آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Sunday, April 22, 2012

نامزدان ریاست جمهوری فرانسه

توسعه برنامه بورس 'فولبرایت' امریکا برای افغانها


یکشنبه, 22 اپریل 2012
راین کراکر سفیر امریکا در افغانستان اعلان کرده است که برنامه بورس تحصیلی فولبرایت را برای افغان ها توسعه می دهد.
سفیر امریکا گفت: "خوشحال هستم که اعلان نمایم که برنامه امسال فولبرایت بزرگترین برنامه در تاریخ افغانستان خواهد بود. ما شرایط را برای افغان های مستعد آماده می سازم تا برای دریافت سند فراغت ماستری به ایالات متحده امریکا اعزام گردند. برای تقریبا هفتاد و پنج تن نفر زمینه آنرا مساعد می سازیم تا منحیث سفرای فرهنگی در ملل متحد اجرای وظیفه نمایند و برای کشورشان خدمت کنند."
آقای کراکر گفت کسانی که برای این بورس های تحصیلی درخواستی می دهند باید سوابق فوق العاده تعلیمی داشته باشند، زبان انگلیسی را به خوبی یاد داشته باشند، و قابلیت رهبری در جوامع خود را داشته باشند.

سفیر امریکا علاوه نمود که در سال جاری همچنان برای اولین بار از طریق فولبرایت بورس هایی در سطح دوکتورا به افغان ها داده می شود.
وی گفت فولبرایت در جستجوی سه فردی است که در رهبری توانائی فوق العاده داشته باشند و علاقمند باشند که در رشته های زراعت، اقتصاد، تعلیم و تربیه، انجینیری، علوم، و ارتباط عامه دوکتورا داشته
باشند.
http://voiceofwomenafg.blogspot.com/ آوای زنان افغان

هیلاری کلینتون در انتخابات 2016 نامزد ریاست جمهوری آمریکا نخواهد شد


یکشنبه, 22 اپریل 2012
مسکو،2 اردیبهشت، خبرگزاری «ریا نووستی»/ "هیلاری کلینتون" وزیر خارجه آمریکا قصد ندارد در انتخابات 2016 میلادی نامزد ریاست جمهوری ایالات متحده شود. این مطلب را شبکه تلویزیونی "سی ان ان"  گزارش داده است.
کلینتون ضمن پاسخ دادن به پرسش مجری "سی ان ان"  در مورد امکان اینکه وی اولین رییس جمهور زن در تاریخ آمریکا شود ، گفت چنین قصدی ندارد.
وزیر خارجه آمریکا خاطرنشان کرد زمان اینکه زنان رییس جمهور شده و سمت های رفیع در دولت را عهده دار شوند، فرا رسیده است اما وی چنین احتمالی را برای خود بررسی نمی کند.
کلینتون گفت: این را افتخار می دانم .این آینده برای من نیست اما امیدوارم به زنی که نامزد سمت ریاست جمهوری در کشورما شود، رای دهم".
http://voiceofwomenafg.blogspot.com/ آوای زنان افغان

