آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Monday, April 30, 2012

دختر و پسر جوان در فراه خودکشی کردند

تاریخ انتشار: 12/ 2 / 1391 شماره خبر: 35536مقامات در ولایت فراه می گویند که یک دختر و پسر ۱۷ و ۱۸ ساله در ولسوالی لاش و جویند ولایت فراه ، پس از مخالفت خانواد ه های شان دست به خودکشی زدند. آنان خودشان را از یک برج بلند در ولایت فراه به پایین انداخته اند و در دم جان باختند.
غلام غوث ملیار آمر امنیت فرماندهی پولیس در این ولایت به خبرنگار هریوانیوز گفت که دختری بنام فاطمه
۱۷ ساله و دین محمد ۱۸ ساله ، باشنده گان قریه ده وکیل در ولسوالی لاش و جویند ولایت فراه زمانی دست به خودکشی زدند که قرار بود صبح امروز، دختر، به عقد یک جوان دیگر در اورده شود.
بنا به اظهارات آقای ملیار، این دو تن از چند ماه بدین سو قرار ازدواج گذاشته بودند ، اما پدر و مادر آنان با این ازدواج مخالفت کرده و دختر را صبح امروز به عقد یک پسر دیگر دراوردند. وی گفته است آنان از طریق موبایل های شان پیام های کتبی را عنوانی خانواده های شان ارسال کرده و نوشته اند که لحظاتی بعد به دلیل عدم توجه آنان به خواست های شان دست به خودکشی می زنند.
این دوتن خود شان را از یک برج بسیار بلند در این ولسوالی به پایین انداخته و به زندگی شان پایان دادند. اجساد هر دو تن به خانواده های شان تسلیم داده شده اما بنا به اظهارات آقای ملیار، پدران هر دو تن در بازداشت پولیس به سر می برند. در همین ریاست امور زنان ولایت فراه، از وقوع چنین رویدادی اظهار بی اطلاعی می کند.
افغانستان به دلیل داشتن جامعه ای بشدت سنتی، با چنین مشکلاتی مواجه بوده است، هر چند تا کنون از خودکشی همزمان دو عاشق و معشوق در نقطه ای از افغانستان گزارش نشده، اما بسیاری از دختران در افغانستان حتی اگر علاقه مند ازدواج با کسی دیگری باشند، جرأت اظهار در این باره را هم ندارند. در هفته جاری دو واقعه فرار از منزل نیز در ولایت فراه رخ داده است که نشان دهنده ی میزان خشونت علیه زنان در این ولایت است.
www.Voiceofwomenafg.blogspot.com آوای زنان افغان

