آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Wednesday, May 9, 2012

افراد مسلح ناشناس يک مکتب دخترانه را حريق نمودند

 [ 1391-02-19 ]      شماره خبر : 10086 
مسوولين معارف ننگرهار ميگويند که افراد مسلح ناشناس، شب گذشته مکتب دخترانۀ وزير ولسوالى خوگيانى را هدف راکت قرار داده و يک قسمت آنرا آتش زده اند، که برعلاوۀ تخريب وسايل، تمام کتابهاى آن به شمول قرآنکريم، حريق گرديده است
آصف شينوارى سخنگوى رياست معارف اين ولايت،به تاريخ ١٩ثور گفت: يک گروه از افراد مسلح، که به اسلحۀ ثقيل و خفيف مجهز بودند، ساعت ١٠ شب گذشته تعمير مکتب متوسطۀ نسوان وزير را هدف راکت قرار داده و آنرا تخريب نمودندوى علاوه کرد که محافظين اين مکتب، هنگام حمله فرار کرده اند
شينوارى افزود که افراد مسلح، بعد از شليک راکت، ساختمان دوم اين مکتب را حريق نموده اند
سخنگوى رياست معارف علاوه کرد که در اين رويداد؛ تمام اسناد، کتابها، ميز و چوکى و وسايل ديگر مکتب، تخريب گرديده است
نامبرده گفت که در اين مکتب ١٥٠٠ دختر درس ميخوانند، که بيست اتاق درسى در هردو ساختمان، همراه با ده ها نسخه قرآنکريم حريق گرديده است
مکتب وزير خوگيانى، سه روز قبل به علت تهديد افراد مسلح مسدود گرديده بود، که روز شنبه با تلاش شوراى ولايتى دوباره گشايش يافت
اين نخستين مکتب از آغاز سال جارى در ولسوالى خوگيانى و پنجمين مکتب در ولايت ننگرهاراست که حريق ميگردد، مسووليت چنين رويدادها را مخالفين مسلح دولت به دوش نميگيرندقابل يادآورى است که از پنجشنبه گذشته بدينسو، شش مکتب توسط افراد مسلح ناشناس در اين ولسوالى مسدود گرديده بود، که دو روز قبل به کمک بزرگان قومى دوباره گشايش يافت
.
www.Voiceofwomenafg.blogspot.com  آوای زنان افغانستان
voiceofwomenafg@yahoo.com                  

پاکستان در مبارزه با دهشتت افگنی باید تلاش بیشتر کند


کلنتن: پاکستان باید علیه دهشت افگنی بیشتر برزمد سه شنبه, 08 می 2012
هلری کلنتن، وزیر خارجۀ ایالات متحده می گوید که. او اضافه کرد که امریکا به پیگیری گروه های دهشت افگن مستقر در پاکستان که ایالات متحده، افغانستان و سایر متحدین را تهدید می کند، متعهد است.
خانم کلنتن در جریان صحبت در دهلی جدید تایید کرد که دهشت افگنی در پاکستان نیز منجر به کشته شدن بیش از 30 هزار شهروند پاکستانی شده است.
وی افزود "ما از حکومت پاکستان می خواهیم که کار بیشتری کند. پاکستان باید اطمینان بدهد که قلمرو آن کشور برای طرح حملات دهشت افگنی بر جا های دیگر به شمول پاکستان، استفاده نمی شود."
وزیر خارجۀ ایالات متحده همچنان در مورد برگشت ایران برای مذاکرات هستوی ابراز بی باوری کرده گفت "ما باور نداریم که ایران دو باره به میز مذاکره برگردد، مگر اینکه فشار تعزیرات سختگیرانۀ بین المللی بر آن کشور وارد شود. اگر خواستار پیشرفت در راستای حل صلح آمیز استیم، باید این فشار ها باقی بماند."
قدرت های غربی مظنون اند که ایران تحت پوشش برنامۀ ملکی تولید انرژی، در تلاش انکشاف تسلیحات هستوی است، اما ایران همواره این ادعا ها را رد کرده است.
www.Voiceofwomenafg.blogspot.com آوای زنان افغانستان

