آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Monday, January 9, 2012

خانم والی بادغیس به یک حمله انتحاری دست زد


دوشنبه ١٩ جدي ١٣٩٠ ساعت ١٤:٤١
در آستانه مرحله دوم انتقال مسولیتهای امنیتی در ولایت بادغیس، مقامهاي امنیتی در آن ولایت از وقوع یک حمله انتحاری خبر دادند.
آنها می گویند، فرد انتحار کننده يك زن بوده كه گفته مي شود ؛ خانم غلام دستگیر، والی نهاد طالبان بوده است.
اين حمله انتحاري عصر روز شنبه در ولسوالی بالامرغاب صورت گرفته است .
گفته می شود زن انتحارکننده خانم غلام دستگیر، والی نام نهاد طالبان است
سمونوال عبدالعزیز آمر امنیت قوماندانی امنیه ولایت بادغیس می گوید، این خانم قصد داشت موترهای دولتی را در ولسوالی بالامرغاب هدف حمله قرار دهد اما پس از آنکه از سوی سربازان پولیس شناسایی شد،مواد انفجاری همراهش را منفجر کرد.
او افزود، در این حادثه خود فرد انتحار کننده از بین رفت اما به کسی دیگر، آسیبی نرسید.
طالبان تا به حال در این زمینه اظهار نظری نکرده اند.

اما براي اولين بار، یک زن دست به چنین اقدامی زده است.
شماري از آگاهان براين باورند كه اخيرا طالبان براي اجراي حملات دهشت افکني وانتحاري از شيوه جديدی استفاده می کنند.
به گفته آنها، استفاده ازكودكان ، زنان وافراد معتاد، افزایش یافته و احتمال می رود که در آینده این حملات شدت بیشتری پیدا کند.
قدیر شاهین – هرات
http://voiceofwomenafg.blogspot.com/ آوای زنان افغان


سیما سمر باز هم برنده جایزه بین المللی شد

جایزه به خاطر تعهد به صلح، عدالت و امنیت و برای ارج گذاری و شناسایی نقش موثر و تعیین کننده داکتر سیما سمر در حمایت و انکشاف حقوق بشر، خصوصآ حقوق زنان و اطفال، در شانزدهم دسمبر سال 2011 از طرف گروه بین المللی بحران ( ICG) به ایشان تعلق گرفت.
گروه بین المللی بحران، یک سازمان مهم و بااعتبار بین المللی است که در بیش از هفتاد کشور جهان در راستای تآمین صلح، عدالت و حقوق بشر فعالیت دارد. جایزه (استیفان ج. سولارز) به افرادی تعلق میگیرد که در راستای تآمین صلح و عدالت و توسعه ارزشهای حقوق بشری و پیشگیری و حل منازعات در جوامع بحران زده، فداکارانه تلاش می ورزند.
پیش از این شماری از رهبران سیاسی و فعالان برجسته حقوق بشر در سطح جهان برنده این جایزه شناخته شده اند. امسال این موفقیت نصیب افغانستان شد و به داکتر سیما سمر تعلق گرفت.
ارج گذاری به خدمات داکتر سیما سمر و شناسایی نفش موثر ایشان در راستای حمایت و انکشاف حقوق بشر و مبارزه برای عدالت، صلح و امنیت، پاداش شایسته ای برای خدمات ایشان در آستانه ده سالگی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان و افتخار بزرگی برای جامعه مدنی و فعالین حقوق بشر در کشور به شمار می رود.
تعلق گرفتن این جایزه به داکتر سیما سمر ، در حقیقت پاسداری از اصول و ارزشهای حقوق بشری و مدنی و صلح و عدالت در کشور است که وی همواره در راستای تقویت و نهادینه ساختن آن تلاش ورزیده است.
پس از ده سال تلاش و فعالیت کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان و نهادهای همکار، کشور ما هنوز با چالش های بزرگ در عرصه حمایت و انکشاف حقوق بشر مواجه است و تعلق گرفتن این جایزه به داکتر سیما سمر در چنین وضعیتی می تواند برای فعالین حقوق بشر و ارزشهای مدنی در کشور, امید بخش و انگیزه دهنده باشد و باعث گسترش تلاش و فعالیت در راستای حمایت و انکشاف حقوق بشر و تآمین عدالت و صلح عادلانه در افغانستان شود.
سید وحید هاشمی
مسول مطبوعات کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان - هرات
http://voiceofwomenafg.blogspot.com/  آوای زنان افغان