آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Monday, February 27, 2012

طلوع نیوز

پیوند یک سناتورانتصابی افغان با گروه آدم ربا
دوشنبه ۰۸ حوت ۱۳۹۰
فرماندهی پولیس کابل روز دوشنبه از مدارک بسیار روشن و معتبری سخن می زند، که این مدارک نشان می دهند، یک سناتور افغان با یک گروۀ آدم ربا پیوند دارد.
به گفتۀ فرماندهی پولیس کاب، این سناتور افغان، فوزیه سادات نام دارد.
رییس بررسی های جرم های جنایی پولیس کابل، محمد ظاهر گفته است که دراین باره نامه یی به مجلس سنا فرستاده شده است، اما برخی از اعضای این مجلس از بانو سادات پشتیبانی می کنندوی تأکید می ورزد که رییس این گروه آدم ربا برادراین سناتوراست و پیش ازاین فوزیه سادات با اعمال نفوذ یک بار برادرش را ازبند، رها ساخته است.وی افزاید که برادر فوزیه دربسیاری از رویدادهای آدم ربایی و دزدی های مسلحانه، دست داشته است.اما اکنون این مرد در بازداشت بسرمی برد.محمد ظاهرگفته است: « عبدالصمد فرزند عبدالعنان در قضایای مختلف جرمی از جمله گوش بریدن، شکنجه و از آن ها فلم می گرفتن، جان شان را برهنه می کردن وسپس فلم آن ها را به خانواده شان می فرستادن.» وی افزود: «تمامی این اسناد ها پیش ما موجود می باشد، زمانی که ما صمد نام را دستگیر نمودیم، شخصی بنام فوزیه سادات سمکنی که سناتور می باشد با بسیار لهن خشن با ما تماس گرفتن و پرسیدن که عبدالصمد کجاست؟»فوزیه سادات این گفته های رییس بررسی های جرم های جنایی پولیس کابل را رده کرده است.فوزیه سادات گفته است: « این موضوع به من ارتباط ندارد، اما برادرم است، یک خواهر با برادرش صحبت می کند، این جرم نمی باشد. تا جای که ما و شما می بینیم حرف های پولیس کابل بی بنیاد است، و نزد من قابل قبول نیست.»پیش ازاین، دادستانی کُل هم از مجلس سنا خواسته است تا دربازداشت این سناتور با این نهاد همکاری کند، اما به باور پولیس کابل برخی از سناتوران ازفوزیه سادات پشتیبانی می کنند.   رییس بررسی های جرم های جنایی پولیس کابل تأکید می ورزد که برادراین سناتورکه رییس این گروه آدم ربا است، چهارسال پیش درهنگام بازداشت زخمی نیزشده بود، اما با اعمال نفوذ از بند رها گردید.
http://voiceofwomenafg.blogspot.com/ آوای زنان افغان

