آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Saturday, March 31, 2012

مسلمانان دختران هندو را راحت نمی‌گذارند

دیوان عالی باید در باره سرنوشت دختر هندو در ازدواج اجباری اسلامی تصمیم بگیرد
پرونده دختر هندوی پاکستانی، رینکل کوماری، خشم هندوها را برانگیخته است که می‌گویند مسلمانان دختران هندو را راحت نمی‌گذارند .
سرنوشت زن هندوی پاکستانی که ادعا می‌کند دزدیده شده، اجبارا مسلمان شده و به عقد یک نفر درآمده، این هفته، پس از هفته‌ها کارزار، توسط اقلیت هندوی کشور در دیوان عالی روشن می‌شود.
پرونده "رینکل کوماری" 19 ساله خشم هندوهای شهر کوچک جنوبی پاکستان را برانگیخت، جایی که رهبران هندو مسلمانان را متهم می‌کنند به دختران هندوی واقع در سن ازدواج حمله می‌کنند.
برخی مدعی‌اند چنین پرونده‌هایی موجب مهاجرت دائم اقلیت هندونشین می‌شود، زیرا که خانواده‌ها ترجیح می‌دهند به کشور هندوستان مهاجرت کنند.
روز دوشنبه، در اولین جلسه دادگاه، دیوان عالی اسلام آباد خواهد کوشید اصل قضیه را روشن کند.
مسلمانان شهر که از حمایت سیاستمداران قدرتمند محلی برخوردارند، می‌گویند کوماری روز 24 فوریه آزادانه مسلمان شد تا با همسایه‌اش، نوید شاه، ازدواج کند. اما پدرش کوماری، معلم یک دبستان، مصر است که او نیمه شب از خانه‌اش در "میرپور مارتلو"، واقع در استان سند، دزدیده شده است.
راج کومار، عموی دختر، می‌گوید: "این آدم‌ها وقتیکه یک دختر خوشگل هندو را می‌بینند ، دست از سرش برنمی‌دارند. 15 روز نوید شاه جلوی خانه رینکل داد و بیداد می‌کرد و می‌گفت تنها برادرش را خواهد کشت."
این پرونده حمایت اعضای مجلس را به خود جلب کرده و توجه گسترده رسانه‌های پاکستان را برانگیخته است. رینکل "فقط به دلیل هوی و هوس و شهوت" ربوده شده است.
در تمام مدت این جار و جنجال، به زحمت صدایی از رینکل درآمد؛ هرچند هر دو طرف می‌گویند که او به روشنی از ادعای آن‌ها دفاع کرده است.
خانواده‌اش می‌گویند ماه پیش که اولین بار در دادگاه ظاهر شد، باگریان گفت که مجبور شده مسلمان شود و می‌خواهد نزد خانواده‌اش بازگردد. اما دادگاه اظهاراتش را ثبت نکرد و بعد از آن که صدها مسلمان معترض دادگاه را در محاصره گرفتند، حکم بازداشت او را صادر کرد.
در جلسات بعد – که خانواده می‌گوید اجازه نداشته اند در آن‌ها شرکت کنند – کوماری گفته است که آزادانه مسلمان شده است.
بر اثر تنش‌های شدیدی که این پرونده به وجود آورده است، اقلیت هندو فقط با تظاهرات، اعتصاب مغازه‌داران و بستن اتوبان، توانست مقامات را مجبور کند پرونده را مجددا به دادگاه ارجاع کنند. به گفته تظاهرکنندگان، مداخله رئیس جمهور پاکستان، آسیف علی زرداری، پلیس را مجبور به اقدام کرده است.
"میان میتو"، عضو محلی مجلس، که خانواده علی متهم‌اش کرده‌اند که در ربودن و تغییر دین دختر نقش زیادی داشته ، شهادت اولیه او را رد کرده است. وی می‌گوید: "شاید احساساتی شده باشد، طبیعی است که بعد از دیدن والدینش در دادگاه گیج شده باشد."
خانواده میتو اداره یک ضریح صوفی را در همان نزدیکی در دست دارد که تاریخچه‌ای طولانی دارد و مردم برای گرویدن به اسلام به آن‌جا می‌آیند.
به گفته وی، کوماری مدت‌ها عاشق نوید شاه بوده است. او که در خانه‌اش در اسلام‌آباد این مصاحبه را انجام داده است، تلفن‌ها و اس ام اس‌هایی را شاهد آورده که ظاهرا نشان می‌دهد این زوج مرتب با هم در ارتباط بوده اند، اگر چه راج کومار اصرار دارد که خانواده‌اش فقیرتر از آن است که بتواند برای رینکل تلفن تهیه کند.
روز نامه گاردین 
http://voiceofwomenafg.blogspot.com/ آوای زنان افغان
voiceofwomenafg@yahoo.com

تاجری به جرم تعرضات جنسی به 24 سال زندان محکوم شد



محکومیت پدری که دخترش را به یک تاجر در ترکیه فروخته بود

عکس: قرارداد فروش دختر 12 ساله توسط پدر به یک تاجر
شهرزاد: پدری که دختر 12 ساله اش را در ازای 5000 لیره به یک تاجر 54 ساله فروخته بود، به 7 سال و 9 ماه و 22 روز و تاجر ترک به 24 سال زندان محکوم شدند.

