آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Saturday, June 23, 2012

زنان دست فروش در بلخ از آزار و اذیت شان توسط پولیس شاکی اند

در سرطان ۳, ۱۳۹۱ ·
شماری از دست فروشان زن در شهر مزار شریف می گویند: با آنکه دولت هیچ توجهی برای بهبود کار شان ندارد پولیس شهر نیز همه روزه در حالیکه مانع کار شان می شود در عین حال حتی آنها را مورد لت و کوب هم قرار می دهند. این زنان می گویند:آن ها به خاطر دریافت یک لقمه نان حلال از صبح تا شام در هوای سوزان مزارشریف اقدام به فروش لباس ها و بعضی اجناس کهنه دیگر می نمایند، اما همواره با ممانعت پولیس مزارشریف روبرو می شوند. شماری از این زنان می گویند: این کاررا خاص از روی مجبوریت انجام می دهند. در همین حال محمد یونس مقیم شهردار مزارشریف با این سخنان زنان دست فروش موافق نیست،
آقای مقیم می گوید: شهرداری مزارشریف یک مارکیت ویژه را برای دست فروشان و کراچی داران بنام آریا در مزارشریف ساخته است، اما این دست فروشان اطراف روضه مبارک را رها نکرده و هرگز حاضر به رفتن در این مارکیت نیستند. درهمین حال خواستیم دلیل لت وکوب زنان توسط پولیس بلخ را از مقام های پولیس این ولایت داشته باشیم اما با تماس های مکررو مراجعه به فرماندهی امنیه بلخ موفق به دریافت نظر آنها نشدیم. اما شماری از فعالان حقوق زن در مزارشریف لت و کوب زنان توسط پولیس را به شدت محکوم کرده و از دولت می خواهند که برای ایجاد زمینه های بهتر شغلی برای این زنان تلاش نمایند. اما خانم فریبا مجید ریس امورزنان ولایت بلخ زنان دست فروش را مقصر دانسته تاکید می نماید:باانکه مکان مناسب که  مناسب زنان هم است برای شان از طرف دولت تدارک دیده شده اما این زنان هرگز حاضر به رفتن در این مارکیت نیستند. مگر یک تعداد از کراچی داران و دست فروشان مرد می گویند: به دلیل قیمتی دوکاکین این مارکیت آنها نمی تواند کار شان را در این مارکیت پیش ببرند از این رو ترجیح می دهند در کنار سرکها کار شان را به پیش ببرند. وب ماستر 

مسمومیت ده ها دانش آموز دختر در ولایت سرپل

شنبه ٠٣ سرطان ١٣٩١ ساعت ١٣:٤٠
مسؤلان در ریاست معارف ولایت سرپل می گویند که شمار زیادی از دانش آموزان یک لیسه در این ولایت مسموم شده و به شفاخانه انتقال داده شدند.
این مسوولان می گویند که بیش از 100 دانش آموز مکتب نسوان حضرت امام زاده یحیی، به دلیل مسموم شدن به شفاخانه ولایتی انتقال داده شده اند، اما تاکنون علت مسمومیت شان مشخص نیست.
عبدالغفور سرپلی رییس معارف ولایت سرپل به خبرگزاری بخدی گفت:" حوالی ساعت 9 صبح امروز شماری از دانش آموزان لیسه نسوان حضرت امام زاده یحیی مسموم شدند."
به گفته او، تحقیقات در این مورد، جریان دارد.
پیش از این نیز شماری از دانش آموزان در تخار، بامیان و کابل به دلایل نامعلوم مسموم شده و بلافاصله به شفاخانه انتقال داده شدند. پیش از این نیز در شماری از ولایت های کشور، از جمله تخار، بامیان و کابل به دلیل آنچه که مسمومیت خوانده شده به شفاخانه انتقال داده شدند.
مسوولان امنیتی در ولایت تخار، پیشتر، از دستگیری شماری از عاملان مسمومیت دانش آموزان خبر داده گفتند که انگیزه این افراد، وادار کردن خانواده ها به نرفتن دختران شان به مکتب بوده است.
در همین حال داکتر محمد هارون رییس شفاخانه ولایتی سرپل به خبرگزاری بخدی گفت: "صبح امروز 118 دانش آموز دختر را به شفاخانه ولایتی انتقال دادند که وضعیت شماری از آنان خوب بوده و به خانه های شان رفتند."
به گفته او، زمانی که به شفاخانه ولایتی گزارش رسید که شماری ازدانش آموزان لیسه نسوان حضرت امام زاده یحی مسموم شده اند، یک تیم صحی به شکل فوری به محل اعزام شد.
او گفت که بررسی های تیم صحی شفاخانه ولایتی سرپل نشان می دهد که اثری از گاز سمی و موادی که باعث مسموم شدن دانش آموزان شده باشد، در وجود دانش آموزان دیده نشده است.
او همچنان افزود که در دانش آموزان اثری از سردرد، حالت تهوع  ودل بدی دیده شده است که پس از تداوی اولیه همه دانش آموزان صحت یاب شده و به خانه ها ی خود برگشتند.
به اساس آمارارائه شده ازسوی معارف سرپل درلسیه حضرت امام زاده یحی 1500 دانش آموزدرس میخوانند .
لیسه حضرت امام زاه یحی یا امام خرد، در مرکز شهر سرپل موقعیت دارد.
زکریا ناصری- بغلان
خبرگزاری بخدی
                                               www.Voiceofwomenafg.blogspot.com

