آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Thursday, March 22, 2012

شخصیت سال 1390



شاهدخت هندیه شخصیت سال 1390 رادیو آزادی

 در خانوادهء علامه محمود طرزی نویسنده، مورخ و ژورنالیست نامدار افغان بیست فرزند تولد شد که ده تن آنان زنده ماندند. پنج تن آنان دختر و پنج تن دیگر آنان پسر بودند. دختر سوم علامه محمود طرزی ثریا نام داشت که خانم شاه جوان افغان، امان الله خان شد.
چنان که می گویند در عقب هر مرد موفق زنی ایستاده است، ملکه ثریا نیز در سال 1920 میلادی زمانیکه غازی امان الله خان مساوات میان مرد و زن را اعلان کرد، در حمایت از شاه در کنار وی ایستاد. در نتیجهء تلاش های ملکه ثریا در سال 1921، نخستین لیسهء دخترانه به نام مستورات در کابل ایجاد و تعلیم و تربیه برای کودکان در این کشور الی صنف پنجم اجباری شد. در آن زمان تعلیم و تربیهء اجباری در بسیاری از کشور های جهان یا وجود نداشت و یا هم تا صنف سوم کودکان باید به مکتب می رفتند.
پس از دورهء کوتاه پیشرفت، سال های مصیبت و بدبختی فرا رسید و امان الله خان در نتیجهء فشار های داخلی و خارجی مجبور به ترک افغانستان شد.
در سال 1929 شاه امان الله و ملکه ثریا در شهر ممبی هندوستان در تبعید به سر می بردند که صاحب دختری شدند. همین دختر اکنون 83 سال عمر دارد و اسمش هندیه است. هندیه شخصیت سال 1390 رادیو آزادی است.
هندیه از تقریباً سه دهه به این سو پروژه های کمک رسانی برای کودکان و زنان نادار را در افغانستان رهبری می کند.
به دلیل آنکه هندیه از افغان ها و افغانیت دور نشود، امان الله خان تخلص هندیه را «دافغانستان» گذاشت. هندیه دافغانستان فقط بیست روزه بود که خانواده اش مرحلهء دیگر از مهاجرت را آغاز کرد و راهی ایتالیا شد.
او در شهر ممبی به دنیا آمده و در شهر روم بزرگ شده اما محبت به وطن از پدرش به هندیه میراث مانده و به دلیل همین محبت که به افغانستان دارد، همهء زنده گی خود را وقف کمک با افغان ها کرده است.
هندیه خرسند است که از سازمان های مختلف اکنون برای کودکان یتیم و زنان بیوه در افغانستان کمک می شود. اما او خود می خواهد با کسانی کمک کند که هیچ منبع درآمد دیگر ندارند.
پس از فروپاشی رژیم طالبان، هندیه به افغانستان سفر کرد و با پول جمع آوری کرده از کشور های مختلف، با افغان ها کمک می کند. کمک های وی با افغانستان تقریباً سابقهء 30 ساله دارد. هندیه هم چنان پس از اشغال افغانستان توسط نیروهای اتحاد شوروی سابق، کودکانی را که در جریان جنگ، زخمی شده بودند برای تداوی به بیرون از افغانستان انتقال می داد.
هندیه دافغانستان شخصیت سال 1390 رادیو آزادی با یاد آوری از گذشته های پر افتخار به آیندهء افغانستان بسیار امیدوار است. او از پروژه های یاد آوری می کند که خودش می خواست آنها را تطبیق کند، اما موفق نشد.
او بدون آنکه در پی شهرت و جا طلبی باشد، با علاقه مندی خاص با مردم کمک می کند و این کار را وظیفهء خود می پندارد.
در تاریخ معاصر افغانستان، دورهء سلطنت امیر امان الله خان، دورهء عدالت و پیش رفت پنداشته می شود و خود وی به حیث سمبول وحدت ملی مطرح است.
