آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Monday, January 16, 2012

جايزه مشترک انجمن جهانی قلم و آکسفام نويب به آسيه امينی تعلق گرفت

دوشنبه, 10/26/1390
آسيه امينی، روزنامه‌نگار، شاعر، وبلاگ‌نويس، موفق به دريافت جايزه مشترک آکسفام نويب و انجمن جهانی قلم (پن) شد.
به گزارش نهاد مدنی آکسفام نويب (Oxfam Novib) اين جايزه قرار است روز پنج‌شنبه ۱۹ ژانويه طی مراسمی توسط ليونل فير (Lionel Veer)، سفير حقوق بشر هلند به آسيه امينی اعطا شود.
اين مراسم در سالن تئاتر اسپويی شهر لاهه هلند و در جريان برگزاری جشنواره شب‌های زمستانی نويسندگان که تا روز يکشنبه ۲۲ ژانويه ادامه خواهد داشت، برگزار خواهد شد.
اين جايزه هر سال به نويسندگان يا روزنامه‌نگارانی اهدا می‌شود که مورد آزار و اذيت قرار گرفته و يا به‌خاطر نوشته‌های‌شان مجبور به ترک کشور خود شده‌اند.
آکسفام نويب در اطلاعيه خود آورده است: "آسيه امينی، فعال حقوق زنان در سال ۲۰۰۷ ميلادی پس از پنج روز حبس در زندان اوين به‌دليل اعتراض به بازداشت او بايکی از فعالان همکار خود، مجبور به ترک ايران شد. از آن زمان او در ناروی در تبعيد زندگی می‌کند و همچنان به نوشتن شعر، روزنامه‌نگاری و صحبت عليه بی‌عدالتی ادامه می‌دهد. او همچنين در «کمپين قانون بی‌سنگسار» در ايران فعاليت می‌کرد و به جمع‌آوری گزارش از موارد سنگسار در اين کشور می‌پرداخت."
آسیه امینی که در سال ۲۰۰۹ جایزه معتبر "هلمن همت" را به‌خاطر فعاليت‌هایش عليه سنگسار به‌دست آورد، به تازگی درناروی دومين دفتر شعر خود را به دو زبان و با عنوان "به خواب من با تفنگ نیا" منتشر نمود.
در مراسم اهدای جايزه به آسيه امينی افزون بر وی نويسندگان زنی از اندونزی و ترکيه در مورد حقوق زنان و جنسيت سخنرانی خواهند کرد.
همچنين قادر عبدالله، نويسنده ايرانی‌تبار ساکن هلند که در ميان هلندی‌زبانان چهره مطرح ادبی به‌شمار می‌رود نيز در پايان اين مراسم سخنانی ايراد خواهد کرد.
آکسفام نويب با همکاری انجمن جهانی قلم که در آن نويسندگان، شاعران و پژوهشگران عضو هستند اين جايزه سالانه را به‌منظور کمک به نويسنده گان تحت فشار اهدا می‌کند.
هر سال پنج جايزه به نويسنده گان و روزنامه‌نگاران داده می‌شود که در اين ميان برنده اصلی در مراسم اهدای جايزه به هلند دعوت می‌شود.
اين جايزه پيش از اين به نويسنده گانی چون هرانت دينک (Hrant Dink) از ترکيه؛ آن پوليتکووسکايا (Ann Politkovskaïa) و دوئونگ تو هوئونگ (Duong Thu Huong) تعلق گرفته است.
سال گذشته سينماگر روس آندری نکراسوف (Andreï Nekrassov) اين جايزه را به‌دست آورده بود.
شهر لاهه از آن‌جا که شهر بين‌المللی عدالت، صلح و امنيت به‌شمار می‌رود محل اهدای اين جايزه تعيين شده است.
آکسفام نويب، نهادی مدنی است که در راه توسعه و استقلال در جهان تلاش می‌کند و در سال ۱۹۵۶ بنيان گذاشته شده است.
http://voiceofwomenafg.blogspot.com/ آوای زنان افغان

گشایش مرکز خدمات کشاورزی زنان در بلخ

26 جدي 1390 خورشيدي بست باستان
مرکز عرضه خدمات کشاورزی برای زنان کشاورز امروز در بلخ گشایش یافت.
خانم منیره قاضی زاده مسؤول مرکز خدمات کشاورزی برای زنان کشاورز به رسانه ها گفت: «این مرکز با سرمایه گذاری مشترک خانم های کشاورز و "
USAID"ایجاد شده که هدف آن ارايه خدمات بهتر زراعتی برای زنان زراعت پیشه می باشد».
خانم قاضی زاده همچنان افزود که سهم خانم های کشاورز در این سرمایه گذاری 80 درصد و از "
USAID" بيست در صد می باشد.
مسؤول مرکز خدمات کشاورزی اضافه کرد در این مرکز صد هزار دالر از سوی آن ها و وسایل زراعتی از سوی "
USAID" سرمایه گذاری شده است .
او افزود که این مرکز برای کشاورزان زن؛ تخم های بذری،  داروی های نباتی و وسایل کشاورزی را با بیست درصد پایین تر از نرخ بازار عرضه می کند.
در همین حال خانم ایما برنس آمر ساحوی
USAID در شمال با بیان این مطلب که هر کشاورز می تواند از این مرکز استفاده کند، به رسانه ها گفت: « این دومین مرکز بزرگ عرضه خدمات زراعتی بعد از کابل است که در بلخ گشایش می یابد».
خانم برنس افزود که در این مرکز به خانم های کشاورز در بخش های پرورش نباتات و چگونگی مبارزه با آفات نباتی آموزش داده خواهد شد.
از سویی هم محمد عمران مسؤول حفظ نباتات ریاست زراعت و مالداری بلخ با ابراز خوشی از گشایش این مرکز می گوید که  با گشایش این گونه مراکز و منابع بخش زراعت که یک بخش مهم و حیاتی برای کشور است توسعه یافته و به  زراعت در حال  رکود کشور سودمند تمام می شود .
گفتنی ست که این مرکز در بخش های دیگری چون خیاطی، گلدوزی، بسته بندی مواد غذایی و تهیۀ کنسرو ها نیز با خانم ها همکاری دارد.
ظاهر شکوهمند –بلخ
http://voiceofwomenafg.blogspot.com/ آوای زنان افغان