آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Saturday, May 26, 2012

میزان خشونت علیه زنان در افغانستان افزایش یافته است

06.03.1391
ثریا صبحرنگ مسوول بخش حمایت از زنان در کمسیون حقوق بشرگزارش ناقص داد
کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گوید، در دو ماه اول سال 1391 نسبت به زمان مشابه سال گذشته، میزان خشونت علیه زنان در افغانستان افزایش یافته است.
به گفتهء این کمسیون در جریان این دو ماه 960 قضیهء خشونت علیه زنان را ثبت کرده اند.
آنچه میزان روز به افزایش خشونت علیه زنان در افغانستان خوانده می شود، کمسیون مستقل حقوق بشر این کشور را به شدت نگران ساخته است.
ثریا صبحرنگ مسوول بخش حمایت از زنان در کمسیون حقوق بشر، به روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، که در دو ماه اول سال 1391 هجری شمسی، 960 قضیهء خشونت علیه زنان در این کمسیون ثبت شده اند.
در حالی که خانم صبحرنگ گفت، میزان خشونت علیه زنان در دو ماه نخست 1391 در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته در افغانستان افزایش یافته، اما او نگفت در دو ماه اول سال 1390 چند قضیهء خشونت علیه زنان را ثبت کرده اند.
به گفته خانم صبحرنگ، در میان این 960 قضیه، تنها 16 مورد آن را قتل های ناموسی در ولایت هرات تشکیل می دهند:
« خشونت و تبعیض علیه زنان در افغانستان به همان شکل آن ادامه دارد، که خشونت علیه زنان علاوه بر اینکه کاهش نیافته بلکه افزایش یافته است، که ما شاهد مثال های زیادی هستیم که واقعاً باعث نگرانی دولت افغانستان و کمسیون حقوق بشر می باشد.
در ماه حمل و ثور تقریباً 960 خشونت علیه زنان ثبت این کمسیون شده است، که رقم بسیار نگران کننده می باشد.»
خانم صبحرنگ گزارش تازهء وزارت خارجهء امریکا در مورد وضعیت حقوق بشری در افغانستان را نیز تایید کرد.
در گزارش سالانهء این وزارت که هفتهء گذشته منتشر شد، از ادامهء خشونت و تبعیض در برابر زنان افغان به عنوان یک مشکل عمدهء حقوق بشری در افغانستان یاد شده است.
مایکل پوسنر معین سیاسی این وزارت، با اشاره به تداوم خشونت ها علیه زنان در افغانستان، روی سهم گیری بیشتر زنان افغان در امور سیاسی کشور شان نیز تاکید کرده است.
مقام های وزارت خارجه و ریاست جمهوری افغانستان در مورد این گزارش وزارت خارجهء ایالات متحدهء امریکا تبصره نکردند.
اما شماری از اعضای ولسی جرگهء افغانستان این گزارش را تایید کرده و می گویند، با آنکه در چند سال اخیر سرمایه گذاری های زیاد در عرصه مشارکت سیاسی زنان در این کشور صورت گرفته است، اما به گفتهء آنها هنوز هم سهم زنان در این بخش کم رنگ به نظر می رسد.
فوزیه کوفی یک تن از اعضای ولسی جرگه افغانستان:
« در بعضی نهاد های سیاسی از جمله پارلمان نقش سیاسی زنان برجسته است، اما در مقایسه با وضعیت فعلی که یکی از دست آورد های ده سال گذشته حضور سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و در مجموع حضور زنان در اجتماع است که اگر به عنوان یک دست آورد دیده شود، به نظر من در مقایسه به اینکه در این مورد زیاد تبلیغات می شود، حضور زنان کمرنگ است. به خصوص در پروسه های صلح و مذاکره با طالبان. از دید من نادیده گرفتن زنان در روند سیاسی به معنی چراغ سبز به طالبان است.»
کمسیون حقوق بشر افغانستان در حالی از افزایش میزان خشونت ها علیه زنان خبر می دهد، که سازمان ملل متحد اخیراً گفت که دولت افغانستان نتوانسته است قانون منع خشونت علیه زنان را که دو سال پیش تصویب شده بود، به طور کامل تطبیق کند.
به گفتهء سازمان ملل متحد، این قانون در موارد بسیار محدودی به اجرا در آمده است.
بر اساس قانون منع خشونت علیه زنان، برخی موارد خشونت به شمول لت و کوب، ازدواج اجباری و پیش از وقت، خرید و فروش زنان و «بد» دادن آنها جرم پنداشته می شوند و عاملان این گونه خشونت ها باید مورد پیگرد قرار گیرند.

لیلا زانا، نماینده کرد مجلس ترکیه به ده سال زندان محکوم شد

پنج شنبه 24 می 2012 - 04 خرداد 1391
لیلا زانا نخستین زن کرد است که در سال ۱۹۹۱ به نمایندگی مجلس ترکیه برگزیده شد
دادگاهی در ترکیه، لیلا زانا، نماینده کرد مجلس این کشور را به اتهام تبلیغ برای گروه پیکارجوی پ ک ک به ده سال زندان محکوم کرده است.
لیلا زانا چون در حال حاضر عضو مجلس ترکیه است، دارای مصونیت است و حکم صادر شده پس از پایان دوره نمایندگی او به اجرا در خواهد آمد.
اتهامات وارد شده به او به سخنرانی‌هایی که او در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ انجام داده شده بود، نیز بر می‌گردد.
برای بسیاری از کردها، خانم زانا به دلیل بیان انتقادها از نحوه رفتار با کردهای ترکیه یک قهرمان به حساب می‌آید.
محکومیت قبلی خانم زانا در مورد این اتهامات در سال ۲۰۰۸ با رای دادگاه تجدیدنظر لغو شد، حکم صادره شده جدید در پی محاکمه مجدد با همان اتهامات سابق صورت گرفته است.
خانم زانا همچنین متهم به ستایش از عبدالله اوجالان، رهبر پ ک ک شده که در حال حاضر در زندان انفرادی به سر می برد.
نیروهای پ ک ک طی سی سال گذشته با نیروهای امنیتی ترکیه درگیر بوده‌اند.
ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا، این گروه را یک گروه تروریستی معرفی کرده‌اند.
لیلا زانا نخستین زن کرد است که در سال ۱۹۹۱ به نمایندگی مجلس ترکیه برگزیده شد.
او در آن زمان هنگام ادای سوگند، سربندی به رنگهای زرد، سبز و سرخ به سر بسته بود که نشان پ ک ک است و با قرائت پیامی به زبان کردی، ممنوعیت تکلم به زبان کردی را زیر پا گذاشت.
او طی سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۴ به اتهام ارتباط با پ ک ک در زندان بود.
خانم زانا در سال ۲۰۱۱ به همراه ۳۵ کاندیدای مورد حمایت کردها وارد مجلس ترکیه شد.
لیلا زانا دو بار کاندیدای دریافت جایزه صلح نوبل شده و در سال ۱۹۹۵ جایزه حقوق بشری آندره ساخاروف را دریافت کرد.
بی بی سی