آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Wednesday, May 16, 2012

مردم را فریب میدهند دلیل حوادث، چیز دیگری است


سخنرانی گره گوری گیزی- ترجمه رضا نافعی

                                                            مردم را فریب میدهند
دلیل حوادث، چیز دیگری است
گره گور گیزی یکی از رهبران برجسته حزب » چپ » ( دی ـ لینکه ) در آلمان، روز سه شنبه 8 ماه مه در شهر فرشن   طی نطق انتخاباتی خود مطالبی بیان کرد که من برخی از سخنان  او را برای ترجمه انتخاب کردم.
 افغانستان
یازده سال و نیم از حضور آلمان در جنگ افغانستان می گذرد. در توضیح علت حضور در این جنگ به من گفتند که می خواهیم با تروریسم مبارزه کنیم. ولی در این مدت نه تنها از تعداد حملات کاسته نشده بلکه خود آلمان تبدیل به هدفی برای عملیات تروریستی شده است. مثالی می زنم: در گذشته دیدار از پارلمان آلمان کاری آسان بود ولی امروز از ترس ترور،  برای همین دیدار ساده، گام به گام مورد تفتیش و باز جوئی قرار می گیرید.
گفتند مسئله القاعده است: القاعده به ترویست ها را آموزش می دهد و این کار را در افغانستان انجام می دهد. بنا بر این باید در افغانستان جنگید. ولی حالا یک مسئله پیش آمده و آن این که القاعده به پاکستان نقل مکان کرده و دیگر در افغانستان نیست. اگر آن منطق درست می بود باید جنگ به پاکستان  منتقل می شد، ولی پاکستان یک قدرت اتمی است. بنا براین چنین کاری نخواهند کرد. از این گذشته یک سئوال جالب این است که مخارج القاعده از کجا تامین می شود؟ اینها واقعا به تروریست ها آموزش می دهند ولی هزینه آن از کجا تامین می شود؟ من به شما می گویم: تمام مخارج آن را عربستان تامین می کند، کل مخارج را. ولی دولت آلمان و دولت آمریکا دارای بهترین روابط با همین عربستان هستند. از یک طرف با القاعده می جنگند و از طرف دیگر بهترین روابط را با کشوری دارند که  هزینه تروریست هائی را تامین می کند که اینها با آن در جنگند.
اینجاست که ما می گوئیم شما دروغ می گوئید. واقعیت این نیست و بهمین دلیل ما بشدت با آن مخالفیم.
بعد می گویند: جنگ بسود مردم افغانستان است چون از   از این طریق با تمدن، پیشرفت  اجتماعی  و دموکراسی آشنا می شوند و از آن بهره مند می گردند. سازمان ملل متحد این دعاوی را مورد پژوهش قرار داده و به این نتایج رسیده است: تاکید می کنم این ها را چپ ها نمی گویند سازمان ملل می گوید : در آغاز جنگ، در افغامستان، بیش از دو میلیون زاغه نشین بوده اند، حالا بیش ازچهار میلیون نفرند.  قبل از جنگ 32 در صد از مردم در فقر بسر می برده اند و حالا 42 درصد.  در آغاز جنگ 26 درصد از جوانان بیکار بودند و حالا 47 درصد. مزارع تولید مواد مخدر در آغاز جنگ  به 131 هزار هکتار بالغ می شد و حالا به 193 هزار هکتار افزایش یافته اند. اینها حاصل تحقیقات سازمان ملل است.  برای رسیدن به این نتایج است که ما در افغانستان می جنگیم؟   مردم افغانستان و سربازان آلمانی برای رسیدن به این نتایج جان باخته اند؟ بیش از 10 میلیارد هزینه پرداخته ایم  که به این نتیجه برسیم؟  اگر حتی یک سوم این پول صرف آبادی افغانستان شده بود،   حال و روز افغانستان  بمراتب بهتر از امروز بود. ما مخالف جنگ هستیم . جنگ حلال مشکلات نیست.
با لیبی هم جنگیدند. پرسیدم  چرا می جنگید؟ گفتند به دو دلیل.  دلیل اول این که  فقط از  این طریق می توان  از شر قذافی راحت شد.  دلیل دوم این است که در آنجا جنبشی برای آزادی و دموکراسی هست که باید از آن پشتیبانی کرد. پرسیدم پس چرا بحرین را بمباران نمی کنید ؟ در آنجا نیز، هم یک پادشاه مستبد حکومت می کند و هم یک جنبش دموکراتیک وجود دارد؟ من به شما می گویم چرا.    بزرگترین  پایگاه نظامی  آمریکا در بحرین است. در بحرین نیروهای عربستان سعودی  به روی جنبش دموکراتیک آتش گشودند، متاسفانه با سلاح های آلمانی. از هزاران سال پیش تا کنون  انگیزه جنگ ها، منافع اقتصادی بوده است. در مجلس آلمان فقط یک فراکسیون است که پیوسته با  جنگ مخالفت کرده  است و آن فراکسیون حزب چپ است.
شعری هست از گونتر گراس ، شعری به زبان نثر. «بنام آنچه باید گفته شود».  سخن برنده جائزه نوبل ما کاملا درست و به حق است. هیچ کس حق ندارد علیه ایران دست به جنگ بزند. نه اسرائیل و نه هیچ کشور دیگر. عواقب چنین جنگی قابل سنجش و پیش بینی نیست. قدرت های اتمی باید گام به گام بسوی خلع سلاح اتمی پیش بروند، تا بتوان بر تولید این سلاح نظارت کرد و مانع آن شد. ولی آنها، یعنی اسرائیل، هند، پاکستان، روسیه ، آمریکا و چین ، انگلستان و فرانسه، برای خود این حق را قائل می شوند که هم بمب اتمی داشته باشند و هم به تولید آن ادمه دهند ولی مانع  از آن می گردند که دیگران به آن دست پیدا کنند. این مسئله ایست که من نمی خواهم بیشتر در باره آن صحبت کنم . هیچ کس خواستار آن نیست که ایران بمب اتمی داشه باشد ولی جنگ علیه ایران یک فاجعه است،   گونتر گراس کاملا حق دارد. اما واکنش اسرائیل در برابر گراس که او را ممنوع سفر به اسرائیل کرد نیز واکنشی قرون وسطائی است. باید از او دعوت کنند که به اسرائیل برود، بحث کند.

