آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Saturday, December 31, 2011

عربستان سعودی یک زن را به جرم جادوگری گردن زد

وحشت در برابر زنان در کشور های اسلامی

سازمان عفو بین الملل اقدام روز دوشنبه عربستان سعودی در پیوند با گردن زدن یک زن در این کشور را به شدت محکوم کرده است.
مسئولان این سازمان در خبرنامه ای گفته اند که دولت عربستان سعودی بدون اعلام جرم و جزئیات اجرای حکم، خانم "آمنه بنت عبدالحلیم بن سالم" را گردن زده است.
خبرگزاری رویترز، گزارش داده است که روز دوشنبه آمنه بنت عبدالحلیم بن  سالم در منطقه الجوف در شمال عربستان سعودی گردن زده شد.
وزارت داخله عربستان سعودی این خبر را تایید کرده و اعلام کرده است  که خانم آمنه به جرم جادوگری گردن زده شده است.

در رسال روان میلادی 79 نفر در عربستان اعدام شده اند
سازمان عفو بین الملل اجرای این حکم را "شگفت آور" خوانده و از دولت عربستان خواسته است تا در اجرای حکم اعدام و یا گردن زدن بازنگری کند.
گزارش ها از عربستان حاکیست که دولت این کشور به شدت مخالف آزادی بیان و عقیده است و در صورتیکه افرادی به این اتهام و جرم بازداشت شوند، بلافاصله به اشد مجازات محکوم می شوند.
پیشتر نیز، سازمان عفو بین الملل از گردن زدن یک زن سودانی در عربستان سعودی به جرم "جادوگری" اظهار نگرانی کرده بود.
براساس آمار های ارائه شده از سوی سازمان عفو بین الملل، در سال جاری میلادی، 79 نفر در عربستان اعدام شده اند که این رقم نسبت به سال گذشته میلادی سه برابر افزایش را نشان می‌دهد.
http://voiceofwomenafg.blogspot.com/              آوای زنان افغان

سرپرست وزارت صحت عامه داکتر ثریا دلیل و سرپرست وزارت امورزنان حسن بانوغضنفراز کودک قربانی عیادت نمودند



سحرگل 15 ساله در حالی که ناخن هایش را کشیده اند، یک گوشش را بریده اند و صورتش پر از زخم است، هیچ توقعی ندارد. او وضعیت روانی خوبی ندارد و به پرسش خبرنگاران پاسخ درست داده نمی تواند.

با آنکه زخم های سروصورت سحرگل را با بانداژ پیچیده اند، اما نشانه های زیادی از شکنجه بر چهره او دیده می شوند. چشمانش کبود گشته و یک چشمش را به بسیار سختی می تواند باز کند. موهای سر این کودک را کنده اند و تنها چند تار موی بر پیشانی او دیده می شود.گفته می شود که خانواده شوهر سحرگل او را به جرم این که چرا به تن فروشی راضی نمی شود، سیخ داغ کرده اند. آنها بعضی قسمت های بدن او را حتا با انبر کنده اند.این کودک یک سال پیش وقتی که 14 ساله بود، در ولایت بغلان در شمال افغانستان به شوهر داده شد و از چند ماه به این سو در تشناب خانه شوهرش محبوس بوده و مورد شکنجه قرار گرفته است.
شکنجه جسمی و روانی
سحرگل حالا در شفاخانه وزیر اکبر خان در شهر کابل بستری است. ثریا دلیل، سرپرست وزارت صحت عامه و حسن بانو غضنفر وزیر امور زنان افغانستان روز شنبه، 10 جدی /31 دسمبر از او بازدید کردند.خانم ثریا دلیل در حالی که اشک برچشم داشت، گفت که سحرگل به شدت مورد ظلم و شکنجه قرار گرفته است: "خواهر ما سحرگل هنوز یک طفل است و این یک خشونت بسیار وخیم و خطرناک را نشان می دهد. خانواده شوهرش بر او بسیار زیاد ظلم کرده است".سرپرست وزارت صحت عامه گفت که سحرگل چندین ماه از آب و غذای کافی محروم بوده و شدیدا به غذا ضرورت دارد. او گفت که امکان تداوی سحرگل در داخل افغانستان امکان دارد.خانم دلیل گفت سحرگل نه تنها از نگاه جسمی شکنجه شده و نیاز به تداوی دارد، بلکه به همان اندازه زیر فشار شدید روانی قرار داشته و نیاز به روان درمانی نیز دارد: "این نه اصل اسلامی ماست و نه در اسلامیت وجود دارد. کسانی که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در این شکنجه دست دارند، باید مورد مجازات قرار گیرند". به گفته سرپرست وزارت صحت عامه، وضعیت سحرگل طوری است که به تداوی داخله، جلدی و نسایی ضرورت دارد.
اشد مجازات
سرپرست وزارت امور زنان گفت عاملان این قضیه باید به اشد مجازات محکوم شوند. حسن بانو غضنفر، وعده داد که قضیه حقوقی سحرگل را پی گیری می کند. او گفت حتا شاید چنین جنایتی در قانون منع خشونت علیه زنان نیز پیشبینی نشده باشد: "شخصا این را پی گیری می کنم. تمام این فامیل باید مطابق به قانون محو خشونت مجازات شوند و حتا شدید تر از آن باید با اشد مجازات جزا ببینند".
وزیر امور زنان از مردم افغانستان خواست تا دست از چنین ظلم ها بردارند: "ما باید به راه انسانی برگردیم. مردم از چوکات انسانیت کشیده می شود".خانم غضنفر از وزارت حج و اوقاف و ملا امامان مساجد خواست تا اذهان مردم را روشن کنند و به آنها بگویند که از ظلم بر زنان دست بردارند. خشونت علیه زنان در سراسر افغانستان به گونه های مختلف رواج دارد.حسین سیرت / کابل
ویراستار: عاصف حسینی
http://voiceofwomenafg.blogspot.com/              آوای زنان افغان