آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Thursday, April 19, 2012

مصاحبه دکتر نورالحق نسیمی ریس کمپین اروپایی حقوق بشر برای افغانستان با تلویزن صدای امریکا

درخشش صحرا کریمی با فیلمی در باره خاطرات یک دختر مهاجر

پنجشنبه ٣١ حمل ١٣٩١ ساعت ١٠:٥١
فیلم کوتاه " نسیمه، خاطرات روزانه دختری مهاجر"ساخته صحرا کریمی، بازهم جایزه گرفت.
فیلم  نیمه مستند " نسیمه ، خاطرات روزانه دختری مهاجر"  ساخته بانو صحرا کریمی، فیلمساز جوان افغانستان موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی " آکادمی فیلم و تلویزیون اسلواکی" شد.
این جایزه از مهمترین جوایز سینمایی کشور اسلواکیا است که به اسکار اسلواکیا مشهور است.

نسیمه، خاطرات روزانه دختری مهاجر، فیلم داستانی ۵۰ دقیقه ای است که این بانوی کارگردان خود در نقش نسیمه در این فیلم بازی کرده است.
ارزش این جایزه برای هنرمندان اسلواکیا، با جشنواره سزار در فرانسه و دیوید در ایتالیا برابری می کند.
این جایزه مهم هر دو سال یک بار برگزار  می
شود و به بهترین فیلمهای ساخته شده در داخل کشور اسلواکیا جایزه داده می شود.
گفته می
شود که  فیلم بانو صحرا کریمی در این فستیوال، از بین ده ها فیلم شرکت کننده و به عنوان اولین فیلم یک کارگردان غیر بومی، این جایزه را روز سه شنبه 17 آپریل (29 ماه حمل) از آن خود کرد.
پیشتر نیز این فیلم " نسیمه، خاطرات روزانه دختری مهاجر" در سال 2010  به عنوان نماینده کشور اسلواکیا به اسکار دانشجویی جهان راه یافته بود.
نسیمه، خاطرات روزانه دختری مهاجر، فیلم داستانی ۵۰ دقیقه ای است که این بانوی کارگردان خود در نقش نسیمه در این فیلم بازی کرده است.
داستان فیلم، روایت مشکلات مهاجرت یک دختر جوان افغانستانی به اروپا است.
فیلم از آن جا شروع می
شود که نسیمه برای ادامه تحصیل به اسلواکیا پناهنده و در میدان هوایی با  دختر اسلواکیایی آشنا و با هم دوست میشوند.
بانو صحرا کریمی، دانشنامه دکترای خود را در رشته سینما از دانشکده فیلم و تلویزیون براتیسلاوای کشور اسلواکیا دریافت کرده است
نسیمه باید به تنهایی به اردوگاه مهاجران برود. آن هم در میان مردان مهاجر که برخی به دیده شهوت آلود به او می نگرند و بعضی هم به دیده ترحم.
بانو صحرا کریمی، دانشنامه دکترای خود را در رشته سینما از دانشکده فیلم و تلویزیون براتیسلاوای کشور اسلواکیا دریافت کرده است.
در ماه ثور سال گذشته نیز بانو کریمی در بخش فیلم ‌های مستند کوتاه جشنواره فیلم بین
المللی کیش، جایزه بهترین فیلم تحقیقی را با فلم "زنان افغان پشت فرمان رانندگی" در یافت کرده بود.
محمد جانان - تهران
خبرگزاری بخدی

نشست همایش اروپائی زنان افغانستان


اخیراً نشست وسیع هیات مدیره همایش اروپائی زنان افغانستان ،تحت ریاست محترمه جمیله زمان انوری رییس
 این همایش ازطریق شبکه جهانی پال تاک تدویر یافت.
درین نشست هیت مدیره، پیشکسوتان برجسته و با تجربه جنبش زنان ،کارشناسان جنبش زن و عده ای از کادرهای جوان حضور به هم رسانیده بودند.
پس از صحبت افتتاحیه توسط رئیس همایش محترمه جمیله زمان انوری ، میزبانی مجلس به داکترشفیقه رزمنده سپرده شد.
داکترشفیقه رزمنده روی مسایل تشکیلاتی، طرزالعمل کارهیت مدیره وراحسترشدن همایش اروپائی زنان افغانستان دراتحادیه اروپا به اشتراک کننده گان معلومات مفصل ارائه نمود.
بعد از کنکاش و سهم گیری فعال و همه جانبه حاضرین ، فیصله به عمل آمد تا بخش ها ودفاتیر ذیل در جنب همایش زنان افغانستان بوجود آید:
1 – دفتر مطبوعاتی و " سایت "
2 – دفتر امور سازماندهی و ارتباط خارجه
3 – دفتر امور فرهنگی وتدابیر کلتوری
4 – دفتر کار با دختران جوان
5 – دفتر مسایل حقوقی و امور خانواده
6 – اکادمی کادر های زن ، ریزرف سازی و کار با متخصیصین زنان
در پایان نشست محترمه جمیله زمان انوری از حضور فعال بانوان سپاسگزاری نمود.
با شرکت فعال خود در همچو گردهمائی ها ،جنبش زنان را تقویت نمائیم.