ممنوعیت نمایشات تلویزیونی ترکی در تاجکستان

چهارشنبه, 16 می 2012
مقامات حکومتی تاجکستان نشر چندین سریال تلویزیونی محبوب ترکی را به شدت منع کرده است. تاجکستان نگران است که خشونت در آنها ممکن اثرات بدی بر بینندگان سریال ها داشته باشد.
دولت سفروف، رئیس اداره فلم و ویدیوی حکومت چهارشنبه گفته که این فلم های تلویزیونی حاوی چیزهایی است که او آن را عناصر دهشت افگنی وافراطیت توصیف کرد.
نمایشات تلویزیونی ترکی که درقالب دی وی دی بین مردم توزیع شده وبا صدای هنرپیشگان شناخته شده تاجک صداگذاری شده، طرفداران زیادی را درتاجکستان طی دو سال گذشته حاصل کرده است وبه طور نسبی مطابق معیارهای روسیه و ایالات متحده، نمایشنامه های محلی هستند.
این حرکت  برای این کشور اسلامی میانه رو غیرمعمول است ، اما مقامات حکومتی اخیرا نگرانی عمیق شان را درمورد هر چیزی که  آنها فکر می کنند نشانه یی از اسلام گرایی افراطی است، بیان کرده اند.  کاش حکومت افغانستان نیزدرقسمت چنین سریال ها توجه ئی نموده و نوجوانان و کودکان را از آموزش خشونت ها بدور نگه دارند.