                                                      http://voiceofwomenafg.blogspot.com/ آوای زنان افغان

مراسم جشن نو روز درروسیه

          

سال نو و بهار نو را به تمام مسولین و دست اندرکاران سایت وزین شما تهنیت گفته ضمن طلب سعادت و شگوفائی نهال آرزو های تان _ از همکاری بی شایبه شما اظهار سپاس وشکران مینمائیم کامگار باشید.   اتحادیه سراسری افغانهای مقیم روسیه
تجلیل از عید باستانی نو روز توسط افغانهای مقیم روسیه
اتحادیه سراسری افغانهای مقیم فدراتیف روسیه بتاریخ 21 مارچ 2012 طی محفلی با شکوهی از نوروز باستانی – آمد  آمد بهار و سال نو آفتابی در تالار پوهنتون دوستی خلقها در میان  شور و هلهله زاهد الوصف هموطنان تجلیل بعمل آورد.
مراسم جشن نو روز با حضور جمع کثیری از افغانهای مقیم مسکو اعضای کوردیپلوماتیک هر یک محترم نجیب الله شینواری اتشه کلتوری ، محترم داود نورزی قونسل و محترم استاد محمد قاسم اتشه تجارتی سفارت کبرای ج.ا . افغاستان در مسکو، رئیس فدراسیون مهاجرین روسیه مجمندر محمد امین ، رئیس اکادمی بین المللی اتحاد معنوی خلقهای جهان آقای تراپیزنیکوف گریگوری ایفگینیویچ، رئیس شورای سربازان انترنسالیست یوری ایوانویچ ریزانسوف ، شخصیت های اجتماعی و فرهنگی جامعه افغانی ، روسا و نماینده گان انجمن های فرهنگی کشور های خارجی - نماینده گان نهاد های اجتماعی اقلیت های مقیم روسیه و هنر مندان افغانی و خارجی  برگزار گردید .
درین روز که بارش برف شهر مسکو را سپید پوش میساخت پوهنتون دوستی خلقها به نسیم و عطر بوی بهاری زنده میگردید . استقبال افغانها و نو آوری های اتحادیه سراسری آنان نمایشی از تجدید زنده گی در عید نوروز بود دربالای استیژ تالار بزرگ پوهنتون دوستی خلقها که گنجایش بیش از یک هزار نفر را دارد منظره زیبای تاق ظفر آویخته بود که بر فراز آن کبوتران صلح در حال پرواز بودند .
قبل از آغاز محفل مجله اتحاد نشریه اتحادیه سراسری افغانها که حاوی پیام شاد باش محترم حاجی اختر محمد صافی رئیس اتحادیه سراسری افغانهای مقیم فدراسیون روسیه و رئیس کانگرس بین المللی مهاجرین افغان  به ارتباط نو روز و سال نو خورشیدی و مطالب جالب و خواندنی دیگری از جمله پیشنه تاریخی نوروز باستان بود به اشترک کنندگان محفل توزیع گردیده و یک برنامه متنوع و جالب برای کودکان افغان که لب خند و شادی اطفال و خانواده هایشان را همراه داشت به اجرا گذاشته شد.
بخش اول محفل که تو سط محترم سیف الله لاروی نطاق ورزیده رادیو تلویزیون افغانستان و خانم مهوش پویه گر نطاق رادیو صدای روسیه گرداننده گی میشد با پخش سرود ملی ج. ا. افغانستان آغاز گردید در ابتدا محترم میر عبدالله معاون اتحادیه سراسری افغانها ضمن تبریکی سال نو به حاضرین محفل ، جشن باستانی نوروز را ارزشمند و از افتخارات فرهنگ ملی افغانی و آریایی نامیده و با توضیح مختصر از پیشنه تاریخی نوروز باستان و چگونگی آداب و تجلیل آن در ساحات و ولایات مختلف کشور از عنعنات و رسوم پسندیده ای نوروزی ازجمله تهیه هفت سین ، پختن سمنک ، سیر و سیاحت در دامان طبعیت آزاد ، زیارت اماکن مقدس و براه انداختن مسابقات و ورزش های گوناگون در افغانستان یاد اوری نموده گفتند : افتخار داریم که اتحادیه سراسری افغانها با وموضع گیری های ملی و تاریخی و خدمت به فرهنگ ، کلتور و وحدت افغانی ادعای انحصار طلبی نداشته و به آرزوی خدمت به افغان و افغانیت، سربلندی همه هموطنان و زنده نگهداشتن افتخارات افغانی و وطنی مان حیات اجتماعی خویش را پر بار تر میسازد.
