آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Wednesday, June 20, 2012

فمینیست معروف مصر: زنان ازراًی دادن به اسلامگرایان پشیمان خواهند شد

31 خرداد 1391
شهرزادنیوز: هدا بدران، جامعه شناس 58 ساله و مشهورترین فعال حقوق زنان در مصر، طی مصاحبه‌ای نگرانی خود را برای از دست رفتن حقوق به دست آمده زنان تا پیش از انقلاب اعلام داشت.وی که اخیراً ً «اتحاد زنان فمینسیت» را تشکیل داده و همزمان رئیس «ائتلاف عربی برای زنان» است، در مصاحبه با سایت قنطره گفت که اسلامیست ها و نظامیان دارند نفس زنان مصر را می گیرند. به گفته وی، زنان جایی در نهادهای صورت بندی اجتماعی ندارند. شورای نظامی سهم 20 درصد زنان در پارلمان زمان حسنی مبارک را لغو کرده است. امروز تنها 6 زن در پارلمان حضور دارند، که این تنها 2 درصد مجموع نمایندگان است. اکنون این پارلمان ملغی شده است.وی افزود: تنها زنی که می‌خواست کاندیدای ریاست جمهوری شود، نتوانست به قدر کافی امضا برای کاندیداتوری جمع کند. زنان مصر به زودی از از اینکه رأی خود را به اسلامگرایان داده‌اند پشیمان خواهند شد. آن‌ها خواهند دید که این تصویر خیالی مرد نان آور و زن خانه دار اسلامگرایان چه تصویر فریبکارانه ایست.وی تأکید کرد که حقوق زنان خود به خود به دست نمی آید. آن‌ها باید برای به دست آوردن حقوق خود مبارزه کنند و در این زمینه همه به هم کمک نمایند.هدا بدران همچنین گفت که حدود 50 درصد زنان قادر به خواندن و نوشتن نیستند و زنانی هم که روزی 12 تا 15 ساعت در روستاها کار می‌کنند، اصلاً ًفرصت فکر کردن به نیازهای خود را ندارند و اسلامگرایان از این وضع سود می برند. اما این وضع دوام نخواهد داشت. هفته گذشته زنان دستفروش یکی از محلات قاهره با لنگه کفش به اسلامگرایانی که برای کاندیدای اخوان المسلمیمن تبلیغ کرده و از آن‌ها خواسته بودند که به جای کار به خانه داری بپردازند، حمله ور شدند و این آغاز حرکت است.




حمایت سازمان ملل از مراکز نگهداری زنان افغانستان

31 خرداد 1391
نمایندگی سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان، مراکز نگهداری زنان در این کشور را برای حفاظت از بانوان آسیب پذیر، "بسیار مهم و حیاتی" توصیف کرد.
به گزارش روز چهارشنبه بی بی سی، سازمان ملل متحد در اعلامیه ای تصریح کرد که تاکنون هیچ تخلف و یا نقض قوانین از سوی مراکز نگهداری زنان در افغانستان مشاهده نشده است.
در این اعلامیه آمده است: "دولت افغانستان به ویژه وزارتخانه هایی که مسوول اجرای عدالت هستند، باید از خشونت ضد زنان جلوگیری کرده و از حقوق آنان بویژه کسانی که قربانی خشونت های خانوادگی و یا تجاوز جنسی هستند، محافظت کند."
این نخستین واکنش رسمی سازمان ملل متحد به جنجال‌های اخیر درباره مراکز نگهداری زنان در افغانستان است.
حبیب الله غالب، وزیر عدلیه افغانستان روز یکشنبه در کمیته امور زنان مجلس نمایندگان این کشور ادعا کرد که مراکز نگهداری زنان در افغانستان آلوده به فساد است و نهادهای مدافع حقوق زنان، بانوان افغانستان را به بیراهه می‌ کشانند.
این در حالی است که وزرات امور زنان افغانستان با رد اظهارات وزیر عدلیه این کشور، عذرخواهی وی را خواستار شد.
به گفته این وزارتخانه، ناظران هر هفته وضعیت مراکز نگهداری زنان در افغانستان را بررسی می کند و هیچ سندی وجود ندارد که اظهارات وزیر عدلیه را ثابت کند.

