آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Thursday, April 5, 2012

این مکروب، از طريق تنفس از شخص مصاب به شخص سالم قابل انتقال مى باشد


زنان بیشترین قربانیان بیماری سل در سال گذشته بودند
در سال گذشته درافغانستان ٥٣ هزار تن به بيمارى سل مصاب شده و حدود١٠هزار تن؛ ازاثرآن جان داده اند، که  ٦٦ درصد آنان را زنان تشکيل ميدهند.
وزيرصحت عامه کشور  فقر، ازدواج هاى قبل از وقت، ولادت هاى پى درپى و در تماس بودن زنان با بيماران سل در خانواده ها را از عوامل عمدۀ بلند بودن رقم مبتلايان زن به بيمارى سل، در افغانستان مى داند.
اين درحالى است که به اساس معلومات وزارت صحت عامه در سال ١٣٨٩ درافغانستان، بيش از ٥٣ هزار تن به بيمارى سل مصاب شده و ١١ هزار تن از اثر آن، جان داده بودند.
ارقام يادشده، ٩ درصد کاهش در مرگ و مير ناشى از اين بيمارى در سال ١٣٩٠را نشان مى دهد.
وزارت صحت عامه افغانستان، بلندرفتن سطح آگاهى مردم و افزايش عرضۀ خدمات صحى در کشور را عامل این کاهش مى دانند.   
داکتر ثريا دليل وزير صحت عامه کشور، که امروز پانزدهم حمل 1391 ١٥حمل در محفل تجليل از روز جهانى مبارزه با بيمارى سل در کابل صحبت داشت، از جمله گفت که در سال گذشته با ايجاد ١٣٦ مرکز جديد، رقم مراکز تداوى اين بيمارى در سطح کشور، به ١١٩٧ مرکز رسيده است.
خانم دلیل میگوید که در جریان سال گذشته، بيش از ٢٨ هزار تن به طور رايگان تحت تداوى قرار گرفته و صحت ياب شده اند.
دوکتور ثریا دلیل اظهار داشت که در ده سال اخیر، بيش از ٢٤٢ هزار بيمار سل به طور رايگان از طريق مراکز تداوى اين بيمارى در کشور، تداوى شده اند.
مقامات این وز وزارت ارتخانه میگویند روى پلان پنج ساله جهت مبارزه با اين بيمارى کار مى کنند.
افغانستان در جمع ٢٢ کشور دنيا قرار دارد که بيشترين رقم مبتلايان اين بيمارى را دارند.
سل (توبرکلوز)، يک بيمارى مکروبى و سارى؛ اما قابل علاج است که سرفۀ دوامدار، کاهش وزن بدن، ضعف، بى اشتهايى، تب وعرق شبانه از علايم مهم اين بيمارى مى باشد. این مکروب، از طريق تنفس از شخص مصاب به شخص سالم قابل انتقال مى باشد.
مسوولین وزير صحت عامه از مردم تقاضا نمودند که با مشاهده علایم این بیماری در خود، حد اکثر تا دو هفته، به مراکز صحى مراجعه کنند.
سازمان صحی جهان در گزارش منتشر نموده: از نزدیک به ٩ ميليون تن که سالانه درسراسر جهان به بيمارى سل مصاب میشوند، حدود ٢ ميليون تن جان مى دهند. Afghanistan Today
http://voiceofwomenafg.blogspot.com/ آوای زنان افغان

خاطرات مردی که در نود سالگی باسواد شد



ضرب المثل "زگهواره تا گور دانش بجوی" را شنیده ایم. یک نفر در آمریکا به این پند گوش داده و در ۹۰ سالگی تازه تصمیم گرفته خواندن و نوشتن یاد بگیرد. جیمز اروادا حالا خاطرات زندگی اش را در کتابی چاپ کرده ... کتابی که دست به دست، بین بچه های آمریکایی می چرخد