به تعقیب آن نجیب الله شینواری آتشه فرهنگی سفارت کبرای ج. ا. ا .  جشن نوروزرا مظهرعشق ،دوستی، وحدتوهمبستگی خوانده  با اشاره به اعجازنوروزدرطبیعت یاد آورگردید، همانطوریکه درنوروزطبیعت دو باره بانشاط وپرطراوت میگردد انسانها نیزاز کینه وکدورت خوداری ورزیده و به  صلح ودوستی روی میآورند، ماآرزو داریم که نوروزامسال عید صلح پایداردرکشورماگردد تادرفضای صلح ودوستی یک افغانستان آباد متکی به خود و عاری از مداخلات بیگانگان را داشته باشیم .
محترم نجیب الله شینواری در ادامه صحبت خویش از آداب و رسوم جشن پسندیده نو روز و چگونگی تجلیل و بزرگداشت آن در افغانستان یاد آوری نموده و آنرا بخش مهمی از غنا مندی فرهنگ مردم افغانستان دانسته و در اخیر به نماینده گی از سفارت کبرای جمهوری اسلامی افغانستان صحت و موفقیت هر چه بیشتر هموطنان ما را در حفظ فرهنگ اصیل و وحدت ملی افغانی – وطنی و اسلامی  آرزو نمودند.
در ادامه پروگرام بخش اول محترم محمد امین مجمندر رئیس فدراسیون مهاجرین روسیه و محترمه آمنه نماینده اتحادیه اجتماعی کرد ها سال نو را به همه افغانها و حاضرین مجلس تبریک گفته صحت و موفقیت همیشه گی شان را استدعا نمودند .
بخش اول محفل با دکلمه شعر زیبائی توسط خانم حدیثه هاشمی پایان یافت.
بخش دوم  محفل که توسط محترمه مینا نادری و محترم اسدالله نوری گرداننده گی میشد با اجرای  اتن ملی اغاز  گردیده و  با هنرنمایی محصلین افغانی و خارجی پوهنتون دوستی خلقها با سازوآواز، آهنگ های قطغنی ، قرسک پنجشیر ، رقصهای ملی، سرودهای جاویدانی وجمناستیک های هنری ادامه یافت .
  ترانه "تا سره مینه لرم" با آوازدختراوکراینی، واهنگ "چکنم، چکنم یارم افغانی استمن افغانی نمیدانم" وترانه هزاره گی باصدای دخترایکوادوری چنان احساس برانگیزبود که گویا آنهادردره های سربفلک کشیده، دشتهای پرازلاله وجویبارن زلال وشرین افغانستان بزرگ گردیده اند ودرفراق عشق خود مانند بلبلان ناله مینمایند.نمایش هنری جوانان قفقازروسیه پرده ای ازعشق ودوستیپهلوانان به بهاروزندگی بود. سازورقص جوانان افریقایی پیام نوروزرا ازجنگل های سیاه وانبوه افریقابه قله های پامیر وهندوکش انعکاس داد ، سازدلنوازهندی  جوش وخروش پرندگان وآهوان رمیده ازیاررا  تمثیل می نمود، آهنگ های ملی ملیت های کرد و اسیتین آمدن بهارنو و  شکستن خشم زمستان را نوید میداد .
بخش سوم برنامه نوروزی با اجرای اهنگ های شاد، طنز ها و فکاهیات زیبا و دلپذیر هنر مند موفق و محبوب افغانی زبیر پاداش که به ابتکار محترم داکتر شاه محمد گویا رئیس کانون رشد فرهنگ و هنر افغانستان و عضو هیئت رهبری اتحادیه سراسری افغانها از هالند به مسکو دعوت شده بود اغاز گردیده و با آهنگ های شاد و لطیفه های شیرین خویش با همراهی و همکاری نور نصیب هنر خوش اواز افغان حاضرین را غرق در خوشی و هلهله و شادی گردانید .
