آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Saturday, May 12, 2012

ارسالی : لیدا آریا از تورنتو- کانادا

ارسالی: راحله مقیمی

happy mothers day

مادر

مادر  بهشت  من  همه  آغوش گرم تست  
    گوئي   سرم    هنوز   به  بالين  نرم تست
           مادرحيات با تو بهشت است و خرّم  است    
      ور  بي  تو بود  هر دو جهانش جهنّم است
             ما را عواطف اين همه از شيرمادراست               
     اين رقّتي كه دردل وشوري كه درسراست
              اغلب  كسان  كه پرده حــــرمت دريده اند   
    در    كودكي    محبّت    مــــادر     نديده اند
امروز   هستيم   به  اميد  دعـــــاي تست
                                                        فردا   كليد   باغ   بهشتم    رضاي     تست

ارسالی : مسعود صافی از شعرمزارشریف

محمد نعيمی

            خدا انداخت زير پای مادر
                                                                  بهشتی کز همه چيز است برتر
          اگر خواهی شوی مهمان جنت
                                                             نداری بهتر از مادر تو نعمت
          بود شرط بهشت اين حرف آخر
                                                            که باشی خاک زير پای مادر



ارسالی: فهیمه ازدفتر ارتباط واقع شهرنوکابل


ارسالی : وحیده عمرازشرکت هوانوردی آریانا

جایزه زیباترین چهره در بریتانیا به فلورانس کالگیت رسید



در رقابت با 8000 نفر
جایزه زیباترین چهره در بریتانیا به فلورانس کالگیت رسید
12 می 2012م
دبی العربیه
چه کسی می گوید زیبایی معیار خاصی ندارد؟ کارشناسان در بریتانیا معیار زیبایی را با خط کش می سنجند ؛ فلورانس کالگایت در مسابقه معرفی زیباترین چهره در بریتانیا از بین هشت هزار شرکت کننده به مقام اول دست یافت.
در این مسابقه که توسط یکی از کانال های تلویزیونی داخلی بریتانیا برگزار شد فلورانس به عنوان دارنده زیباترین چهره طبیعی شناخته شد.
او پس از پیروزی در این رقابت گفت:" فکر نمی کردم چهره من اینقدر مهم باشد... هر بار که به چهره خود در آینه نگاه می کنم معیارهای علمی اعلام شده برای انتخاب من را نمی توانم ببینم."

فلورانس کالگایت 18 ساله است و بر اساس نظر داوران به معیارهای جذابیت و زیبایی بر اساس فاصله اعضای چهره نزدیک شده است.
به نظر کارشناسان فاصله قرنیه تا انتهای عرض صورت ( نزدیکی گوش ) باید 46% باشد. این فاصله برای فلورانس 44% اعلام شد.
همچنین فاصله دو چشم با دهان باید یک سوم طول صورت باشد و این فاصله برای این دختر بریتانیایی 33% است.
به نظر می رسد اعلام نام فلورانس به عنوان دارنده زیباترین چهره طبیعی راه را برای او که در یک آپارتمان کوچک زندگی می کند باز کند تا از طریق دریافت درخواست های تبلیغاتی به پول دست یابد.

