آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Thursday, May 17, 2012

استرس یا افسرده گی چیست؟

جهان امروز دنیای پر تنش، پر از فشار های روحی و عصبی ، اندوه و افسرده گی ، دلهره و تشویش است که در اثر آن ملیون ها انسان مبتلا به استرس هستند. هر گاهی که در مقابل آن غلبه صورت نگیرد با گذشت زمان مخرب می شود. استرس یا فشار روانی فراگیری ترین عارضه در مردم جهان و ریشهً ای اکثر بیماری های جسمی و روانی است.همه افراد بشر ، هم چنین حیوانات در مقابله با این وضعیت یا اقدام به فرار می کند یا می جنگد. هنگامیکه شما در حال انتخاب این دو روش هستید ، بدن نیز برای پاسخ گوهی به این شرایط اقدام به بعضی از عکس العمل های خود کار می کند. هورمون های مسوًل شرایط پر استریس نظیر آدرنالین، نورآدرنالین و کورتیزول باعث می شود به سرعت پمپاژ قلب بالا رفته ، فشار خون نیز به تبعیت از آن بالا میرود ، تنفس سریع تر شده ، عرق کردن افزایش می یابد و هضم و یا بطورکلی فعالیت دستگاه هضمی کاهش می یابد.فعالیت بدنی باعث تخلیه دستگاه گردش خون ازین هورمون ها میگردد. اما شرایطی را تصور کنیدکه پشت میز نشتسه اید یا در حال راننده گی هستید و مرتبا شرایط استرس زا و پر تنشی را تجربه و تحمل می کنید ، درین وضعیت این دسته از هورمون ها در دستگاه گردش خون باقی می ماند و باعث سر درد و  اضطراب بیشتر می گردد و سر انجام بدن لبریز از تنش گردیده و کوچک ترین اتفاقی باعث ایجاد بحران و نا راحتی ها می شود.                                    
علایم فزیکی استرس:  انواع درد ها ، لرزش و سر گیچه ، از دست دادن اشتها ، یا برعکس پرخوری، مشکلات هضمی ، سایدن دندان ها ، بی خوابی ، مشکلات تنفسی ، تته پته کردن در سخن یاتندتندصحبت کردند ، احساس خستگی ، مبتلا به عفونت های مکرر و  از دست دادن میل جنسی از جمله علائم ابتلا به استرس است که به این صورت در ظاهر تشخیص عارض می شود.
علایم رفتاری استرس: استرس باعث ایجاد ناراحتی ، اضطراب ، دست پاچه گی ، احساس عدم کفایت و شایسته گی، بدبینی و عدم رضایت و  خوشنودی می شود و این تمام چیز هاییست که شرایط پر تنش و استرس را برای انسان به ارمغان می آورد.
آیا استرس باعث مریضی می شود؟استرس مستقیماً منجر به بروز مریضی می شود ، اما فاکتور قابل توجهی برای ابتلا به انواع مریضی هاست ، نظیر مریضی های آلرژیک ، آسم ، میگرن ، سندرم روده تحریک پذیر ، اگزما ، تحریک پذیری و خشونت سوریاس و کیهیر می شود. هم چنین فاکتوری موثر در بروز فشار خون بالا و مریضی های قلبی است.
روش مقابله با این وضعیت: شرایطی را که باعث ایجاد استرس و اضطراب در شما شده است بیان کنید. از خود بپرسید که چرا بیش از اندازه آزرده و  رنجدیده خاطر هستید؟  نگرانی شما از بابت چیست؟
« من نمی توانم به مشکل غلبه کنم ، شغلم را از دست میدهم ، مجبورم خانه خود را بفروشم ....» این کار باعث می شود که به گونه موثر تر و بهتر با مشکلات دست وپنجه نرم کنید.  فهرستی از روش های متقابله با مشکلات را تهیه کنید و به ارزیابی اختیارات خود بپردازید.