در اخیر برنامه همه هنر مندان و دست اندرکاران برنامه نو روزی با اهدای دسته گُل هائی از جانب شخصیت های سر شناس افغانی چون محترم محمد داود نور زی قونسل سفارت کبرای ج. ا.ا. ، محترم علیشاه معاون مرکز تجارتی افغانها در روسیه و میرویس داودی و عده ئی دیگر تشویق و تقدیر گردیده و محفل نوروزی که ساعت 5 بعد از ظهر آغاز گردیده بود  با صرف غذای افغانی ساعت 10 شب در فضای صمیمیت و محبت افغانی و وطنی  پایان یافت .
http://voiceofwomenafg.blogspot.com/ آوای زنان افغان

شورای زنان افغان - امریکا در سال 2002 میلادی ایجاد شده است

امریکا اجازه نمیدهد که حقوق زنان افغان دوباره پایمال شود
03.01.1391 رادیو آزادی
وزیر خارجه امریکا دیروز در واشنگتن در اجلاسی به مناسب دهمین سالگرد تشکیل شورای زنان امریکا و افغان گفت، با طالبان هیچگونه قرارداد صلح امضاء نخواهد شد که در آن حقوق زنان افغان پایمال شود.
وزیر خارجه امریکا گفت، ایالات متحده اجازه نمی دهد که زنان افغان دوباره به وضعیت برگردند که زمانی طالبان، بر آنها تحمیل  شده بود.
هیلاری کلنتن گفت، قرارداد صلح که در آن نیم از نفوس یک کشور از توجه بازمانده باشد، قراردادی صلح نیست.
به گفتهء خانم کلنتن، برای ما این موضوع خیلی با اهمیت است که طالبان قانون اساسی افغانستان را قبول کنند.
در قانون اساسی افغانستان حقوق زنان تضمین شده است.
خانم کلنتن همچنان گفت، نگرانی ها وجود دارند که شاید مسالهء حقوق زنان افغان در پیمان صلح قربانی شود، اما ایالات متحده امریکا هرگز اجازه نمی دهد که چنین یک واقعه اتفاق افتد.
وزیر خارجه امریکا اندکی قبل از برگزاری این اجلاس در یک نشست خبری مشترک در واشنگتن با زلمی رسول و زیرخارجه افغانستان اشتراک کرده بود.
او گفت که در ده سال گذشته در زنده گی زنان در افغانستان تحولات مثبت به میان آمده است:
« در ده سال گذشته، زنان در افغانستان به سطوح مختلف پیشرفت های داشتند. اوسط عمر زنان بطور فزایندهء بلند رفته و اکنون تعداد کمتر زنان هنگام ولادت می میرند. بیشتر کودکان نجات داده می شوند، در شمار دختران در مکاتب و موسسات تحصیلات عالی افزایش قابل ملاحظه به مشاهده می رسد.»
وزیر خارجه امریکا اضافه کرد که زنان افغان در عرصه سیاسی نیز به پیشرفت های مهم نایل آمده اند.
در قانون اساسی سال 2004 میلادی افغانستان برای زنان افغان حقوق مساوی تضمین شده و در حال حاضر زنان در حکومت، پارلمان و سایر عرصه های سیاسی در مقام های بلند کار می کنند.
زلمی رسول وزیر خارجه افغانستان همچنان گفت که آنها بر طبق  قانون اساسی افغانستان برای تامین حقوق زنان افغان متعهد اند.