تصویب بودجه برای من قابل قبول نبود

تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۹    ۱۳۹۱/۲/۳ کد خبر: 35192
قضاوت را به مردم و ملتی که نماینده به مجلس پارلمان فرستاده اند می سپارم. آنها باید پرسان کنند اما بدبختانه  تمام کارتهای سبز از ادر س وکلایی می امد که کمترین توجه در سطح ولایت از لحاظ بودجه با آن ولایت های صورت گرفته است
سرانجام مجلس نمایندگان بودجه سال 1391را پس از ماه ها گفتگو به تصویب رسانیدند
بودجه در مجلس در حالی به تصویب رسید که تنها 24 نماینده مجلس به آن رای مخالف دادند. پیش از این اعضای مجلس بودجه را نامتوازن دانسته بودند وآن را دوبار ردکردند.
پرسش اینجاست ایا تنها با کاهش یک میلیون دالر از بودجه ریاست جمهوری و 15 میلیون دالر از کابل بانک این بودجه متوازن شده است؟
شکریه بارکزی نماینده مردم در مجلس می گوید فکر میکنم این بار تصمیم پارلمان بر اساس دلایل نبود. زیرا آنهایی که برای دفاع از بودجه نظر می دادند هیچگونه دلیل قناعت بخشی را برای تایید بودجه نداشتند اما برخوردی که صورت گرفت به باور من البته نوعی بر خورد سیاسی بود.
فکر میکنید برخی عوامل سیاسی باز هم باعث تصویب شد یا معامله گری های که مطرح شد در پارلمان بر اساس گفته های یکی از وکلا که بر اساس زنگ های صورت گرفته شده بودجه تصویب شده است؟
من نه از وکیل صاحبان زنگی هستم و نه هم در این معاملات کثافت آلود می خواهم شرکت کنم.
آنچه که بر من به عنوان نماینده ملت قابل قبول نبود برای تصویب از این بودجه، نقض صریح قانون اساسی صورت گرفته است. به این معنا که ترتیب بودجه جزء وظیفه حکومت است، اما تصویبش را زمانی که ما می گوییم، یعنی پارلمان مخصوصا ولسی جرگه .
چون ما اخرین تصمیم گیرنده به سند بودجه هستیم. ما باید میگفتیم کدام بودجه درکجا و چگونه بهمصرف برسد.
قضاوت را به مردم و ملتی که نماینده به پارلمان فرستاده اند می سپارم. انها باید پرسان کنند اما بدبختانه تمام کارتهای سبز از ادرس وکلایی می امد که کمترین توجه در سطح ولایت ار لحاظ بودجه با آن ولایت های صورت گرفته است.
مخصوصا ولایتهای درجه سه، ولایتهایی که هنوز هم در منجلاب فقر، نیستی، بیکاری و کم عرضه گی خدمات از حکومت به سر میبرند.
بارکزی ادامه داد : چگونه ما میتوانیم به این بودجه رای دهیم که 6 واحد بودجوی وزارت امور زنان، وزارت کار و امور اجتماعی شهدا و معلولین، وزارت امور مهاجرین وعودت کنندگا ن، اداره ملی مبارزه با حوادث طبیعی، وزارت امور سرحدات و ریاست عمومی انسجام کوچی ها که این شش واحد بودجوی، بودجه آنها مساوی است با ریاست دفتر رئیس جمهور و گارد ریاست جمهوری.
هرکدام از ما باد مسئولانه از آنها بپرسیم چرا؟ مگر این وزارت خانه ها زیاد اهمیت ندارند که شش واحد بودجوی با بودجه آن مساوی است؟
سوالی که پیش می اید این است، پس چرا بودجه تصویب شد؟
بارکزی می گوید که من به این بودجه کارت سبز ندادم.
به نظر من کسی بایدی در تصویب بودجه با تمام کاستی و کمبودی تایید نکرده است که چند دلیل را برایتان بازگو میکنم:
1-بودجه مطابق آنچه که در آن قانون اساسی و اصول و وظایف داخلی به آن اشاره شده است برای بار سوم به پارلمان آمد.
2-تغییراتی را که پارلمان بر اساس آن 2 مرتبه بودجه را رد کرده بود در نظر گرفته نشد. هیچ جا و هیچ روز یاد ندارم که وکلای ملت گفته باشند که ما به جای 80 میلیون دالر برای جبران کاهش سرمایه بانک مرکزی که به خاطر کابل بانک است 65 میلیون دالر می دهیم.
برای تصویب این بودجه شاید نقش بیشتر را وزارت مالیه داشته یا شاید دست بالارا شخص رئیس جمهور داشته است.
به دلیل اینکه رئیس جمهور روسای کمیسیون ها و هیات اداری پارلمان را در مجموع دعوت کرده بودند و از آنها خواسته بودند که بحث بودجه را از گفته های یکی از معین های وزارت جدا بسازیم. البته این منطق خود را دارد به دلیل اینکه آنچه را که معین صاحب میگفت افترا بود هنوزهم می گویم افترا بود اما انچه را که از عامل فشار از سوی ریاست جمهوری می آید بودجه ای که یک ماه پیش، ده روز و یک هفته بیش رد شد اما امروز با کمترین تفاوت همین پارلمان تایید کرد. این را باید خودشان جواب بدهند.
من مخالف این نیستم که رئیس جمهور افغانستان یک دفتر خوب نداشته باشد اما این چقدر بودجه گزاف می خواهد که هر سال ما از بودجه عادی اگر انکشافی می بود ما مشکلی نداشتیم بخشی از این بودجه عادی است که برای آن پرداخته می شود.
بودجه ای که اختصاص داده شده است به ریاست جمهوری ، در نوع مصرف آن شک دارید؟
در مصرفش شک دارم بر زیاد بودنش طرفدار نیستم.
چگونه ما بپذیریم دو نهاد ریاست جمهوری، گاردش و ریاست دفتر رئیس جمهور در 9 ماه پنجاه میلیون دالر مصرف کنند؟
یعنی فکر نمی کنید که این دو نهاد هردوتای ان یکی هست و این مبلغ برای آنها خیلی زیاد است؟
اداره امور بحثش جدا هست. سایر ادارات خورد و بزرگی که به اصطلاخ وابسته و نزدیک به ریاست جمهوری است موضوعش کاملا جدا است.
http://voiceofwomenafg.blogspot.com/ آوای زنان افغان