به پیشوازهشتم مارچ روزجهانی زن

موقعیت زنها در عهد  باستان
از نظر پژویشګران یونانی(پلوتارک ) در زمان بر بریت ، مردها نسبت  به زنان شان ، بسیار حسود و به شدد مواظب  بودند  تا چشم بیګانه به زنهای شان  نیفتد وحتی از کنیزان خریده شده ی خود نیز حراست میکردند ، زمانیکه قبیله ها از یکجا بجای دیګرانتقال میکردند ، زنان شان در حصار چادر ، بالای چارپایان قرار داشتند ۰ اما پژویشګران ایرانی در دوره هخامنشی ها، مسآله حصارت زن در چادررا حقیقت ندانستند  و اضافه می کنند که از بررسی شرایط دستمزدها دیده می شود که مرد و زن در کنار همدیګر کار می کردند و از حقوق برابر ، برخوردار بودند و بعضآ حتی کارهای دشوارتر را هم به عهده داشتند ۰ مثلآ : ګروهای عظیم از زنها  دوشادوش مردها در کار کشاورزی ، دام پروری ، سنګ سایی ، سنګ تراشی و صیقل کاری که به  ظرافت  بیشتری ضرورت داشت ، توسط  دستهای ظریف  زنها ، انجام  میشد ۰در زمان قدیم  ، برمی خوریم  به این که پیشه بیشتر زنها ، د وخت و د وز لوح های تخت جمشید بوده که از آنجا به خیاطی ودوخت  لباس های ساده و پر زرق وبرق و سوزن کاری های بسیار هنرمندانه ، اشتغال پییدا کردند۰ تاریخ نویسان نګاشته اند که در عصرامپراتوری داریوش ، امکانات آموزش های هنری ومهارت های  حرفه ای برای  زن ومرد یک سان و حقوق آنان نیز برابر بوده است که متآسفانه جهان قرن ۲۱تا هنوز برای بدست آوردن این عدالت  مبارزه می کند !؟ البته این را نیز باید متذکر شد که زنها علاوه بر کار بیرون از منزل  ، به کارهای روز مره خانواده نیز می پردازند، مثل: به د نیا آوردن کودک و بزرګ ساختن آن !   در این  صورت  از کار بیرون معاف می شدند ، در طول  مرخصی زایمان در پهلوی  حداقل مزد ، اضافه حقوق ( جو و آب جو ) نیز در یافت کرده به آن ګذاره  می کردند ، در عین حال معلوم می شد که شاه  از نوزادان  پسر نسبت به دختر  ، خرسند می شد ۰ چرا که اضافه  حقوق  برای پسر د و برابر، یعنی ۲۰ لیتر جو و ۱۰ لیتر  شراب یا آب جو ، بود  و این اولین فرقی است  که بین  مرد و  زن دیده شده  است ، مرخصی خانم های باردار ، پنج ماه بود۰ پس از این آنها حق داشتن  کار بیرون از منزل  را کوتاه کنند . تا قادر  به و ظایف خانه داری خود نیز باشند ، ضمنآ در لوح های ګلی می بینیم که زنها می توانستند  به پست های بالاتر نیز برسند ، مثلا:  در کارګاه های نساجی و خیاطی اکثرآ سرپرستی و مدیریت با  زن ها بود ،اما زن های  خانواده های شاهی از موقعیت دیګری برخوردار بودند ، آنها عقب دیوار های حرم سرا پنهان  نمی ماندند، بل که بر عکس آزادی عمل داشتند  ،نفقط املاک بزرګ بلکه کارګاه های عظیم با همه کارکنان و درآمد های ګزاف آن جز ملکیت شان بود ۰ در لوح های ګلی در مجموع با نام های چهار زن از خانواده شاهی داریوش کبیر بر میخوریم: آتوسا، ارتیستونه،رته بام، اپاکیش۰ آتوسا بزرګترین دختر کورش همسر داریوش بزرګ و مادر خشایارشاه،این ها همه سهم مالیاتی(جو، ګندم و انجیر داشتند۰ ملکه ارتیستونه که دایما برای باز دیداملاکش و دیدن شاه بین شوش و تخت جمشید در سفر بود،مصارف ګزافی از او  وهمراهانش ، شامل : آرد ، آب جو ، غذای آماده ، انګور ،انجیر و خوراکه های دیګر ۰ به ګمان اغلب که ملکه ارتستونه در آغاز سال ۵۰۴ پیش از میلا د ، ضیافت بزرګی در تخت جمشید  