ماجرای عثمان ی. پدر دختری که 6 سال پیش وی را در سن 12 سالگی در آنتالیا فروخته بود، از اواسط ماه فوریه افکار عمومی ترکیه را به خود مشغول کرده بود. اکنون دادگاه وی را به خاطر "محدود کردن آزادی به قصد بهره کشی جنسی" مقصر دانست. یوسف آ، تاجری که دختر 12 ساله را خریده بود نیز به جرم "سلب آزادی به قصد سوء استفاده جنسی" و "تعرضات متعدد جنسی" مجرم شناخته و به 24 سال زندان محکوم شد.
این دو مرد قراردادی دستنوشت در 12 فوریه 2006 را امضا کرده بودند، که در مطبوعات ترکیه منتشر شده است. عثمان ی.، به خط خود نوشته بود: من دخترم را به مبلغ 5000 لیره فروختم. من دخترم را در 12 فوریه 2006 به یوسف آ. واگذار می کنم. مبلغ مزبور را به صورت نقدی دریافت کرده ام. دخترم از تاریخ ذکر شده در بالا تحت قیمومیت یوسف آ. قرار می گیرد.
به گزارش اخبار ترکیه و آلمان، جستجو برای یافتن تاجر مذکور 6 سال طول کشید و وی سرانجام در ماه فوریه 2012 دستگیر شد.
http://voiceofwomenafg.blogspot.com/ آوای زنان افغان
voiceofwomenafg@yahoo.com

آدرین ریچ؛ شاعر اقلیت‌ها، تبعیض های جنسی، جنسیتی و نژادی

                                                                                                                           
آدریان ریچ، مشهورترین شاعر فمینیست آمریکا درگذشت
پنجشنبه, 01/10/1391 - 15:00

آدريان ريچ، شاعری که آثارش بيش از نيم قرن انگيزه‌بخش جنبش‌های زنان در سراسر جهان بود، شامگاه سه‌شنبه " May 16, 1929 – March 27, 2012 "در سن ۸۲ سالگی در خانه‌اش در سانتاکروز درگذشت.
به گزارش نشريه سانفرانسيسکو کرونيکل، ريچ که سال‌ها با بيماری آرتوئيد روماتوئيد دست به گريبان بود، سرانجام از پا در آمد.
او شهرتش را بيشتر مديون قلمی بود که به نمايندگی از سوی تمام انسان‌های تحت تبعيض به‌کار می‌برد.
ريچ از نسل نخستين شاعرانی بود که به شعار مشهور فمينيست‌ها يعنی "امر شخصی سياسی است" تجسم می‌بخشيدند.
آثار او به‌عنوان درس‌های رشته مطالعات زنان در دانشگاه‌های بسياری در سراسر جهان تدريس شده است. خود ريچ نيز در دانشگاه‌ ايالتی سن خوزه و دانشگاه‌های استنفورد، روتگرز، کرنل و برنديز تدريس می‌کرد و در مجموع، ۳۰ کتاب را به رشته تحرير درآورده بود که از آن جمله می‌توان به ۱۹ مجموعه شعر و هفت مجموعه مقاله اشاره کرد.
نخستين مجموعه شعر آدريان ريچ زمانی منتشر شد که او هنوز تحصيلاتش را در کالج به پايان نبرده بود. دبليو اچ اودن، شاعر مشهور و فقيد انگليسی، از آن به‌عنوان "اثری پاکيزه و محجوب" ياد کرده بود.
ريچ در سال ۱۹۷۳، در اوج مبارزات زنان و حقوق مدنی و جنگ ويتنام، اثری با عنوان "شيرجه به داخل کشتی شکسته" را به رشته تحرير درآورد که اشعار تجربی و خشمگين آن، جايزه کتاب ملی آمريکای سال ۱۹۷۴ را نصيب او کرد.
از افتخارات بی‌شماری که آدريان ريچ کسب کرده بود، همچنين می‌توان به دو بورسيه گوگنهايم و جايزه مک آرتور اشاره کرد.
او همچنين در سال ۱۹۵۱ از سوی دبليو اچ اودن به‌عنوان يکی از بهترين شاعران جوان برای مجموعه دانشگاه ييل برگزيده شده بود.
آدريان ريچ سابق بر اين، رياست آکادمی شاعران آمريکا را نيز بر عهده داشت.
ريچ سال ۱۹۲۹ در بالتيمور به دنيا آمد. پدرش پزشکی يهودی و مادرش پروتستان بود. پدرش که پروفسور دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکينز بود، نخستين مشوق او در سرودن شعر به‌شمار می‌آمد.
http://voiceofwomenafg.blogspot.com/ آوای زنان افغان
voiceofwomenafg@yahoo.com