آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Monday, June 4, 2012

من؛ از اقدام خانم سیمین بارکزی حمایت و بر آن مباهات میکنم!

محمد عالم افتخار
                        ( تبصرهء سیاسی)
با یک گل بهار نمیشود ولی بهار با یک گل آغاز میگردد!
وبگاه «پندار» در ردیف ستاره گان کهکشان انترنیت افغانی؛ جایگاه ویژه و مزیت استثنایی دارد. سرعت اوپراتیفی اطلاع رسانی و تحلیل و تفسیر آن خاصتاً درین اواخر خیلی برازنده و تحسین بر انگیز میباشد. «پندار» غالباً سبک و ستایل گفتاری و عامیانه را به کار میبرد که گیرایی و اثر مندی مطالب آنرا متفاوت میسازد . شگفت انگیز است که این تارنما؛ عندالایجاب طی 24 ساعت چندین بار آپدیت میگردد و «مطالب جدید» در آن جابجا میشود.
شاید هم به دلیل همین سرعت عمل؛ گهگاه موضوعاتی دارای ژرفا و جوانب متکثر که خصلت مارپیچی و حتی بیشتر از آن دارند؛ نمیتواند همه جانبه و عمودی نیز مورد توجه و تحلیل و تجزیه قرار گیرد.
یکی از این موارد؛ واکنش اوپراتیفی و عاجل «پندار» به اقدام شجاعانه و ناب و نازنین خانم سیمین بارکزی مبنی بر اعلام کاندیداتوری به مقام ریاست جمهوری در انتخابات احتمالی آتی میباشد:
« بازهم نیم ملت نادیده خواب ارگ را می بیند
بازهم تعدادی که در انتخابات پیشین سرافگنده شدند خود را کاندید احراز مقام ریاست جمهوری کرده اند.
خواب نبینید.
یا کرزی حالت اضطرار اعلان میکند یا لویه جرگه پلو خوری دایر میکند.
در تاریخ معاصر افغانستان فقط سه نفر به گونهء صلح آمیز ارگ را ترک کردند:
امان الله ، ببرک کارمل و مجددی
دو فرد اول از ارگ چندان خیر هم ندیدند و در فقر و غربت با جهان وداع کردند.
اولی برده گی را ازبین برد و دومی نظام قبیله سالاری را منهدم ساخت که تا امروز هر رییس جمهور دیگر مثل نجیب الله ، ملا عمر و کرزی کوشیدند و میکوشند آنرا دوباره احیا کنند ، نمیتوانند . زیرا هزاره ، ازبک و تاجک در وقت کارمل دیگر بیدار شدند.
سومی جهادی و امریکایی و از پدر پدر غلام انگلیس بود تا زنده است ثروتمند و صدر نشین میماند.
کرزی علیرغم گپهای مفتش ارگ را ایلا دادنی نیست و بارسوم هم رییس جمهور میشود.
خواهش من از کاندیدها اینست که نه خود را مسخره کنید و نه ملت را ریشخند!!!
سیمین بارکزی کاندیداتور انتخابات 2014 است
سیمین بارکزی، کاندیداتوری خود برای انتخابات ریاست جمهوری آینده را اعلام کرد.
سیمین بارکزی، که در نتیجه جنجال های انتخاباتی سال گذشته از وکالتش در پارلمان افغانستان، محروم شد، می گوید که شمار زیادی از مردم افغانستان خواهان کاندیداتوری او، برای انتخابات ریاست جمهوری آینده افغانستان شده اند.
خانم بارکزی به خبرگزاری بخدی گفت که او به خواسته مردم افغانستان جواب مثبت داده و در راستای مبارزه سیاسی و حضور در جریانات مهم کشور، حضور خواهد داشت.
انتخابات ریاست جمهوری آینده افغانستان، براساس حکم قانون اساسی کشور، در سال 2014 برگزار می شود.
پیشتر رییس جمهور کرزی گفته بود که ممکن، به علت مشکلات امنیتی، انتخابات ریاست جمهوری افغانستان یک سال زودتر از مهلت قانونی برگزار شود که این اظهارات با واکنش های تند گروه های سیاسی منتقد حکومت روبرو شد.
