آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Thursday, February 16, 2012

لطیفه نبی زاده نخستین بانوی پیلوت درافغانستان

یکهزار ساعت پرواز توسط لطیفه نبی زاده بانوی افغان

پنجشنبه, 27 دلو /بهمن 1390
صدای امریکا
لطیفه نبی زاده بیست و سه سال است که در بخش هلیکوتر در قوای هوایی افغانستان ایفای وظیفه می کند. او طی این مدت زمان حدود ۱۰۰۰ ساعت پرواز را به نقاط مختلف افغانستان انجام داده است.او یگانه زنی است که در حال حاضر به صفت پیلوت در قوای هوایی کار می کند.
خانم نبی زاده می گوید تحصیلاتش را در رشته پیلوتی در پوهنتون مدافع هوایی وقت در سال ۱۳۷۰ تکمیل کرده است.
نبی زاده گفت: "من در سال ۱۳۶۷ پس از فراغت از مکتب شامل پوهنتون هوایی وقت شدم که البته اکنون آن پوهنتون را نداریم، دو سال دوره نظری خود را در کابل به پایان رساندم و دوره ترنینگ را در شهر مزار-شریف در بلخ تمام کردم."
لطیفه در جریان تحصیل تنها نبود. او خواهرش لیلما را نیز با خود داشت که هر دو در رشته هوایی مصروف تحصیل بودند.
لیلما نیز همزمان با لطیفه تحصیل در رشته پیلوتی را به اکمال رساند.
این دو خواهر حدود شانزده سال در کنار هم در قوای هوایی به عنوان پیلوت کار می کردند اما لیلما پنج سال قبل در هنگام تولد اولین فرزندش جان داد.
اما لطیفه به عنوان یگانه پیلوت زن، در قوای هوایی افغانستان به کار ادامه داد.
لطفیه می گوید به اکثر ولایات به شمول ولایات جنگ زده پروازهای متعدد را به منظور رساندن مواد اکمالاتی و مواد اولیه انجام داده است و در این جریان در زمینه انتقال زخمی ها نیز کمک کرده است.
او گفت: "قبلاً در جنگ ها بسیار زیاد شرکت کردیم اما خوشبختانه انداخت نکردیم، البته نشست هلیکوپتر در عقب جبهه است، در مناطق صعب العبور که جنگ می باشد ما مواد اکمالاتی را انتقال می دهیم."
مهاجرت پیلوت لطیفه
لطیفه در زمان طالبان مانند هزاران خانواده افغان، با فامیل خود به پاکستان مهاجر شد اما پس از سقوط طالبان  وی بلافاصله به افغانستان برگشت و کار در قوای هوایی را از سرگرفت.
در شرایط کنونی کار در قوای هوایی برای یگانه زن پیلوت در افغانستان ساده نیست، اما لطیفه میگوید  شوق و علاقه باعث شد که او این مسلک را انتخاب کند و کار در این زمینه را ادامه دهد.
لطیفه نبی زاده گفت: "محصل بودم، اولین پرواز تنهایی را درسال ۱۳۶۸ که روزش بیادم نیست، بطرف ولایت کندز انجام دادم، در آن روز مرا زیاد تشویق می کردند حتی فریاد می زدند که  زنده باد ملالی ها و زنده باد زرغونه ها که امروز شما تاریخ افغانستان را یک بار دیگر رقم زدید، من هم بسیار هیجانی بودم و این مسلک را از روی شوق و علاقهء که داشتم انتخاب کردم و به این طریق دروازه های هوابازی یا پیلوتی را به روی تمام دختران افغان باز کردیم، من افتخار میکنم که امروز نام ما در تاریخ ثبت است."
در این حال به شمول برخی همکاران خانم نبی زاده در قوای هوایی، مردم افغانستان میگویند تا کنون شرایط کار برای زان در قوای هوایی مساعد نشده است.
اما نبی زاده میگوید اگر زنان منتظر بماند که کسی این زمینه را برای شان فراهم کند، این شرایط هرگز برای آنان مساعد نخواهد شد.
نبی زاده همچنان از جامعه جهانی میخواهد که فرصت های بهتر و سرمایه گزاری بیشتر در زمنیه رشد خانم ها در بخش های مختلف از جمله قوای هوایی کند.
لطیفه همچنان از حمایت شوهرش یاد میکند و میگوید با همکاری وی توانسته مسلک اش در قوای هوایی را ادامه دهد.
او گفت: "در اوایل زمانی که با شوهرم عروسی کردم چون مرا از قبل ندیده بودند، باور نمی کرد که من پیلوت استم، اما وقتی مرا در طیاره دید که پرواز میکردم  باور کرد که من پیلوت استم، چون آدم روشن فکری بود گفت با کمال میل میتوانی پرواز کنی و من هم همکارت استم."
تحسین همکاران لطیفه نبی زاده
همکاران و رؤسای لطیفه در قوای هوایی افغانستان نیز از کارکرد و شجاعت لطیفه تمجید می کنند و می گوید در انتظار روزی اند که دختران دیگری نیز در کنار لطیفه در قوای هوایی حاضر به خدمت شوند.
محمد بهادر رئیس خیل، سخنگوی قوای هوایی افغانستان که فرصت مصاحبه من و لطیفه را فراهم کرد می گوید در قوای هوایی افغانستان برای جذب دختران تلاش های صورت میگیرد.
او میگوید در حال حاضر چهار دختر افغان به ایالات متحده امریکا جهت تحصیل در رشته پیلوتی فرستاده شده اند که قرار است تا چند ماه آینده برگردند. 
سخنگوی قوای هوایی افغانستان گفت: " فعلاً ما چهار نفر از طبقه دختر خانم ها را در ایالات متحده امریکا داریم، برای تحصل در رشته پیلوتی رفته اند، بعد از تحصیل برگشت خواهند کرد، ما تعدادی دیگر از دختران جوان را داریم که آمدن به قوای هوایی، فعلاً درس های ابتدایی پیلوتی و لسان انگلیسی را می آموزند، وقتی درس های انگلیسی را تمام کنند و ۸۵ فیصد نمرات شان را پوره کنند، اینها هم شامل درس های ابتدایی پیلوتی می شوند."
لطیفه می گوید در آماده کردن این دختران قبل از رفتن به ایالات متحده امریکا همکاری کرده و علاقمند است که دختران زیادی را برای اموزش در رشته پیلوتی آماده کند.
لطیفه که چهل سال دارد از ولایت فاریاب است، یک دختر ۶ساله دارد .
او میگوید بسیار علاقمند است که دخترش نیز در آینده پیلوت شود اما می گوید انتخاب به دست دخترش خواهد بود.
http://voiceofwomenafg.blogspot.com/ آوای زنان افغان