آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Saturday, April 21, 2012

تیموشنکو اپوزیسیون اوکراین را به برکناری رییس جمهوراین کشور فرا خواند

02 /02 / 1391
کییف،2 اردیبهشت، خبرگزاری «ریا نووستی»/ "یولیا تیموشنکو" نخست وزیر سابق زندانی اوکراین در مصاحبه با یکی از روزنامه های این کشوربنام"زرکالو ندلی اوکرائینا"  اظهار داشت اپوزیسیون متحد اوکراین باید در انتخابات پارلمانی پاییز 2012 پیروز شده و سپس تشریفات برکناری "ویکتور یانوکوویچ" رییس جمهوری فعلی این کشور را آغاز کند.
سوالات بطور کتبی برای تیموشنکو به زندان فرستاده شده و جواب ها نیز بطور کتبی دریافت شدند.
تیموشنکو ضمن پاسخ دادن به پرسشی در مورد ساختار حکومتی اوکراین و اصلاحات ممکن در قانون اساسی گفت:"اولین گام بسوی تغییرات واقعی برکناری یانوکوویچ بلافاصله پس از پیروزی اپوزیسیون در انتخابات پارلمانی است".
نخست وزیر سابق گفت اپوزیسیون موظف است در آستانه انتخابات متحد شوند چون فقط در اینصورت می توان بر حکومت فعلی پیروز شد.
قرار است انتخابات پارلمانی اوکراین در ماه اکتبر برگزار شود و طبق آخرین نظر سنجی ها امکان پیروزی اپوزیسیون متحد در این انتخابات وجود دارد.
خود تیموشنکو طبق قانون از حق شرکت در انتخابات برخوردار نیست چون به خاطر فراتر رفتن از حیطه اختیارات نخست وزیر هنگام امضای قراردادهای گازی با روسیه به حبس سال حبس محکوم شده و اکنون دوره محکومیت خود را سپری می کند.
http://voiceofwomenafg.blogspot.com/ آوای زنان افغان

دختر فعال حقوق بشر بحرین 'بازداشت' شد

شنبه 21اپریل 2012 - 02 ثور 1391
زینب خواجه، دختر عبدالهادی خواجه، از فعالان سیاسی مخالف حکومت بحرین، بازداشت شد.
فعالان حقوق بشر بحرینی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که خانم خواجه که صبح امروز نیز چند ساعتی را در بازداشت به سر برده بود، در پی تلاش برای شرکت در تجمعی اعتراضی در نزدیکی "بندرگاه مالی بحرین" در منامه، پایتخت، بازداشت شد.
پدر خانم خواجه، بیشتر از دو ماه است که در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

http://voiceofwomenafg.blogspot.com/ آوای زنان افغان

voiceofwomenafg@yahoo.com

 

زنان معتاد درکابل بیش ازدوبرابرافزایش یافته است




مسوولان مراکز تداوى معتادان موادمخدر در کابل ميگويند تعداد معتادان زن، به حدود٧٠٠ تن ميرسد که نسبت به دو سال گذشته، افزايش بيش ازدو برابر را نشان ميدهد.
طارق سليمان مسوول مرکز نجات سنتر در کابل ميگويد که بر اساس راپورهاى مراکز آنها در کابل و مرکز تداوى څانگه آماج، درحال حاضر ٧٠٠ زن در کابل به مواد مخدر معتاد اند؛ حال آنکه دو سال قبل تعداد معتادان زن در کابل که راجستر شده بودند، به ٢٥٠ الى ٣٠٠ تن ميرسيد
اما وى گفت که صدها خانم ديگرهم وجود دارند که به موادمخدر معتاداند؛ اما ازاينکه مراکزکافى تداوى وجود ندارد و يا بنابر مشکلات نميتوانند به مراکز تداوى حاضر شوند، تعداد دقيق آنها که راجستر شوند، معلوم نشده است.