او از بد دادن دختران بی گناه نفرت دارد

مردم اندراب فیصله کردن در بدل هیچ جرم دختری را بد نمی دهند
17.01.1391 رادیو آزادی
زنده و سر بلند باد مردم با فرهنگ اندراب
مردم ولسوالی های سه گانه اندراب ولایت بغلان فیصله کردند که بعد ازین در بدل هیچ جرمی دختری را به بد نمی دهند. هرچند به گفته مردم بد دادن دختران در ولسوالی های مربوط به دره  اندراب آنقدر ها معمول نیست و چنین عملی کمتر اتفاق افتیده است با آن هم علمای دین بزرگان قوم و شوراهای محل بعد از سال ها تلاش توانستند این سنت را کاملاً از میان بر دارند و نه گذارند بعد ازین دختری به جرم کس دیگری به بد داده شود.
 الحاج رحم خدا یکی از بزرگان قومی ولسوالی ده صلاح اندراب می گوید:
«زدودن این رواج و بسا سنت های ناپسند دیگر هدف اصلی علمای دین بود، اما حالا این سنت با پشتوانه مردم و دولت از میان برداشته شده و کسی نمی تواند چنین گناه را مرتکب شود.«
 وی می افزاید، شورای محل که حالا خیلی از امورات قریه را در دست دارند بناً به حکم علمای دین نه تنها موضوع بد دادن دختران را از میان بردند بلکه خیلی از خشونت های خانوادگی را نیز مهار و از آن جلو گیری کرده اند.
 همچنین محمد طاهر بزرگ قومی ولسولی بنوی اندراب که بد دادن دختران را جنایت بزرگ و نا بخشودنی می داند می گوید:
«با پیروی ازین رواج ویرانگر در بسا نقاط افغانستان دختران زیاد به جای رفتن به خانه بخت عروس دشمنان شان و طعمه خشم و انتقام آنان شدند و به زودی در زیر شلاق های خانواده های شوهران شان جان دادند.»
 او که خود نماینده مردم است می افزاید:
«از بد دادن دختران بی گناه نفرت دارد و نمی داند مردم به کدامین وجدانی دختران بی گناه را قربانی جنایت دیگران می سازند و نامش را اصلاح می گذارند.»
محمد طاهر این بزرگ قومی ولسوالی اندراب می گوید دیگر این گونه اصلاح ها جای در میان مردم ندارد و دیگر هرگز تکرار نمی شود.
 اما بد دادن دختران چیست و از چه زمانی تا حال در افغانستان رواج بوده مردم می گویند، از قدیم الایام چنین بوده که در برخ موارد اگر کس مرتکب قتل یا بی عزتی کسی یا خانواده می گردید مجبور یا کشته می شد و یاهم بهای سنگینی می پرداخت تا زجر برای خودش و پند برای دیگران می گردید ولی اگر جانب متضرر راضی به قبول خون بها نمی شد بزرگان محل دختری از خانواده قاتل یعنی ناموس او را به نام بد به متضرر می دادند و قاتل را از مجازات که باید می شد نجات می دادند.
 اما این دختر که قربانی جنایت دیگری می گردید و به عنوان عروس بخانه دشمن می رفت از چه حیثیت و مقامی بر خوردار بود مردم می گویند، این بستگی به وجدان خانواده شوهرش داشت که با او چه می کردند ولی اکثراً زبون ذلیل طعنه سار و مورد خشونت همه بود تا از زندگی بیزار می شد و می مرد.


بشیر احمد غزالی
http://voiceofwomenafg.blogspot.com/ آوای زنان افغان

جنایات عشق" در کابل ساخته طناز اسحاقیان، فیلم مستند

نمایی از فیلم "بوسه پوتین
      
نمایی از فیلم "حالا کجا برویم                                    
                                                                                  "نجات چهره" برنده اسکار بهترین مستند سال شد   

                                                               نمایی از فیلم "قیمت سکس"