حدود 30 دانش آموز و آموزگاردرولایت بلخ بیهوش شدند

ارسالی: لیدا آریا
حدود 30 تن از دانش آموزان و آموزگاران یک مکتب دخترانه در ولایت بلخ بیهوش شده و به شفاخانه انتقال یافته اند. مسوولان گفتند که بیهوشی این دانش آموزان و معلمان ناشی از مسمومیت نبوده است. (تصویر از آرشیف)
این واقعه ساعت هفت و نیم صبح روز چهار شنبه (20 ثور 1391/ 9 می 2012) در مکتب «احمد شاه مسعود» در ناحیه هشتم شهر مزار شریف اتفاق افتاده است.
مسوولان محلی گفته اند که این دانش آموزان و معلمان پس از آن که وارد صنف درسی شدند، بیهوش گردیدند. مجموع افراد بیهوش شده به 29 تن می رسد که هشت تن آنها معلم هستند و دیگران دانش آموز می باشند.
این دانش آموزان و معلمان به شفاخانه حوزه وی شهر مزار شریف انقتال داده شده و تحت تداوی قرار گرفتند. حمیده علمی، سرطبیب شفاخانه حوزه یی مزار شریف گفته است که براساس معاینات ابتدایی، این دانش آموزان و معلمان مسموم نشده اند.
خانم علمی گفت که ابتدا یکی از معلمان بیهوش شده است و بعد از آن، دانش آموزان و دیگر معلمان تحت تاثیر قرار گرفته و به زمین افتاده اند: «معلومات ما نشان می دهد که تسممی در کارنبوده، ما فکر می کنیم که یکی از آموزگاران بیهوش شده، دانش آموزان با دیدن او تلقین شده اند».
مقام های امنیتی نیز می گویند که تحقیقات نشان می دهد که در این حادثه، مواد مسموم کننده در این مکتب استفاده نشده است. عبدالرزاق، آمر امنیت پولیس بلخ در این مورد به دویچه وله گفت: "پولیس تمام این مکتب را بررسی نمود، هیچ نوع مواد مسموم کننده در آن جا وجود ندارد. حتا این مکتب ذخیره آب ندارد که در آن کسی مواد مسموم کننده می انداخت."
اما شماری از دانش آموزانی که تحت تداوی قرار دارند، گفتند وقتی که داخل صنف شدند، نوعی بویی را حس کردند و بعدش بیهوش گردیدند.
دانش آموزان دختر در افغانستان در گذشته نیز مورد تهدیدهای گوناگون قرار داشته اند. تیزاب پاشی، حملات مسلحانه، آتش زدن مکتب ها و پخش مواد سمی در مکتب ها، تهدیدهای شناخته شده علیه دانش آموزان دختر در افغانستان می باشند.
ماه گذشته بیش از 140 دختر دانش آموز در مکتبی در ولایت تخار مسموم شدند. آنها پس از نوشیدن آبی که از یک ذخیره آب به این مکتب انتقال داده می شود، دچار دل بدی، ضعف و بیهوشی شدند.
هرچند تاهنوز مسمومیت دانش آموزان دختر را گروهی به عهده نگرفته است، اما این حملات و تهدیدها به گروه طالبان نسبت داده می شود. زیرا این گروه در زمان حاکمیت خود مخالف آموزش دختران بودند و در ده سال گذشته نیز چندین بار مردم را تهدید کرده اند که دختران شان را به مکتب نفرستند.
گزارشگر: نبی اثیر، مزار شریف
ویراستار: عارف فرهمن
DW

تلاش بانوان بوکسر افغانستان برای کسب سهمیۀ المپیک

چهارشنبه ٢٠ ثور ١٣٩١
سه نفر از بانوان بوکسر افغانستان، برای کسب سهمیۀ المپیک 2012 لندن امروز (چهار شنبه) به چین می روند.
صدف رحیمی در وزن 54 کیلوگرام، شمیلا در وزن 48 کیلوگرام و سمیه در وزن51 کیلوگرام با یک مربی و سرپرست روانه این مسابقات می شوند.
فدراسیون بوکس کشور گفته است که برنامه های وسیعی در راستای ارتقای این رشته ورزشی در داخل کشور روی دست دارد.
رقابت های انتخابی بوکس برای المپیک لندن، از تاریخ یازدهم تا بیستم می در شهر کاندوای چین و با اشتراک ورزشکاران کشورهای آسیایی برگزار می شود.
در این مسابقات ورزشکاران آسیایی تلاش می کنند تا سهمیه ورود به مسابقات المپیک لندن را به دست بیاورند.
فدراسیون بوکس کشور گفته است که برنامه های وسیعی در راستای ارتقای این رشته ورزشی در داخل کشور روی دست دارد.
به گفته مسوولان این فدراسیون، پیش از این نیز شماری از بوکسران تیم ملی، در مسابقات کسب سهمیه المپیک شرکت کرده بودند.
فاطمه حسن زاده – کابل