مسوول مرکز نجات سنتر افزود که درحال حاضر، تنها مرکز ٢٠ بستر څانگه آماج و چهار نمايندگى نجات سنتر که هرکدام، گنجايش بيش از ٢٠ زن را دارند، در کابل فعاليت ميکنند.
وى اين بسترها را کم دانسته، از حکومت خواست که مراکز ديگرى را براى تداوى خانم ها ايجاد نمايد تا آنها معالجه شوند؛ در غير آن صدها طفل از طريق مادران شان، به موادمخدر معتاد خواهند شد.. منبع علاوه کرد که آنها، معتادانى را در سه کتگورى تداوى مينمايند
دستۀ اول، خانم هايى اند که از موادمخدر به شکل زرقى (پيچکارى) استفاده ميکنند. دستۀ دوم، خانم هايى هستند که موادمخدر را به شکل دودى استعمال مينمايند. و دستۀ سوم، شامل خانم هايى ميباشند که همسران شان، اززرقيات استفاده ميکنند.
به گفتۀ سليمان، تداوى معتادان به اساس نحوۀ استفاده از موادمخدر صورت ميگيرد که بعضى آنها در ٤٥ روز تا دو ماه و شمار ديگر، حتى در ظرف دوسال تداوى ميشوندبنا برمعلومات وى، بعد از اينکه معتادان صحت ياب شدند، ادويۀ لازم نيز براى شان توصيه و داده مى شود
مسوول مرکز نجات سنتر، علاوه کرد که از آوان ايجاد نجات سنتر در سال ٢٠٠٨ ميلادى تاکنون، بيش از ٧٠٠ زن معتاد نيز معالجه شده اند که بيشتر شان به هيروئين و ترياک معتاد بودند و اکنون نيز چنين ميباشند.

مسوولان امور، دليل افزايش خانم هاى معتاد را برگشت مهاجرين افغان از پاکستان و ايران، قلمداد ميکنند.
فرشتۀ ٣٥ ساله که در مرکز نجات سنتر، در منطقۀ پُل سوختۀ کابل، تحت تداوى قرار دارد ميگويد که ١٠ سال قبل زمانيکه شوهرش در ايران از ترياک استفاده ميکرد، وى نيز به اين عمل رو آورد.

اين خانم گفت: "از فاميل هاى ما ده ايران کسى نبود، هر روز ده خانه تنها بودم، يک روز از اينکه ميگفتن ترياک درد و غمه دور ميکنه، کشيدم"
فرشته که حالا سه دختر و دو پسرش نيز معتاد به ترياک بوده و در همين مرکز تحت تداوى قرار دارند، افزود که اگر او معالجه نشود، زندگى تمام فاميلش تباه خواهد شد و از اينرو به اين مرکز مراجعه کرده است.
فرشته که شوهرش نيز در بخش مردان تحت تداوى است، علاوه کرد که يکسال بعد، نوبت آنها رسيده است تا تحت تداوى قرار بگيرند.

محمد امان رووفى مسوول نجات سنتر در ساحۀ عاشقان و عارفان گفت: آنها برعلاوۀ اينکه خانم هاى معتاد را معالجه ميکنند، در جريان تداوى تلاش مينمايند که زنان معتاد، حرفه نيز بياموزند تا بتوانند مشکلات اقتصادى خود را در آينده حل نمايند و دو باره به اعتياد رو نياورند
وى گفت که ٥٠ درصد خانم ها بنابر خشونت هاى خانوادگى و فقر، رو به اعتياد مى آورند و در صورتيکه بعد از تداوى، زمينه هاى کاريابى براى شان فراهم نگردد، دو باره به اعتياد رو خواهند آورد.
انجنير ذبيح الله دايم معاون سخنگوى وزارت مبارزه با موادمخدر فقر، بيکارى، ازدواج هاى اجبارى و خشونت هاى فاميلى را باعث افزايش معتادان طبقۀ اناث دانسته، گفت که بر اساس احصائيه و راپورهايى که از مراکز تداوى معتادان مواصلت نموده، رقم معتادان طبقۀ اناث بيشتر شده و در رقم معتادان زن، اکثراً در ولايات شمال افزايش به عمل آمده است.

وى افزود که تا دو ماه آينده، راپور مشترک ادارۀ مبارزه عليه موادمخدرو کنترول جرايم ملل متحد (UNODC) و وزارت مبارزه بامواد مخدر، تکميل و اعلام خواهد شد.
طبق آمار رسمى، حدود يک ميليون تن در افغانستان به موادمخدر معتاد بوده، و وزارت مبارزه با موادمخدر ميگويد که حکومت، تنها توان معالجۀ يک درصد آنها را دارد؛ اما تا چند سال آينده تداوى معتادان، تا چهل درصد افزايش خواهد يافت
معاون سخنگوى وزارت مبارزه با موادمخدر ميگويد که ١٢٠ هزار تن آنها را زنان، ٢٥٠ هزار تن ديگر را جوانان زير ١٨ سال، و بقيه را جوانان و مردان تشکيل ميدهند.
آژانس خبری ایرکا ، شماره خبر: 9804 – تاریخ خبر02 – 02 – 1391