آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Tuesday, March 13, 2012

یک گزارش جدید در مورد زنان افغان به نشر رسید


23.12.1390
وزارت خارجهء افغانستان گزارش تازهء را تحت عنوان "گزارش مقدماتی و دوم دوره یی محو تبعیض علیه زنان" به نشر رساند.
این گزارش به کمک مالی هالند، ناروی، دنمارک و به همکاری تخنیکی بخش زنان سازمان ملل متحد در دو سال  تکمیل گردیده است.
در این گزارش در کنار یاد آوردی از دستاورد های زنان در دههء اخیر، فقر،  خشونت های خانواده گی، نا امنی و عدم آگاهی زنان افغان از حقوق شان از  مشکلات عمده در برابر آنها خوانده شده اند.
در این گزارش که زیر عنوان « گزارش مقدماتی و دوم دوره یی محو تبعیض علیه زنان» به روز سه شنبه از سوی وزارت خارجه ی افغانستان به نشر رسید خواسته  شده که در عرصه کاهش مشکلات زنان افغان باید توجه صورت گیرد.
اصیلا وردک رییس حقوق بشر و امور بین المللی زنان در وزارت خارجه ی افغانستان در نشستی که به هدف نشر این گزارش در کابل به راه انداخته شده بود گفت که خشونت ها هنوز هم علیه زنان در افغانستان وجود دارند و زنان با مشکلات زیاد دست و پنجه نرم می کنند.
خانم وردک عوامل ازدیاد خشونت ها علیه زنان را چنین بیان کرد:
« غربت و نا امنی ها می توانند از عوامل ازدیاد خشونت ها باشند در مناطق که مسوولیت امنیتی آن به نیروهای افغان سپرده شده، ارقام خشونت ها بلند است، پولس محلی نیز بعضاً عامل خشونت ها بوده است.
خودسوزی و خشونت های خانوادگی ممکن در گذشته نیز زیاد بوده اما سیستم گزارش دهی درست موجود نبوده شاید یکی از دلایل بلند رفتن ارقام خشونت بهتر شدن گزارش دهی باشد.» 

کار روی تهیه این گزارش به کمک مالی ناروی، هالند، دنمارک و همکاری تخنیکی ادارهء زنان سازمان ملل متحد در اگست 2009 آغاز و در ماه جون
۲۰۱۱ پایان یافته است.
در این گزارش اولویت ها و ضرورت ها برای دولت افغانستان، سازمان ملل متحد و نهاد های تمویل کننده مشخص شده تا پس از این پالیسی ها و سرمایه گذاری ها با موثریت بیشتر باعث تامین حقوق زنان و رفع تبعیض علیه آنان گردد.
افغانستان مکلفیت داشت تا گزارش مقدماتی اش را در سال 2004 و گزارش دوره ی اش را هر چهار سال بعد تهیه نماید، اما به گفته مسوولان وزارت خارجه ی افغانستان نا امنی ها و برخی مشکلات دیگر سبب شد تا این گزارش ها به موقع به نشر نرسند.
فوزیه کوفی یک عضو ولسی جرگه و یکی از فعالان حقوق زن در افغانستان، نشر این گزارش را به موقع می خواند.
او هم چنان این گزارش را در جهت رفع نگرانی ها در مورد احتمال از دست رفتن دستاورد های ده سالهء زنان افغان که اخیراً بوجود آمده است، موثر می داند:
« یک سلسله نگرانی های جدی در قسمت از دست دادن دستاورد های زنان در طول ده سال در سطح ملی و بین الملل وجود دارند، این گزارش حداقل می تواند به مردم اطمینان بدهد که افغانستان در قسمت حفظ و تعهدات بین المللی  اش  متعهد و استوار است.
ما از یک طرف اعلامیه ی داریم که نگرانی های جدی را بار آورده و سوی دیگر گزارشی را داریم که امیدواری های خوبی را بوجود می آورد.
امیدوار هستیم که دولت افغانستان در قسمت مطابقت قوانین با این فیصله نامه ها تلاش بیشتر نماید تا عملاً در زنده گی زنان تاثیر مثبت داشته باشد.»