تنفس عمیق : تنفس آرام و عمیق ، از ناحیه دیافراگم ، یکی از موثر ترین روش ها با مقابله به استرس و کنترول آن می باشد. در حالیکه تنفس سریع و کوتاه باعث می شود که نتوانید بر استرس و تنش غلبه کنید. آرام باشید و با چند تنفس عمیق سعی کنید خود را کنترول کنید. این کار باعث می شود که سرعت تنفس شما به حد نورمال برسد. اگر نمی توانید به شرایط استرس زا غلبه کنید ، از نظر روحی خود را تقویه کنید ابراز بی اعتنائی کنید، آه بکشید ، شانه ها را به حالت آرامش انداخته و ازخود بپرسید برای چه؟
 15 دقیقه سلامتی برای روان: بار ها و بار ها خوانده اید، اما تا حالا عمل کرده اید؟!  آرام گرفتن و استراحت یا به اصطلاح رها کردن بدن از شرایط پر تنش باعث می شود که فشار خون کم شده، تنفس آرام تر شده ، سرعت قلب و متابولیزم کمتر شود و در نهایت بدن بتواند تعادل خود را حفظ نماید. اینکار تنها 15 دقیقه طول می کشد.
به پشت دراز کشیده ، پا ها را رها کنید ، دست ها را به دو طرف بدن قرار دهید، چشمان تان را ببندید و با کشیدن آه ، تنش را از بدن خارج کنید. آرام نفس بکشید ، بعد از هر تنفس کمی مکث کنید. تش را از ساق پا ها، پا و انگشتان پا رها کنید. همین کار را با اندام هایی بالائی انجام دهید.شانه ها را به حالت استراحت پائین بی اندازید . سعی کنید ماهیچه های صورت را از حالت منقبض خارج کنید و چین و چروک آن را بزدایید.از بروز این تغیر در مایچه ها آگاه باشید. یعنی این اتفاق را احساس کنید.هر زمان آماده اید به آرامی چشم ها را باز کنید ، و کمی بدن را بکشید. زانو ها را تا کنید و مجدداً باز کنید. سایر روش های کنترول استرس عبارت اند از: مدیتیشن این کار شامل یک استراحت فوق العاده روحی و بدنی است. مستقیم بنشینید، چشمان خود را ببندید و خود را رها کنید. فکر خود را روی یک چیز متمرکز کنید. چهار مرتبه نفس عمیق بکشید، سپس به شعله شمع یا گلی نگاه کنید یا کلیمه مثل "صلح" یا .... برای 15 الی 20 دقیقه تکرار کنید.
تجسم وضعیتی آرام ، منظره زیبا ، صدایی خوش آهنگ ، بوی خوش رایحه را تصور کنید. جملات خوش بینانهً مثل " من احساس آرامش می کنم " " من سرشار از عشق هستم " را تکرار کنید. پیش از بروز هر نوع شرایط پر استرس، و در ذهن خود مرور کنید که چه اتفاقی خواهد افتاد و سر انجام اینکه خود در وضعیتی تصور کنید که کاملاً آرام و راحت بر این شرایط غلبه کرده اید.
مدیشن فعال:  تمام توجه خود را به آنچه می خواهید معطوف کنید. مثل خوردن غذا و حتا بیرون گذاشتن زباله. شکل ، ساختار و حرکت بدن خود را بنگرید. روی شرایط که بدون استرس از گذشته و آینده تجربه می کنید ، تمرکز و تاکید کنید.
یوگا این ورزش ترکیبی است از تمرینات کششی ، کنترول صحیح تنفس ، رها شدن و مدیتیشن.
تحرک ورزش: باعث می شود کی هورمون های موثر در وضعیت استرس از بدن زایل شده و در عوض هورمون های موثر در احساس آرامش یعنی آندروفین ها آزاد شوند. بنابرین روزانه 30 دقیقه به انجام تمرینات بدنی متعادل و یا سه یا پنج با در هفته فعالیت ایرونیک به مدت 15 تا 60 دقیقه بپردازید. 

