آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Friday, June 8, 2012

دختر ورزشکار افغانستان می‏خواهد براى کشورش افتخار آفرینى کند

ارسالی : لیدا آریا ازتورنتو
دختر ورزشکار افغانستان که هفت سال به نام پاکستان در مسابقات ملى و بین المللى شرکت می‏کرد، با ایجاد کلپ ورزشى در کابل می‏خواهد براى افغانستان افتخار آفرینى نماید. این دختر مینا "اسدى" نام دارد و ١٧ سال را در شهر کویته پاکستان سپرى نموده است. وى در شش سال اخیر در وزن
۵٠ و ۵۵ کیلوگرام عضویت تیم ملى شوتوکان کاراته آنکشور را دارا بود.
وى که باشندۀ اصلى کابل است و یک‏ماه می‏شود به کشور برگشته، می‏گوید که درمسابقات ملى پاکستان توانسته ٣٢ مدال به شمول٢٢ طلا و٧ نقره را کسب نماید . مینا اسدی که ١٩ سال دارد، علاوه می‏کند که در مسابقات سیف گیم بنگلادش در سال ٢٠١٠ به نام پاکستان اشتراک نموده بود ، سه مدال برنز در بخش هاى افرادى، مبارزه و نمایش بدست آورد اسدى که دیروز ٣٠ اسد کلپ ورزشى کاراته شوتوکان را بنام"ملت"براى طبقه اناث در دشت برچى کابل افتتاح کرد، گفت: «من در پاکستان مدال هاى زیادى کسب کرده ام ، اما حالا به کشور خودبرگشته ام تا در خدمت فرزندان کشورم باشم، به نام دختر افغانستانی در مسابقات شرکت کنم و براى وطنم افتخار کسب نمایم.»این ورزشکار افزود که کلپ آنان در هفت تایم فعالیت داشته و در هر تایم گنجایش
۵٠ ورزشکارا دارا میباشد وى می‏گوید که این کلپ با کمک و همکارى ورزش دوستان ایجاد شده و ماهانه ٢٢ هزار افغانى کرایه پرداخت می‏نماید.اسدى از کمیته ملى المپیک خواست که همچو کلپ‏ها را براى رشد ورزش در میان طبقه اناث، در بخش کرایه و وسایل ورزشى کمک نماید.ملالى دقیق مسؤول ورزش بخش اناث کمیته ملى المپیک با خرسندى از ایجاد کلپ‏هاى ورزشى، گسترش چنین کلپ‏ها را براى رشد ورزش طبقۀ اناث موثر میداند.
دقیق می‏گوید که
۴۴۵٠ ورزشکار اناث در ٢٣ رشته ورزشى در هشت ولایت از جمله ٢۵٠٠ ورزشکار در ۶٨ کلپ درکابل فعالیت دارند. فدراسیون کاراته در سال ١٣۵۴ در افغانستان رایج بوده و ازسال ١٣۶٨ بدینسو بصورت رسمى در چهار سبک اصلى "شتوکان، شتوریو، گوجوریو و وادریو "به فعالیت آغاز کرده است
منبع: روزنامه افغانستان
www.Voiceofwomenafg.blogspot.com آوای زنان افغانستان

افراد ناشناس یک مکتب را به آتش کشیدند

پنجشنبه ١٨ جوزا ١٣٩١ ساعت ١٥:٣٥
مردان مسلح در ولایت بدخشان، یک مکتب در ولسوالی بهارک این ولایت را به آتش کشیدند.
عبدالشکور عزیزی مدیر معارف ولسوالی بهارک بدخشان با تأیید این رویداد به خبرگزاری بخدی گفت:" شب گذشته یک مکتب که در 6 کیلومتری مرکز ولسوالی بهارک موقعیت داشت، ازسوی افراد ناشناس به آتش کشیده شد".
به گفته او، این مکتب دو تعمیر دارد که یک تعمیر آن به کلی تخریب شد اما همکاری مردم مانع رسیدن شعله های آتش به دیگر تعمیر این مکتب شدند.
او افزود که تحقیقات دراین مورد ادامه دارد و عاملان این رویداد تا هنوز شناسایی نشده است.
این مکتب درولسوالی بهارک، درحالی ازسوی افراد ناشناس به آتش کشیده شد که دختران وپسران این ولسوالی به دلیل کمبود مکتب به طور مختلط درس می خوانند.
بر اساس آمار ارائه شده ازسوی مدیریت معارف ولسوالی بهارک، دراین مکتب 1300 دانش آموز دختر وپسردرس می خوانند.
زکریا ناصری- بغلان
خبرگزاری بخدی
www.Voiceofwomenafg.blogspot.com آوای زنان افغانستان

