آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Thursday, June 14, 2012

بد دادن دختران یکی از عنعنات ناپسند درافغانستان است

24.03.1391
بد دادن دختران در افغانستان یکی از عنعنات ناپسند و انواع خشونت در برابر دختران و زنان در این کشور به حساب می آید. سکینه 5 سال داشت که به گفته خودش پانزده سال قبل در مقابل جرم برادرش به یک مرد 65 ساله که تفاوت سنی آنها 60 سال است به بد داده شد.
خانم سکینه که فعلاً 20 سال دارد می گوید، برادر اش خانم پسر کاکایش را از منزل اش فرار داده بود و باالاخره وی قربانی این عمل نادرست برادرش گردیده و به بد داده شد. سکینه به خاطر فرار از خانه مدت شش سال را در زندان سپری نموده و حالا در یکی از خانه های امن در کابل به سر می برد.
او در صحبت با رادیو آزادی در مورد چگونگی بد دادنش بیشتر قصه کرد:
«مشکل همین بود که من مادر نداشتم، مادر اندر و برادر اندر داشتم زمانی که 5 سال داشتم برادر اندرم خانم پسر کاکایم را فرار داد در بدل همان جرم برادرم، پدرم مرا به مرد 65 ساله به بد داد او حالا 80 ساله است.»
مساله بد دادن در افغانستان از سالها به اینسو در این کشور مروج است. به اساس معلومات ارایه شده از سوی کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، میزان بد دادن دختران در این کشور افزایش یافته است. پروین رحیمی مسوول بخش حمایت و انکشاف کمسیون مستقل حقوق بشر گفت، بد دادن دختران نه تنها در ولایات دور دست بلکه در ولسوالی های کابل نیز ازدیاد پیدا کرده است.
خانم رحیمی در ادامه گفت:
«هر اندازه که نا امنی باشد هر قدر که فاصله دولت از مردم بیشتر شود و دسترسی مردم به ارگانهای عدلی و قضای کمتر شود ما شاید افزایش قضایای بد دادن خواهیم بود، متاسفانه قضایای بد دادن در سرتاسر افغانستان است حتی ما گفته می توانیم در ولسوالی های کابل قضایای بد دادن وجود دارد و قضیه بد دادن را کسی فیصله می نماید که متاسفانه در چوکی های بلند دولتی هستند در حالی که هم قانون جزای افغانستان و هم قانون منع خشونت علیه زنان در این رابطه موقف بسیار جدی گرفته است.»
به گفته وی، دختران اکثراً به خاطر قضایای چون قتل، تجاوز جنسی و حتی فرار از منزل که از سوی اقارب شان صورت می گیرد به بد داده می شوند. به گفته خانم سکینه، زمانی که 10 سال داشت شب عروسی اش از خانه فرار نموده و به خانه مامای خود پناه برد اما مامای سکینه وی را به عقد نکاح پسر خود در آورد.
اینکه مامای وی چرا سکینه را به پسر خود نکاح نمود، سکینه گفت:
«زمانی که دانستم از همانجا فرار کردم ساعت نو شب از خانه بیرون شدم و ساعت هفت صبح خانه مامایم رسیدم، مامایم سه روز مرا نگاه کرد و بعد از آن گفت که تو را اگر پدرت پیدا کند یا می کشد یا به همان مرد 65 ساله می دهد به همین دلیل مرا به پسر ماما خود نکاح کرد. بعداً از آنجا فرار نمودیم.»
خانواده شوهر و پدر سکینه بعد از سه و نیم سال به خاطر فرار سکینه به نهاد های عدلی و قضای مراجعه کرده و تلاش کردند تا سکینه به جرم فرار از منزل زندانی شود. سکینه 20 ساله پس از مجازات به حبس در زندان صاحب فرزند می شود.
این خانم بیشتر در این مورد گفت:
«سه و نیم سال با پسر مامایم در فرار بودم بعد از سه و نیم سال پدرم ما را تعقیب کرد. حالا یک پسر 9 ماهه دارم و در زندان تولد شده، وقتی که مرا پیدا کردند، زندانی نمودند دو ماه بعد از زندانی شدن من شوهرم را هم پیدا نموده زندانی کردند شوهرم به 10 سال حبس محکوم شده و من به دو سال زندان محکوم شدم.»
سکینه اکنون از زندان رها شده و در یکی از خانه های امن در کابل با پسر خود زندگی می نماید. این تنها سکینه نیست که به بد داده شده است بلکه هزاران زنی دیگر نیز موجود اند که قربانی اعمال ناشایست مردان شده و به بد داده شده اند. اما کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گوید، آمار دقیق از قضایای بد دادن دختران را در اختیار ندارد.
اینکه قربانیان قضایایی بد برای رسیده گی به مشکلات شان چرا به نهاد های عدلی و قضایی مراجعه کرده نمی توانند، خانم رحیمی پاسخ می دهد:
«یک دختر که به بد داده می شود او کی است او کسی است که به اجبار نکاح می شود در مقابل یک عمل جرمی به بد داده می شود با قیودات بسیار جدی مواجه می شوند حتی اجازه رفتن به خانه پدر خود را نمی داشته باشند. وقتی که افراد ریش سفید و افرادی که توقع حل یک مشکل از آنها برده می شود در یک جرگه فیصله می نمایند دختر را به بد می دهند بعد از آن او دختر به کی اعتماد کند کی همرای او کمک می کند که دست او را بگیرد و نزد حکومت ببرد.»
زنان در افغانستان همواره مورد خشونت های مختلف قرار می گیرند. آنان در سه دهه اخیر از هر نوع حقوق سیاسی، اقتصادی، و اجتماعی بی بهره مانده اند. با آنکه در 10 سال گذشته وزارت امور زنان افغانستان، کمسیون مستقل حقوق بشر و نهاد های مدافع حقوق زن تلاش های را در زمینه بهبود وضعیت زنان در این کشور به خرچ داده اند، زنان در افغانستان هنوز هم با مشکلات گوناگون مواجه اند.
رادیوآزادی
www.Voiceofwomenafg.blogspot.com آوای زنان افغانستان