اسیدپاشی، سکس و فقر در جشنواره حقوق بشر در لندن
پرویز جاهد

جشنواره فیلم های دیده بان حقوق بشر (Human Rights Watch Film Festival)، هر سال در یازده شهر بزرگ جهان از جمله در شیکاگو، نیویورک، تورنتو، واشنگتن و لندن برگزار می شود.
امسال رویکرد عمومی فیلم های حاضر در جشنواره حقوق بشر در لندن (۴ فیلم داستانی و ۱۵ فیلم مستند)، نمایش فقر، بی عدالتی و ستم و میل به تغییر در چهارگوشه جهان است.
جشنواره امسال پیرامون چند تم اصلی متمرکز شده است که "حقوق زنان" در آن مهمترین بخش آن است و بیشترین تعداد فیلم های جشنواره را به خود اختصاص داده است.
حقوق زنان 
"نجات چهره" (با معنای دو پهلوی "حفظ ظاهر") (Saving face) ساخته شارمین عبید چینوی از پاکستان مستند تکان دهنده ای است درباره اسید پاشی به صورت زنان در پاکستان. در جامعه ای که زنان مجبورند به خاطر رعایت حجاب، تنها صورت خود را به نمایش بگذارند، نابود کردن این چهره با اسید، می تواند بزرگ ترین ظلمی باشد که یک جامعه می تواند به دلیل باورهای خشک مذهبی اش به زنان آن جامعه تحمیل کند. فیلم با تمرکز بر روی فعالیت های دکتر محمد جواد، جراح پلاستیک پاکستانی ساکن لندن که شجاعانه تصمیم می گیرد با ترمیم چهره زنان قربانی به آنها کمک کند، زندگی دو زن به نام های زکیا و رکسانا را نیز که شوهرانشان به خاطر مخالفت با خواست های آنها به صورتشان اسید پاشیده اند، به موازات دنبال می کند. این فیلم برنده جایزه اسکار بهترین مستند در سال ۲۰۱۲ شد.
"جنایات عشق" در کابل ساخته طناز اسحاقیان، فیلم مستندی است درباره زنان جامعه افغانستان که برای آزادی های فردی خود در جامعه ای سنتی و مردسالار مبارزه می کنند. فیلمساز از طریق دنبال کردن دادگاه سه زن افغان که به جرم زنا محاکمه می شوند، نشان می دهد که امتناع از پذیرش هنجارها و ارزش های اخلاقی جامعه سنتی و متعصبی مثل افغانستان، می تواند چه عواقب سهمگینی به ویژه برای زنان آن جامعه داشته باشد.
"بهشت کوچک" ساخته لیون کورتهوتس از بلژیک، مستندی است که زندگی روزمره دختر ۱۳ ساله ای به نام لیدیا از آدیس آبابا را تصویر کرده است که ویروس ایدز را از پدر و مادر خود به ارث برده و در یتیم خانه بهشت کوچک که مخصوص نگهداری کودکان دارای اچ آی وی است، زندگی می کند. فیلمساز از دریچه نگاه لیدیا و مرور خاطرات روزانه اش، نشان می دهد که او علیرغم داشتن این بیماری مهلک، امیدش را به زندگی از دست نداده است.