www.Voiceofwomenafg.blogspot.com آوای زنان افغانستان
                                                            voiceofwomenafg@yahoo.com

دختران و پسران گدا در شهر کابل مورد تجاوز جنسی قرار می گیرند

کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گوید، آنان شواهدی را در دست دارند، که دختران و پسران خورد سال، که در روی جاده های شهر کابل مصروف گدایی اند، بعضاً مورد تجاوز جنسی قرار می گیرند.
پروین رحیمی مسوول بخش حمایت از حقوق و انکشاف زنان در کمسیون مستقل حقوق بشر، به روز چهار شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، که با این مشکل بیشتر اطفال مواجه اند که از سوی خانواده هایشان به گدایی مجبور ساخته می شوند.
اما خانم رحیمی می گوید، که ارقام مشخص در این ارتباط در دست ندارند، که به چی تعداد اطفال به خصوص گدا های خورد سن دختر، مورد تجاوز های جنسی قرار گرفته اند.
«نه تنها دختران که هنوز اطفال هستند بلکه پسران که روی سرک ها گدایی می کنند و یا هم مصروف دود کردن اسفند هستند مورد تجاوز و اذیت جنسی قرار می گیرند. به باور کامل اگر از این اطفال سو استفاده جنسی نمی شود اما مورد آذارو اذیت جنسی قرار می گیرند. دختران کوچکی که چادری بر سر می کنند و به دکانها می روند، من به چشم خود دیده ام که دست های شان توسط دکانداران لمس شده و پول برای شان داده می شود، این یک موضوع نگران کننده است. حتی در یکی از ولایات مرکزی افغانستان قضیه مستندی وجود دارد و آن اینکه دو طفل دختر که از سوی خانواده اش مجبور به گدایی شده بودند مدت یک هفته یا بیشتر از آن در برابر غذای چاشت از آنان سوی استفاده جنسی قرار می گیرفت.»
با آنکه تا کنون روشن نیست که به چی تعداد گدا ها، در شهر کابل مصروف فعالیت اند اما سروی که در سال 2006 میلادی از سوی یونسف انجام شده است، نشان می دهد که حدود 37 هزار طفل در روی جاده ها در افغانستان مصروف کار اند.
در همین حال وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان می گوید، مسوولیت جمع آوری گدا ها به اداره سره میاشت ارتباط می گیرد، اما آنان در عرصه آموزش این گدا ها اقداماتی کرده اند. واصل نور مهمند معین این وزارت در صحبت با رادیو آزادی گفت، که آنان تلاش می کنند که به اساس ستراتیژی تازه یی که روی دست دارند، برای این گدا ها زمینه آموزش را مهیا سازند.
«برای جمع آوری اطفال روی سرک ما یک ستراتیژی ساخته ایم که برای تطبیق آن کار می کنیم. یکی از برنامه های وزارت کار و امور اجتماعی نیز همین است که در مورد اطفال که در روی سرک کار می کنند چه این کار گدایی ویاهم درهوتل ها و کارهای شاقه دیگر باشد به همکاری موسسات همکار یک سروی صورت بگیرد. شهر کابل بیست و یک حوزه است و هر موسسه باید در یک حوزه مسوولیت جمع آوری و محافظت اطفال را بدوش بگیرد.»
از آزار و اذیت جنسی دختران و پسران خورد سال گدا در جاده های کابل در حالی سخن زده می شود که در شهر و کوچه کابل علاوه برگدا های افغانی برخی از گدا های خارجی بشمول اطفال دیده می شوند. این گدا های خارجی که بیشتر آنان باشنده های پاکستان اند، به دلیل عدم موجودیت امکانات در کشور شان برای گدایی به افغانستان آمده اند.