سازمان ملل در مورد وضعیت زنان افغانستان بعد از سال 2014 نگرانی دارد

23.02.1391 رادیو آزادی
سازمان ملل متحد بخاطر وضعیت زنان پس از سال 2014  در افغانستان، نگران است و از حکومت افغانستان و متحدین این کشور خواسته که به مشکلات زنان در افغانستان توجه بیشتر کنند.
سازمان ملل متحد می خواهد، از حکومت افغانستان و متحدین این کشور اطمینان حاصل کند که پس از سال 2014 میلادی از حقوق زنان در افغانستان حمایت کرده و برای امنیت زنان یک چارچوب امنیتی را ایجاد می کنند.
مسوولان دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان با پخش خبرنامه یی از وضعیت زنان پس از سال 2014 میلادی و ختم برنامهء انتقال مسوولیت های امنیتی در افغانستان اظهار نگرانی کرده اند.
داکتر نیلاب مبارز یک تن از سخنگویان دفتر یوناما یا هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان به روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، سازمان ملل متحد از این هراس دارد که مبادا پس از سال 2014 میلادی یک بار دیگر حقوق زنان در افغانستان پای مال گردد.
خانم مبارزه همچنان گفت که سازمان ملل متحد این نگرانی اش را در کنفرانس شیکاگو با نمایندگان جامعه جهانی شریک می سازد:
« زنان قشر شکنند را تشکیل می دهند، خصوصاً در دوری انتقالی و اکنون افغانستان در دروه انتقالی قرار دارد و بعد از دور انتقال دوره دیگری که برای افغانستان مهم است فرا خواهد رسید، و موضوع زنان در آن دوره بسیار مهم است و باید موضوع امنیت زنان در اولولیت قرار داشته باشد و اکنون ما در آستانه کنفرانس شیکاگو قرار داریم و می خواهیم که موضوع زنان را در صدر اجندای کنفرانس شیکاگو قرار بدهیم.»
خانم مبارز همچنان می گوید که دست آورد های ده سال گذشته افغانستان در بخش حقوق زنان شکننده اند، و اگر در این بخش توجه جدی صورت نگیرد، امکان دارد که تمام این دست آورد ها از دست بروند.
برخی از فعالان زن در افغانستان نیز از وضعیت زنان پس از سال 2014 میلادی نگران اند و می گویند که اگر جامعه جهانی به مشکل زنان افغان توجه نکند، امکان دارد زنان افغان دوباره از حقوق سیاسی و اجتماعی شان محروم گردند.
شکریه بارکزی نماینده مردم در ولسی جرگه و یک تن از فعالان حقوق زن در صحبت با رادیو آزادی در این مورد چنین گفت:
« آنچه که بعد از سال 2014 اتفاق خواهد افتاد پروسه مصالحه، احتمال تعدیل در قانون اساسی ،بیرون شدن نیروهای خارجی، کاهش کمک های جامعه جهانی برای افغانتسان و بدتر شدن وضعیت امنیتی در افغانستان این همه احتمالات است که فرصت های کاری که طی چند سال گذشته به دست زنان افغان رسیده است، از میان برده می شود.»
سازمان ملل متحد و فعالان زن در حالی بخاطر آنچه احتمال ایجاد تغییرات منفی در زنده گی زنان افغان پس از سال 2014 می خوانند، نگران اند که در موافقتنامهء مشارکت ستراتیژیک میان افغانستان و امریکا، حکومت افغانستان تعهد سپرده است که از حقوق زنان حمایت قوی می کند.
سیامک هروی یکی از سخنگویان ریاست جمهوری افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت که حکومت افغانستان مانند ده سال گذشته از هر نوع حقوق زنان حمایت می کند و تلاش می نماید تا دست آورد های ده سال گذشته زنان را حفظ نماید:
« دست آورد های که طی ده سال گذشته افغانستان به دست آورد است، بعد از سال 2014 به همین قوت باقی خواهد ماند و حکومت افغانستان به حقوق زنان احترام دارد و حکومت در حصه حقوق زنان عقب گرد نخواهد داشت و به خاطر نقش زنان در جامعه تلاش بیشتر خواهد کرد.»
با وجود این که طی ده سا ل گذشته افغانستان شاهد نا امنی های گسترده بوده است، اما زنان در عرصه های اجتماعی و سیاسی نقش فعال داشته اند و حکومت از نقش زنان حمایت کرده است.
در کنفرانس شیکاگو که قرار است در هفته اخیر ماه جاری میلادی برگزار گردد، کشور های عضو ناتو و سازمان های بین المللی در کنار اعلام کمک های مالی شان به افغانستان روی حقوق زنان و بعضی موضوعات دیگر نیز بحث خواهند کرد.