آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Tuesday, February 14, 2012

صدف؛ بُکسر افغان به المپیک لندن می‌رود

25 دلو 1390 خورشيدي  خبرگزاری بست باستان
برای اولین بار یک بانوی افغان در رشتۀ بکسینگ در رقابت های المپیک اشتراک می کند.
در سال‌های اخیر ما شاهد حضور گستردۀ زنان در ورزش بوده‌ایم. ورزش‌هایی که برای زنان قابل پذیرش بوده چون والیبال، فوتبال، باسکتبال، هندبال، ورزش‌های رزمی تکواندو، کاراته، جودو، ووشو، کانگفوتوا و... .
اما رشته هایی ورزشی هم استند که به گمان اغلب مردم، برای زنان مناسب نبوده و از نظر فزیکی و جسامت از توان آنان بالاست. در یک دهه، فعالیت‌های ورزش بانوان در چوکات فدراسیون‌های کمیتۀ ملی المپیک کشور شکل گرفت و اولین مدال را از رقابت‌های آسیایی رویا زمانی در رشته تکواندو کسب نمود و به همین سلسله ایجاد تیم‌های بانوان در فدراسیون‌های ورزشی و دست آوردهای شان از رقابت‌های بین المللی تداوم پیدا نمود.
یکی از این ورزش‌ها بکسینگ است. ورزش بکسینگ در افغانستان از پیشینۀ تاریخی برخوردار است. این ورزش برمی گردد به دوران کار و فعالیت میرعبدالرشید بیغم که اساس ورزش بکسینگ را در افغانستان گذاشت.
اما علاقه‌مندی دختران به این ورزش از کجا شروع شد؟
شهلا سکندری، صدف رحیمی و شبنم رحیمی یگانه دختران جوانی بودند که با چند نفر از دیگر دختران جوان در سال 1385 علاقه به ورزش بکسینگ پیدا کردند. آنان زمانی داخل رنگ بکسینگ شدند، هیچ کس تصور آن را نمی‌کرد که روزی به حیث قهرمانان بکسینگ مبدل شوند.
خانم شهلا علت رو آوردن اش را به این ورزش، تماشای برنامه های ورزشی از طریق تلویزیون ها به خصوص فعالیت ورزشی دختران بیان نمود.
صدف رحیمی نیز ضمن اینکه گفته‌های شهلا را تأیید می کند، عوامل دیگری را چون علاقه مندی، تشویق و حمایت خانواده های شان را نیز بی تأثیرنمی داند.
شهلا سکندری نخستین دختری بود که پا به میدان ورزش بکسینگ گذاشت. او پس از یک سال آموزش و پرورش زیر نظر استاد صابر شریفی در رقابت‌های قهرمانی اندورگیم آسیا که در سال 2009 در ویتنام برگزار شد، اشتراک کرد و مفتخر به کسب مدال برنز گردید و نامش را به عنوان نخستین مدال آور زن در تاریخ بکسینگ افغانستان ثبت کرد.
هم زمان خانم سکندری، صدف رحیمی و خواهرش شبنم رحیمی هم از جمله ورزشکارانی اند که در رقابت‌های ویتنام شرکت داشنتند، اما آن زمان نتوانستند مدال کسب کنند، آنان مأیوس نشدند، بلکه بیشتر از پیش تلاش کردند، زحمت کشیدند تا به گفتۀ خود شان مدال کسب کنند. آنان با اشتراک شان در رقابت‌های جام شاهانه تاجکستان مفتخر به کسب مدال طلا و نقره گردیدند.
فعالیت‌های ثمربخش این بانوان ورزشکار از آغاز تا کنون زیر پوشش وسیع رسانه‌ها قرار داشت، تا جایی که در پهلوی رسانه‌های داخلی رسانه‌های بیرونی نیز به ورزش بکسینگ دختران افغان علاقه‌مند شدند. آوازه شهرت این ورزشکاران مرز ها را از هم گسیخت و راه را به سوی المپیک 2012 لندن باز کرد.
گر چه پیش از این هم دختران افغان در بخش های اتلتیک و جودو در رقابت‌های المپیک 2004 یونان و 2008 بیجنگ اشتراک نموده بودند، اما در بخش بکسینگ نخستین بار است که یک دختر بُکسر افغان پس از سال‌های اندک و امکانات محدود در بزرگترین رویداد ورزشی جهان اشتراک می‌نماید.
پس اگر به توانمندی‌های زنان افغان توجه صورت گیرد، آنان می‌توانند قله‌های شامخ موفقیت و پیروزی را فتح نمایند.
حارث صميم - كابل
http://voiceofwomenafg.blogspot.com/ آوای زنان افغان