بزرگترین رویداد تجاوز جنسی در سویدن توسط چند جوان افغان صورت گرفت

دوشنبه ١١ ثور ١٣٩١ ساعت ١٣:٠٠
مقام ها در سویدن می گویند که دادگاهی در این کشور، هفت جوان افغان را به دلیل تجاوز گروهی بریک زن، به حبس های طولانی مدت محکوم کرده اند.
به گفته این مقام ها، دادگاه شهر "اکشو" سویدن، اوایل ماه جاری (اپریل) رای خود را در رابطه با متهمان آنچه که از سوی سارنوال، بزرگترین دوسیه تجاوز گروهی بر یک زن در تاریخ قضائی مدرن سویدن خوانده شده، صادر کرده است.
هفت جوان متهم این قضیه، به حبس های از چهار و نیم تا شش و نیم سال و نیز اخراج از سویدن محکوم شده اند.
به گزارش برخی از خبرگزاری های سویدن، در شب سوم دسامبر سال گذشته، گروهی از جوانان افغان، در یکی از واحدهای مسکونی کمپ پناهندگان متعلق به اداره مهاجرت در "ماریه لوند" از توابع شهر "اکشو" بریک زن سویدنی تجاوز کردند.
گفته شده است که این زن 29 ساله با یکی از متهمان به نام "رفیع بهادری" آشنایی سطحی داشته است.
مقام ها در سویدن می گویند که دادگاهی در این کشور، هفت جوان افغان را به دلیل تجاوز گروهی بریک زن، محکوم کرده اند.
گفته شده است که آقای بهادری، این زن جوان را به آپارتمانی متعلق به اداره مهاجرت در "ماریه لوند" برده و همراه با شش تن از دوستان خود، به طور گروهی به او تجاوز کردند.
این زن در اظهارات خود گفته است:"رفیع بهادری مرا به عنوان میهمان به آنچه که تصور میکردم یک جشن است دعوت کرد اما ساعتی پس از حضور در آپارتمان، دوستان بهادری، ناگهان بر من حمله و لباس هایم را پاره کردند."
به گفته این زن، دوستان رفیع بهادری، در حین شادی و دست زدن، بالای او تجاوز کردند.
به نظر دادگاه منطقه اکشو، رفیع بهادری علاوه بر جرم تجاوز سنگین، مقدمات تجاوز را نیز فراهم کرده و این زن 29 ساله را با فریب به محل تجاوز برده و در اختیار هفت مرد متجاوز قرار داده است.
بنا بر شواهد دادگاه، بهادری به مردان متجاوز گفته است که "این یک زن بدکاره و حاضر به هرنوع رفتار جنسی است."
دادخواست سارنوال، بر پایه شاهدانی که پس از خروج این زن از محل تجاوز با او برخورد کرده اند و نیز بقایای "دی ان ای" از اسپرم مردانی که بر روی بدن و لباسهای وی پیدا شده استوار بوده است.
لابراتوار جنایی پولیس در شهر لینشوپینگ حداقل 48 لکه اسپرم از مردان متهم به تجاوز بر بدن این زن پیدا و به صورت مستند به دادگاه ارائه کرده است.
گفته شده است که این زن 29 ساله،  صبح روز بعد از تجاوز موفق به فرار از آپارتمان می شود و پس از پنهان کردن خود در پشت چند کانتینر زباله پولس را در جریان می گذارد.
رفیع بهادری که از سوی دادگاه متهم اصلی شناخته شده در سویدن دارای اقامت دائم  است.
رسانه های سوئد (از جمله روزنامه افتون بلادت) بر خلاف رویه معمول رسانه های این کشور تابعیت متهمان که همگی افغان هستند را فاش کرده است.
سوابق جرمی
گزاش ها حاکیست که رفیع بهادری، دارای لست بلند بالایی از سوابق محکومیت در رابطه با جرایم مختلف بوده و در 13 مارچ 2008 نیز به جرم تجاوز به یک دختر جوان از سوی دادگاه شهر "بلکینگه" محکوم به دو سال زندان شده است.
او، همچنین متهم به تجاوز به زن دیگری در همان کمپ پناهندگی شده است اما دوسیه او، به دلیل نبود مدارک کافی بسته شد.
رفیع بهادری در سال 2002 به همراه خانواده خود و تحت عنوان "پناهنده" به سویدن رفته است.
تجاوز جنسی، ضرب و شتم، تهدید به قتل، استفاده از اسناد جعلی، قاچاق مواد مخدر، رانندگی در حال مستی، رانندگی بدون مدرک، خرابکاری، مقاومت خشونت آمیز در برابر قانون، کلاهبرداری و فروش اموال سرقت شده از دیگر اقدامات بهادری است.
گفته شده است که رفیع بهادری، اقامت دایمی درسویدن دارد. اما سارنوال درخواست اخراج او از این کشور به این دلیل که پیش از سن 15 سالگی به سویدن آمده را مطرح نکرده است.
شهروندان سویدنی نسبت به این امر اعتراضات شدید شان را در صفحات اجتماعی مطرح کرده اند.
رسانه ها در سویدن (از جمله روزنامه افتون بلادت) بر خلاف رویه معمول رسانه های این کشور تابعیت متهمان که همگی افغان هستند را فاش کرده است.
عارف سلطان زاده – استکهلم
خبرگزاری بخدی
www.Voiceofwomenafg.blogspot.com آوای زنان افغان

کشته شدن یک زن جوان در بغلان

دوشنبه ١١ ثور ١٣٩١ ساعت ١٥:٠٩

مقام های محلی در ولایت بغلان از کشته شدن، یک زن جوان در این ولایت خبر داده اند.