سیمین بارکزی، هدف از کاندیداتوری خود را حضور زنان در صحنه های سیاسی و مدیریتی کشور اعلام کرده گفت که زنان افغانستان باید، حرکتی به پیش داشته باشند نه اینکه در انزوا قرار گیرند.
تاکنون شماری از شخصیت های سیاسی و مطرح کشور آمادگی خود را برای شرکت دراین انتخابات اعلام کرده اند که علی احمد جلالی، احمد ضیا مسعود، زلمی خلیل زاد، فوزیه کوفی و عبدالقیوم کرزی از جمله نامزدان احتمالی به شمار می روند.
سیمین بارکزی، هدف از کاندیداتوری خود را حضور زنان در صحنه های سیاسی و مدیریتی کشور اعلام کرده گفت که زنان افغانستان باید، حرکتی به پیش داشته باشند نه اینکه در انزوا قرار گیرند.
او، با اشاره به اعتصاب غذایی خود در پیوند به جنجال های دادگاه ویژه انتخابات پارلمانی، می گوید؛ برای اینکه عدالت و قانون قربانی خواسته های شخصی مقامات حکومتی شده بود، این اعتراض مدنی صورت گرفت و این عملکرد نشان داد که زنان افغانستان نیز توانایی دفاع مسالمت آمیز، از حقوق شان را دارند.
سیمین بارکزی پس از محروم شدن از حق نمایندگی توسط دادگاه ویژه، دست به اعتصاب غذایی زد که این اعتصاب نزدیک به بیست روز ادامه یافت اما با مداخله صبغت الله مجددی، رییس پیشین مشرانو جرگه و از اعضای ارشد حکومت افغانستان پایان یافت. بارکزی می گوید که حکومت، علی رغم پا در میانی آقای مجددی، هیچ تلاشی برای بررسی دوسیه انتخاباتی او، انجام نداده است.
تلاش ها در راستای حقوق زنان
سیمین بارکزی که آمادگی خود را برای شرکت در کار زار انتخاباتی ریاست جمهوری کشوری اعلام کرده گفت: "شمار زیادی از زنان، سران اقوام مختلف و جوانان از من خواسته اند که در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شوم و من هم برای اینکه بتوانم از حقوق پایمال شده زنان و جوانان دفاع کنم تصمیم دارم وارد این پروسه شوم."
بارکزی می گوید که خوشبختانه از تمامی اقوام و اقشار افغانستان با او در ارتباط هستند و از او اعلام حمایت کرده اند.
بارکزی در باره چانس پیروزی اش می گوید که اگر انتخابات به شکل شفاف و عادلانه برگزار شود و رای مردم افغانستان تاثیر گزار باشد مسلما او (بارکزی) می تواند نتیجه خوبی به دست بیاورد.
بارکزی گفت که خوشبختانه از تمامی اقوام و اقشار افغانستان با او در ارتباط هستند و از او اعلام حمایت کرده اند.
عقب نشینی نمی کنم
سیمین بارکزی می گوید، از روزهایی که به عنوان یک خبرنگار فعالیت می کرده است، تا به امروز انگیزه زیادی برای حضور در صحنه های سیاسی پیداکرده است و در این راستا، هرگز از مواضع خود عقب نشینی نمی کند و می خواهد که با هر شرایطی در راستای خواست مردم افغانستان ایستادگی کند.
به گفته سیمین بارکزی، شرایط افغانستان به خصوص پس ازسال 2014 بسیار دشوار خواهد بود و چالش های زیادی برای زنان حقوق زنان در افغانستان، ایجاد خواهد شد.
سیمین بارکزی می گوید که او در راستای حفظ دموکراسی به عنوان مهمترین دستاورد مردم افغانستان در طول ده سال گذشته، تلاش خواهد کرد و در این راستا تامین ثبات و استقرار یک نظام مبتنی بر ارزش های مدنی، در کشوری که به گفته او می رود تا دستخوش تحولات گوناگونی شود، تلاش می کند.»