ماجرای یک جوان عاشق در غزنی

شنبه ٠٣ سرطان ١٣٩١ ساعت ١٧:٠٨
یک جوان عاشق درغزنی برای به دست آوردن دختر مورد علاقه اش، از طالبان کمک خواسته است.
نجيب الله که باشنده ولسوالي دهيك غزني است، عاشق دختری شده كه فعلا در ساحه پلان سوم شهر غزني زندگي مي كند.
این جوان به کمک طالبان می خواست خانواده دختر را بترساند که هنگام پرتاب ماین از سوی ماموران امنیتی دستگیر شد.
یک جوان عاشق درغزنی برای به دست آوردن دختر مورد علاقه اش، از طالبان کمک خواسته است.او زماني كه متوجه مي شود دختر مورد علاقه اش با مرد ديگری نامزد شده است؛ به پدر دختر اخطار مي دهد كه اگر نامزدی دختر خود را با آن مرد فسخ نكند، او به كمك طالبان خانواده او را مورد حمله قرار می دهد.
نجيب الله چند نامه اخطاريه را كه به گفته او طالبان برایش نوشته است، به منزل دختر مي اندازد.
در اين نامه ها از سوی طالبان به پدر دختر هشدارداده شده است كه نامزدی دخترش (معشوقه نجيب الله) را با مرد دوم فسخ كند.
نجیب الله می گوید که این نامه ها به زبان پشتو، توسط قومندان های طالبان نوشته می شده است.
گفتني است كه مهر يا امضای خاصي كه رسمي بودن اين نامه را تاييد كند؛ در پای آن به چشم نمي خورد.
نجيب الله به دنبال پخش اين نامه ها هفته گذشته (شب پنجشنبه) با چند بم دستي شب هنگام به سراغ منزل دختر می رود.
مسوولان امنیتی ولایت غزنی می گویند که نجیب الله يك بمب دستي را در داخل منزل معشوقه اش پرتاب کرد اما زمانيكه مي خواست بمب دستي دوم را پرتاب كند، توسط سربازان امنيت ملي دستگير شد.
مسوولان امنیتی در ولایت غزنی می گویند که نجیب الله يك بمب دستي را در داخل منزل معشوقه اش پرتاب کرد اما زمانيكه مي خواست بمب دستي دوم را پرتاب كند، توسط سربازان امنيت ملي دستگير شد.
سيد امير شاه سادات رئيس امنيت ملي غزني با تاييد اين ماجرا به خبرگزاری بخدی گفت كه اين جوان را به اتهام ارتباط با طالبان و اخلال امنيت شهروندان غزني بازداشت كرده اند.
به گفته سادات، نجیب الله در جریان تحقيقات ابتدايی به برخی از موارد جرمي خود اعتراف كرده است.
خبرگزاری بخدی با وجود تلاش های زياد نتوانست که ديدگاه خانواده دختر را به دست آورد.
سنایی - غزنی
خبرگزاری بخدی

یک زن و یک قوماندان طالب به اتهام داشتن روابط نامشروع کشته شدند

شنبه ٠٣ سرطان ١٣٩١ ساعت ١٥:٣٣
مقام های محلی در ولایت پروان می گویند که طالبان مسلح، یک زن و یک قوماندان این گروه را به اتهام داشتن روابط جنسی نامشروع تیرباران کرده اند.
عبدالکبیر رحیل ولسوال شینواری، باتایید این رویداد به خبرگزاری بخدی گفت: "جمعه شب گذشته در نتیجه درگیری میان قوماندانان طالب در دره قول هیر ولسوالی شینواری، ملا عبدالقادر از قومندانان طالب و یک زن متهم به روابط جنسی نا مشروع کشته شدند."

