آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Thursday, February 23, 2012

پاکستان نقش کلیدی در ختم جنگ 11 ساله افغانستان دارد

05.12.1390 رادیو آزادی
وزیر خارجهء امریکا می گوید: با همتای پاکستانی خود بحث های سازندهء داشته است.
هیلاری کلنتن و حنا ربانی کهر دیروز در لندن ملاقات و تعهد کردند که به منظور بهبود روابط خدشه دار شده میان دو کشور کار خواهند کرد.
این ملاقات در حاشیهء کانفرانس در مورد آیندهء سومالیا در لندن صورت گرفت.
کلنتن به خبرنگاران گفت: ما به انجام کارهای زیاد با یک دیگر ادامه خواهیم داد. کار ما متوقف نشده است.
قبل از گفتگوهای لندن، وزیر خارجهء پاکستان از واشنگتن خواسته بود تا روابط قابل پیش بینی، شفاف و پایداری را با پاکستان ایجاد کند.
او افزوده بود که اکنون پارلمان پاکستان مسالهء از سرگیری روابط میان دو کشور را با دقت بررسی می کند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر خارجهء امریکا به همتای پاکستانی خود گفت که امریکا به نیاز پارلمان پاکستان در مورد بررسی روابط میان دو کشور کاملاً احترام می گذارد، اما او همچنان روی ضرورت از سرگیری کار مشترک تاکید کرد.
یک مقام امریکایی که خواست نامش افشا نشود گفت: کلنتن به خانم کهر گفت که امریکا باید آماده برگشتن به کار خود با پاکستان شود به خصوص در عرصه های نظیر مبارزه با تروریزم و دریافت پاسخ به سوالات مربوط به منطقه که تا حدی زیاد افغانستان را هم در بر می گیرد.
ایالات متحده امریکا به این باور است که پاکستان نقش کلیدی را در تلاش های امریکا در مورد پایان جنگ یازده ساله در افغانستان دارد. مخصوصاً، امریکا خواهان همکاری پاکستان در بخش مبارزه با شبکهء حقانی است، شبکهء که اکنون به حیث جدی ترین تهدید به نیروهای ناتو و افغان محسوب می شود.
ماموریت سربازان خاص امریکایی در ماه می پارسال که منجر به کشته شدن اسامه بن لادن رهبر شبکهء القاعده در ابیت آباد پاکستان شد و همچنان حملهء هوایی ناتو در ماه نومبر که جان بیست و چهار سرباز پاکستانی را گرفت، روابط میان واشنگتن و اسلام آباد به سردترین سرحد آن گرایش داد.
کشته شدن دو پاکستانی توسط یک قراردادی ادارهء استخبارات مرکزی امریکا سی آی ای هم در گذشته به روابط دو کشور به شدت آسیب رسانده بود.
http://voiceofwomenafg.blogspot.com/ آوای زنان افغان

تشکيل نهاد زنان سازمان ملل متحد

                           

اطلاعیه
شبکه نگاه زن  به مناسبت فرا رسیدن هشتم مارچ تصمیم دارد تا درخواستی را به نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان مبنی بر عضویت این کشور در سازمان زنان سازمان ملل متحد ارائه نماید.
این طرح به هدف جلوگیری از خشونت های فزاینده در افغانستان از سوی گروهها و نظام های زن ستیز در حال و آینده روی دست گرفته شده است. بدین منظور که نمایندۀ افغانستان در سازمان زنان سازمان ملل متحد به قضایای مربوط به زنان کشور بصورت جدی و اساسی رسیدگی نماید و در راستای مشارکت سیاسی زنان افغانستان برنامه های مهمی را در سطح جهانی و بین المللی تلاش های همه جانبه نماید.
در اینجا از نهادها، سازمان ها، دفاتر و تشکل هایی که در این موضوع همراه و همفکر شبکه نگاه زن می باشند خواهشمندیم تا با پیوستن به این طرح بزرگ نظریات خود را برای تکمیل این برنامه نوشته و با ارسال لوگو و نام مکمل نهادشان به دری، پشتو انگلیسی به ما همکاری نموده تا در این نامه گنجانیده شود. البته نامه قبل از ارسال به سازمان ملل متحد و عنوانی دبیر کل سازمان ملل متحد به شما ارسال تا نقطه نظرات خویش را در آن وارد نموده و بعد از نهایی شدن این درخواستی آن را بصورت رسمی تقدیم می نماییم. 
د نگاه زن شبكه د مارچ د اتمې د رارسېدو له امله هوډ لري، چې د ملګرو ملتونو د ښځو په ټولنه كې د خپل هېواد د غړيتوب په موخه يو غوښتنليك په افغانستان كې د ملګرو ملتونو د ځانګړي استازي دفتر ته وړاندې كړي.
دا وړانديز په افغانستان كې د ښځو پر وړاندې د هغه زياتېدونكي تاو تريخوالي د مخنيوي په موخه، چې د ښځو د حقونو ضد ډلو او نظامونو لخوا اوس او په راتلونکي کې رامنځ ته کیږي، په پام كې نيول شوى دى. تر څو په ملګرو ملتونو كې د افغانستان د ښځو استازيتوب د دې هېواد د ښځو اړونده ستونزو ته په اساسي او جدي توګه پاملرنه وكړي او د سياست په ډګر كې د افغانستان د ښځو  د ګډون په اړه په نړيواله كچه هر اړخيزه هڅې ترسره کړي.
دلته د هغو ادارو، دفترونو او ټولنو څخه، چې د نگاه زن له شبكې سره په دې برخه كې همغږي دي، هيله كوو چې خپل وړانديزونه او نظريې د دې وړانديز د بډايه كولو په موخه په دري، پښتو او انګليسي ژبو باندې وليكي او د خپل دفتر د لوګو او مكمل نوم سره يې يو ځاي مونږ ته راواستوي تر څو په دې غوښتنليك كې ورته ځاي وركړل شي. دا غوښتنليك مخكې له دې چې د ملګرو ملتونو دفتر او د دې دفتر سر مونشي ته واستول شي، يو ځل تاسو ته در استول كيږي تر څو مو خپل نظرونه په هغه كې ځاي پر ځاي كړئ او وروسته د هغه څخه بيا به مونږ دا ليك په رسمي توګه د ملګرو ملتونو دفتر ته وړاندې كوو. په درناوی
                                                              