خوشگذرانی مقامات بلند پایه افغانستان در خارج، نوع دیگر فساد اداری

هر چند بر مبارزه با فساد اداری در افغانستان تاکید جدی می شود، اما برخی از مقام های حکومتی سفر های پیهم شماری از مقام های بلند پایه دولتی را به بیرون از کشور برای تفریح و خوشگذارنی نوعی از فساد اداری می خوانند.
به گفته آنان حکومت افغانستان از یک سو از مبارزه جدی با فساد سخن می زند، اما از طرف دیگر برخی از مقام های بلند رتبه دولتی به شمول عده ی از وزیران به خاطر میله و تفریح به دوبی، تاجکستان و دیگر کشور ها می روند.
داکتر اشرف غنی احمدزی رییس کمسیون انتقال مسوولیت های امنیتی از نیرو های خارجی به قوای افغانستان، می گوید، که در پایان هر هفته شماری از مقام های حکومتی جهت تفریح به بیرون از کشور سفر می کنند.
به گفته داکتر احمدزی، این نوعی از فساد است که تعدادی از مقام های دولتی در آن دخیل اند:
«کارشناسان وزارتی ما هر روز به خارج می روند، معیار مشکلات این کشور چیست؟ روز چهارشنبه و صبح پنجشنبه طیاره ها را ببینید که از کی ها پر است و کجا می رود، دوبی می رود، دهلی می رود، استانبول می رود و دیگر جاه ها می رود. چی وقت آنان به ولایت ها می سفر می کنند؟ خواست من از رییس جمهور و تمام کابینه اش این است که یکی دو سال در داخل افغانستان باشند.»
آقای احمدزی می گوید که در این سفر ها پول زیاد مصرف می شود، و به گفته وی این گونه سفر ها سبب می شوند، که این افراد به کار های خود در داخل کشور درست رسیده گی نکنند. کوشش کردیم، تا در مورد سفر افراد بلند پایه دولتی به دوبی، دوشنبه، استانبول و دیگر کشور ها به منظور تفریح، معلوماتی را از میدان هوایی بین المللی کابل به دست بیاوریم، اما موفق نشدیم.
از سوی دیگر مردم عام نیز سفر شماری از مقام های بلند پایه دولتی را برای تفریح و خوشگذرانی به بیرون از کشور کار نادرست خوانده و می گویند، باید جلو آن باید گرفته شود.
تعدادی از باشنده گان کابل:
«جگرن عبدالقدیر هستم، مردم ما در حالت فقر و بدبختی زنده گی می کنند، این که مقام ها توجه نمی کنند و پول را حیف و میل می کنند، شرم آور است.»
«خواهش من از رییس جمهور این است که در این مورد کمی توجه کند، مردم بیخی به بینی رسیده اند، از فقر، بی قانونی و فساد.»
«همین فساد باعث شده که پول های هنگفتی در اختیار آنان قرار گیرد و آنان بتوانند با این پول های گزاف و نامشروع در بیرون از کشور بروند و عیش و نوش کنند.»