مقام های محلی در ولایت پروان می گویند که طالبان مسلح،یک زن و یک قوماندان این گروه را به اتهام داشتن روابط جنسی نامشروع تیرباران کرده اند.
به گفته او، این زن مدت ها از سوی طالبان محلی به ظن داشتن روابط جنسی با ملا عبدالقادر، تحت تعقیب بود.
ولسوال شینواری می گوید که ملا عبدالقادر نیز از سوی طالبان به ظن افشای محل بود و باش ملا عزت الله که هفته گذشته در مربوطات ولسوالی شینواری کشته شد، تحت تعقیب طالبان بود.
آقای رحیل می گوید؛ زمانی که طالبان بر منزل ملا عبدالقادر هجوم بردند، زنی که از سوی آنان تحت تعقیب بود را نیز پیدا می کنند و هردوی شان را تیرباران می کنند.
گروه طالبان تاکنون در مورد کشته شدن ملا عبدالقادر چیزی نگفته است.
ملاعزت الله مشهور ترین قوماندان گروه طالبان در دره غوربند بود که در حدود دو هفته پیش در یک عملیات نیروهای امنیتی ولایت پروان کشته شد.

دره غوربند از مربوطات ولایت پروان از جمله مناطق نا امن این ولایت به شمار می رود که طالبان در برخی از ولسوالی ها ی آن حضور دارد.
دره غوربند از مربوطات ولایت پروان از جمله مناطق نا امن این ولایت به شمار می رود که طالبان در برخی از ولسوالی ها ی آن حضور دارند.
جواد ضحاک، رییس شورای ولایتی بامیان نیز سال گذشته در همین منطقه از سوی طالبان دستگیر و به قتل رسید.
احسان سعیدی- پروان
خبرگزاری بخدی

قتل اعضای یک خانواده به دلیل ندادن غذا به طالبان

شنبه 23 جون 2012 - 03 تیر 1391
افراد طالبان در بیشتر مناطق افغانستان پایگاه مشخصی ندارند و از روستاییان می‌خواهند که به آنها جا و غذا بدهند
منابع پولیس درشمال افغانستان گفته که افراد مسلح وابسته به گروه طالبان پنج عضو یک خانواده را به دلیل ندادن غذا تیرباران کرده اند.
لعل محمد احمدزی، سخنگوی پولیس حوزه شمال افغانستان به بی بی سی فارسی گفت که این حادثه شب گذشته (جمعه، ۲ سرطان/تیر) در روستایی در ولسوالی المار ولایت فاریاب روی داده است.
آقای احمدزی افزود که طالبان از اعضای این خانواده خواسته بودند که برای آنها جا وغذا فراهم کنند، اما آنها این دستورطالبان را رد کردند وطالبان با شلیک گلوله اعضای خانواده را کشتند.
سخنگوی پولیس حوزه شمال افغانستان گفت که افراد کشته شده سه زن و دو مرد هستند.
افراد مسلح وابسته به گروه طالبان در بیشتر مناطق افغانستان پایگاه مشخصی ندارند و معمولا از روستائیان می خواهند که برای آنها جا وغذا بدهند.
هر چند پیش از این هم خبرهای زیادی درمورد برخورد خشونت آمیز افراد طالبان با ساکنان روستاهای دوردست منتشرشده بود، اما این نخستین باری است که خبرکشته شدن پنج عضویک خانواده به دلیل ندادن غذا به طالبان رسانه‌ای می‌شود.
اخیرا گزارشهایی رسیده ازولایت غزنی حاکی از آن بود که روستائیان در برخی ازمناطق این ولایت علیه طالبان شورش کرده وآنها را ازمناطق خود رانده اند.
گفته شده که مردم دراین مناطق برای اینکه از مخالفت طالبان با فعالیت مدارس و خدمات عمومی در این روستاها جلوگیری کنند، تصمیم گرفتند آنها را مناطق خود بیرون کنند.
شاه گل رضایی، نماینده غزنی در مجلس نمایندگان می گوید که در پی قیام مردم در ولسوالی اندر ولایت غزنی، از ۴۲ مکتب/مدرسه ای که در این ولسوالی از ترس طالبان بسته شده بود، ۳۰ مدرسه بازگشایی شده است.