نظر و تبصرهء  «پندار» در رابطه به هیچوجه نادرست و از همه مهمتر خدا ناخواسته؛ حاوی غش نیت بد و موضع ناسالم، جانبدارانه و تخطئه گرانه نیست . اما چنانکه می بینید در سطح؛ محدود است. این شدیداً احتمال دارد که پیشبینی های «پندار» تمام و کمال حقیقت یابد و حامد کرزی؛ نهایتاً جز با شرنوشتی همانند مرحوم داود خان  و تره کی و حفیظ الله امین و مماثل ها حاضر به ترک ارگ نشود. هکذا این درست است که مدعیات دموکراسی و انتخابات کنونی در افغانستان و فراتر از آن؛ دروغی بیش نیست و سحر کلام و نبوغ و دهای هزاران کارل پوپر و آدم اسمیت و ژان ژاک رسو و همردیفان قادر نیست این دروغ ذاتی را به حقیقتی حتی ناقص و نسبی مبدل نماید. و بسیار ملاحظات دیگر...
ولی افغانستان و جهانی که ما در آن محکوم به زنده گی و کار و مبارزه استیم؛ همین است و همین است و همین است !
البته بیش از بنده؛ کارکنان خیلی زحمتکش و با دانش و خردمند «پندار» میدانند که ما و مبارزهء ما و علت وجودی ما در همین افغانستان و در همین جهان حایز معنا میباشد؛ ما حق و صلاحیت آنرا نداریم که به خاطر نیات و قصد ها و سؤ قصد های کرزی و پوزیسیون و اپوزیسیون مافیایی رژیم و حامیان و گرداننده گان خارجی و منطقوی و جهانی آنها؛ مردم افغانستان؛ جوانان و زنان برومند آنرا به انتظار وضع ایده آل!؛ فرمان ایست دهیم . مبارزه؛ فقط همین حالا و در همین فضا و اوضاع و احوال عینی و بالفعل موجود؛ و نه حتی لمحه ای آنسوتر!!!
بدینجهت؛ گام بلند و اقدام شجاعانه و تاریخی و پر ابهت خانم سیمین بارکزی؛ حتی در نگاه سطحی و ابتدایی و ارتجالی هم هیجان آور، الهامبخش و سزاوار هرگونه پشتیانی میباشد. بدینجهت بنده – تا جائیکه عقل و محاسبه ام قد می دهد – محل کوچکترین عیب و ایراد را در این اقدام سترگ و زیبا و شورانگیز نمی بینم و بر عکس از آن به حد کافی احساس غرور و مباهات مینمایم و اگر اجازه و حق و صلاحیت داشته باشته باشم؛ طلیعهء این حماسهء واقعی را به همه مردم رنجدیده و تحقیر شده و در معرض اهانت افغانستان خاصتاً شیر زنان ، یل جوانان و مردان مرد و پر غرور افغانستان از شرق تا غرب، از شمال تا جنوب، از داخل تا خارج  تبریک و تهنیت میگویم و همه را به اندیشه و تدبیر و هماوایی و همصدایی و همسنگری با خانم سیمین بارکزی فرا میخوانم.
ناگفته نباید گذاشت که بنده جز تا جائیکه هر کدام شما آنهم از طریق میدیا با محترمه خانم سیمین بارکزی آشنایی دارید؛ با ایشان بیشتر شناخت و آشنایی ندارم و چنانکه بخصوص کاسه لیسان «ولایت فقیه» و زنجیری های ابلیس آباد و انگلیس آباد... و تویله گی های جنگ سالاران و تریاک سالاران و وطنفروشان محلوم الحال؛ در جریان اقدام مدنی شکوهمند ایشان در اعتصاب غذایی بیست روزه ؛ «اما...؟» و «اگر...؟» و «چنین و چنان...؟» فتنه گرانه مطرح نمودند؛ برای فردا و حتی ساعتی بعد به کس تضمین داده نمیتوانم که این کاندیداتوری مداومت و مقاومت خواهد کرد؛ به حماسهء مورد نظر مبدل خواهد شد و شوری در پیکر افسردهء جامعه اندر خواهد ساخت و یا نه؛ کما اینکه هیچکس دیگر هم در هیچ مورد مشابه و مماثل همچو تضمین سپرده نمیتواند؛ اما همه این چیز ها و بالاتر از آنها را آرزو میکنم!
