آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Tuesday, March 6, 2012

جایزه جهانی جرئت


 

به مريم درانى جايزۀ جهانى جرئت داده می شود


در يک اعلاميۀ منتشر شده از طرف وزارت خارجۀ امريکا گفته شده است که اين جايزه، هرسال از طرف هيلرى کلنتن وزيرامورخارجۀ امريکا داده ميشود و اين بار، به تاريخ ١٨حوت که با روز جهانى زن مطابقت دارد، در اين مورد يک جلسه برگزار خواهد شد.
طبق معلومات منبع، در اين جلسه بانوهيلرى کلنتن وزير خارجۀ امريکا، ميشل اوباما همسر رئيس جمهور اوباما و شمارى از بانوان ديگر، اشتراک خواهند نمود.
در اعلاميه آمده است: ((براى اين جايزه، بانوانی که در اين مورد جرئت و شجاعت نشان داده و براى حقوق بانوان مبارزۀ بيشتر نموده اند، کانديد ميشوند.))
منبع افزوده است که کندهار، يکى از ولايات خطرناک و سنتى افغانستان است؛ اما اين مشکلات و رسم و رواج ها، جلو مبارزۀ مريم درانى در راستاى حقوق زنان را گرفته نتوانسته است.
منبع افزوده است که بانو درانى، برعلاوۀ رياست يک موسسه حقوق زن به نام خديجۀ کبرا، رياست راديوى ويژه به نام (ميرمن) در کندهار را نيز برعهده دارد.
وزارت امورخارجۀ امريکا گفته است، باوجوديکه مريم درانى در حملۀ انتحارى سال ٢٠٠٩ميلادى بر شوراى ولايتى کندهار زخم برداشته بود؛ اما بازهم به فعاليت هاى خود ادامه داده است.
منبع افزود: ((مريم، به کوشش هاى خود ادامه ميدهد تا به تمام بانوان افغان، حقوق شان داده شود.))
سال گذشته، اين جايزه به ماريا بشير رئيس څارنوالى هرات داده شد و قبل از آن، به دو بانوی افغان ديگر شکريه اصيل و شفيقه قريشى داده شده بود.
Authors: خبرگزاری کوکچه
http://voiceofwomenafg.blogspot.com/ آوای زنان افغان

اعلامیهء اخیر شورای علمای


16.12.1390 رادیو آزادی
رییس جمهور افغانستان می گوید، در اعلامیهء اخیر شورای علمای این کشور اصول و ارزش های اسلامی در حمایت از زنان بیان شده اند. حامد کرزی به این باور است، که افغانستان به آنچه در این اعلامیه گفته شده پابند است.
رییس جمهور کرزی که به روز سه شنبه در یک نشست خبری در کابل صحبت می کرد، در مورد اعلامیهء شورای سراسری علمای افغانستان چنین گفت:
«علمای افغانستان محدویت وضع نکرده اند، جمعه گذشته در علامیه که ماهوار نشر می شود اصول و ارزش های اسلامی را در لابلای تقویت موقف زنان و حمایت شان از اعلان داشتند که دیدگاه شرعی وطن ماست و تمام مسلمانان و ما به آن پابند هستیم.»
در بخشی از این اعلامیهء شورای علمای افغانستان که رییس جمهور کرزی آن را دیدگاه شرعی افغانستان خوانده، اجتناب زنان از اختلاط با مردان بیگانه در عرصه های مختلف اجتماعی مثل دفاتر، بازار و سایر شئون زنده گی از وجایب و مکلفیت های زنان خوانده شده است.
در این اعلامیهء شورای علمای افغانستان که به روز جمعه صادر شد و از طریق ریاست جمهوری این کشور در اختیار رسانه ها قرار گرفت، بر اجتناب زنان از سفر بدون محرم شرعی نیز تاکید شده است.
کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان این تقاضای شورای علما را خلاف قانون دانسته و می گوید، که این چنین حرکات می تواند به کرامت اسلامی زن آسیب برساند.
احمد ضیاء لنگری یکی از کمیشنران کمسیون مستقل حقوق بشر به روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی، مخالفت اش را با دیده گاه های مخالف اختلاط زنان با مردان بیگانه ابراز کرد.
«در هیچ کشور اسلامی ما این نمونه را نمی بینیم که که در جای که مرد هاست زنان نباشند اختلاط نکنند و در دفاتر کار نکنند حتی در سعودی نیز به این حد محدودیت نیست. از نگاه منطقی اگر ما زنها را اینقدر محدود بسازیم، در حقیقت ما همان کرامت انسانی زن را آسیب می رسانیم.»
آقای لنگری هم چنان می گوید، که اعلامیهء شورای سراسری علمای افغانستان جنبهء الزامی ندارد و به گفتهء وی نباید زنان بخاطر تاکید شورای علمای افغانستان روی جلوگیری از اختلاط زنان با مردان بیگانه نگران باشند.
این تقاضای شورای علمای افغانستان نه تنها با عکس العمل منفی کمسیون مستقل حقوق بشر همراه بوده، بلکه تعدادی از اعضای شورای ملی این کشور هم با مفکورهء جلوگیری از اختلاط زنان و مردان در بازار، دفاتر و محلات آموزشی ابراز مخالفت کرده اند.
برخی از اعضای ولسی جرگهء افغانستان گفته اند، که شورای علمای این کشور با این چنین موضع گیری ها در تلاش ترویج اندیشه های طالبانی در افغانستان اند.