یکی از بازیگران زن فیلم 'بر باد رفته' درگذشت



سه شنبه 12 جون 2012 - 23 خرداد 1391 ان رادرفورد، بازیگر نقش کرن (خواهر کوچک اسکارلت اوهارا) در فیلم سینمایی 'بر باد رفته' در سن ۹۴ سالگی درگذشت.
خانم رادرفورد که در سال ۱۹۱۷ در شهر ونکوور کانادا به دنیا آمده بود، سابقه طولانی فعالیت در عرصه سینما، رادیو و تلویزیون داشت.
انه جفریس، بازیگر زن آمریکایی و از دوستان نزدیک خانم رادرفورد، روز سه شنبه (۱۲ جون - ۲۳ خرداد) ضمن تایید مرگ وی گفت که او از بیماری قلبی رنج می برده است.
خانم رادرفورد در مصاحبه ای که سال ۲۰۱۰ با لس آنجلس تایمز انجام داده بود، گفته بود که مدیر وقت موسسه فیلمسازی مترو گلدوین مایر (تهیه کننده فیلم بر باد رفته) در مواجهه ابتدایی، با ایفای نقش کرن توسط او مخالفت کرده بود.
اما بازی خانم رادرفورد در کنار ویوین لی، در نقش اسکارلت اوهارا و کلارک گیبل در نقش رت باتلر، بسیار موفق از آب در آمد و این فیلم خیلی زود تبدیل به یکی از آثار جاودانه سینمای جهان شد.



کرزی بالای شکم ملت سنگ بسته میکند


محـــترم حــامــد کــرزی در مجلــس نمــایـــندگان گفـــت که ملت برای تقـــویت دولت باید به شــــکم ســـنگ بســته و علف بخـــورد

دشمنان وحدت ملی و آرامی و سعادت افغانستان که در خمیر موی می پالند این سخنان جلالتماب کرزی را نیز تعبیر سو کرده و ادعا میکنند که کرزی با این اظهاراتش به ملت افغان توهین کرده و او را در قطار خر و گاو قرار داده در حالیکه یک کودک خورد سال هم میداند که منظور محترم کرزی از سنگ به شکم بستن و علف خوردن گرسنگی کشیدن و تحمل مشکلات زندگی برای نیل به اهداف والای جامعه یعنی تقویت دولت می باشد
ایشان برای تشویق ملت به این وجیبه ملی پیشتر از همه خود به این کار اقدام کرده و در حضور نمایندگان چپن سبزش را پس زده و طرف معاون دومش محترم خلیلی اشاره کرد که سنگی از بیرون بیاورد تا ایشان آن را بالای شکم مبارک شان ببندند
خلیلی به عجله از جا برخاسته و بعد از نیم ساعتی نفس زنان با یک نیم خشتی شکسته و ریخته به تالار مجلس وارد شده و معذرت خواست که موفق به یافتن کدام پارچه سنگ نگردید
مارشال فهیم از دیدن آن نیم خشتی رنگ و رو رفته و گل آلود چنان به خشم آمد که از جا برخاسته و به خلیلی دشنام داد که ای احمق بی شعور چطور غیرت افغانی تو اجازه میدهد که چنین نیم خشتی گل آلود را بالای شکم مبارک رئیس جمهورت بسته کنی !؟
آنگاه دستش را بسوی بکس چرمی اش در زیر میز دراز کرده و یک سنگ لاجورد بسیار زیبا و قیمتی را از بین آن بیرون کشیده و با احترام کامل آن را بالای شکم مبارک جلالتماب کرزی بسته و گفت این سنگ را او در دوران جهاد از یک معدن لاجورد در پنجشیر با دستان خود بیرون آورده و اصلاً تصمیم داشت که آن را منحیث مشت نمونه خروار برسم یادگاری با خود در قبر ببرد ولی حالا وضعیت ایجاب میکند که ایشان آن سنگ قیمتی را فدای منافع علیای کشور کند
تمام حاضرین مجلس این فداکاری و خودگذری مارشال فهیم را با کف زدن های متواتر و فریاد الله و اکبر به دید قدر نگریسته و از ایشان سپاس و قدر دانی کردند
مارشال فهیم در زندگی چنین مورد تشویق جمعیتی قرار نگرفته بود و از مسرت و خوشحالی زیاد شگاف های بینی اش مانند غار موش صحرایی بزرگ شده و اشک در گوشه چشمانش جاری گردیده بود
او باز هم دست بسوی ساک بزرگش برده و از میان آن یک خریطه بزرگی پر از لاجورد را بیرون آورده و به همه اعضای مجلس و ارکان مهم دولتی یک دانه سنگ لاجورد توزیع کرد
کرزی بسوی مارشال فهیم رو گشتانده و ازسخاوت و بزرگواری های ایشان سپاس و قدر دانی کرده و فرمودند حالا که وجیبه سنگ به شکم بستن مورد پسند و پذیرش نمایندگان محترم قرار گرفته پس بد نخواهد بود اگر نمایندگان محترم به تصویب رسانند که چه افرادی اجازه بستن چه سنگی را بالای شکم شان دارند
بعد از جر و بحث فراوان و پرتاب کردن مقداری بوت و کلوش بسوی همدیگر بالاخره اکثریت نمایندگان به این نتیجه رسیدند که وزرای محترم و نمایندگان مجلس شوری می توانند از احجار کریمه چون لاجورد و زمرد و باقی ملت یعنی غریب و غربه مامورین پائین رتبه از سنگ پای استفاده کنند ، طلاب کرام و سایر ملا ها و مولوی ها اجازه دارند که سنگ های قبرستان را بالای شکم شان ببندند 
با تقـــــــــديم حــــــــــــرمت
حقــــ(شـــمس الحــق)ــــانی