لورا بوش همسر جورج دبلیو بوش رییس جمهور سابق امریکا که در ایجاد شورای زنان افغان - امریکا نقش مهم داشت، یکی از مهمان خاص این اجلاس بود.
http://voiceofwomenafg.blogspot.com/ آوای زنان افغان

همایش زنان افغان مقیم اروپا

همایش زنان افغانستان که به تاریخ 3/3/2012 کنفرانس علمی و تحقیقاتی زنان افغان مقیم اروپا را در کشور شاهی هالند به میزبانی شورای سراسری زنان هالند به اشتراک بیشتر از (400) تن زنان  و نماینده گان (9) کشور اروپایی جمعآ از (22) نهاد زنان، شخصیت های مستقل زنان، پیشکسوتان جنبش زنان،فعالان سیاسی زنان خبره،دانشمندان،ژورنالیستان،حقوق دانان،هنرمندان،شعرا،نوسینده گان،دکتوران،استادان و همه مادران و خواهران و عده از مردان تدویر گردیده بود.
طی این کنفرانس وضعیت زنان در سه دهه اخیر بر رسی گردیده و پیامی عنوانی زنان افغانستان و جامعه مدنی افغانستان و زنان جهان به تصویب رسید . که طی ان رهکار های بیرون رفت از چالش ها و دشواری های مطروحه موجود در برابر زنان افغانستان مشخص شده و همبستگی بین المللی زنان با زنان افغانستان در مبارزه بخاطر جلو گیری باز گشت تراژیدی اپارتاید جنسی مطالبه گردید.
که درین پیام آمده است:
زنان و مردان عدالت خواه و آزادی دوست!
به هر جریان سیاسی که تعلق داشته باشید،از هر خاستگاه اجتماعی،ملی و قومی که بیایید، هر دین ، مذهب یا کیشی که بر گزیده باشید، این پیام متوجه شماست!
شما که به جهانی عادلانه تر و آزاد تر ، به انسان های خوشبخت تر ، به خانواده های همبسته تر می اندیشید.
شما که ظلم ، خشونت و سلب حقوق زنان ، در هر جایی که باشد خشمگین تان می سازد، شما که میدانید و معتقد هستید که در افغانستان، این سلب حق انسانی زنان، در خشن ترین ، ظالمانه ترین و بدوی ترین شکل آن اعمال میشود و سازمان میآبد.
. ما جمعی از زنان افغان مقیم اروپا ، میخواهیم این خشم از بیعدالتی و زن ستیزی را با شما قسمت کنیم. و زن افغان را در دسترسی به حق انسانی اش ، چه در مهاجرت و چه در وطن ما افغانستان یاری رسانیم.
ما بخوبی میدانیم که برای تآثیر گذاری بر سر نوشت زنان افغان باید متعدد باشیم، متنوع باشیم، متحد باشیم وهدفمند باشیم.
ما صرفآ با شما میتوانیم همهً این ها باشیم.
با شما زن هموطن ما که ظلم و مصیبت زن ستیزان را با گوشت و پوست تان احساس کرده اید.
با شما مرد هموطن ما که خواهران ، مادران و دختران خود و هم میهن خود را سزاوار این قساوت میدانید .
ما در وجود این شورای اروپایی زنان افغانستان ، میخواهیم یکجا با شما براه بیفتیم و :
--دفاع از حقوق سیاسی و مدنی زنان هموطن خود و سایر زنان را در سر لوحة کار خود قرار دهیم.
--از مشارکت آنان در حیات اجتماعی و فر هنگی ملی حمایت کنیم.
--نگزاریم که خشونت علیه زنان، که چه از جانب بسیار زور آوران و چه از جانب کمتر زور آوران بی مجازات قانونی بماند.
--بگوییم و تکرار کنیم .که چرا این خشونت و محروم ساختن زنان از حیات سیاسی و اجتماعی هیچ توجیه فرهنگی و سنتی نمیتواند داشته باشد.
ما متعهد هستیم که در فرجام بحث وسیع دموکراتیک، برنامه خاص برای تآمین حقوق انسانی و مدنی زنان طرح کنیم، سهم خود را در اجرای آن ادا کنیم و اجرای کامل این طرح را از اجرا کننده گان دولتی و غیر دولتی مطالبه نماییم.