http://voiceofwomenafg.blogspot.com/ آوای زنان افغان
                                                            voiceofwomenafg@yahoo.com

بادرود و آرزوهای بهترین به شما عزیز مهربان من


دیرهابود که باردیگر تنظیم گزینه ی دیگری از شعرهایم را، برای شما روی دست گرفته بودم.
شعر هاییکه تصویر لحظه های زیبای زندگی من، جلوه گاه شبها و تاریکی های روزگارمن و توست.
شعر های که در واژه واژه اش تو نفس میکشی و من هستم.
از روزیکه آغاز به کار اجتماعی کرده ام مرا میشناسید که با تمام کاستی ها، لغزش ها، شکست ها و پیروزی هایم هرلحظه ی از زندگی امرا همچنان با تو هموطن نازنینم بوده ام و هستم.
با دردهای شما تلخ گریسته ام و ازبرکت شادمانی های شما لبخند بر لبان من رنگ گرفته است.
دوست تان دارم و بینهایت دوست تان دارم.
گاهی که یکی از شعر هایم را میخوانم، به خودم میاندیشم و به آنچه که خلق کرده ام؛ بعد در من بینهایت عشق شما جان میگیرد و میدانم که اگر شما را نداشتم شاید می نوشتم ولی شاید بهار و زمستان واژه های من رنگ دیگری میداشتند.
زیاد نمی گویم فقط این خوشی را میخواهم با شما تقسیم کنم که روز نوروز امسال سرانجام انتشار مجموعه ی « ابرها برشانه» نویدی بود برای من و از من برای شما.
 واما دوستان عزیزی تا حال برای من ایمیل هایی فرستاده اند و مهربانی داشته اند؛ ولی پرسیده اند  که این کتاب را چگونه میتوانند دستیاب گردند؟
عزیز من!
با تجربه هاییکه از دو مجموعه دیگرم، « پرنیان خیال وجوانه های سبز غزل» داشتم اینبار ترجیح دادم که فروش کتاب سومم را به عهده دیگری بسپارم.
به هر صورت شما «ابر ها برشانه» را میتوانید از این نشانی بدست آرید.

ویا به این ایمیل بنویسید:

info@der-laden-koetzting.de

هشت زن مشهوروتاثیرگذارجهان را بشناسیم



در اینجا به تعدادی از معروفترین زنان جهای اشاره میکنیم .این زنان به دلایل مختلف در کل دنیا معروف شده اند . موفقیت این زنان به خاطر زیبایی و یا زنانه گی آنها نبوده بلکه به خاطر تاثیرات بوده که در محیط اطرافشان گذاشتند و ایستاده گی که در برابر مشکلات و جامعه داشتند .در اینجا به عده ای محدودی  از زنان تاثیر گذار جهان اشاره میکنیم
Mother Teresa) مادر تریسه
مشخص است که او یکی از تاثیر گذار ترین زنان تاریخ است و شهرت و تاثیر او بعد از مرگش هم هنوز به جا مانده است .
راهبه کاتولیک آلبانیایی و تأسیس کننده ماموران امور خیریه درهند بود. وی در سال
۱۹۲۸ به هندوستان رفت و به گروه خواهران "لورتر" پیوست‌. به‌خاطر ارادتی که به "تِرِیسه اهل آویلا"، راهبهٔ اسپانیایی و بنیانگزار یکی از جریانهای رهبانیت و خدمات خیرخواهانه داشت‌، نام تریسه را برای خود برگزید. در سال ۱۹۴۸ صومعه را ترک گفت تا پرستاری بیاموزد.مادر تریسه به خاطر خدمات انسان‌ دوستانه ‌اش سال ۱۹۷۹، جایزه نوبل صلح را به خود اختصاص داد .
(Oprah Winfrey) اپرا وینفری
او یکی از معروفترین زنان آمریکایی است .او در حال حاضر در کارهای فراوانی فعالیت دارد اما مهم‌ترین شغل وی برنامه‌ی تلویریونی «اپرا» است.
وینفری اولین زن میلیاردر سیاهپوست در آمریکا به شمار می‌رود و فعالیتهای زیادی در زمینه‌های مختلف انسان‌ دوستانه انجام داده است. وی در میان قدرتمندترین افراد جهان در رتبه ۴۵ قرار دارد و از چنان نفوذ چند جانبه‌ای در میان افکار عمومی آمریکا برخوردار است که با حمایت و جهت‌گیری خود می‌تواند یک کتاب یا رییس جمهور را در این کشور به موفقیت برساند.اپرا ثروتمند ترین شخص در هالیوود است وسازمان های خیریه درسراسرجهان دارد.
(Anna Login ova) آنا لوگینو -

