنند، سزار تجسم اوسیریس می‌شود و فرزند آن‌ها که کلئوپاترا او را باردار بود هوروس مجسم خواهد شد و آن که این مسئله سبب قدرتمندی بیشتر آن‌ها می‌شود.
از آنجا که سزار خدایان مصر را کفر می‌دانست و ازدواج با کلئوپاترا او را در روم به دردسر می‌انداخت، با کلئوپاترا مخالفت کرد و به او پیشنهاد داد که اگر او ازدواج برادر و خواهر را از سنت‌های مصر می‌داند، پس باید با برادر دیگرش آنتونیوخوس ازدواج کند. او کلئوپاترا را به عقد برادر خردسالش آنتونیوخوس در آورد. بعد از آن مشاجره دیگری بین کلئوپاترا و سزار بر سر خواجه‌های دربار مصر در گرفت و سزار برای سر و سامان دادن به اوضاع روم به آن جا رفت. در سال
۴۷ ق. م کلئوپاترا پسری به دنیا آورد و نام او را سزاریون به معنای پسر سزار نامید. هدف کلئوپاترا از نامیدن اسم سزار بر روی فرزندش آن بود که همگان بدانند سزاریون پسر سزار است و آن که به همه نشان دهد به دلیل شایستگی و حق موروثی بر تخت سلطنت مصر نشسته‌است نه به دلیل لطف و مرحمت سزار.
اکثر مردم تا آن روز در وجود کلئوپاترا زن جوانی می‌دیدند که به خاطر باز پس گیری تاج سلطنت مصر، در برابر سزار فرو تنی و تواضع می‌کرد و به تمنیات او تن می‌داد اما تولد سزاریون اوضاع را دگرگون کرد. سزار از به دنیا آمدن سزاریون با خبر شد و در نامه‌ای که به کلئوپاترا فرستاد، تولد پسر او را تبریک گفت و انکار کرد که سزاریون پسر هردوی آن هاست. با انکار سزار در مورد سزاریون، کلئوپاترا دستور ضرب سکه‌ای داد که بر روی آن ملکه مصر را در هیأت ایزس نشان می‌داد که سزاریون را در آغوش گرفته بود. کنایه پنهان در سکه آن بود که اگر کلئوپاترا ایزس مقدس بود، سزار هم اوسیریس همسر او محسوب می‌شد و سزاریون فرزند و وارث هر دوی آن‌ها بود.برخی معتقدند کلئوپاترا با نیش
مار کبری مصری به سینه یا بازوی خود خودکشی کرد اما عدهً نیز معتقدند اند که وی با استفاده از یک نوعی زهری به  خصوص به زندگی خود خاتمه داده است.

سیر ماده بسیارمهم حیاتی برای تندرستی

خواص سیر
سیرازجمله سبزیجات معطر و پرخاصیتی است که به‌ اشکال مختلف شامل خام، پخته، سرخ‌شده، ترشی، و پودرمورد استفاده قرار می‌گیرد
 ولی باتوجه به اینکه دهان انسان پس از خوردن سیر – به‌خصوص نوع خام و سرخ‌شده آن – بوی ناخوشایندی می‌گیرد، اغلب افراد شاغل از خوردن آن امتناع می‌کنند؛ در حالی که برای این منظور، معمولا خوردن سیب، کرفس، کاهو، سبزی، یک قاشق عسل یا همچنین جویدن چای خشک یا جعفری یا برگ سیر تازه را پیشنهاد می‌کنند.
البته این روزها برای آن دسته از افرادی که صرف‌نظر از بوی بد سیر علاقه‌ای به طعم آن نیز ندارند، قرص‌های سیر بدون بو به بازار آمده است تا دیگر از مزایای آن بی‌بهره نمانند.
خواص غذایی- سیر سرشار از فولیک اسید، ویتامین C، کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم و مقدار کمی روی و ویتامین‌هایB1 ی، B2 وB3 است.
- سیر ماده شیمیایی‌ای به نام آلیسین (Allicin) دارد که یک آنتی‌بیوتیک بسیار قوی است و نقش مهمی در نابودکردن طیف وسیعی از باکتری‌ها دارد. این تاثیر حتی بیشتر از پنی‌سیلین و تتراسایکلین است.
- خوردن سیر خام باکتری‌ها را از بین برده و قدرت ایمنی بدن را بالا می‌برد.
سیر پخته نیز نقش کاهش‌دهنده کلسترول خون را دارد، آن را رقیق کرده و از تشکیل لخته‌های خونی جلوگیری می‌کند.
- سیر پخته یک ضداحتقان، ضدسرفه و پیشگیری‌کننده از برونشیت است.
- سیر برای درمان بیماری‌های مختلفی ازجمله آسم، برونشیت، روماتیسم، نقرس، میخچه و زگیل (به صورت موضعی)، سل، دندان درد، نیش‌زدگی و فشار خون‌بالا مفید است. در ضمن، سنگ کلیه را خرد می‌کند و در ضدعفونی‌کردن دستگاه‌های ادراری و عفونت‌های واژینال و مثانه نیز مؤثر است.
- سیر حافظه را تقویت کرده و فراموشی را از بین می‌برد.
- سیر از جمله سبزیجاتی است که باعث پیشگیری از بسیاری از سرطان‌ها می‌شود.