از فردای جنگ دوم جهانی جهان؛ چه تعداد «هولوکاست» دیده؟

از فردای جنگ دوم جهانی

جهان؛ چه تعداد «هولوکاست» دیده؟

آلس شال اوند رَوـ خ  ــ گزینش و ترجمه رضا نافعی

اوباما، روز پنجشنبه، بمناسبت روز یادکرد از هولوکاست، گفت در این روز و در تمام روزهای دیگر ، باید بیش از آن که فقط فکر کنیم کاری هم بکنیم. باید بیاد داشته باشیم که » هرگز نه » نباید  فقط حرف باشد. ما بعنوان یک فرد باید بیدار باشیم دربرابر بی تفاوتی درقلبمان و خود را در وجود دیگر انسانها باز شناسیم.»
منظور رئیس جمهور آمریکا از این سخن چیست؟ اعتبار این حکم » هرگز نه «  همگانی است و همه را در بر می گیرد یا این که فقط محدود به تعقیب یهودیان  است؟ اگر » هرگز نه » حرفی پوچ نیست و اگر منظور این است که  این سخن حاصل تجربه های گذشته است ، یعنی پس از سال 1945 دیگر نباید کشتار یک خلق را بپذیریم و مرتکب آن شویم، آنوقت جنگهای جنایتکارانه آمریکا را چگونه باید ببینیم؟
کشتن 1،4 میلیون عراقی کشتارخلقی نیست؟ برای کشتار 5،1 میلیون ویتنامی  که قربانی جنگ افروزان آمریکائی شدند  چه پاسخی داریم؟ آیا این ها خلق کشی نیست؟ دولت ویتنام در آوریل سال 1995 ارقام واقعی قربانیان جنگ ویتنام را منتشر ساخت. در اثر عملیات جنگی  2 میلیون افراد غیر نظامی در ویتنام شمالی و 2 میلیون نفر در کره جنوبی قربانی شده اند. افزون بر این 1،1 میلیون سرباز نیز از پای در آمده اند، یعنی رویهم رفته 5،1 میلیون نفر ، طی یازده سال، از 1964 تا 1974 کشته شده اند.
ولی دست آویزی که باید توجیه کننده این جنگ ها باشد دست آویزی دروغین بود، این یعنی جنایت. آنچه که به حمله خلیج ننکین شهرت یافته و این ادعا که ناوچه های اژدر افکن ویتنام شمالی به یک کشتی جنگی آمریکا حمله کرده اند، افسانه ای بود ساختگی و بهانه ای برای  جنگ ویتنام . درعراق نیز سلاح کشتار انبوه یافت نشد، گرچه قبل از جنگ با قاطعیت، سفت و سخت و بی برو برگرد، ادعا می شد  که عراق چنین سلاح هائی دارد تا این  دست آویزی باشد  برای یک جنگ پیشگیرانه و غیر قانونی و اشغال یک کشور دیگر.
این که پس از جنگ  جهانی دوم  آمریکا موجب مرگ چه تعداد انسان شده است مورد پژوهش قرار گرفته است. از بعد از جنگ جهانی دوم تا کنون، آمریکا 37 جنگ  برپا کرده یا عامل ایجاد آن بوده است. طبق این پژوهش نظامیان آمریکا مسئول مرگ 10 تا 15 میلیون نفر در جنگ های کره، ویتنام، افغانستان، و دو جنگ درعراق بوده اند. تلفات جنگ کره در برگیرنده سربازان چینی نیزهست، رویهم رفته 4 میلیون نفر از مردم کشورهای شرکت کننده در جنگ و نیز جنگ ویتنام و همچنین جنگ های لائوس و کامبوج  کشته شده اند.
هواپیماهای
B- 52  آمریکا  از 1965 تا 15 اوت 1973  دو میلیون و هفتصد و پنجاه و شش هزار و نهصد و چهل ویک تن بمب فروریخته اند، بمب هائی که این هواپیما ها فقط در سال 1973 فروریختند دوبرابر  بمب هائی بود که آمریکا درسراسر جنگ جهانی دوم بر ژاپن فروریخت.  این بمباران های محرمانه کامبوج سبب  ویرانی شدید روستاها و شهرها گشت  و  مردم را مجبوربه ترک خانه و زندگی  خود کرد  وموجب  پیدایش سیل عظیمی از پناهجویان گشت. این بی ثباتی اوضاع  بود که سبب رشد خمر سرخ گشت که   حزبی کوچک تحت رهبری پل پت بود. آمریکا نه تنها مسئول تلفات ناشی از  بمباران ها ست بلکه مسئول کشتار دو میلیون و نیم قربانیان خمرسرخ نیزهست.
جامعه آمریکا و همچنین جامعه جهانی آگاه از این ارقام نیست و اطلاعاتش از قربانیان جنگهائی که به نیابت ازسوی آمریکا رخ داده، وحکومت هائی که بدستور واشنگتن ساقط  شده اند، ازاین هم کمتر است. در این جنگها بین 9 تا 14 میلیون نفر کشته شده اند، در آنگولا، جمهوری دموکراتیک کنگو( زائیر) ، تیمور شرقی، گواتمالا، شیلی، پاناما، بولیوی، کوبا، السالوادور، جمهوری دومنیکن، گرانادا، هندوراس،آرژانتین، اندونزی، پاکستان، چد، یمن و سودان. در واقع هر گوشه زمین میدان تاخت و تاز   نظامی آمریکا بوده است.
فقط برای یاد آوری، جنگ عراق با ایران که به نیابت از سوی آمریکا رخ داد و از سال 1980 تا 1988 طول کشید، به قیمت جان  دست کم یک میلیون نفر از مردم دو کشور تمام شد. غرب صدام حسین را مسلح کرد تا علیه ایران » دشمن آمریکا » بجنگد. به او حتی مواد شیمیائی و گاز دادند که او  آن را علیه کردها نیز بکار برد .
این پژوهش نشان می دهد که آمریکا با این جنگها و چالش ها در سراسر جهان، به احتمال  بسیار قوی مسئول مرگ   20 تا 30 میلیون نفر است. البته پرواضح است که در این باره سخنی گفته نمی شود  و صد البته گزارشی هم منتشر نمی شود، چون از قرار معلوم، آمریکا هم خودش خوبست وهم نیتش پاک است !