دومین کنفرانس مبارزات اروپایی برای حقوق بشر

دومین کنفرانس مبارزات اروپایی برای حقوق بشر به زبان انگلیسی و با شرکت فعالان حقوق بشر و  سازمان های اروپایی تحت عنوان:
 کار ​​به سمت توانمند سازی زنان افغانستان در داخل و خارج

20 اپریل 9:30 صبح الی  5:30 شام
محل برگزاری اپارتمان جدید دانشگاه گلدسمیت لندن
The New Academic Building at Goldsmiths, University of London,
Entrance via:  Laurie Grove, New Cross, SE14 6NW
  Nearest Stations: New Cross or New Cross Gate
Buses: 53, 453, 21, 136, 177, 172, 171, 436, 36, 321  
اجندای یا دستور کنفرانس
٩:٣۰   ثبت نام ، صرف  چای و قهوه
٣۰:١۰  پیام خوش آمدید از جانب داکتر نورالحق نسیمی ریس کمپین
۰۰:١١  سخنرانی زنان افغانستان در بریتانیا
٣۰:١١  حقوق زنان در افغانستان امروز، چالش ها و پیشرفت ها
۱٥:۱۲-۳۰:١۲  بحث و گفتگوی آزاد
٣۰:۱۲-  ٣۰:١   ناهار (غذای چاشت)
 ٣۰:١   پاسخ بریتانیا (وزارت توسعه بین المللی بریتانیا)
۲:۰۰  پاسخ سازمان های غیر دولتی مقیم افغانستان