مــبارزه جــدی کــرزی در مقــابل فســاد مالی و اداری

محـــترم حـــامد کـــرزی به ملت افغـــانســــتان قــــول شــــرف داد که ســـر از امـــروزدر مقابل فســــاد مالی و اداری در ارگانهـــای دولتی مبـــارزه جـــدی را به پیش گـــیرد 
محترم  حامد کرزی در سخنرانی شان در مجلس نمایندگان از وجود گسترده فساد مالی و اداری در ارگانهای دولتی شکایت کرده و به ملت افغان قول مبارزه جدی و پیگیر را در مقابل این پدیده شوم  داد
ایشان فرمودند که از مدت ده سال بدینسو جر و بحث در باره طریق درست و موثر مبارزه علیه این پدیده شوم  بین مسولین بلند پایه دولت جریان دارد وایشان تا هنوز نتوانسته اند که یک راه حل مشترک برای حل این معضله پیداکنند
درینجا دو نظریه مختلف وجود دارد که پیروان هر دو به شدت یکی نظر دیگری را رد کرده و در مقابل هم جبهه میگیرند که ازینرو جلالتماب کرزی تا هنوز نتوانسته بودند برای حمایت یک جانب تصمیم بگیرد
جبهه اولی سخت معتقد است که مبارزه در مقابل فساد مالی و اداری باید از سطوح بالا ی کشور مامورین بلند رتبه ، وزرا و حتی اقارب معاونین رئیس جمهور و اقارب رئیس جمهور آغاز گردد چون در غیر آن این مبارزه بی ثمر بوده و بجای نخواهد رسید
گروه دیگر معتقد بر این است که برای حل درست و اساسی یک مشکل باید به ریشه و تهداب مشکل رجوع گردد چون در غیر آن حل مشکل سطحی و ظاهری بوده و اگر ریشه و اساس بحال خود باقی ماند حل مشکل در شاخ و شاخچه چندان موثر نخواهد بود
این گروه برین عقیده اند که اساس و تهداب یک جامعه را ملت و مردم تشکیل میدهند و برای اصلاح مشکلات اجتماعی منجمله فساد مالی و داری باید روش اجتماعی مردم را اصلاح کرد یعنی برای دست یافتن به موفقیت کار را بایدازخیلی پائین شروع کرد
نظر به تیوری این گروه عملاً باید مبارزه را از مامورین پائین رتبه ، چپراسی و عمله ادارات دولتی ، رانندگان بس های شهری ، دستفروش های کنار خیابان ، دوکانداران و دلاکان و امثالهم شروع کرد و تا اینکه روزی نوبت به ورزا و معاونین رئیس جمهور برسد
درینکه این مبارزه به زمان زیاد ضرورت دارد هیچ جای شک نیست ولی نتیجه آن خیلی پخته و اساسی خواهد بود که از همین بابت بالاخره جلالتماب کرزی بعد از ده سال غور و تعمق همین طریقه دوم را انتخاب کرده فرمان پاک سازی سرک  های کابل را از دستفروشان تقلبکار و گداهای حقه باز صادر کردند
با تقــــــــــــديم حـــــــــــــــــرمت
حقــــــــ(شـــمس الحـــق)ـــــــانی

مسابقات والیبال دختران در کابل

پنجشنبه ٠١ سرطان ١٣٩١ ساعت ٠٩:٢٩
تورنمنت ورزشی والیبال دختران موسوم به سیمیفاینل در کابل برگزار شده است.
در این تورنمنت 16 تیم شرکت کرده و هدف راه اندازی آن، آگاهی بخشی ستراتیژی ملی مبارزه با فساد اداری خوانده شده است.
تورنمنت سیمیفاینل از سوی اداره انکشافی ایالات متحده امریکا یا
USAID تمویل مالی می شود.

voiceofwomenafg@gmail.com                                                            
Facebook Page