با آنکه در گزارش منتشر شده از سوی وزارت خارجه ی افغانستان، نقش زنان افغان در سطح رهبریت و پیشرفت و فعالیت آنان در عرصه های اقتصادی، سیاسی و ساحات دیگر امیدوار کننده خوانده شده، اما بر اساس گزارش ها مردم افغانستان در سال جاری شاهد بد ترین خشونت ها از جمله خشونت های خانواده گی علیه زنان بوده اند.
خود سوزی ها، ازدواج های اجباری، خشونت های خانواده گی، دور بودن از تعلیم، عدم دسترسی به خدمات صحی از جمله مشکلاتی اند که عدهء زیاد از زنان افغان در شهر ها و ولایات با آن روبرو اند.
http://voiceofwomenafg.blogspot.com/ آوای زنان افغان

اعلامیه

The Commission for Peace and Freedom in Afghanistan

کمیسیون صلح وآزادی برای افغانستان

Kommission für Frieden und Freiheit in Afghanistan

Europäisch-afghanischer Kreis für Frieden und Freiheit in Afghanistan e.V.

بسم الله الرحمن الرحیم

اعلامیه بخاطر محکوم کردن جنایات عساکر امریکائی

 

کمیسیون صلح وآزادی برای افغانستان عمل جنایتکارانۀ عساکر امریکائی را که منجر به قتل  عام بییشتر ازشانزده انسان بی گناه ملکی در حین  خواب در قندهار گردیده شدیدا محکوم می کند. این کشتار بیرحمانه که درآن نماد از هرگونه وحشت غیر قابل تصور نهفته است از دستان خونین جنایتکاران قرن بیست برآمده است. کمیسیون صلح و آزادی برای افغانستان برای عاملین ، توجیه گران و ساده سازان این واقعه نفرین می فرستد. بخصوص به کسانیکه این عمل شنیع را ناشی از دیوانگی یک عسکر امریکائی در ذهن جهانیان القا می کند،خاطر نشان می سازد که آنها نیز درین جنایت اخلاقا سهیم اند.

جهانیان بدانند که عساکر ناتو درافغانستان درنیمه شبی بدون اسلحه ثقیل و گروه های بیست الی سی نفری اصلا جرئت حرکت صد متر فاصله را ندارند.جهانیان  بدانید که همچو اعمال جبون مشرب وزبون صفت درطی ده سال اشغال صرف ازعساکر ناتو در افغنستان قابل تصوراست که به کرات انجام شده است. کمیسیون صلح وآزادی برای افغانستان ازکمیسیون حقوق بشر موسسه ملل متحد ، محکمۀ جهانی دن هاگ و کنفرانس کشور های اسلامی جدا تقاضا می کند که مجریان سیاسی این عمل جنایتکارانه را که اکثرا دول ناتو اند شدید محکوم نموده و مسولین طراز اول آنرا به محاکمه بکشانند.

کمیسیون صلح و آزادی برای افغانستان درحالیکه به شهدای این واقعه هولناک دعا می کند و به بازماندگان آن شهدای پاک ازجانب پروردگار (ج) صبر جمیل استدعا دارد، یکبار دیگر ملت عزیز ومظلوم افغان را به استقامت ،پایداری وصبر بیشتر دعوت می کند.

البته کمیسیون صلح و آزادی برای افغانستان خاطر نشان می سازد که گلیم اشغالگری در افغانستان جمع گردیده است و اکنون بهای خون شهدای افغانستان صرف آزادی ، حکومت موقت و انتخابات آزاد و خروج هرچه زودتر نیروی های مهاجم ناتو از افغانستان چیزی دیگری نیست.

بااحترام

مسئول کمیسیون صلح و آزادی برای افغانستان

داکتر احد زاده

زنده باد افغانستان

پاینده وسربلند باد ملت افغان

تلاش وکار ما استقرار صلح ، آزادی وتعمیم عدالت اجتماعی درافغانستان

12 مارچ سال 2012 میلادی

مطابق 23 حوت سال 1390 هجری شمسی

http://voiceofwomenafg.blogspot.com/ آوای زنان افغان