آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Sunday, June 24, 2012

مسمومیت ده ها دانش آموز دختر در ولایت سرپل

شنبه ٠4 سرطان 1391
مسؤلان در ریاست معارف ولایت سرپل می گویند که شمار زیادی از دانش آموزان یک لیسه در این ولایت مسموم شده و به شفاخانه انتقال داده شدند.
این مسوولان می گویند که بیش از 100 دانش آموز مکتب نسوان حضرت امام زاده یحیی، به دلیل مسموم شدن به شفاخانه ولایتی انتقال داده شده اند، اما تاکنون علت مسمومیت شان مشخص نیست.
عبدالغفور سرپلی رییس معارف ولایت سرپل به خبرگزاری بخدی گفت:" حوالی ساعت 9 صبح امروز شماری از دانش آموزان لیسه نسوان حضرت امام زاده یحیی مسموم شدند."
به گفته او، تحقیقات در این مورد، جریان دارد.
پیش از این نیز شماری از دانش آموزان در تخار، بامیان و کابل به دلایل نامعلوم مسموم شده و بلافاصله به شفاخانه انتقال داده شدند.پیش از این نیز در شماری از ولایت های کشور، از جمله تخار، بامیان و کابل به دلیل آنچه که مسمومیت خوانده شده به شفاخانه انتقال داده شدند.
مسوولان امنیتی در ولایت تخار، پیشتر، از دستگیری شماری از عاملان مسمومیت دانش آموزان خبر داده گفتند که انگیزه این افراد، وادار کردن خانواده ها به نرفتن دختران شان به مکتب بوده است.
در همین حال داکتر محمد هارون رییس شفاخانه ولایتی سرپل به خبرگزاری بخدی گفت: "صبح امروز 118 دانش آموز دختر را به شفاخانه ولایتی انتقال دادند که وضعیت شماری از آنان خوب بوده و به خانه های شان رفتند."
به گفته او، زمانی که به شفاخانه ولایتی گزارش رسید که شماری ازدانش آموزان لیسه نسوان حضرت امام زاده یحی مسموم شده اند، یک تیم صحی به شکل فوری به محل اعزام شد.
او گفت که بررسی های تیم صحی شفاخانه ولایتی سرپل نشان می دهد که اثری از گاز سمی و موادی که باعث مسموم شدن دانش آموزان شده باشد، در وجود دانش آموزان دیده نشده است.
او همچنان افزود که در دانش آموزان اثری از سردرد، حالت تهوع  ودل بدی دیده شده است که پس از تداوی اولیه همه دانش آموزان صحت یاب شده و به خانه ها ی خود برگشتند.
به اساس آمار ارائه شده از سوی معارف سرپل درلسیه حضرت امام زاده یحی 1500 دانش آموز درس می خوانند.
لیسه حضرت امام زاه یحی یا امام خرد، در مرکز شهر سرپل موقعیت دارد.
                                            www.Voiceofwomenafg.blogspot.com
                                                     voiceofwomenafg@gmail.com
                                                            Facebook Page

وزیر عدلیه از زنان افغانستان و وزارت امورزنان پوزش خواست

پیروزی زنان ترکیه : سقط جنین ممنوع نمی شود



.3 / تیر/1391
شهرزاد نیوز: در پی تظاهرات دو هفته‌ای زنان ترکیه و فشار جامعه اروپا، به گفته یک مقام بالای دولت ترکیه، طرح قانون محدودیت شدید سقط جنین از دستور کار حزب اسلامی عدالت و رفاه کنار گذشته شد.نورالدین جانیکلی، معاون فراکسیون پارلمانی حزب حاکم، در این زمینه به روزنامه «حریّت» گفت که حزبش طرحی برای ممنوعیت سقط جنین به پارلمان ارائه نخواهد داد. حزب عدالت و رفاه قصد داشت که طرح مزبور را پیش از تعطیلات تابستانی پارلمان در اول ژوئیه به تصویب برساند.رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه گفته بود که سقط جنین قتل است و باید به آن مانند قتل برخورد شود. برنامه دولت ترکیه در این زمینه، تظاهرات اعتراضی، جمع آوری امضا و انتقادات زیادی را در سطح کشور و در اروپا براه انداخت. دادخواست «نه به ممنوعیت سقط جنین» را حدود 60 هزار تن از زنان امضا کرده و بیش از 600 سازمان زنان در جهان از آن حمایت کردند.به گزارش خبرگزاری اتریش، حزب عدالت و رفاه می‌خواهد محدود کردن سزارین را به اجرا بگذارد. طبق آمارارائه شده از سوی دولت ترکیه، در برخی کلینیک های خصوصی این کشور میزان زایمان از طریق سزارین به 90 در صد می رسد، این درحالی است که سازمان بهداشت جهانی 15 در صد را پیشنهاد کرده است. " عکس ازرویترز "


                                                       www.Voiceofwomenafg.blogspot.com
                                                                 voiceofwomenafg@gmail.com
                                                                            Facebook Page



فیلسوف آلمانی: " زنان فوتبال را متمدن کردند"



٣. تیر ١٣٩١
حضور فزاینده زنان در استادیوم ها و تماشای دسته‌جمعی روی پرده های بزرگ در میادین شهر ها (پابلیک ویوئینگ)، فوتبال متمدن تر کرده است. ریچارد داوید پرشت، فیلسوف آلمانی، با بیان این مطلب به گزارشگر کانال اول تلویزیون آلمان گفت که دیگر مثل سابق که تماشاچیان عمدتا ً مردان بودند، رفتار و گفتار خشونت آمیز سلطه ندارد، بلکه جشن است و شادی.وی در بخش دیگری از این مصاحبه اظهار داشت که البته هنوز هم خشونت هایی بین طرفدارن دیده می‌شود اما این پدیده، که آن هم جزو رویداد های بزرگ است، به شدت کاهش یافته است.به گفته وی، فوتبال امروزه به یک مراسم بزرگ اجتماعی تبدیل شده است. این جشن جمعی موجب شده حتا کسانی که اطلاع چندانی از فوتبال ندارند، بخواهند در این مراسم شادمانه شرکت کنند. فوتبال در جامعه کنونی به نوعی مذهب جانشین تبدیل شده است. نیاز با هم بودن و تجربه کردن احساسی مشترک خود ریشه در مراسم مذهبی دارد. این تجربه مشترک را انسان‌ها می‌توانند امروز در استادیوم ها، کنسرت های بزرگ و در جشن عشق (لاو پارید) داشته باشند.