این پژوهش    Deaths In Other Nations Since WW II Due To Us Interventions» در سال 2007 منتشر شد. در این  پژوهش از جدیدترین ارقام سخنی به میان نیامده  است، مثلا  پنجاه هزار نفرافراد غیر نظامی که  در نتیجه » اقدامات انساندوستانه«  برای  » حفاظت از مردم غیر نظامی » در لیبی کشته شدند. ازانسان هائی که هر روزه در افغانستان کشته می شوند یا دراثرحملات هواپیماهای بی سرنشین دریمن و پاکستان از پای در می آیند.
ما امروز شاهد آن هستیم که جنگی تازه علیه سوریه و ایران تدارک دیده می شود. بازهم باید «رژیمی تغییر کند»  و باز بازار دروغ  پراکنی گرم شده است، ایران مشغول ساختن بمب اتمی است  و قصد دارد اسرائیل را از نقشه جغرافی  محو کند. به همین دلیل ناتو باید در سوریه دخالت نظامی کند و به همین دلیل حمله تاسیسات اتمی ایران حتما واجب است، اگر دیپلماسی » شکست بخورد».
 اگر اوباما واقعا راست می گوید ، وقتی که می گوید » دیگر هرگز » نباید سخنی خالی از معنی باشد، اگر » دل ما نباید نسبت به همنوعان ما بی تفاوت » بماند  و اگر خلق کشی ، علیه هیچ خلقی ، دیگر نباید تکرار شود، آنوقت او باید از خود شروع کند و دیگر در پی ساقط کردن دولتی دیگر نباشد. آنوقت باید مانع از آن گردد که لابی جنگ افروز در خاک خودش و دولت  اسرائیل به ایران حمله کنند. زیرا یک نکته روشن است. جنگ با ایران تبدیل به چنان چالشی خواهد شد که آنچه تا کنون رخ داده  در برابرش هیچ  خواهد بود.
پس از پایان جنگ اول جهانی و با تصویب پروتکل 1925 ژنو توسط بیشتر کشورهای دنیا، کاربرد این سلاح ممنوع گردید با این وجود رژیم عراق در طول جنگ ایران و عراق با نقض این معاهده بین المللی وسیعترین حملات شیمیایی پس از جنگ جهانی اول را مرتکب شد و بر اساس گزارش های بازرسان سازمان ملل متحد از سال 1984 تا 1988 در موارد متعددی از گاز خردل و نیز عوامل اعصاب برعلیه رزمندگان ایرانی و غیرنظامیان ساکن روستاها و شهرهای مرزی ایران استفاده شد این حملات شیمیایی منجر به مصدوم شدن بیش از یکصد هزار نفر در ایران گردید که بسیاری از آنان هنوز به عوارض و بیماری های ناشی از مصدومیت شیمیایی مبتلا هستند و نیازمند مراقبت های پزشکی هستند.
رژیم صدام همچنین در جریان عملیات انفال برعلیه مناطق کردنشین شمال عراق حملات شیمیایی وسیعی را علیه مردم این مناطق انجام داد که حمله شیمیایی به حلیچه در مارچ 1988 وکشتار بیش از پنج هزار نفر از مردم این شهر از آن جمله است.
آمریکایی‌ها نیز درجنگ ویتنام هزاران تُن عامل نارنجی  بروی جنگل‌های منطقه ریختند تا آن مکان‌ها یعنی (مخفی گاه ویت کنگ‌ها) را تبدیل به بیابان کنند. بخش عمده این ماده را نیز آلمان‌ها در اختیار آمریکایی‌ها قرار دادند. تحت تاثیر این ماده مهلک دی اکسین دار هنوز پس از ۴۰ سال، در ویتنام بچه‌های معلول به دنیا میایند.