۲:۳۰  لابی گری اتحادیه اروپا در ارتباط به حقوق زنان در افغانستان
۰۰:٣ - ۳۰:٣  فرصت برای پرسش از سخنرانان
۳:۳۰  چای و قهوه
٤٥:۳  تدوین و طرح برنامه های کاری و عملی در ارتباط به:
-- کاهش خشونت علیه زنان / بهره کشی جنسی و ازدواج اجباری
-- چگونگی ایجاد زمینه های آموزشی و اشتغال برای زنان در داخل و خارج
-- چگونگی ایجاد برنامه های بهداشتی در داخل
-- راه اندازی گروه کمکی خودی برای زنان در اروپا و افغانستان
۳۰:٤  نظریات و پیشنهادات
۰۰:٥- ٥:١٥  بررسی و  نتیجه گیری  
فراخوان
 خواهران و هموطنان گرامی مقیم اروپا!
 احترامانه شما را دعوت مینمایم به دومین کنفرانس کمپین اروپایی حقوق بشر برای افغانستان که قرار است بتاریخ 20 اپریل 2012  در دانشگاه گلدسمیت لندن برگزار گردد. موضوع و اجندای کنفرانس "کار ​​به سمت توانمند سازی زنان افغانستان" میباشد.
هدف از تدویر کنفرانس:
·         بررسی وضیعیت حقوق زنان در افغانستان
·         تلاش برای طرح برنامه های عملی در بخش های آموزشی ، بهداشتی ، اشتغالی و اجتماعی
·         و طرح برنامه های کاری برای حمایت و مساعدت از زنان در داخل و خارج
 سخنرانان و مهمانان کنفرانس نهاد ها و سازمان های اروپایی و بریتانیایی میباشد.
قابل یادآوری میباشد  که بعضی روزنامه نگاران ، رسانه های اروپایی و فعالان حقوق بشر نیز در این کنفرانس شرکت مینمایند.
 این کنفرانس مجالی خوبی خواهد بود برای ایجاد ابتکارات جدید، تبادل آیده های موثر والهام بخش و راهبردی برای بهبودی حقوق زنان افغانستان در درازمدت .
 از حضور فعالان حقوق زنان و حقوق بشر به ویژه اساتید و دانشجویان دانشگاه ها که صد در صد ممکن است نسبت وضعیت حقوق زنان و حقوق بشر در  افغانستان نگران باشند و مشغول پژوهش و تحقیقات علمی در این عرصه میباشند و آرزو دارند اقداماتی مناسبی را برای تحقق دموکراسی و حقوق بشر و آینده بهتر برای زنان کشور بردارند و از پژوهش ها و تحقیقات علمی شان نماینده های اتحادیه اروپا و بریتانیا را آگاه بسازند استقبال میگردد.
 یاداشت: با توجه به ظرفیت سالن کنفرانس و افزایش علاقمندی اتباع خارجی نسبت وضیعیت حقوق زنان و حقوق بشر در افغانستان اولویت برای آنهایی داده خواهد شد که زود تر ثبت نام نمایند.
برای آگاهی بیشتر لطفآ به شماره های زیر یا نشانی ایمیل تماس حاصل فرمایید.
 داکتر نورالحق نسیمی
ریس کمپین اروپایی حقوق بشر برای افغانستان

http://voiceofwomenafg.blogspot.com/ آوای زنان افغان

درآستانه هشتم مارچ روزجهانی زن

نظــر به فــتوی شــوری علــمای افغــانســتان محــترم حــامــد کــرزی فــرمــان جــداســازی مــراکــز تعلــیمی دخــتران و پســران را صــادر کــرد.