دختران مکاتب خواهان تغییر رنگ یونیفورم شان هستند

13.03.1391 رادیو آزادی
می گویند رنگ ها با تمامی عوامل و جزیات در زندگی ما چنان رابطهء دارند که باید گفت رنگ ها مثل پله هایی هستند که وجود فیزیکی و روحی انسان ها را با سایر پدیده های جهان هستی در ارتباط قرار می دهند، این ارتباط و تاثیر به حدی است که حتی انسان ها در کلمات و جملات خود نیز برای بیان احساسات درونی شان از رنگ ها استفاده کرده و آن را بیان می دارند.
با وجود که اثر رنگ ها تا حدودی ذهنی است و در مورد اشخاص مختلف فرق می کند، اما برخی از تاثیرات رنگ ها معنی خاص در سراسر جهان دارد.
پس گفته می توانیم که یونیفورم مکاتب هم که یکی از این رنگ ها است، شاید یگانه چیزی در افغانستان باشد که به همان رنگ و همان شکل خود باقی مانده و هیچ تحولی در کشور به آن اثر گذار نبوده است.
ده ها سال است که دختران در مکاتب کشور ملبس با یونیفورم سیاه و لباس پسران نیز چندان تفاوتی با این وضعیت ندارد. لباس در فصل تابستان که گرمی هوا و تابش آفتاب بیش از هر زمان دیگر اذیت کننده است برای شاگردانی که در فضای باز و یا هم داخل خیمه ها درس می خوانند طاقت فرسا خواهد بود. هر چند سال گذشته نیز شماری از شاگردان مکاتب خواهان تغییر رنگ یونیفورم شان از سوی وزارت معارف شدند، اما به این تقاضا توجه یی صورت نگرفت.
روانشناسان هم می گویند همواره در بحث های روانی رنگ یک موضوع داغ بوده و همیشه در این مورد تحقیق کرده اند.
داکتران هم به این نظر استند و می گویند که رنگ سیاه هفتاد درصد حرارت آفتاب را به خود جذب می کند پس به باور کامل گفته می توانیم که پوشیدن چنین لباسی در تابستان آن هم در گرمای حداقل چهل درجه برای یک کودک یا نوجوان طاقت فرسا و تعیین چنین لباس به عنوان یونیفورم دور از انصاف خواهد بود.
ترتیب کننده: فروزان حبیب زاده
www.Voiceofwomenafg.blogspot.com آوای زنان افغانستان

بریتانیا ترتیب دهندگان ازدواج اجباری را مجازات می‌کند


جمعه 08 جون 2012 - 19 خرداد 1391
عوامل اقتصادی و اجتماعی متعددی برای ازدواج اجباری ذکر شده است
دولت بریتانیا به منظورمقابله با ازدواج اجباری دراین کشورلایحه ای را به تصویب پارلمان می رساند.
روز جمعه، ١٩ خرداد (٨ جون)، سخنگوی وزارت کشور بریتانیا اعلام کرد که دولت در نظر دارد اجبار به ازدواج را به یک جرم کیفری تبدیل کند به نحوی که والدینی که فرزندانشان را به این نوع ازدواج وادار می کنند با مجازات زندان مواجه شوند.
وی افزوده است که به همین منظور، تا سال ٢٠١٤، لایحه منع ازدواج اجباری برای بررسی و تصویب به پارلمان بریتانیا تقدیم خواهد شد.
قراراست ترزا می، وزیر کشور بریتانیا که مسئول تدوین این لایحه است، به زودی درباره محتوای آن توضیحاتی بدهد.
براساس آماری که وزارت کشور بریتانیا منتشر کرده، از جنوری سال ٢٠١١، حدود هجده ماه پیش، تا کنون، احتمالا بیش از دو هزار مورد از اجبار افراد به ازدواج ناخواسته روی داده است هر چند به دشواری بتوان آمار دقیقی در این مورد به دست آورد.
اکثرازدواج های اجباری دربریتانیا درخانواده های پاکستانی و بنگلادشی مقیم این کشور صورت می گیرد و قربانیان این نوع ازدواج ها هم عمدتا دختران جوان زیر بیست و یک سال، و درمواردی حتی دختران نوجوان زیر پانزده سال هستند.
البته مواردی از اجبار گروه های جنسیتی و سنی دیگر هم گزارش شده که از جمله می توان به مجبور کردن پسران به ازدواج اشاره کرد اما این موراد به مراتب کمتر از ازدواج اجباری دختران بوده است.
پژوهشگران همچنین صدها مورد غیبت ناگهانی دانش آموزان دختر، و گاه پسر، از آموزشگاه های را یافته اند که احتمال می رود تحت فشار خانواده، مدرسه را ترک کرده و به ازدواج اجباری تن داده اند.
اجبارفرزندان به ازدواج با افراد تعیین شده توسط خانواده به اقلیت پاکستانی و بنگلادشی منحصر نمی شود ودرمیان مهاجران سایرکشورهای آسیای جنوبی، خاوردور، خاورمیانه و مناطق دیگرهم گزارش شده است.
کامرون ازدواج اجباری را نفرت آور و نوعی "برده داری" توصیف کرده است مقامات وزارت کشور گفته اند که در تدوین لایحه منع ازدواج اجباری، با سازمان های خیریه و مددکاری، کارشناسان و پژوهشگران، قربانیان ازدواج اجباری و اعضا و رهبران اجتماعی و دینی جوامع اقلیتی که این نوع ازدواج در آنها رواج دارد نیز مشورت خواهد شد.
دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، ازدواج اجباری را به شدت محکوم و آن را "نفرت آور و نه چندان بهتر از برده داری" توصیف کرده است.