انتقال نرگس محمدی به زندان اوین

یکشنبه, 02/03/1391 - 17:54 رادیو زمانه
نرگس محمدی، از فعالان ملی- مذهبی و نایب‌رئيس کانون مدافعان حقوق بشر که روز گذشته، دوم اردیبهشت ماه در پی احضار برای اجرای حکمش از سوی اداره اطلاعات زندان، در مقابل خانه پدری‌اش در زنجان بازداشت و امروز، یکشنبه به بند زنان زندان اوین تهران منتقل شد.
به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، برخی از خانواده‌های زندانیان سیاسی زن که امروز به ملاقات بستگان‌شان در زندان اوین رفته‌ بودند،به نقل از زنان زندانی سیاسی گفته‌اند که هم‌زمان با اعزام آنها به سالن ملاقات، نرگس محمدی در حال انتقال به بند زنان زندان اوین بوده است. 
دادگاه بدوی  با متهم کردن نرگس محمدی به "اجتماع و تبانی عليه امنيت کشور، عضويت در کانون مدافعان حقوق بشر  و فعاليت تبليغی عليه نظام جمهوری اسلامی ايران"وی را به ۱۱ سال زندان محکوم کرده بود. این حکم دردادگاه تجدیدنظر به شش سال تقلیل یافت و  ۱4 اسفندماه سال گذشته به وکیل خانم محمدی ابلاغ شد.
برخی از خانواده‌های زندانیان سیاسی زن که امروز به ملاقات بستگان‌شان در زندان اوین رفته‌ بودند،به نقل از زنان زندانی سیاسی گفته‌اند که هم‌زمان با اعزام آنها به سالن ملاقات، نرگس محمدی در حال انتقال به بند زنان زندان اوین بوده است.نرگس محمدی که ریاست هیئت اجرایی شورای ملی صلح را نیز بر عهده داشت، ۲۰خرداد ۱۳۸۹ بازداشت شد و تا تاریخ ۱۰ تیر ۱۳۸۹در حبس بود. وی، در دوران بازداشتش در سال ۸۹ دچار بيماری فلج عضلانی شد و مدت‌ها تحت درمان بود. وی در طی دوران بازداشتش چندین بار در اثر این بیماری بیهوش شد، او پس از ازادی نیز برای مداوای بیماری‌اش در بیمارستان بستری بود و این نگرانی وجود دارد که بیماری وی در زندان تشدید شود. خبرگزاری فارس، روز گذشته با انتشار خبر  اعلام کرده بود که "نرگس محمدی قبلا مقادیر معتنابهی سهام و اوراق مشارکت خریداری کرده بود که اخیر در حال فروش آنها و تبدیل کردن سهام به ارزهای خارجی بوده است تا به خارج از کشور منتقل نماید. درباره منبع مالی این خریدهای کلان هنوز اطلاعات کاملی وجود ندارد." سایت  ملی مذهبی در واکنش به این خبر آن را "جهت‌دار و تامل‌برانگیز" دانست و نوشت: "این خبرگزاری با نیروهای امنیتی تماس مستقیم دارد و در بسیاری از مواقع نقش پرونده‌سازی برای فعالان سیاسی و حقوق بشری ایران را بر عهده دارد.آبان ماه سال گذشته جايزه سال ۲۰۱۱ دولت و بنياد تاريخ زنده سوئد، به نرگس محمدی  اعطا شد، اما وی به دلیل ممنوع الخروج بودن نتوانست با سفر به سوئد این جایزه را دریافت کند.نهادهای امنیتی ایران همچنین از سفر او به خارج از کشور برای معالجه‌ بیماری که در زندان به آن دچار شده بود، ممانعت کردند. تقی رحمانی، از فعالان ملی- مذهبی و همسر نرگس محمدی که در سال‌های اخیر بارها بازداشت شده بود، اسفند ماه سال گذشته ایران را به صورت مخفیانه ترک کرد. وی در نامه‌ای که در این رابطه نوشته بود، اعلام کرد همسرش حاضر به ترک ایران نشده و تصمیم گرفته تا به همراه دو فرزند خردسال دوقلویش در ایران بماند. فرزندان شش ساله نرگس محمدی و تقی رحمانی هم‌اکنون در زنجان هستند و مادر بیمار نرگس محمدی از آنها نگهداری می‌کند.
http://voiceofwomenafg.blogspot.com/ آوای زنان افغان