کمک 300 میلیون دالری آسترالیا به نیرو های افغانستان

جولیا گیلارد صدراعظم آسترالیا
سه شنبه, 15 می 2012
آسترالیا تعهد سپرده است تا سر از سال 2015 میلادی که مسئولیت امنیتی افغانستان به نیرو های افغان سپرده می شود، سالانه 100 میلیون دالر را برای سه سال به نیرو های امنیتی افغان کمک کند.
جولیا گیلارد صدراعظم آسترالیا و ستیفن سمیت وزیر دفاع آنکشور در یک اعلامیۀ مشترک روز چهارشنبه اعلام داشتند که آنان این تعهدات را با خود به شیکاگو خواهند برد
در اعلامیۀ مشترک آمده است آسترالیا نقش حیاتی در حمایت ثبات و امنیت افغانستان بعد از تکمیل روند انتقال دارد.
آسترالیا در افغانستان 1550 عسکر دارد که بزرگترین رقم سربازان را در میان کشور های تشکیل می دهد که عضویت پیمان ناتو را دارا نمی باشد.
در اعلامیه آمده است که حکومت آسترالیا برنامۀ همکاری کمک های قابل توجهی را در افغانستان، فرا تر از سال 2014 جهت فراهم آوری خدمات مانند تعلیم و تربیه و صحت، فراهم خواهد کرد.

www.Voiceofwomenafg.blogspot.com آوای زنان افغانستان
                                                            voiceofwomenafg@yahoo.com

بیجینگ که پایتخت کشور چین است محصلین از سراسرچین و همچنان کشور های مختلف

ارسالی : بکتاش کارگر
  جهان درین شهر مصروف تعلیم میباشند. بناءً همه ساله درین شهرجشنواره بين المللی فرهنگی دایر میگردد. درهمچو جشنواره ها، محصلين خارجی فرصت دارندتا با استفاده از امکانات پوهنتون و همکاری سفارتهای مربوطه شان، داشته هايى را که نمايندگى از فرهنگ، عنعنات و تاريخ کشور شان مى کند، به  نمايش بگذارند.
امسال درین جشنواره محصلین افغان ، بکتاش کارگر ، سید محبوب الرحمن رحیم ، سلطان سجاد ، عبدالمطلب قیتمس ، بهرام الدین عادل ، احمد عظیمی اشتراک داشتند. و داشته های فرهنگی خویش دا به نمایش گذاشتند . پوستر های بزرگ از بناهای تاریخی و فرهنگی ؛شخصیت های تاریخی،فرهنگی و ادبی و شعرا، قهرمانان کشور، نمونه های از خطاطی ،صنایع دستی همچو قالین همه به زیبایی نمایش افزوده بودند ، غذای افغانی و تابلو های خطاطی که برای علاقه مندان اهدا میشد نیز توجع خیلی ها را جلب میکرد. انواع غذا ها ، موسیقی ، ورزشهای ملی ، صنایع دستی ، عابدات تاریخی وغیره توسط محصلین افغان به بازدید کنندگان کشور های مختلف جهان تشریح میگردید. درین جشنواره کمپ مربوط به افغانستان از مزدحم ترین کمپ های جشنواره به شمار میرفت.

استفاده از قلم نی در نوشتن برای خارجی ها بخصوص برای چينايی ها خيلی جالب بود و هرکدام تقاضا داشتند تا حد اقل، اسم شان به خط دری  نوشته شود. تا حدی که بازدید کنندگان به خاطر نوبت ثبت نام نموده و مدت طولانی انتظار می کشیدند.
تعداد کثیر از فرهنگیان ، اعضای بلند رتبه دولتی ، دیپلومات ها منجمله دیپلومات های افغان برای بازدید تشریف آورده بودند. بخصوص تشریف آوری ، تشویق و حمایت جناب احمدی صاحب شازدفیر سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در چین و جناب حسینپور صاحب سکرتر دوم و مسول فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی افغانستان همه محصلین را روحیهً زیادی بخشید.
همهً محصلین با لباس های ملی که نماینده گی از رسم و رواج اقوام مختلف کشور میکرد ملبس بودند و اکثریت بازدید کنندگان تقاضا داشتند که با محصلین افغان ، عکس های یادگاری بگیرند. و موسیقی افغانی نیز توسط یکی از محصلین نواخته میشد  که روی هم رفته انعکاسات خیلی زیاد در صفحات مختلف انترنت ،روزنامه ها ، مجله ها رسانه های تیلوزیونی داشت.
قابل تذکراست که حمایت و توجه همیشه گی و همه جانبه سفارت محترم افغانستان درهر عرصه منجمله این نمایش روحیه ای بیشتری برای محصلین بخشید و محصلین را تشویق و امیدوار نمود.