داده بود که در آن بیش از  ۲۰۰۰ مهمان  را  دعوت  داشت ۰و همین  طور مخارج  بسیار ګزافتری به نام ملکه ( رته بامه ) ثبت شده است ۰ نو یسنده ګان یونانی اګر چه  چندان توجع به او نکرده اند ، اما به نظر می رسد که دارای  موقعیت مهمی  بوده است ، داریوش پس از رسیدن به  سلطنت  با  ارته بامه ، ازدواج کرد واز این چنین بر می آید که ( رته بامه ) دارای  املاک زیادی  بوده است ،مثلا : نامه ی که به حساب ، رس ( ګلی کوزه ګری ) که دارای مقدار آهک می باشد ، از کاخ  اش  در شولګه به روی  چرم  ظاهرآ  با خط آرامی فرستاده بود، در آن نامه دستور داده بود که : حساب  ( رس ) ها طبق سند به حساب های مربوطه رسیده ګی شود، از این جا معلوم  می شود  که ملکه شخصآ به حساب  ( رس ) ها نظارت دقیق داشت۰ او نیز  مصارف بلند ی داشت ، مثلآ  یک قلم مصارف  شراب او در شوش به ۲۳۶۰ لیتر رسید بود، و همچنان  تاریخ نویسان از سند ۲۵۵ راس بز و ګسفند خبر می دهند  که در تخت جمشید  در حضور ملکه ،کشته وبه مصرف رسیده و ملکه با مهر خود تایید کرده است ، در مهرملکه  سوارکاری نیزه بدست در حال تعقیب دو ګره خر،حک شده است ، نقش مهر وی  نقش زنانه  نیست ، واین شاهد  بر این امر است که زن های  آریانا زمین تمایل  به استقلا یت و برابری با شوهران  شان داشته اند ، و از لحاظ اقتصادی وابسطه به مرد ها  نه بودند ۰ رته با مه  نه تنها املاک  بزرګ در ( الیمایس ) داشت بل  که صاحب کارخانه  ها با کارګران زیاد بود ، شماری  کارګران اواز۲۰تا۴۸۰ نفر ثپت شده است ۰ حقوق کارګران  از مالیات  تادیه  می شد ،کارګران نه تنها غله بلکه  : شراب ( آب جو ) انار ،توت وانجیر نیز دریافت می کردند  ۰ از کار این ملکه ها چنین بر می آید که آنها عروسک های  محبوس در حرم سرای شاه هان نبودند، کارګاههارا سرپرستی  می کردند، برای کار های ګوناګون خود ،کارګران مخصوص  داشتند و مسوول ګزارش دهی به دیوان  شاه  بودند ۰  در حریم شاهی زنان بسیاری زندګی می کردند اما زندهګی  انبوه مردم عادی به صورت  تک همسری می ګذشت  ، واز  اسناد  بر می آید که : در دیګر بخش های امپراتوری  هخامنشیان  مثل : بابل ومصر  تک همسری شیوه ی  معمول و همګانی زندګی  خانوادګی بود ،زن های این مناطق شخصیت های حقوقی کاملآ مستقلی داشتند ، این ها بد ون آنکه ثروت شخصی خود را از دست  بدهند  می توانستند  دعوای  حقوقی طرح  کنند ویا
 طلاق بګیرند ، البته قوانین در همه جا یکسان نبوده  ولی از لوح  های دیوان  تخت جمشید بر می آید که زمان  فرمان روایی داریوش  بزرګ ، زن  از مقام بزرګی برخوردار بوده است ۰اګر چندی ازاین هم پیش برویم  در اوستا  واژه زن ریشه وزنده ګی است، در آیین باستان  زمین نماد زن ومادر است، از این  رو زنان را با مردان  برابر دانسته  قابل حرمت و احترام ، می دانند
برداشته شده از سایت درفش کاویانی
تخلیص وباز نویسی از نجیبه آرش
http://voiceofwomenafg.blogspot.com/ آوای زنان افغان

دختر برزیلی چگونه قهرمان جودو شد؟


به روز شده:  14:30 گرينويچ - دوشنبه 27 فوريه 2012 - 08 اسفند 1390 نوجوانی با استعداد فراوان در یک رشته ورزشی هستید. اما پدر و مادرتان از آن رشته خوششان نمی آید. چه می کنید؟ این مشکلی بود که یک دختر جودوکار در استان «پیووی» pee-ow-EE
در شمال برزیل با آن دست به گریبان بود