آقای کامرون گفته است: "مجبور کردن یک فرد به ازدواج بر خلاف میل اوعملی نادرست است و به همین دلیل دولت تصمیم گرفته است از راه های قانونی با این پدیده زشت برخورد کند
عوامل ازدواج اجباریازدواج اجباری به معنی آن است که فرزند خانواده از حق همسرگزینی محروم می شود و اشخاص دیگری،به خصوص پدر یا سایرخویشاوندان مرد، به عنوان قیم و معمولا با نادیده گرفتن میل او، در این زمینه تصمیم می گیرند.
از آنجا که معیارهایی که اعضای خانواده درگزینش همسردرنظرمی گیرند لزوما با خواست های فردی که وادار به ازدواج می شود یکسان نیست، این نوع همسر گزینی به معنی ازدواج اجباری و نامطلوب است.
پدیده ازدواج اجباری علل متعددی دارد که بعضی از آنها از ملاحظات اقتصادی و اجتماعی ناشی می شود و برخی دیگر صرفا ریشه در سنت های قدیمی دارد و برای آن کارکردی عقلانی نمی توان تصور کرد.
در گذشته، ازدواج اجباری با هدف تحکیم همبستگی بین دو خانواده، ایل یا قبیله به منظور افزایش احساس امنیت و یا یکپارچه کردن امکانات اقتصادی وارثان آنها صورت می گرفت و به این ترتیب، در بسیاری از جوامع، از جمله قشرهایی از جامعه غربی، کاملا رواج داشت.در موارد دیگر، این اعتقاد که بزرگسالان لزوما افرادی عاقل تر و آینده تر نگر از جوانان هستند برای توجیه اجبار فرزندان به ازدواج هایی که خانواده "به سود آنان" می دید به کار گرفته می شد.
با تغییر در شرایط اقتصادی و اجتماعی، در جامعه غربی امروز نیاز چندانی به ازدواج اجباری دیده نمی شود و به همین دلیل هم، در میان شهروندان بومی کشورهای غربی، این پدیده کمتر رواج دارد.
در مقابل، برای جوامع اقلیت، اجبار فرزندان به ا زدواج می توان راه حلی ساده برای برخی مشکلاتی باشد که این جوامع با آنها مواجه هستند و از جمله، یکی از کاربردهای اصلی ازدواج اجباری در این جوامع، فراهم کردن زمینه مهاجرت قانونی خویشاوندان و آشنایانی است که مایل به سکونت در غرب هستند.
آنان با ازدواج خویشاوندان یا آشنایان دارای تابعیت اروپایی، می توانند اجازه اقامت و در نهایت، تابعیت خارجی را کسب کنند و به همین دلیل هم احتمالا لایحه مورد نظر دولت موادی را برای جلوگیری از اینگونه سوء استفاده از قوانین مهاجرت پیش بینی خواهد کرد.
تحکیم موقعیت خانواده و فرد در جوامع اقلیت، اطمینان از رفاه فرزندان از طریق ازدواج "مناسب"، جلوگیری از "خودسری" و آزادی جنسی و یا صرفا تبعیت از آداب و سنت های دیرین و تلاش برای حفظ آنها از دیگر عواملی است که در بروز پدیده ازدواج اجباری تاثیر دارد.برخی نمایندگان مجلس بریتانیا که نمایندگی حوزه های عمدتا آسیایی و مسلمان نشین را برعهده دارند گزارش شده است که گاه خانواده ها فرزندان خود، به خصوص پسران را وادار به ازدواج با افراد مورد نظر بزرگان خانواده می کنند تا به این وسیله، از ابتلای آنان به "فرهنگ فاسد غربی" چلوگیری شود.
به گفته پژوهشگران، کجروی جنسی، خشونت خانگی و عقب ماندگی اجتماعی، به خصوص در مورد زنان، از نتایج ازدواج های اجباری است که نه تنها بر همسران، بلکه بر فرزندان آنان نیز تاثیری منفی می گذارد و از پیشرفت آنان در جامعه غربی جلوگیری می کند. بی بی سی
آرزومندیم این قانون نه تنها در بریتانیا ؛ بلکه درتمامی کشورهای جهان بویژه افغانستان نیزترتیب ونافذ شود.درصورتیکه مثل دیگرعوام فریبی های شان نباشد.
www.Voiceofwomenafg.blogspot.com آوای زنان افغانستان


