آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Tuesday, June 19, 2012

اختطاف وازدواج با مرد شصت ساله

نامه رسیده ازمحترم بشیراحمد غزالی ازولایت بغلان
دوستان عزیز وگرانقدرآوای زنان افغانستان!
گرچه این مطلب را تحت عنوان " روایت یک دخترجوان ازاختطاف وازدواج اجباری با مرد شصت ساله " به روزیکشنبه 25 جوزای سال روان بدست نشرسپرده بودیم. ولی بی مورد نخواهد بود تا نامه وارده ازمحل وقوع حادثه را باری دیگرخدمت تان پیش کش نمایم.
این دختر که عکسهایش را خدمت تان روان کردم خیرالنسا نامدارد وهفده ساله وباشنده ولسوالی دهصلاح ولایت بغلان است.این دختر که یگانه فرزند خانواده اش میباشد به جرم زیبا بودن
ده ماه پیش توسط مردان مسلح غیر مسئول ربوده شد وبه زور به عقد پیره مرد به اسم ملا نظر درامد وده ماه تمام را دربد ترین شرایطجسمی وروحی ودر میان کوه وبیا بان پوشیده وپنهان از همه زندگی کرد.شنیدن آنچه که این موجود پریشان دراین ده ماه دیده وکشیده خیلی درد آوراست ونمیشود آنرا دریکی دو ورق خلاصه کرد.
محمد علم پدر این دختر که پیره مرد عاجز ونا توان است میگوید:همین مردان مسلح که مدت بعد شناسائی شدند دست وپایم را بستند
ودر پیش چشمانم دخترم را بردند وعزت من ، دخترم ، وفامیلم را تا ابد بر باد کردند.
این پدر مظلوم که حالا مرد گوشه نشین است میگوید: تا یکماه پیش یعنی نه ماه مکمل ازسرنوشت این یگانه فرزند مان اطلاعی نداشتیم ونمیدانستیم که کجاست وزنده است یا مرده.پولیس اردو وامنیت ملی بارباری برای نجات این دختر از چنگال ربایندگان حملات وعملیات زمینی وهوائی را انجام دادند ولی به نتیجه نرسیدند تا اینکه روزی درهمین چند روزی گذشته محل اختفای این دختر توسط یک دوشیزه شجاع اندرابی افشا شد وپولیس اورا ازیک مغاره درولسوالی دهصلاح نجات داد و یکی از اختطافچیان را نیزگرفتار کرد.
اکنون این دختر از دولت میخواهد تا آنهای را که اورا به این روز رسانیدند چنان مجازات نماید که دیگر کسی جرأت غارت ناموس وبربادی زنده گی کسی را نداشته باشد.
با عرض حرمت غزالی از بغلان.

رادیو آزادی از شخصیت سال 1390 تجلیل به عمل آورد


30.03.1391
اشتراک کننده گان مراسم شخصیت سال 1390 رادیو آزادی، ابتکار این رادیو به خاطر قدر دانی از شخصیت های کشور، قدر دانی کرده اند.
رادیو آزادی به روز سه شنبه از شادخت هندیا خانم 83 ساله دختر شاه امان الله خان که به عنوان شخصت سال 1390 این دادیو انتخاب شده بود، طی محفلی تجلیل نمود.
شاه دخت هندیا، طی سال های گذشته در کابل و برخی از ولایات دیگر به افغانستان کمک نموده است.
شاه دخت هندیا به روز سه شنبه بعد از گرفتن تحفه اختصاصی از سوی رادیو آزاد گفت، که وی همواره صحبت های پدرش غازی امان الله خان را به یاد دارد که می گفت، فرزندان شاهان باید برای مردم خدمت نماید.
«نمی دانم که لایق آن استم یا نی، کاری که کردم همیشه فکر می کنم که وظیفه من است، تحایف که برای من دادید تنها برای من نی بلکه برای تمام خانم های افغانستان است، برای خانم های که از من کرده بیشتر زحمت کشیده اند از شما بسیار زیاد تشکر تا حال من این قدر تحفه نگرفته بودم، فکر هم نمی کنم که لایق آن باشم.»
شاه دخت هندیا از کشورهای مختلف کمک جمع آوری کرده و آنرا با مشکلات فراوان به افغانستان انتقال داده و در عرصه تعلیم کودکان بی بضاعت به مصرف رسانده است.
شاه دخت هندیا امیدوار است که همکاری هایش را برای کودکان افغان ادامه دهد.
حسن بانو غضنفر وزیر امور زنان که در این مراسم حضور داشت تاکید نمود، تقدیر از چنین افراد که کارهای زیادی را در بخش های مختلف انجام داده اند از لحاظ معنوی ارزش زیادی دارد.
خانم غضنفر افزود:
«من می گویم که آنها گرامیترین شخصیت مملکت ما هستند که تا کنون با ما هستند جای بسیار خوشی است که یک نشانی بزرگ از شاه کشور ما شاه آمان الله هستند، و امیدوار هستم از رادیو آزادی برنامه های خوبی که برای زنان دارند زیادتر گسترش بدهند و من اظهار سپاس می نمایم از برنامه های خوب شان.»
رادیو آزادی از 5 سال به این طرف در روز اول سال نو یکی از افرادی که در افغانستان فعال اند به عنوان شخصیت سال معرفی می کند.
در سال های گذشته رادیو آزادی، گل آغا شیرزی والی ننگرهار، انارکلی هنریار سناتور فعلی، رمضان بشر دوست عضو ولسی جرگه، و فرهاد دریا آواز خوان مشهور کشور را به عنوان شخصیت برازنده سال معرفی نموده بود.
شکریه بارکزی عضو ولسی جرگه که در این نشست اشراکت داشت گفت، رادیو آزادی در انتخاب شخصیت برازنده سال دقت بیشتر بخرچ داده است و واقعاً اشخاصی را معرفی می نماید که در یک بخش، کارهای قابل توجه انجام داده اند.
«شخصیت های که واقعاً هر کدام آن در راستای کار خود توانسته اند مصدر خدمت برای مردم افغانستان باشند، امروز ما تجلیل می نمایم از زن باشخصیت افغان که هنوز هم زن افغان مورد تجاوز قرار می گیرد، هنوز هم زن افغان در بی سوادی بسر می برد، هنوز هم متاسفانه زن افغان آله دست است.»
آزادی بیان ورسانه های آزاد در10 سال گذشته ازجمله دستاورد های مهم حکومت افغانستان به شمارمی رود.

پیام تسلیت

شورای افغانان مقیم دنمارک
بمناست وفات بانو ویدا کارمل سادات



با اندوه فراوان آگاهی حاصل شد که بانو ویدا  کارمل سادات  داعی اجل را لبیک گفته است . شورای افغانان مقیم دنمارک مراتب تسلیت عمیق خویش را بمناسبت این رویداد دردانگیز به همسر آن مرحومه ، جناب عصمت الله  سادات  و فرزندانشان ، فامیل شاد روان ببرک  کارمل  ، فامیل سادات و دوستان و اقارب شان تقدیم داشته از بارگاه ایزدی به متوفی طلب مغفرت کرده و به بازماندگانش صبر جمیل آرزو میکند .
                                                                                                 روحش شاد و بهشت برین جایگاهش باد
                                                                                                 هیات عامل شورای افغانان مقیم دنمارک


کوپن هاگن ماه جون