در حالی که کمسیون سمع شکایات ریاست جمهوری افغانستان رفتن شماری ازمقام های بلند رتبه را جهت خوش گذرانی و تفریح به بیرون از کشور رد نمی کند، اما می گوید که اگر سندی در این رابطه به دست آید، این افراد به لوی څارنوالی معرفی می شوند.
به گفته اسدالله وفا وزیر مشاور و رییس کمسیون سمع شکایات ریاست جمهوری، هیچ وزیر و دیگر مقامی حکومتی حق ندارد که بدون اجازه رییس جمهور کرزی به کشور های خارجی جهت تفریح سفر کنند.
«اگر وزیر است یا والی و یا هر کسی که است هیچ کس بدون حکم رییس جمهور به خارج رفته نمی تواند، کسی که از حکم رییس جمهور تخطی می کند، جرم است و باید به څارنوالی معرفی شود، هر کس که از حکم رییس جمهور سرپیچی کند، ما وی را به څارنوالی می سپاریم.»
فساد اداری، رشوه ستانی، استفاده شخصی از امکانات دولتی و دیگر مسایل از مشکلاتی اند، که گفته می شود در برابر حکومت افغانستان مشکلات زیادی را ایجاد کرده و جلو حکومتداری خوب را گرفته است.
حکومت افغانستان به خصوص رییس جمهور کرزی به سطح ملی و بین المللی تعهد کرده که جلو فساد اداری در اداره های دولتی این کشور را می گیرد، اما آگاهان و برخی از مردم عام می گویند، دست داشتن شماری از مقام های بلند پایه دولتی در فساد اداری مبارزه در برابر این پدیده را مشکل ساخته است.         
رادیو آزادی                   

کنفرانس کشورهای قلب آسیا در کابل برگزار شد



پنجشنبه ٢٥ جوزا ١٣٩١ ساعت ١٠:٥٨
کنفرانس بین المللی کشورهای قلب آسیا، ساعتی پیش در کابل و با اشتراک نمایندگان بیش از 40 کشور عضو، برگزار شد.
رییس جمهور کرزی در سخنرانی افتتاحیه این نشست، گفت که کشورهای قلب آسیا، باید روی اعتماد سازی میان اعضا، توجه جدی کنند.
به گفته آقای کرزی، بیشتر کشورهای جهان تعهد کرده اند که به افغانستان کمک کنند و در نشست نمایندگان قلب آسیا نیز، کشورهای منطقه روی نحوه کمک به افغانستان بحث می کنند.
نشست قلب آسیا، از سوی نمایندگان حکومت، ادامه کنفرانس استانبول خوانده شده و گفته شده است که نمایندگان بیش از 40 کشور قلب آسیا، با اشتراک روسیه و عربستان سعودی در کابل گردهم آمده اند.
رییس جمهور کرزی با اشاره به دست آورهای چند ساله حکومت اش، گفت که درآینده نزدیک نشستی میان سه قوه برگزار می کند تا اوضاع داخلی افغانستان را بررسی کنند.
به گفته آقای کرزی، دراین جلسه راه حل های جدی برای مبارزه با فساد و توسعه افغانستان جستجو خواهد شد.
رییس جمهور ابراز امیدواری کرد که از کمک کشورهای جهان به صورت درست در بخش های مختلف در افغانستان استفاده شود.
کرزی تاکید کرد که پس از سال 2014 تمام کشورهای عضو ناتو افغانستان را ترک می کنند و کابل باید تلاش کند تا هرچه زودتر روی پای خود بایستد.
نشست قلب آسیا، از سوی نمایندگان حکومت، ادامه کنفرانس استانبول خوانده شده و گفته شده است که نمایندگان بیش از 40 کشور قلب آسیا، با اشتراک روسیه و عربستان سعودی در کابل گردهم آمده اند.
در همین حال حامد کرزی به افزایش روابط افغانستان با کشورهای همسایه اشاره کرده گفت که از افغانستان هیچ نوع تعرضی به خاک کشورهای همسایه صورت نمی گیرد.
پس از امضای موافقت نامه های استراتیژیک کابل با برخی کشورهای جهان کشورهای همسایه از ادامه حضور نیروهای ناتو به خصوص امریکا ابراز نگرانی کرده اند.
با این وجود حامد کرزی تاکید کرد که روابط با همسایه ها را افزایش داده، زمینه سرمایه گزاری در افغانستان را مهیا می سازد.
در آغاز کنفرانس و پس از سخنرانی های افتتاحیه نشست، ریاست نشست رسما به احمد داوود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه واگذار شد.
رییس جمهور کرزی روی نحوه مبارزه با فساد اداری پس از سال 2014 نیز تاکید کرد و گفت که فساد اداری زمینه های اعتماد میان کشورهای عضو را از بین می برد.
احمد داوود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه که ریاست نشست را بر عهده دارد، در سخنانی تاکید کرد که یک کشور به تنهایی نمی تواند با ترورزیم مبارزه کند و نیاز است تاتمامی کشورهای جهان و منطقه در این راستا با افغانستان همکاری کنند.
بانکی مون دبیر کل سازمان ملل که از طریق ویدیو کنفرانس با حاضرین سخن می گفت از تمامی کشورهای شرکت کننده در نشست قلب آسیا خواست که روی مبارزه با موارد نقض حقوق بشر، و نیز راه های بهبود وضعیت معارف و تحصیلات عالی در افغانستان تمرکز کنند.
آقای مون، امضای موافقت نامه های استراتیژیک افغانستان با برخی کشورهای جهان را از دست آوردهای بزرگ کابل خوانده افزود که اجماع جهانی و منطقه ای در مورد افغانستان، تنها راه بیرون رفت از چالش ها به حساب می آید.
شماری از شرکت کنندگان در این نشست نیز اعتماد سازی میان کشورها عضو را از اهداف مهم این نشست خواندند و بر همکاری های دوام دار این کشورها تاکید کردند.
احمد داوود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه که ریاست نشست را بر عهده دارد، در سخنانی تاکید کرد که یک کشور به تنهایی نمی تواند با ترورزیم مبارزه کند و نیاز است تاتمامی کشورهای جهان و منطقه در این راستا با افغانستان همکاری کنند.
وزیر امور خارجه ترکیه گفت که ثبات افغانستان ثبات تمام کشورهای منطقه حتی کشورهای جهان است که باید مورد توجه رهبران جهان قرار گیرد.
غلام حضرت نادری – کابل
خبرگزاری بخدی