حفـــظ محیــــط زیســـت در خــــرابه هــــای بهســــود



محترم کریم خلیلی به مناسبت روز حفظ محیط زیست در خرابه های بهسود از اهمیت محیط زیست سخن گفتند!

محترم کریم خلیلی معاون دوم رئیس جمهور که جلالتماب کرزی ایشان را در جبران تخریب بت بامیان توسط برادران ناراضش منحیث بت زنده به کار گماشته اخیراً در سخنرانی شان به مناسبت تجلیل از روز حفظ محیط زیست به مردم افغانستان خصوصاً اهالی شهر های بزرگ هشدار دادند که اگر ایشان دولت را در حفاظت محیط زیست همکاری نکنند تا ده سال دیگر هوای شهر های برزگ قابل تنفس نخواهد بود
ایشان در ادامه سخنرانی شان فرمودند که ده سال قبل افغانستان در جمع کشور های عقب مانده جهان سوم قرار داشت که بجز دو سه فابریکه کهنه و فرسوده چیزی دیگری نداشت ولی امروز از برکت کمک های مالی جامعه جهانی و سعی تلاش مبرم دولتمردان کاردان و با مسولیت افغانستان دارای هزاران فابریکه صنعتی و تولیدی ، ده ها کوره ذوب آهن ، صد ها کار خانه اسخراج نفت و گاز و تولیدات شیمیاوی و کارخانه های دواسازی و ... شده و به همین میزان وسایل نقلیه که ده سال پیش بیشتراز خر ، قاطر و شتر تشکیل می شد امروز به فضل الهی به انبوهی از عرادجات مدرن و عصری موتر ، قطار و طیاره تبدیل شده
اما از آنجایکه هر سکه دو روی دارد طبعاً که اینهمه پیشرفت و ترقی اجتماعی جوانب منفی هم دارد که خرابی محیط زیست یکی از آنهاست
ما و شما همه روزگاران را بخاطر داریم که آسمان کابل رنگ آبی داشت و در جویباران اطراف آن آب ظلال به رنگ آسمان جاری بود و کاروان های شتر و مواشی کوچی ها زینت افزای خیابانهای کابل و حومه آن بود
اما متاسفانه امروز ازآن روزگاران طلایی دیگری اثری بجز همین چند کاروان کوچی باقی نمانده که ازینرو نظر به فرمان خاص جلالتماب کرزی کوچیگری جز آبدات تاریخی و کلتوری وطن قرار گرفته و حفظ و حراست آن وظیفه تمام  ارگانهای دولتی شده و منطقه بهسود در مرکز کشور منحیث چراگاه مواشی آنها برسمیت شناخته شده
طبیعیست که اهالی منطقه ازین فرمان محترم کرزی دل خوش ندارند و حتی در مقابل آن دست به اعتراضات گسترده زده اند ولی دولت نمی تواند منافع چند نفر دهقان سر و پا برهنه را فدای منافع علیای کشور کند و هر انسان با شعور و با انصاف باید قبول کند که حفظ آبدات تاریخی کشور در خور اهمیت بالا تر است از منافع شخصی چند نفر دهقان

با تقــــــــــــديم حــــــــــــــــــرمت
حقــــــــ(شـــمس الحـــق)ـــــــانی