www.Voiceofwomenafg.blogspot.com آوای زنان افغانستان

رپ افغانی: دردهای کودکی، دردهای مهاجرت

رپ افغانی: دردهای کودکی، دردهای مهاجرت
ندا کارگر
دوشنبه 04 جون 2012 - 15 خرداد 1391 بی بی سی
سوسن دررپ خوانی تازه کار است، اما می گوید به این کارادامه خواهد داد
سوسن فیروز، نخستین دختر جوان افغان است که آهنگ رپ می خواند. او اولین آهنگ خود را ضبط کرده و می گوید آرزو دارد روزی به عنوان ستاره پاپ افغانستان از او یاد شود.سوسن می گوید، با رپ خوانی، تلاش دارد دردهای دلش را فریاد کند، دردهایی که در کودکی و در هنگام مهاجرت دیده است.
او به تازگی به موسیقی رپ روی آورده، سبکی که در افغانستان بسیار تازه است.
سوسن در مورد اولین آهنگی که ضبط کرده می گوید: "وقتی خواندن این آهنگ را شروع کردم به کمک استادم، بسیار احساس آرامش کردم. با خود فکر می کردم اگر بتوانم سنگی را که روی سینه ام حس می کردم برای یکبار هم که شده دور بیاندازم حس فوق العاده ای خواهم داشت."
او می گوید: "من مانند بسیاری از هموطنانم کودکی سختی داشته ام."
سوسن می خواهد به آوازخوانی ادامه دهد، چون فکر می کند احساسش را می تواند تنها در قالب آهنگهای رپ بیان کند، ساختاری که به گفته او محدود نیست و "می توان حرفها را در آن به زبان ساده و بی آلایش بیان کرد."
در نخستین آهنگ، سوسن خواسته پاره ای از زندگی خود در هنگام مهاجرت در ایران را بیان کند.
او می گوید: "وقتی می رفتیم نانوایی، به ما می گفتند افغانی، کثافت، برو آخر صف، جای ما آخر صف نانوایی بود. حتی از گوش ما می گرفتند، ما را آخر صف می بردند. نمی توانستیم چیزی بگوئیم، اگر می گفتیم مثل مورچه روی ما می ریختند، و لت و کوب ما می کردند."
سوسن می گوید، دردهای کودکی و دوره مهاجرت را فراموش نمی کند
"من آنوقت کودک بودم و این کارها بر روحیه ام بسیار تاثیر بد می گذاشت، نمی توانم فراموش کنم."
'حرفهای دل مردم'
سوسن تنها نان‌آور خانواده پنج نفری خود است، خانواده ای که در کار آوازخوانی از او حمایت می کند.
عبدالغفار فیروز، پدر سوسن می گوید که همیشه در کنار دخترش خواهد ایستاد.
او می گوید: "سوسن در قالب آهنگهایش از دل مردمش حرف می زند، از همینرو من همیشه در کنارش خواهم بود. ما نباید از گفتن واقعیت بترسیم. مادرش هم تشویق اش می کند و ما به او افتخار می کنیم."
اما زندگی همه زنان و دختران در افغانستان مثل سوسن نیست، دخترانی هستند که حتی اجازه شنیدن موسیقی ندارند چه رسد به اینکه خود بخواهند آواز بخوانند.
با این همه محدودیتها، دختران و زنانی در افغانستان توانسته اند گاهی از میان همه قیدوبندهای سنتی در یک جامعه مردسالار، سربرآورند و نامی از خود در میان آوازخوانان افغان به جا بگذارند.
www.Voiceofwomenafg.blogspot.com آوای زنان افغانستان