مستند "تصویر سیاه و سفید خانوادگی" ساخته جولیا ایوانوا از کانادا، داستان زنی روسی به نام اولگا است که هنوز با تفکر سوسیالیستی و اشتراکی، از ۲۳ کودک بی سرپرست سفید پوست و سیاه پوست، نگهداری می کند. فیلمساز نشان می دهد که چگونه اولگا وظیفه اشتراکی و جمعی را بر آزادی فردی خود ترجیح داده است.
"بوسه پوتین" ساخته لیز برک پدرسن از دانمارک، مستندی است چالش گرانه درباره فضای سیاسی و اجتماعی روسیه امروز، دو دهه بعد از سقوط کمونیسم، که بر روی زندگی و افکار مشا، دختر ۱۹ ساله روسی متمرکز شده که از هواداران ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه است و فکر می کند تنها اوست که می تواند روسیه را به دوران ابرقدرتی اش بازگرداند.
"سوزان یوسف سینماگر جوان فلسطینی نشان می دهد که چگونه عشق و تمایلات فردی آدم ها در جوامع بسته و سنتی، قربانی ارزش ها و باورهای عقب مانده خانوادگی و اجتماعی می شود و این که اسرائیل تنها
دشمن آن جامعه نیست"
"سلام دانک" ساخته دیوید فاین از آمریکا، به زندگی دسته ای از دختران نوجوان عراقی می پردازد که عضو تیم بسکتبال مدرسه آمریکایی ها در سلیمانیه اند. بازی بسکتبال وسیله ای است که این دختران را که از تیره ها و مذهب های مختلف اند و هر کدام پس زمینه خانوادگی متفاوتی دارند، به هم می پیوندد و دید تازه ای از مفهوم زندگی در عراق بعد از جنگ به آنها می دهد.
"حبیبی" (عزیزم) ساخته سوزان یوسف از فلسطین، فیلم عاشقانه ای است که با تم لیلی و مجنون در بستر جامعه سنتی و متعصب فلسطین امروز ساخته شده است. قیس و لیلا دانشجوی کرانه غربی اند و عاشق یکدیگرند اما مجبور به ترک تحصیل شده اند و به غزه برمی گردند. اما خانواده سنتی لیلا مانع از دیدار آنها با یکدیگر می شوند چرا که قیس جوان فقیری است و پدر لیلا، خان یوسف با ازدواج آنها مخالف است. سوزان یوسف سینماگر جوان فلسطینی نشان می دهد که چگونه عشق و تمایلات فردی آدم ها در جوامع بسته و سنتی، قربانی ارزش ها و باورهای عقب مانده خانوادگی و اجتماعی می شود و این که اسرائیل تنها دشمن آن جامعه نیست.
اما فیلم اختتامیه جشنواره حقوق بشر در لندن، کمدی درام "حالا کجا برویم؟" ساخته نادین لباکی از لبنان است، فیلمساز زنی که با فیلم "کارامل" مطرح شد و خود بازیگر نقش اصلی فیلم هایش هست. لباکی در فیلم هایش، به تنش های سیاسی و کشمکش ها و اختلافات مذهبی و نژادی در جامعه لبنان با رویکردی فمینیستی نگاه می کند.

