آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Thursday, January 5, 2012

ممنوعیت فروش لباس زیر زنانه توسط مردان در عربستان

امیلی بوچانان خبرنگار بی بی سی

به روز شده:  15:40 گرينويچ - پنج شنبه 05 ژانويه 2012 - 15 دی 1390 بسیاری از زنان در عربستان سعودی می گویند که در موقع خرید لباس زیر از فروشندگان مرد، احساس خجالت می کنند
به زودی در عربستان سعودی قانونی به اجرا در خواهد آمد که به موجب آن فقط زنان حق خواهند داشت که در فروشگاه های لباس زیر زنانه کار کنند.
فعالان حقوق زنان امیدوارند این قانون به چندین دهه احساس خجالت زنانی که مجبور بوده اند در جامعه مذهبی و سنتی عربستان سعودی لباس زیرشان را از مغازه داران مرد بخرند، پایان دهد.
نبود فروشنده زن در فروشگاههای لباس زیر زنان در عربستان، سالهاست که موضوع بحثهای داغی در این کشور است.
بسیاری از زنان در عربستان سعودی می گویند که در موقع خرید لباس زیر از فروشندگان مرد، احساس خجالت می کنند.
فعالان حقوق زنان اخیرا از طریق تحریم فروشگاه های لباس زیر و کمپین در فیس بوک مقامات سعودی را تحت فشار بیشتری قرار داده بودند که قانون را تغییر بدهند.
اما اکنون با به اجرا درآمدن حکم سلطنتی ملک عبدالله، شاه عربستان سعودی، تلاش فعالان زن سرانجام به نتیجه رسید و مردان دیگر مجاز نخواهند بود که لباس زیر زنانه بفروشند.
یک خبرنگار زن در عربستان می گوید: "هر زنی که توان مالی آن را داشته باشد برای پرهیز از حس خجالت گفتن سایز لباس زیر خود به یک فروشنده مرد، بیشتر اوقات خرید خود را از خارج می کند."
موضوع دیگری که به این کمپین فعالان زن کمک کرد، افزایش روزافزون زنانی است که می خواهند وارد بازار کار شوند.
زنانی که در عربستان می توانند کار کنند، معمولا تحصیل کردگانی هستند که در ادارات دولتی و یا امور پزشکی به شغلهای حرفه ای مشغول می شوند.
به همین دلیل این قانون جدید برای حدود ۴۰ هزار زنی که تا به حال امید چندانی به اشتغال نداشتند، امکان کار فراهم می کند.
اما همزمان فروشندگان مرد هم که اغلبشان کارگران خارجی هستند، شغلهای خود را از دست خواهند داد.
این اصلاحات در حالی صورت می گیرد که شیخ عبدالعزیز الشیخ، مفتی اعظم عربستان سعودی، به صاحبان فروشگاه ها هشدار داده است که استخدام زنان "جرمی است که شرع اسلام آن را منع می کند."
به گفته یکی از خبرنگاران روزنامه الشرق الاوسط عربستان، تنش میان محافظه کاران و لیبرال ها در عربستان به دلیل اختلاف نظر بر سر این موضوع رو به افزایش است و احتمال مخالفت از سوی پلیس مذهبی عربستان هم وجود دارد.
وزارت کار عربستان قرار است ناظرانی را به مراکز خرید اعزام کند تا اطمینان حاصل شود که فروشندگان زن در نخستین هفته های کاری خود مورد آزار و اذیت قرار نگیرند.
از ماه ژوئیه مردان در فروشگاه های لوازم آرایش زنان هم دیگر حق کار نخواهند داشت.
http://voiceofwomenafg.blogspot.com/ آوای زنان افغان

انصراف یکتن از نامزدان انتخاباتی ریاست جمهوری ایالات متحده

چهارشنبه, 04 جنوری 2012
دیبی واسرمن شولتس نمایندۀ ایالت فلوریدا که ریاست کمیتۀ ملی دموکرات ها را به عهده دارد به خبرنگاران گفت رئیس جمهور اوباما آماده است با هر کدام از نامزدان جمهوریخواه که پروسۀ نامزدی را برنده شود مبارزه کند.
تازه ترین خبری که در دسترس قرار گرفته است حاکی از انصراف میشل باکمن نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 ایالات متحده می باشد. وی که از حزب جمهوری خواهان است به روز چهار شنبه اعلام کرد که مبارزات انتخاباتی اش را خاتمه می دهد.
باکمن که نمایندۀ مردم مینیسوتا می باشد در اوایل روز چهارشنبه بعد از آن که از ادامۀ نامزدی اش در اجتماع حزبی آیووا خبر داد سفر مبارزات انتخاباتی اشرا به ایالت کارولینای جنوبی لغو کرد.
دیبی واسرمن شولتس نمایندۀ ایالت فلوریدا که ریاست کمیتۀ ملی دموکرات ها را به عهده دارد به خبرنگاران گفت رئیس جمهور اوباما آماده است با هر کدام از نامزدان جمهوریخواه که پروسۀ نامزدی را برنده شود مبارزه کند.

در عین حال دموکرات ها از نتیجۀ انتخابات استقبال کرده تاکید ورزیدند که آنان از بی زرق و برق بودن و دو دسته شدن جمهوریخواهان را درک کرده اند.


                                   http://voiceofwomenafg.blogspot.com/ آوای زنان افغان             http://www.facebook.com/pages/The-Voice-Of-Afghan-Women/223496914395263