شوری علمای افغانستان که مجتمع از علما ، دانشمندان ، محققین ، فیلسوفان ، استادان دانشگاه ، پروفیسوران و سایر نخبگان علم و  دانش کشور اند که اکثریت آنها عمر عزیز شان را وقف تحقیق و تجسس در مسائل علمی ، اجتماعی ، فلسفی و اسلامی کرده اند که از ثمره تحقیقات علمی ایشان نه تنها افغانستان بلکه تمام جهان اسلام بهره مند میگردند.
سیف الاسلام والمسلمین شمع فروزان اهل یقین محترم مولوی کشاف بیشتر از سی سال از عمر عزیز شان را صرف تحقیق در مورد انواع و اقسام کلوخ استنجا کرده که نتایج تحقیقات علمی ایشان باعث غنای علمی دایرة المعارف جهان اسلام و افتخار بزرگ برای کشور مان در جهان بشمار می رود.
شوری علمای افغانستان در آخرین نشست شان روی مسائل و مشکلات مطرح در کشور به بحث نشسته و منجمله حجاب اسلامی زنان افغان و شیوه زندگی اجتماعی ایشان را از عینک شریعت اسلام اصیل یعنی اسلام سعودی و طالبی نگریسته و به نتایج تازه ای دست یافته اند.
ایشان چادری مروج زنان افغان را بهترین حجاب اسلامی دانسته ولی فقط رنگ آن را غیراسلامی پنداشته و خواهان تغیر آن به رنگ سیاه شدند چون رنگ آبی روشن به تائید اکثریت علمای جید کشورشهوت برانگیز به حساب رفته و مکروه پنداشته شده.
موضوع دیگری که روی آن بحث و تبادله افکار صورت گرفت ارزیابی اجتماعات مختلط مرد و زن در جوامع اسلامی و حکم شرعی آن بود که ایشان با اکثریت آرا به این نظر بودند که چنین اجتماعات مختلط از دید شریعت اسلام اصیل سعودی و طالبی حرام مطلق است چون باعث برانگیختن خواهشات شهوانی در مردان گردیده و عواقب ناگواری به جامعه اسلامی ببار خواهد آوردایشان نتایج نشست شان را به اطلاع محترم حامد کرزی رسانیده و جلالتماب کرزی فوراً حکم جداسازی صنوف دختران و پسران را در مراکز تعلیمی صادر کرده و دستور دادند. که ادارات دولتی کشور نیز تا فرارسیدن سال دوهزار و چارده میلادی وخانه نشین شدن دوباره زنان ایشان جدا از مردان به اجرای وظایف شان بپردازند
همچنین نظر به دستور جلالتماب کرزی و نظر به فتوای شوری علما در مجلس نمایندگان نیز زنان و مردان ذریعه یک پرده سیاه از هم جدا شده و دیگر زنان فقط اجازه دارند که نظریات شان را توسط محارم شان به اطلاع مجلس رسانند چون شنیدن صدای زن نامحرم برای مردان خالی از گناه و معصیت نبوده و و ادامه این حالت را شوری علمای افغانستان به هیچ وجه دیگر تحمل نخواهد کرد.
این اقدام تازه برعلاوه اینکه از ارتکاب گناه بزرگ جلوگیری میکند منافع مالی نیز در بر دارد چون محرم نماینده زن نیز بدینوسیله صاحب شغل آبرومندانه شده و از عین مزایای مادی محرمش برخوردار گشته صاحب معاش دالری ، موتر، راننده و پاسپورت جهانی می گردد
اما افسوس که چشم بصیرت دشمنان اسلام کور است که برتری های حکومت اسلامی را بر نظام های دیگر به دید حق بنگرند.
 با تقـــــــــديم حــــــــــــرمت
حقــــ(شـــمس الحــق)ــــانی