رئیس تحقیقات جنایی فرماندهی پولیس کابل: خانه های امن بررسی شوند

حبیب الله غالب؛ وزیر عدلیه افغانستان، به روز یکشنبه هفته گذشته در کمیسیون امور زنان مجلس نمایندگان گفته بود که  خانه‌های امن در افغانستان آغشته به فساد اند و نهادهای مدافع حقوق زنان، زنان افغانستان را به بیراهه می‌ کشانند.
او همچنین گفته بود این خانه‌ها علیه ارزش‌های خانوادگی عمل می‌کنند و به دختران می‌گویند اگر پدران‌تان چیزی به شما گفتند، به آنها گوش ندهید.
وزیر عدلیه افغانستان، در ادامه گفت است:"کدام خانه‌های امن؟ چه بداخلاقی و روسپیگری نیست که در این خانه‌ها رخ نمی دهد."
در همین حال محمد ظاهر؛ رئیس تحقیقات جنایی فرماندهی پولیس کابل که امروز سه شنبه در نشستی خبری در کابل صحبت می کرد وجود مشکلات در خانه های امن کابل را تایید کرد.
به گزارش خبرگزرای جمهور، وی خاطرنشان ساخت:"شکایت ها در این زمینه وجود داشته و قبلا نیز براساس بررسی های انجام شده یکی از ساکنان خانه های امن کابل به سارنوالی معرفی شده است."
وی در ادامه افزود که ایجاب می کند تا یکبار دیگر خانه های امن به دلیل اتهامات وارده بر آن مورد بررسی قرار گیرد.
این در حالی که وزارت امور زنان و یک نهاد مدافع حقوق زنان در واکنش به اظهارات آقای غالب، خواهان توضیح، عذرخواهی و حتا برکناری وزیر عدلیه از سمت خود شده اند.

حبیب الله غالب وزیرعدلیه افغانستان

وزیر عدلیه افغانستان گفته است که خانه های امن زنان، جایی برای «بداخلاقی و فحشا» است.
حبیب الله غالب، وزیر عدلیه افغانستان گفته است که خانه های امن زنان، جایی برای «بداخلاقی و فحشا» است. اما فعالان حقوق زن با انتقاد شدید از این اظهارات وزیر عدلیه، خواستار برکناری او شده اند.
حبیب الله غالب در کنفرانسی که روز یک شنبه توسط کمیته امور زنان مجلس سنای افغانستان تشکیل شده بود، گفت که نهادهای حامی زنان که از سوی غرب تمویل می شوند، دختران و زنان جوان را به نافرمانی از والدین تشویق می کنند.
وزیر عدلیه افغانستان گفته است: «آنها اکثراً دختران را تشویق می کنند و می گویند: اگر پدر شما چیزی بد به شما می گوید، به او گوش ندهید، اگر مادر شما چیزی برای تان می گوید، گوش ندهید. خانه های امنی برای شما هست که در آنجا زندگی کنید».
آقای غالب در ادامه انتقادهایش از خانه های امن،گفته است: «چه خانه های امنی؟ چه نوع بداخلاقی و فحشایی که در آن جاها اتفاق نمی افتد؟». در افغانستان زنانی که از خشونت و بدرفتاری اعضای خانواده فرار کرده باشند، در پناهگاه هایی نگهداری می شوند که به آنها «خانه امن» می گویند.
براساس اطلاعات وزارت زنان افغانستان، در 12 خانه امن در افغانستان حدود 250 خانمی زندگی می کنند که اکثر شان قربانی خشونت خانوادگی هستند. این خانه های امن اکثراً توسط کمک های خیریه و موسسات خارجی تمویل می شوند.
وژمه فروغ، فعال حقوق زن در افغانستان گفت که این اظهارات وزیر عدلیه حقیقت ندارد: «ما از رییس جمهور تقاضا می کنیم که وزیر عدلیه را به خاطر این اظهارات اش برکنار کند».
شبکه زنان افغان که نهادی وسیع برای حمایت از زنان این کشور است، خواستار معذرت خواهی وزیر عدلیه در مورد اظهارات اش شد و گفت که مقام های شامل در این قضیه باید از کار شان برکنار شوند.
سیده مژگان مصطفوی، معین وزارت امور زنان افغانستان گفت که خانه های امن زنان هر هفته بازرسی می شوند و «شواهدی وجود ندارد که این اظهارات وزیر عدلیه را تایید کند».
سید یوسف علیم، معین وزارت عدلیه افغانستان نیز از اظهارات آقای غالب فاصله گرفت: «هیچ گزارش رسمی وجود ندارد که نشان دهد خانه های امن برای فعالیت های غیراخلاقی استفاده می شوند. ما هیچ شاهدی نداریم».
تا سال گذشته خانه های امن یا پناهگاه های زنان قربانی خشونت توسط نهادهای غیردولتی کنترول می شد، اما حکومت افغانستان گفت که به دلیل وجود فساد در این مراکز، کنترول آنها را در دست می گیرد.
بعد از شکست طالبان در افغانستان زنان این کشور دست آوردهای قابل ملاحظه ای داشته اند، اما نگرانی وجود دارد که با خروج نیروهای بین المللی، آنها این حقوق شان را از دست داده و دوباره وضعیت زمان طالبان حاکم گردد.
حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان در ماه مارچ همین سال از یک اعلامیه شورای علمای این کشور حمایت کرد که زمینه فعالیت های اجتماعی و آموزشی زنان را محدود می سازد. این اعلامیه خواستار جدایی زنان و مردان در محیط کار و اجتماع شده بود.