دو بانوی فعال جامعۀ مدنی در هرات تهدید شدند

25 دلو 1390 خورشيدي .بست باستان
دو نفر از زنان فعال جامعه مدنی از سوی رؤسای با نفوذ و زورمند تهدید شدند.
شریفه شهاب رییس اتحادیۀ ملی زنان شاغل افغانستان و عضو کمیسیون مستقل حقوق بشر در حوزۀ غرب و محبوبه جمشیدی معاون مرکز مشارکت مدنی افغانستان، چندی پیش از سوی رؤسای با نفوذ و زورمند از طریق تیلفون مورد تهدید قرار گرفتند.
شریفه شهاب در یک نشست خبری که در کمیسیون حقوق بشر برگزار گردیده بود، گفت که چندی پیش هیئتی مشمول داکتر اعظم دادفر، آقای عثمانی و شماری از همکاران خارجی شان از سوی رییس جمهور به خاطر بررسی فساد اداری در ادارات به هرات آمده بودند. این هیئت از تمام نهادهای جامعه مدنی به منظور ریشه یابی فساد اداری در ادارات محلی هرات، در یک نشست دعوت کرده بودند.
بانو شهاب گفت: «ما دو خانم نیز در این جلسه حضور داشتیم. با جزییات در مورد فساد اداری در هرات صحبت نمودیم، هیچ مردی مورد تهدید قرار نگرفت، اما ما مورد تهدید قرار گرفتیم. در شب همان روز، مورد تهدید تیلفونی قرار گرفتیم که این موضوع را رسمی ثبت نهادهای قضایی کردیم.»
به گفتۀ وی، طبق ماده
۳۵ قانون اساسی نهادهای جامعه مدنی حق نظارت و انتقاد از دولت و ارائۀ راه حل برای مشکلات دولت را دارند.
خانم شهاب به دولت هشدار داده و گفت اگر این قضیه مورد بررسی قرار نگیرد، تمام زنان جامعه مدنی دست به راهپیمایی و گردهمایی خواهند زد.
گفتنی است که در این نشست شماری از فعالان جامعه مدنی نیز از تهدید بعضی از مقامات سخن زدند و حمایت شان را از این بانوان اعلام کردند و از دولت خواهان بررسی جدی این موارد شدند.
سادات علوی – هرات   
http://voiceofwomenafg.blogspot.com/ آوای زنان افغان

بیماری ها

بیماریهای قلبی
بسیاری از مردم فکر میکنند بیماری قلبی یک بیماری مردانه است، در صورتی که این بیماری تهدیدی بزرگ برای خانمها به شمار میرود. در واقع بیماریهای قلبی علت اصلی مرگ ومیر و ناتوانی خانمها پس از 60 سالگی هستند. خانمها 7–8 سال دیرتر از آقایان به بیماریهای قلبی مبتلا میشوند. با وجود اینکه آمار مرگ ومیر ناشی از بیماریهای قلبی در آقایان بیشتر است، اما خانمها کمتر از آقایان از حملات قلبی جان سالم به در میبرند. علت این است که خانمها علائم حمله قلبی (که با علائم آقایان متفاوت است) را نمیشناسند و از این رو دیرتر برای درمان اقدام میکنند. خانمها علائمی مانند خستگی غیرعادی، حالت تهوع، تنگی نفس، سوءهاضمه و اضطراب را تجربه میکنند.
پوکی استخوان
پوکی استخوان در مراحل اولیه به نوعی یک بیماری خاموش محسوب می شود و هیچ نشانه مشخصی ندارد و این بیماری را به دلیل عدم وجود درد و هرگونه علائم هشدار دهنده، قاتل خاموش می نامند.
پوکی استخوان نوعی بیماری است که در آن استخوانها شکننده و ضعیف میشوند و به آسانی میشکنند. هم زنان و هم مردان به پوکی استخوان مبتلا میشوند، اما این بیماری در بین خانمها شایعتر است.
بهترین راه حفاظت
از استخوانها این است که رژیم غذایی سرشار از کلسیم و ویتامین d داشته باشید و تمرینات استقامتی مانند دو، پیادهروی و وزنه زدن را انجام دهید.
سرطان سینه
سرطان سینه شایعترین سرطان در بین خانمهاست و تقریبا یک میلیون زن در سرتاسر جهان به این بیماری مبتلا هستند. اگرچه علت سرطان سینه هنوز ناشناخته است، اما عوامل ژنتیکی یا فاکتورهای هورمونی به عنوان نخستین علل ابتلا به سرطان سینه شناسایی شده اند. سن، سابقه خانواده گی، تعداد زایمان و سابقه یائسگی " دوران قاعده گی "، اضافه وزن و یا چاقی پس از یائسگی از دیگر عوامل زمینهای ابتلا به سرطان سینه هستند.
افسرده گی
                                                                                                                       
خانمها حداقل دو برابر بیشتر از آقایان افسرده گی را تجربه میکنند. اگرچه علت این تفاوت ناشناخته است، اما فاکتورهای هورمونی و فیزیولوژیکی خاصی در خانمها وجود دارند که آنها را مستعد ابتلا به افسرده گی میکنند. مثلا تغییرات هورمونی مخصوصا پس از زایمان یا در دوران یائسگی میتواند افسرده گی ایجاد کند

.
http://voiceofwomenafg.blogspot.com/ آوای زنان افغان