http://voiceofwomenafg.blogspot.com/ آوای زنان افغان


به پیشوارهشتم مارچ روزجهانی زن


بانوان آگاه ، ژورنالستان وطنپرست ، شاعران فرهیخته وبا احساس ، نویسنده گان بادرک و منورین رزمنده! درآستانه هشتم مارچ روزجهانی زنان ،شورای سراسری علمای افغانستان با حامد کرزی ، شخصیت ها ورهبران جهادی   کشور فیصله نمودند که تحایف ذیل را به زنان ستم دیده کشور پیش کش نموده و تاریخ را باردیگردرکشوربرگردانیده وقدوم طالبان را بدینوسیله خیر مقدم گویند. متن اعلامیه  به صورت کامل جهت آگاهی شما عزیزان خارج ازکشورنشرشد.
متن کامل اعلامیه شورای سرتاسری علمای افغانستان
۱۲حوت ۱۳۹۰
الحمد لله وحده والسلام علی من لا نبی بعده!
جلسات نوبتی شورای سرتاسری علمای افغانستان از تاریخ (۸ الی ۱۱) برج حوت سال ۱۳۹۰ در مقر شوری دایر و روی موضوعات مهم وحیاتی کشور بحث و گفتگوی همه جانبه نموده با در نظرداشت شرایط و اوضاع جاری مواد ذیل را به اتفاق آراء به تصویب رسانیدند؛
1.      شوری جنایت نابخشودنی و عمل وحشیانه و ضد انسانی (توهین به قرآن عظیم الشان) و سایر کتب دینی را که توسط نیروهای امریکایی مستقر در پایگاه بگرام به عمل آمده، شدیداً تقبیح نموده و تأکید می کند که این عمل شیطانی قطعاً با معذرت خواهی قابل بخشش نبوده، عاملین جنایت مذکور هر چه زودتر بطور علنی محاکمه و مجازات گردند و نیز امریکا و ناتو تضمین دهند تا در آینده کسی جرئت توهین به مقدسات مسلمین را کرده نتواند، البته شورای علمای افغانستان از تصمیم اخیریکه درین مورد در جلسهء فوق العاده رهبران جهادی و سایر شخصیت های بزرگ کشور تحت ریاست جلالتمآب رئیس جمهور افغانستان اتخاذ گردید، تأئید می نماید.
2.      شورای علماء و مسئولین دولت اسلامی افغانستان بارها نسبت به وضعیت زندان های که توسط نیروهای خارجی اداره میشود ابراز نگرانی کرده و خواهان انتقال مسئولیت ادارهء این زندان ها و زندانیان به مسئولین مربوط افغانی وقطع عملیات شب هنگام، تلاشی و گرفتاری های خود سرانه افغانها توسط نیروهای خارجی گردیده اند، اما خارجی ها به این خواست برحق پاسخ مثبت نداده اند.                                                                                                         شورای سرتاسری علماء توهین به قرآنکریم و کتب در زندان بگرام را ناشی از همین مدیریت غیرقانونی دانسته و جداً خواستار تعطیل زندان های خارجی و سپردن سرنوشت زندانیان به دولت اسلامی افغانستان می باشد، تا در آینده از تکرار حوادث مشابه و توهین به حیثیت اسلامی زندانیان افغان جلوگیری بعمل آید.
3.      شوری سفر اخیر جناب رئیس دولت اسلامی افغانستان به کشور پاکستان و ملاقاتهای مثمر شان به  رهبران سیاسی، نظامی و دینی آن کشور مثبت ارزیابی نموده و مواد واضح و صریح را که در اعلامیه هشت ماده ئی مقام ریاست جمهوری تذکر یافته، یک دست آورد بزرگ می داند، خصوصاً دعوت شان از رهبری طالبان غرض مذاکره مستقیم با حکومت افغانستان و خواهش از حکومت پاکستان که از تلاش های برای انجام مذاکرات مستقیم منحیث جزء پروسه صلح حمایت و آن را تسهیل نماید که در جواب شان جناب یوسف رضا گیلانی صدراعظم جمهوری اسلامی پاکستان با صراحت کامل پشتیبانی خود را از مذاکرات صلح به رهبری دولت افغانستان اعلان و از سران طالبان، حزب اسلامی و تمام گروهای مخالف مصرانه تقاضا نمود که با روند مذاکرات صلح با حکومت افغانستان در یک پروسه افغانی بپیوندند، تا به مشکلات موجود نقطه پایان گذاشته شود.