زنان افغانستان باید از حق میراث و مَهر شان مستفید شوند

19.02.1391 رادیو آزادی
وزیر امور زنان افغانستان می گوید که بسیاری از زنان در این کشور از حق میراث و دسترسی به مالکیت زمین و مَهر محروم اند.
حُسن بانو غضنفر این سخن را در نشستی ابراز کرد که به روز سه شنبه در مورد چگونگی دسترسی زنان افغان به حق میراث و مالکیت زمین در کابل برگزار شد.
اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده امریکا یا یو اس ای آی دی برنامه یی را به اجرا گذاشته است که به اساس آن راه های حل مشکل زنان از ناحیهء محرومیت حق میراث و مالکیت زمین جستجو می شوند.
یو اس آی دی به هدف جستجوی راه هایی به هدف افزایش دسترسی زنان افغان به این حقوق شان کنفرانسی را به روز سه شنبه در کابل برگزار نمود.
حُسن بانو غضنفر وزیر زنان افغانستان در این کنفرانس گفت، که توان مند ساختن زنان در بخش های مختلف، آنها را در راستای دست یافتن به این حقوق شان خیلی کمک می کند.
خانم غضنفر علاوه کرد که به مساله توانمند نمودن زنان در پلان ده ساله وزارت امور زنان اشاره شده است:
« توانمندی زنان هم از نگاه تعلیم، تحصیل، تربیه، داشتن آگاهی های حقوقی یا سیاسی، مسایل فرهنگی و هم از نگاه اقتصادی زنان باید توانمند شوند.
یک زن توانمند می تواند از حقوق خود دفاع کند.
میراث حق اسلامی است و این حق به هر فرد چه زن و چه مرد داده شده است.
اما متاسفانه این حق به دسترس زنان قرار نمی گیرد، گاهی خانواده ها از آن می گذرند و یا بعضاً به طور مستقیم آن را غصب می کنند یا پدرش یا برادرش یا شوهرش و یا خسرش.»
وزیر زنان افغانستان علاوه کرد که مردان هم باید مکلفیت های شان را در برابر زنان درک کنند.
به گفته وی، ملا امامان و علمای دین در راستای آگاهی دادن به مرد ها در مورد حقوق زنان نقش برجسته یی دارند.
به اساس گزارش ها، بسیاری از زنان در افغانستان از میراث پدر محروم بوده و از حق مَهر که در زمان عروسی درج نگاه خط می شود، نیز مستفید نمی گردند.
شماری از زنان که در این کنفرانس حضور داشتند تاکید نمودند که خانواده ها باید در قسمت فراهم کردن حق میراث و سایر حقوق از جمله مهر به زنان خاموشی اختیار نکرده و آن را نادیده نگیرند.
شکیلا نادری یکی از این زنان به رادیو آزادی در این مورد گفت:
« خواهش من از خانواده ها این است که مهر را که روی کاغذ نوشته می کنند آن را عملی کرده و در اختیار دختر عروسی شده قرار بدهند.
حق میراث که از طرف پدر است نیز باید برای زنان داده شود.»
در همین حال مسوولان اداره انکشاف بین المللی امریکا گفتند که در دفاع از حقوق زنان افغان متعهد اند و در این راستا تلاش می کنند.
بسیاری از زنان در افغانستان نه تنها با مشکل عدم دسترسی با حق میراث و مالکیت زمین بلکه از حق تعلیم، کار و سایر حقوق نیز محروم اند.
بد دادن دختران، ازدواج های اجباری و زیر سن و تبعیض میان دختر و پسر از جمله خشونت هایی اند که زنان و دختران در افغانستان با آن هم چنان دست و پنجه نرم می کنند.