"حالا کجا برویم؟" که در بخش "نوعی نگاه" جشنواره فیلم کن سال ۲۰۱۱ شرکت داشت، نماینده لبنان در اسکار نیز بود اما به مرحله نهایی نرسید.
این فیلم، داستان گروهی از زنان لبنانی است که در روستای خود در راه آشتی و همزیستی مسیحیان و مسلمانان و برقراری صلح تلاش می‌کنند. ماجرای آن در یک دهکده خیالی در لبنان می گذرد که ساکنان آن نیمی مسیحی و نیم مسلمان اند و در کمال آرامش و مسالمت در کنار هم زندگی می کنند. هنگامی که تنش ها و جنگ بین مسیحیان و مسلمانان در لبنان بالا می گیرد، زنان دهکده تصمیم می گیرند که با قطع آنتن های تلویزیون و رادیو، مردان خود را از اخبار جنگ، بی خبر نگهدارند تا بدین وسیله دهکده را از جنگ و خونریزی نجات دهند.
"حالا کجا برویم؟"، فیلم مفرح و جذابی است اما رویکرد لباکی به جنگ فرقه ای و کشمکش های نژادی و مذهبی و راه حل پیشنهادی او برای صلح و پرهیز از خشونت، بسیار ایده الیستی و ساده انگارانه است و تنها در جهان تخیلی و فانتزی گونه فیلم قابل تصور است.
بی عدالتی و فقر
"بلوک سیاه" ساخته کارلو بشمیت، مستندی است که به موضوع اعتراضات ستم دیدگان بی عدالتی اقتصادی و فقر در جریان گردهمایی سران قدرت های جهانی (G۸) در جنوآ، ایتالیا، در سال ۲۰۰۱ و برخورد خشونت بار پلیس ایتالیا با این معترضان پرداخته است. فیلمساز به سراغ گروهی از کسانی که در این اعتراض شرکت داشته رفته و روایت خود را بر اساس روایت های دردناک آنان از نحوه برخورد پلیس ایتالیا با آنها در خیابان ها و بعد در بازداشت گاه ها، پیش برده است.
فیلم داستانی "حتی باران" ساخته آیسر بولین با بازی بازیگر سرشناس مکزیکی، گائل گارسیا برنال، موضوع ساخته شدن فیلمی درباره کشف قاره آمریکای لاتین به وسیله کریستف کلمب در قرن پانزدهم و کشتار سرخپوستان بومی این قاره به وسیله کریستوف کلمب را با بحران داخلی امروز بولیوی و طغیان و اعتراض اجتماعی بر سر خصوصی سازی منابع آبی و توزیع آن در بولیوی به طور موازی پیش می برد و این پرسش را مطرح می کند که بعد از ۵۰۰ سال، اوضاع این منطقه از جهان چقدر تغییر کرده است. قیمت سکس" ساخته میمی چاکاروا، مستندی است که به مسئله تجارت سکس در اروپا می پردازد. فیلمساز نشان می دهد که چگونه فقدان فرصت های اقتصادی برای آدم ها در اروپای شرقی بعد از سقوط کمونیسم، دختران جوان را به سمت فحشا می راند. در چنین شرایطی، دختران فقیر که دنبال آینده و زندگی بهترند قربانی تاجران سکس می شوند. دخترانی که هر کدام داستان های تلخ و دردناک خود را دارند.
نژادپرستی و مهاجران
در فیلم مستند "پرواز مخصوص"، ساخته فرناند ملگار، فیلمساز به موقعیت مهاجران غیرقانونی در کمپ پناهندگان فرامبو سوئیس می پردازد و نشان می دهد مردمی که از فقر و گرسنگی گریخته و در جستجوی زندگی بهتر به اروپا و سوئیس پناه آورده اند، بعد از سال ها کار کردن و پرداخت مالیات در این کشور، هنوز از نظر دولت سوئیس غیرقانونی به حساب می آیند و باید خاک این کشور را ترک کنند.
فیلم مستند "۵ دوربین شکسته" به کارگردانی عماد برنات و گای دیویدی، درباره مبارزه و مقاومت مردم یک روستای فلسطینی در برابر خشونت و سرکوب اسرائیلی ها ساخته شده است.
عماد ۵ دوربین شکسته دارد که با آن صحنه هایی از مقاومت مردم کرانه غربی را علیه نیروهای اسرائیلی و دیواری که برای آنها کشیده اند، ثبت کرده است. دوربین هایی که هر کدام در یکی از این درگیری ها شکسته شده اند.

فیلم داستانی "رنگ اقیانوس" ساخته موگی پرن از اسپانیا، درباره رابطه بین یک پلیس اسپانیایی، یک زن توریست آلمانی که به مهاجران غیرقانونی کمک می کند تا با قایق وارد خاک اسپانیا شوند و گروهی از مهاجران کنگویی است.
بی بی سی

نمایی از فیلم "بهشت کوچک

مرتکبین جنایت مجازات می شوند

مردی به جرم قتل همسرش اعدام می‌شود
هفدهم حمل 1391 خورشیدی بست باستان
دادگاه استیناف هرات یک مرد را که همسرش را به قتل رسانده است، محکوم به اعدام کرد.
این فرد چندی پیش همسرش را به صورت عمدی به ضرب چاقو به قتل رسانده بود.
امروز جلسه علنی دیوان جزای ریاست دادگاه استیناف هرات به ریاست عبدالغفار زبیر معاون و سرپرست این دادگاه برگزار شد و این مرد طبق ماده 395 قانون جزا محکوم به اعدام شد.

سادات علوی - هرات
http://voiceofwomenafg.blogspot.com/ آوای زنان افغان