شوری با اظهار خوشبینی از تحولات و انکشافات اخیر پروسه صلح یکبار دیگر از تمام مخالفین دولت میخواهد تا غرض تأمین صلح و ثبات دایمی در کشور و قطع خونریزی افغانها به دعوت ریاست جمهوری اسلامی افغانستان پاسخ مثبت داده به مذاکرات مستقیم با دولت اقدام نمایند.
1.      شوری از اظهار آماده گی حزب اسلامی غرض مذاکرات صلح با دولت جمهوری اسلامی افغانستان که بعد از نشر اعلامیه مقام ریاست جمهوری و تقاضای صدراعظم پاکستان اعلان گردید، استقبال می نماید. هر قدم که در راه رسیدن به صلح و ثبات پایدار در افغانستان برداشته میشود، برای ملت ما یک نوید خوب بوده، آرزو می نماییم که سایر مخالفین دولت نیز درین راه گام بردارند، تا به فضل خداوند متعال به مشکلات این ملت داغ دیده نقطه پایان گذاشته شود.
1.      دین مدس اسلام برخلاف سایر تمدنها و جوامع گذشته و موجود، زن را بعنوان زیربنای تربیتی جامعه به بسا حقوق مدنی و اجتماعی، کرامت و شرافت انسانی افتخار بخشیده است. زن در خلال قرون گذشتهء قبل از اسلام و در میان جوامع، ملل و بحبوحه تمدن های بشری از هر گونه حقوق انسانی و مدنی محروم بوده و همانند یک متاع افتیده با وی معامله می گردید و حتی زنده به گور می شد، ولی با ظهور آفتاب جهانتاب دین مقدس اسلام حقوق زیاد مطابق فطرت به زنان داده شد، همانند:
الف- حق ملکیت، تصرف و داد و ستد
ب- حق میراث، مطابق احکام شریعت مقدس اسلام
ج- حق مهر، که حق اختصاصی زن بوده هیچ کس دیگر بدون رضایت وی حق تصرف و تصاحب آن را ندارد و آنچه بنام ولور، طویانه، شریبها و غیره از جانب بعضی ها گرفته میشود، اصل شرعی ندارد.
د- حق انتخاب همسر به رضایت خودش مربوط بوده، زیرا ازدواج اجباری زن بالغه نا جایز می باشد. البته مشوره اولیاء و کفائت که از احکام دین است، رعایت میشود.
ه- زن از نظر اسلام همانند مرد دارای کرامت و موجود حُر و آزاد است، بناء دادن زن در بدل خون، عوض صلح و در بدل مهر زن دیگر شرعاً حرام و ناجایز میباشد.
و- زن به میراث برده نمی شود. و نیز بسا حقوق دیگری که دین مبین اسلام برایش عنایت فرموده رعایت شود، ولی زن مسلمان با داشتن حقوق فراوان، دارای وجایب و مکلفیت های نیز می باشد، همانند:
الف- پابندی به اوامر و نواهی شریعت مطهر اسلام در عقیده و عمل.
ب- حفظ و رعایت کامل حجاب شرعی، که باعث حفظ آبرو و شخصیت زن می گردد.
ج- دوری جستن از اختلاط با مردان بیگانه در عرصه های مختلف اجتماعی، مانند تعلیم، تحصیل، بازار، دفاتر و سایر شئون زنده گی.
د- در نظر گرفتن صراحت آیات (۱) و (۳۴) سوره النساء که مشعر است در خلقت بشر مرد اصل و زن فرع می باشد و نیز قوامیت از آن رجال است. لذا از استعمال الفاظ و اصطلاحات که با مفهوم آیات مبارکه در تضاد باشد جداً اجتناب شود.
ه- ارج گذاشتن به مسئله تعدد زوجات، که به اساس حکم صریح قرآن ثابت می باشد.
و- اجتناب از سفر بدون محرم شرعی.
ز- التزام به حکم شریعت غرای محمدی (صلی الله علیه وسلم) در مورد طلاق
قابل تذکر است که اذیت، آزار رسانی، ضرب و شتم زنان بدون معاذیر شرعی به حکم صریح قرآن عظیم الشان ممنوع است و هر نوع تجاوز ناحق که از جانب اشخاص بالای زنان صورت می گیرد، شورای سرتاسری علمای افغانستان از ارگانهای عدلی و قضائی کشور تقاضا بعمل می آورد تا مرتکبین همچو اعمال ناجایز را مطابق حکم شریعت غرای محمدی (ص) و قوانین نافذه کشور مجازات نمایند.
در کتب فقه اسلامی در مورد حقوق و وجائب زن تفصیلات زیادی وجود دارد که در وقت ضرورت به آن مراجعه خواهد شد.
والسلام
شورای سرتاسری علمای افغانستان