به نقل از مقام ها محلی این رویداد روز گذشته (یکشنبه) در ولسوالی بغلان مرکزی بغلان رخ داده است.
محمد کمین قوماندان امنیه ولسوالی بغلان مرکزی می گوید که این زن به گونه مرموزی به قتل رسده است.
او گفت تا هنوز علت قتل این زن جوان مشخص نیست اما نیروهای امنیتی تلاش های خود را به هدف رد یابی عاملان این قتل، آغاز کرده اند.
ولایت بغلان در چند ما اخیر، شاهدات قتل چندین زن و دختر جوان بوده است.نهادهای مدافع حقوق بشر همواره از آنچه که روز افزون شدن خشونت علیه زنان در شماری از ولایت ها از جمله ولایت بغلان می دانند، ابراز نگرانی کرده اند.
این در حالی است که شماری از زنان و دختران، در ولایت بغلان، در جریان شکنجه، نجات یافته و برخی از عاملان خشونت علیه آنان نیز گرفتار شده اند.
رهایی سحرگل عروس جوانی که مدت ها پس از آغاز زندگی مشترک با همسرش، مورد شکنجه قرار گرفته بود، از خبرساز ترین رویدادهای حقوق بشری در ولایت به شمار می رود.
وضعیت صحی و روانی سحرگل که به شدت شکنجه شده بود، با واکنش های تند نهادهای داخلی و خارجی روبرو شد.
دولت افغانستان وعده داد که عاملان خشونت در برابر این زن جوان بازداشت و محاکمه می شود.
ذکریا ناصری – بغلان
خبرگزاری بخدی
www.Voiceofwomenafg.blogspot.com آوای زنان افغان

قتل مشکوک یک زن جوان در کابل

دوشنبه ١١ ثور ١٣٩١ ساعت ١١:٠٣
   
مسئولان در کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گویند که یک زن   بر اثر لت و کوب و شکنجه در یکی از شفاخانه های کابل جان داده است.
به گفته این مسئولان این زن کریمه نام داشت و باشنده اصلی ولایت بلخ است و تلاش ها برای شناسایی عاملان مرگ او ادامه دارد.
به گفته مسئولان در کمیسیون مستقل حقوق بشر این زن کریمه نام داشت و باشنده اصلی ولایت بلخ است و تلاش ها برای شناسایی عاملان مرگ او ادامه دارد.
قضیه مشکوک
خانم پروین مسوول بخش زنان کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان امروز دوشنبه به خبرگزاری بخدی گفت:" به تاریخ 3 ثور، پس از چاشت زن جوانی به نام کریمه در حالی که به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود به شفاخانه ایمرجنسی انتقال داده شد."

هرات، بغلان، قندوز، بلخ، غزنی، بامیان و کابل از جمله ولایات کشور است که شاهد بییشترین آمار خشونت در برابر زنان بوده است.
به گفته خانم پروین، زمانی که آنان (کمیسیون حقوق بشر) از این موضوع اطلاع پیدا کردند به شفاخانه مراجعه کرده اما موفق به دیدن این زن جوان نشدند.
مسولان در شفاخانه ایمرجنسی کابل می گویند که یک زن و مرد که خود را برادر و خواهر خانم کریمه معرفی کرده او را به شفاخانه انتقال دادند که به شدت لت و کوب شده بود.
به گفته این مسئولان، هنگام انتقال کریمه به بخش عاجل، زن و مرد که او را به شفاخانه انتقال دادند با زیرکی از شفاخانه گریختند.
قتل و لت و کوب زنان در این اواخر روند رو به رشدی داشته است و مسوولان در کمیسیون مستقل حقوق بشر نسبت به افزایش این خشونت ها هشدار داده اند.
خانم پروین می گوید که خانم کریمه براثر جراحات شدید در شفاخانه جان داده است و مسوولان شفاخانه از ترس اینکه مسوولیت مرگ او متوجه آنان نشود، جسد او را به شخص مجهول الهویه ای تحویل دادند.
مسوولان شفاخانه به خانم پروین گفته اند که ماموران حوزه دهم امنیتی در جریان این قضیه قرار گرفته بودند اما در تماس اعضای کمیسیون مستقل حقوق بشر با آمر حوزه، او از این جریان اظهار بی اطلاعی کرده است.
به گفته خانم پروین، حوزه دهم امنیتی در حال بررسی این دوسیه است و در آینده نزدیک نتایج تحقیقات آنان (حوزه) به این کمیسیون ارائه خواهد شد.
قتل و لت و کوب زنان در این اواخر روند رو به رشدی داشته است و مسوولان در کمیسیون مستقل حقوق بشر نسبت به افزایش این خشونت ها هشدار  داده اند.
آنان، مشکلات خانوادگی، فساد اخلاقی و عرف و عنعنات ناپسند را از عوامل اصلی خشونت در برابر زنان عنوان می کنند.
نرگس امیری – کابل
خبرگزاری بخدی
www.Voiceofwomenafg.blogspot.com آوای زنان افغان