ما از میثاق جهانی رفع تبعیض علیه زنان در کشور خود آغاز میکنیم.این اقدام،مبارزهً عدالت خواهانهً زنان کشورما را هویت جهانی خواهد بخشید. و دولت افغانستان را،هر دولتی که باشد به احترام حقوق آنان مکلف خواهد ساخت.
ما در جنب همه موسسات حقوقی ، قضایی،اجرایی،و امنیتی کشور ، شبکهً نهاد های اختصاصی و مستقل تعمیل کنندهً زنان را مطالبه خواهیم کرد.تا هیچ ظلمی از چشم زنان و جامعهً مدنی پوشیده نماند،و مقامات در برابر اقدامات خود پاسخگومی باشد.
ما از دولت ، هر دولتی که باشد، خواهیم خواست که نهاد های سیاسی ، مدنی و اجتماعی زنان را زیر حمایت مستقیم خود قرار دهد.تا همه کس مطالبات آنها را جدی بگیرد.ما خواهیم گفت که چرا و چگونه باید، دقیقآ در کشور ما و همین حالا ، وزارت امور زنان از صلاحیت های وسیع اجرایی برخوردار شود و به ارگان فعال سیاستگزار مبدل گردد.
ما در چارچوب این وزارت ، ایجاد مرکز تحقیقات و مطالعات ویژه در امور زنان را مطالبه خواهیم کرد.
ما سیاست شجاعانه اجتماعی را برای امحای بیسوادی، خدمات صحی ، اجتماعی، حمایه طفل و مادر، کاریابی و ارتقای مهارت های حرفه یی زنان و حمایت از خانواده های بی سرپرست،زنان و اطفال معیوب، معلول و بیجا شده، در مرکز اقدامات حکومت قرار خواهیم داد.
ما برای آنکه زنان بتوانند در شرایط مساعد تر به حیات اجتماعی رو آورند، برای احیای هزاران کودکستان و شیر خواه گاه محل کار و محل زیست در سراسر افغانستان مبارزه خواهیم کرد.تا بد ینوسیله
، دختران وپسران ما سالم تربیه شوند و زمینهً اشتغال برای هزاران زن بوجود آید
میگویم (احیا)نمیگویم (ایجاد) زیرا کودکستان ها و شیر خواه گاه هادر سراسر کشور وجود داشتند و امحای آنها را تصمیم سیاسی میدانم.
ما از برنامهً سراسر رشد ظرفیت ها و مهارت های مسلکی و آموزش زنان دفاع خواهم کرد تا ، دیدن زنان به عنوان کارگر ، داکتر،انجینیر، معلم،مدیر، ریًیس، وزیر و غیره، به امر عادی و روزمرهً مردم مبدل شود.
ما در کنار زنان هموطن خود ، در هر جایی که باشند ، با آنها خواهیم اندیشید، با آنها و با تکیه به ذکاوت و انرژی آنها پیش خواهیم رفت،زنان هموطن خود را در افغانستان ، کمک خواهیم کرد.در کابل، در سایر ولایات، در مبارزهً آن ها برای حق بیشتر، برای زندگی بهتر و برای سهم اجتماعی  و سیاسی بیشترسهیم خواهیم شد.زن مهاجر افغان در اروپا را یاری خواهیم رسانید که درزندگی خود درینجا ، از حقوق اجتماعی بهرمند شود و پیوندش با وطنش، با فرهنگی که در آغوش آن پروریده شده است، پابر جا بماند.زنان و مردان سایر کشور ها را به همبستگی با زنان افغانستان یعنی با زنانی که در (جبههً مقدم) مبارزه برای حق و عدالت انسانی مبارزه می کنند، فرا خواهیم خواند، با مبارزه و تلاش سایر زنان و مردان در کشور ها برای حق بیشتر و عدالت بیشتر ، همبسته خواهیم بود.ما به بازوی شما، به انرژی شما ضرورت داریم به صف ما بپیوندید یا با ما همکار و همراه باشید.
                   شورای سرتاسری  زنان افغانستان در اروپا
http://voiceofwomenafg.blogspot.com/ آوای زنان افغان