                                                  حمیرا ثاقب  
                                                                                                        رییس شبکه نگاه زن
جهـــاد بر ســـر تقســـیم دالـــر بین مافـــیازادگـــان کابل در ســــفارت افغـــانســــتان دو گـــوش بریده و ســـه بیـــنی شـــکســـته بجــــا گذاشـــت!

سفارتخانه ها و قونسلگری های افغانستان در کشور های غربی در حقیقت نمایندگی های مافیای اقتصادی کابل اند که سفرا و سایر اعضای بلند رتبه این سفارتخانه ها فرزندان وزرا ، لوی سارنوال ، معاونین رئیس جمهور و دیگر اعضای بلند رتبه باند کرزی می باشند که جهت پیشبرد امور مالی و بکار انداختن سرمایه های بباد آمده پدران شان به این مشاغل گمارده شده اند.
در آمد نا چیزی که آنها از طریق فروش پاسپورت ، تمدید ویزا و یا فروش سایر مدارک دولتی چون تذکره ، نکاح نامه ، قباله خط و غیره از مراجعین دارند بحدی نیست که ارزش ضیاع وقت مسؤلین سفارتخانه ها را داشته باشد چون عواید آنها بیشتر از چند هزار دالر در روز نمی باشد.
ازینرو پرسونل سفارت خانه ها بیشتر توجه شان را به امور مالی و انتقال پول های گزاف از عواید فروش تریاک و تجارت اسلحه و خرید و فروش اموال منقول و غیر منقول در دوبی و قطر معطوف داشته و بیشتر با کابل بانک و عزیزی بانک در تماس می باشند تا با مراجعین سفارت
طبیعیست که هر سفیر و نائب سفیر باند های شخصی خودشان را دارند و گاه و ناگاه بر سر تقسیم غنایم دیموکراسی و بازار آزاد تنش های لفظی و برخورد های فزیکی میان شان بوجود می آید که چندی قبل پولیس واشنگتن شاهد زد و خورد خونین میان اعضای سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در واشنگتن بود.
گرچه که بدلیل مصؤنیت دیپلماتیکی پولیس امریکا حق ندارد به محوطه سفارت افغانستان داخل گردد اما میزان زد و خورد و جنگ و خونریزی بحدی بوده که خون از زیر دروازه سفارت به روی سرک جاری شده و عابرین و همسایگان موضوع را به پولیس اطلاع داده که بالاخره پولیس و تیم کمک های اولیه صلیب سرخ داخل سفارت شده و شاهد صحنه های وحشت زا و دلخراش میگردند که نظیر آن را در سراسر قاره امریکا ندیده بودند.
جوی خون به هر طرف جاری و در و دیوار سفارتخانه مانند کشتار گاه حیوانات در ایام عید قربان سرخ رنگ و خون آلود و اعضای قطع شده چون دست و پا ، گوش و بینی بهر سو افتاده و هر کدام از اعضای سفارت در حال زجه و ناله و داد و فریاد ولی در بین شان فقط آقای هارون الکو فرزند رشید اسحق الکو سارنوال کابل در پهلوی جلالتماب اکلیل حکیمی دایم السفیر افغانستان ایستاده و با بینی شکسته ، گوش بریده و انگشتان قطع شده هنوز هم قهه قهه میخندد.
افسر پولیس در ابتدا گمان می برد که بر او شوک آمده و اعصابش را از دست داده ازین رو به دلجویی او می پردازد و ازش خواهش میکند که دست از خندیدن بیجا بردارد ولی می بیند که قهه قهه او هنوز هم شدت می گیرد ، افسر پولیس ازین بی نزاکتی آقای الکو برآشفته شده و بالای او چیغ می زند که:
 ای احمق بی شعور بینی تو شکسته ، گوش تو بریده شده و انگشتان تو قطع شده ولی تو شرم نداری که بالای من می خندی !؟ "
آقای الکو خنده اش را قطع کرده به افسر پولیس می گوید:
" بادار ما بد کنیم که بالای شما خنده کنید ، خنده من ازین است که بیچاره حکیمی شنبه آینده عروسی میکند ، کارت های عروسی را یکهفته پیش تقسیم کرده اما سامانش در جیب کرتی من است ، ههه ههه ههه "
همین می گوید و کلوله شده به زمین می افتد و افسر پولیس از مشاهده این حالت چنان ناراحت شد که رو بسوی آسمان کرده میگوید:
" ای  خدای بزرگ چه زمان مردم این سرزمین مصیبت زده دست از جنایت و وحشیگری برداشته به کاروان تمدن و انسانیت خواهند پیوست ؟ "
از آن بالا ها یک صدای می آید که:
!" افسوس آن وقت شاید من زنده نباشم  "
با تقـــــــــديم حــــــــــــرمت
حقــــ(شـــمس الحــق)ــــانی