با افزايش قابله ها مرك وميرمادران كاهش مي يابد

كابل , ۱۵ ثور ۱۳۸۹ VOA
وزارت صحت عامه افغانستان از «پنجم می» كه برابر با روز جهانی قابله ها است. طی مراسمی در كابل تجليل بعمل آورد.
از روز جهانی قابله ها در حالی تجلیل می گردد كه اثر کمبود قابله های مسلکی و عدم شرایط مساعد کاری برای آنان در افغانستان محدود بوده و اين كشور دومین رقم بلند مرگ و میر مادران را در جهان دارا است.
وزارت صحت عامه افغانستان با وصف اینکه طی چند سال اخیر توانسته است برنامه ها و آموزش تربیه قابلگی را راه اندازی نماید تا در مرگ و میر مادران و نوزادان در کشور کاهش به عمل آید ولی به گفته سرپرست وزارت صحت عامه با آنهم کمبود قابله های مسلکی در کشور بخصوص در ولایات محسوس است.
داكترثريا دليل سرپرست وزارت صحت عامه كشور می گويد: اين وزارت با همكاری جامعه جهانی در تلاش است تا از طريق افزايش قابله ها، مرگ و مير مادران را در كشور كاهش دهند.
هم اكنون افغانستان دومين كشور در سطح جهان است كه بيشترين رقم مرگ و مير مادران را داراست و بنابر آمارها در هر دو ساعت یک زن در هنگام ولادت جان های شان را از دست می دهند.
خانم دليل كه در مراسم تجليل از روز جهانی قابله در كابل صحبت می كرد، گفت: وزارت صحت عامه افغانستان در مدت چند سال اخير با همكاری جامعه جهانی توانسته است 2200 قابله را آموزش و برای خدمت به سراسر كشور اعزام كند.
به گفته وی، درحال حاضر 800 نفر در انستيتيوت های تربيه قابلگی مصروف آموزش هستند، درحالی که نا امنی،راه های صعب العبورومشكلات ترانسپورتی ازچالشهای عمده فرا راه کاری قابله ها قرارگرفته است.
سرپرست وزارت صحت عامه، تعداد قابله ها را ناكافی دانسته می گويد، پنج تا شش هزار قابله در سراسر افغانستان نياز است و در صورت كمك جامعه جهانی اين نيازمندی تا پنج سال آينده رفع خواهد شد.
خانم ثريا دليل، مرگ و مير مادران را در هنگام ولادت، نگران كننده خوانده و گفته است نقش قابله ها در كاهش مرگ و ميرها مادران به ويژه در مناطق دور دست افغانستان خيلی حياتی است.
«پنجم می» برابر است با روز جهانی قابله ها و امسال از اين روز با شعار "افغانستان نياز به قابله های بيشتری دارد" در كشور تجليل گرديد.
www.Voiceofwomenafg.blogspot.com آوای زنان افغان