آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Sunday, February 19, 2012

خودسوزی نو‌عروس هراتی برای فرار از خشونت


روئسای سازمان حقوق بشرافغانستان باید بانوان انتخاب شوند ، نه مردان زن ستیزی که خودهفته سه بارهمسران خود را درتحت لت و کوب قرار میدهند وکوچکترین توجه ای به کاهش خشونت علیه زنان ندارد. بلکه خود عاملین این خشونت ها هستند. لطفا روی ویدیو فشاردهید.
         خودسوزی نو‌عروس هراتی برای فرار ازخشونت
نجیبه فیروز   بی‌بی‌سی  به روز شده:  12:51 گرينويچ - شنبه 18 فوريه 2012 - 29 بهمن 1390
یک نوعروس پانزده ساله در هرات در غرب افغانستان در پی ازدواج اجباری اقدام به خودسوزی کرده است.این دختر نوجوان روز جمعه، ۲۸ دلو/بهمن به بی بی سی گفت که او پنج ماه پیش مجبور به ازدواج شده و روز پیش دست به خودسوزی زده است.
این نوعروس، که "سادات" نام دارد، در حال حاضر در بیمارستان استقلال در غرب کابل تحت درمان قرار گرفته است.پزشکان بیمارستان گفته اند که "۸۵ درصد" بدن او سوخته است.
کسی صدایم را نشنیدسادات با مردی که ۱۵ سال از او بزرگتر است، ازدواج کرده، اما رفتن به خانه بخت او را با خشونتهایی مواجه کرد که نوعروس تنها چاره نجات از آن را، در خودسوزی دید.
او گفت: "به هر جا که رفتم، هیچکس پیدا نشد که صدایم را بشنود، حالا از دولت می خواهم پدر و مادرم را نجات دهد. می خواهند آنها را بکشند. خودم حالا نزدیک است بمیرم."
سادات گفت که خانواده شوهرش با او بدرفتاری کردند و به دنبال در چند جا شکایت کرد، اما همه حرفهای او را "دروغ" دانستند.
برای دیدن این قربانی خشونت به بیمارستان استقلال رفتم، تقریبا همه صورتش سوخته بود و چیزی از موهایش نمانده بود.
سادات به سختی صحبت می کند و بیشتر ناله می کند.
'دولت کوتاهی کرده است'ضیاگل، مادر سادات، که از او در بیمارستان مراقبت می کند، گفت که شکم دخترم به صورت عمیقی سوخته و او نگران وضعیت او است.
خانواده سادات، مسئولان محلی هرات را به بی‌توجهی در مورد قضیه این دختر متهم می کنند.
اما ماریا بشیر رئیس دادستانی هرات در گفتگو با بی بی سی گفت که شوهر و پدر شوهر سادات در ارتباط با خودسوزی او بازداشت شده اند.
در افغانستان دختران زیادی هستند که زیر سن قانونی، مجبور به ازدواج می شوند، ازدواجهایی که یکی از موارد مهم نگرانی نهادهای مدافع حقوق بشر به حساب می آیند.
خانواده‌ها مقصر اندلعل گل رئیس سازمان حقوق بشر افغانستان، خانواده های دختران را در چنین موارد "مقصر اصلی" خشونت هایی می داند که علیه این دختران اعمال می شوند.
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از دولت و تمامی نهادهای مدافع حقوق بشر در این کشور خواسته است که برای جلوگیری از ادامه چنین خشونتهایی تلاشهای بیشتری به خرج دهند.
مقامهای محلی در ولایت هرات گفته اند که در سال جاری خورشیدی ۸۶ مورد خودسوزی تنها دراین ولایت ثبت شده که بیشتر از ۵۰ درصد آن، منجر به مرگ شده است.
http://voiceofwomenafg.blogspot.com/ آوای زنان افغان