کــرزی و ذبح شــرعی مخــالفــین ســیاسی


محــترم حــامد کـــرزی جهت رضــایت خــاطــر برادران ناراض و راضش قصــد دارد حــامــیان دیروز را به اتهـــام خـــیانت ملی از ســـر راه آنهـــا بر دارد
ما بخاطر داریم که چندی قبل بعد از مدت رفت و آمد حواریون راکتیار در ارگ شاهی کابل بالاخره زحمات خواستگاری ثمر بخش بوده و پیوند محبت راکتیار با بی بی کرزی بسته شده و با فیر سی نه راکت خبر این پیوند پر میمنت بگوش کابلیان رسید
در محافل عروسی خصوصاً در دهات و اطراف افغانستان رایج است که گوسپندی را در پیش پای عروس ذبح کرده و با خون او کفش های عروس را رنگین میکنند
مردم به این باورند که گوسپند هر قدر چاق و چله، قوی و با هیکل باشد به همان میزان عروس با خود خیر و برکت در خانه دادماد به ارمغان می برد
آقای راکتیار نیز که سخت بدین خرافات و واهیات عامیانه عقیده مند است لهذا از حواریون خواست که یک قچ جنگی قوی و با هیکل از سمت شمال برای این مناسبت تهیه نمایند اما از شانس بد آقای راکتیار درآن هنگام بعلت برفباری شدید کوتل سالنگ مسدود بوده و او مجبور به گوسپند های شیرسوخته کابل و حومه قناعت میکرد
ولی راکتیار که در زندگی هرگز به چیز کم قناعت کرده اینبار نیز گوسپندان دیگر را رد کرده و محفل ذبح گوسپند را به آینده موکول ساخت
حالا که برف های کوتل سالنگ ذوب شد یاران برایش قچ جنگی دلخواهش را تهیه کرده بکابل آوردند ولی بی بی کرزی از دیدن شاخ های کلان قچ سخت در هراس شده و گفت که او چندشب قبل همین قچ را در خواب دیده که با شاخ هایش تخت او را سر نگون میکند
راکتیار هم از شنیدن این حرف قدری مظطرب شده و بالاخره تصمیم بر این شد که از حضرت صبغت الله مجددی در مورد طلب کمک نمایند
حضرت صاحب از طریق استخاره در جستجوی راه حل برای این معضله گشته و بعد از غور عمیق فرمودند که ریختاندن خون این گوسپند به صلاح کشور نیست ولی اگر شاخ هایش را بریده بالای دروازه ارگ آویزان کنند این به خیر ملت بوده و وحدت ملی را تحکیم خواهد بخشیدبا تقـــــــــديم حــــــــــــرمت
حقــــ(شـــمس الحــق)ــــانی