مدل لباس روسی و یکی از معروفترین محافظان در روسیه بوده است . درروسیه محافظ زن بسیار کم بود و او با انجام این کار به شهرت زیادی رسید .اما شهرت واقعی او بعد از مرگش بود .او توسط اعضای کا گ ب آموزش دیده بود و محافظ شخصی یک میلیونر روسی و همسرش بود .او در یک حادثه راننده گی در مسکو کشته شد و به عنوان معروفترین محافظ زن در روسیه شناخته میشود
(Calamity Jane) -کلامیتی جین
او یکی از خشن ترین زنان در تاریخ غرب است و هنوز هم توسط گروهایی افراطی مورد تمجید و تعریف قرار میگیرد که تمام مرزهای جنسیتی خود را شکسته است ویک زنده گی سرشار از آزادی برای خود ایجاد کرده است .در وصف اعمال وحشیانه این زن غربی توصیفات زیادی نقل شده است اما مهمترین آن مبارزه او با سرخپوستان بومی است .همراه با تمام خشونت هایی که به خرج میداد در مقابل بیماران و نیازمندان نیز بسیار مهربان بود .
(Roma Mitchell) -روما میچل
اولین قاضی زن و سپس اولین فرماندار زن در استرالیا است .
(Princess Diana) پرنسس دایانا
معروف به پرنسس دایانا و ملقب به پرنسس ولز همسر شاهزاده چارلز بود که در سن سی و شش سالگی در یک حادثه راننده گی در پاریس درگذشت. ورود به خانواده سلطنتی بریتانیای کبیر، زیبایی، مُدگرایی و کمکهای انساندوستانه، دیانا را به یکی از سرشناس‌ترین و محبوبترین زنان جهان تبدیل کرد. مرگ دیانا یکی از خبرسازترین وقایع سال بود و تا مدتها فشار افکار عمومی بر روی خانواده سلطنتی پادشاهی متحده بویژه ملکه الیزابت و پرنس چارلز سایه افکنده بود.
کوکو شانل(
Coco Chanel)
یک طراح مد پیشتاز فرانسوی بود که مواردی همچون توجه به رویکرد فلسفه مدرن، الهام گرفتن از مدل‌های لباس مردانه، و دنباله روی از طراحی‌هایی که در عین ساده گی، لوکس و گرانقیمت بودند، از وی چهره‌ای مهم در عرصهٔ مد، در قرن بیستم پدید آورد. او مؤسس و بنیانگذاران شرکت معروفی به شمار می‌رود که با نام تجاری شانل شناخته می‌شود. نفوذ و تأثیر فوق العادهٔ او در عرصهٔ مد به حدی بود که نام وی، به عنوان تنها فرد فعال در زمینه خیاطی و دوزنده گی، در فهرست یکصد نفر مهمترین افراد دنیا در قرن بیستم، ثبت گردد.

مریم درانی عضو شورای ولایتی قندهار یکی از 100 فرد تاثیر گذار جهان درسال 2012

تاريخ خبر : [ 1391-01-31 ] شماره خبر : 9775 
نشریه آمریکایی "تایم"، مریم درانی عضو شورای ولایتی قندهار را به عنوان یکی از 100 فرد تاثیرگذار در جهان در سال 2012 میلادی برگزید
خانم درانی علاوه بر عضویت در شورای ولایتی قندهار، به فعالیت های اجتماعی نیز اشتغال دارد. وی در حال حاضر مدیر مسوول ایستگاه رادیویی "میرمن" در  شهر قندهار است
خانم درانی 27 ساله، همچنین مسوولیت اداره موسسه غیردولتی "خدیجه کبرا (س)" را نیز بر عهده دارد که در زمینه حقوق زنان فعالیت می کند
مجله تایم در مورد خانم درانی نوشته است: او به عنوان مالک و مسوول یک رادیوی محلی در قندهار که بر مسایل زنان تمرکز دارد و همچنین به عنوان عضو شورای ولایتی قندهار، با شجاعت فوق العاده به خاطر حقوق زنان در این حوزه کار می کند
وی در ماه حوت سال گذشته حایزه جهانی "زن شجاع" را بدست آورده بود که همه ساله به 10 زن از سراسر جهان داده می شود که شجاعتی مثال زدنی از خود نشان داده اند و یا در زمینه حقوق زنان و بهبود موقعیت آنها در جوامع خود تلاش کرده اند
پیش ازین، ماریا بشیر دادستان ولایت هرات و سعد محسنی مالک گروه رسانه ای موبی، دو شهروند افغان جایزه 100 فرد تاثیرگذار در جهان را از آن خود کرده بودند
http://voiceofwomenafg.blogspot.com/ آوای زنان افغان