آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Sunday, April 1, 2012

جشن باستانی نوروز

برنامه نوروزی درلندن
بیانیه دکتر نورالحق نسیمی خراسانی در برنامه جشن نوروزی در لندن
از حضور و سهم فعال تان در جشنواره نوروز و برنامه ویژه نوروزی سپاسگذارم. هرگاه و هر زمان که با هم به جشن نوروز جمع میشویم با وجود آن که زمان شادی و خوشی بزرگ است اما با آنهم همه ما با احساسات مخلوط هستیم در حالیکه همه ما می دانیم که بهاراست طبیعت را به ارمغان می آورد زندگی جدید را در کشور جنگ زده ما رقم میزند. اما با این همه زیبایی ها ، مجبور هستیم تا حقایق را نیز بازتاب دهیم و باید فراتر از زیبایی بهار و بازتاب آن بیاندیشم که از کجا آمده ایم چه فرصت های خوب برای ما در این جا مهیاست و چه قدر خوشبخت هستیم که در این تالار با هم یکجا خوشی میکنیم همدیگر خود را در آغوش میگیریم و احساس آزادی میکنیم
ما نمی توانیم از این واقعیت فرار کنیم که کشور ما خونبارترین سال را از زمان آغاز درگیری جنگ تجربه کرده است، شهید مولانا سیدخیلی، شهید شاه جهان نوری ، شهید داوود داوود و شهید استاد برهان الدین ربانی در همین سال در راه دفاع از استقلال و آزادی کشور جان های شرین شان را از دست دادند اما باید گفت که حوادث و توطئه های دشمنان صلح و آرامش در هفته های اخیر به هیچ وجه روابط بین نیروهای ائتلاف و مردم را نمیتواند متضرر بسازد.
شما به خاطر دارید در سال گذشته چگونه تغییری را در جشن نوروزی ما با معرفی یک لحظه خاموشی به یاد شهدا بوجود آوردیم . که شفقت و پیوستن و ادای احترام برای کسانی که در کشور ما جان های شرین شان را از دست دادند پرداخته شد که قیمت نهایی است. من باور دارم که ما یک بار دیگر باید با استفاده از این لحظه بسیار ویژه به کسانی که زندگی شان را در مبارزه علیه دهشت افگنی و تروریزم از دست دادند احساسات خود را منعکس و بازتاب نماییم و همچنین برای آنهاییکه تحت تهدید ، شکنجه، سرکوب و برخورد غیرانسانی هنوز هم در داخل کشور بسر میبرند.
حال از کودکان نازنین و به تعقیب آن از بزرگان احترامانه خواهش میکنم تا روی ستیژ تشریف آورده و غنچه های گل را به یاد بود شهدا در جای مخصوص بگذارند و بعد از گذاشتن گل ها و ادای احترام دوباره به جاه های خود برگردند تا برای لحظه ای احساسات خود را منعکس نماییم برخی از شما در این تالار ممکن است تجربیات زندگی تلخ و درد آور، افسردگی و یا برخورد غیر انسانی را تجربه کرده باشید و ممکن است بعضی از ما نزدیکترین و دوسترین خود را از دست داده باشیم بنآ از شما درخواست میکنم برای یک دقیقه از جاه های خود ایستاده شده و دست خود را بر روی قلب تان گذاشته و برای لحظه ای بخاطری ادای احترام به ارواح شهدای راه آزادی و آنهاییکه همچنان هنوز هم رنج می برند سکوت را اختیار کنید به یاد داشته باشید که این عمل ساده ما شفقت ، عشق و احساس وطندوستی ما را به وطن ما انتقال میدهد.
دوستان ارجمند!
با وجودیکه جنگ های متداوم در کشور ما ادامه دارد به نظر میرسد که مردم ما در فضای نا مشخص ، بی سرنوشتی و تقسیم بندی قرار دارند و این اختلافات ، تقسیم بندی ها و فضای نا مشخص با خروج زود هنگام سربازان ناتو ، کشور ما را یکبار دیگر به سرنوشتی مبدل خواهد ساخت که پیش از حضور ناتو قرار داشتیم و آینده نامشخص منتظر ما خواهد بود. اما باید گفت ما میتوانیم به کمک سازمان های مانند انجمن افغانستان و آسیای میانه ، کمپین اروپایی حقوق بشر و سایر نهاد های دموکراتیک تفاوت مثبتی را در آینده مردم و کشور ما بوجود بیاوریم.
ما باید هرگز فراموش نکنیم از شهدای که فقط چند لحظه پیش برای شان ادای احترام کردیم و باید خود را قویتر احساس کنیم تا به اهداف خود برسیم ما به تعهدات و مسولیت خود در حمایت از انجمن افغانستان و آسیای میانه و کمپین اروپایی حقوق بشر برای افغانستان باید تلاش ورزیم تا اطمینان حاصل شود که مردم کشور ما از حمایت ما برخوردار اند.
قبل از اینکه به صحبت های خود پایان ببخشم و به مراسم نوروزی ادامه دهیم اجازه دهید بعضی از کلمات کوروش بزرگ را یادآور شوم که می گوید:
خود را فدا کنیم بهتر است تا دیگران را نابود کنیم.
خوشحالم پروفسور جان بیلی و ورونیکا این هنرمندان و نوازندگان سنتی موسیقی کشور ما دعوت ما را پذیرفته اند و نوروز را با ما یکجا تجلیل میکنند . در طول سال های کار با پروفیسور جون بیلی و ویرونیکه من این دو شهروند انگلیس را به عنوان شهروندان کشورم حساب میکنم و می خواهم از این فرصت استفاده کرده و از هر دوی آنها، از ته دل تشکری نمایم کار های را که در بخش موسیقی سنتی ما انجام داده اند این دو شهروند انگلیس دوستان زیادی در جامعه ما هم در داخل و هم در خارج دارند.
همانطور که گفته شد، تجلیل از نوروز زمان پیش بینی است، ما مشتاقانه منتظر به جشن نوروز هستیم آنچه در آن برای همه ما نگه می دارد. متاسفانه آینده کشور ما مانند یک قاب عکس بدون نقاشی در آن است که تنها با کمک همدیگر می توان با قلم و رنگ یک تصویر ی رنگه و پر از زیبایی را نقاشی کنیم و این فقط با نگرش راست ، ذهن باز و همکاری با یکدیگر در سال جاری ممکن خواهد بود هم موفقیت و پیروزی را برای کشور خود و هم و برای هموطنان ما در خارج بوجود بیاوریم . این برای من لذت بزرگ است تا برای تان سال بسیار مرفه و موفق را آرزو نمایم.