آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Tuesday, December 13, 2011

ورزشکاران زن افغان با 100 مدال طلا، نقره و برونز در دوسال


22.09.1390  رادیو آزادی
استدیوم ورزشی کابل که هنگام زمام دارای رژیم طالبان در آن مراسم اعدام اجرا می شد، اینک شاهد فعالیت ها و تمرینات روزانهء ورزشکاران زن و مرد افغان است.
 به نوشتهء انستیتیوت جنگ و صلح، در آخرین بازدید از استدیوم ورزشی کابل، حدود هشتاد دختر به شمول سلما حسینی 24 ساله مصروف تمرینات ورزش تکواندو بوده اند.
انستیتیوت جنگ و صلح می نویسد:
با وصف کمبود امکانات، لوازم و سامان آلات ورزشی و محدویت های که در مقابل زنان و دختران در افغانستان وجود دارد، در دو سال که گذشت ورزشکاران زن در افغانستان در مسابقات منطقوی و بین المللی درخشیده، حدود 100 مدال طلا، نقره و برونز را برای کشورشان کمایی کرده اند.
   سلما حسینی می گوید که در چهارده سالگی زمانیکه در ایران مهاجر بود به ورزش تکواندو آغاز کرد و برنده مدال های نقره و برونز شده است. اینک سلما خود در مسابقات اشتراک نمی کند و سمت مربی تیم ملی تکواند زنان افغانستان را به عهده دارد.
 سلما حسینی از این گله دارد که به فعالیت هایش در عرصهء ورزش توجه لازم نشده، مطبوعات نیز آن را از چشم انداخته است. وی می گوید زمانیکه مردان برنده مدال طلا می شوند؛ مطبوعات آنرا پوشش  می دهد، اما در مورد زنان مساله کاملاً برعکس می باشد.
 انستیتیوت جنگ و صلح با یک ورزشکار دیگر به نام حمیده امید نیز در میدان تمرین در استدیوم کابل صحبت کرده که در مسابقات هند برندهء مدال نقره شده است. حمیده به این باوراست که به زنان ارتباط دارد تا خودرا به جایی رسانیده، حقوق شان را حاصل کنند.
 حمیده امید با اظهار اینکه در بخش ورزش از حمایت کامل شوهرش محمد مبین بر خودار است می گوید، زمانیکه به مسابقات ورزشی می رود، شوهرش نه تنها از اطفالشان وارسی کرده، آن ها را نگهداری می کند؛ بلکه با حوصله مندی کار های منزل را نیز انجام می دهد. با آنکه برخی دوستان شوهرش با این کار او موافق نیستند، ولی محمد مبین پروای آن ها را ندارد.
 محمد مبین می گوید:
«زمانیکه از پیروزی های خانم ام اطلاع می یابم، خیلی مسرور و خوشحال می شوم و پروای آن را هم ندارم که مردم چی می گویند. خوشحالم از اینکه خانمی مانند حمیده دارم.»
http://voiceofwomenafg.blogspot.com/              آوای زنان افغان

پولیس پاکستان ده ها تن را از زندان یک مدرسه دینی نجات داد


عارف فرهمند (فرانس پرس، دی پی ای)ویراستار: رسول رحیم
مقام های پاکستان روز سه شنبه، 22 قوس/ 13 دسامبر، گفتند که پولیس این کشور ده ها شاگرد یا طلبه یک مدرسه دینی را زمانی پیدا کردند که با زنجیر بسته شده و در زیرخانه مدرسه زندانی شده بودند.

پولیس پاکستان ناوقت روز دو شنبه توانست این طلبه ها را که از چهار تا پنجاه و چهار سال سن دارند، در زیرخانه مسجد جامع مدرسه ذکریا کوندلی در منطقه سهراب گوت شهر کراچی پیدا کند.
خبرگزاری رویترز و فرانس پرس گزارش داده اند که شمار این طلبه ها به 54 تن می رسد، اما خبرگزاری آلمانی «دی پی ای» از قول مقام های پاکستان گفته است که شمار آنها به 68 تن می رسد.
ندیم رووف، یکی از ماموران پولیس کشف پاکستان گفت: «در میان طلبه هایی که با زنجیر بسته شده بودند، 14 تن شان کودک و 54 تن دیگر مرد هستند».
  پنج درصد کل کودکان ثبت شده در مکتب ها، به مدرسه ها می روند. رووف افزود: «والدین و اقارب این طلبه ها آنها را برای اصلاح و تهذیب در این مدرسه ثبت نام کرده بودند، زیرا برخی آنها به مواد مخدر معتاد بودند و شمار زیاد شان از نظر روانی مریض بودند».
به گفته این مامور پولیس پاکستان، مسوولان این مدرسه دینی ماهانه حدود پنج هزار روپیه پاکستانی (57 دالر امریکایی) از هر خانواده این شاگردان می گرفته اند.
مختار خاص خیلی، افسر پولیس کراچی گفت که مسوولان مدرسه مدعی اند که این افراد را به خاطری با زنجیر بسته کرده بودند که آنها به مواد مخدر معتاد هستند. او افزود که تحقیقات جریان دارد تا در مورد ارتباط احتمالی مسوولان این مدرسه با شورشیان معلومات دریافت شود.
مقام های حکومت محلی ایالت سند نیز گفتند که در مورد همه احتمالات در پیوند به این قضیه، به شمول ارتباط مسوولان این مدرسه با گروه های شورشی، تحقیق می شود.
:   براساس گزارش ها، افراطیت در نصاب درسی پاکستان ریشه دارد. برخی از این شاگردان پس از آن که از زنجیر و زیرزمینی نجات داده شدند، به پولیس و رسانه ها گفتند که با آنها در این مدرسه بدرفتاری شده است و مسوولان مدرسه می خواسته اند که آنها را به جهاد تشویق کنند.
یکی از طلبه ها به تلویزیون «جیو»ی پاکستان گفت: «از ما در این جا مجاهد می ساختند. این جا از ما طالب می ساختند. آنها می گفتند شما باید این جا آموزش ببینید، بعداً ما شما را به جنگ می فرستیم».
پولیس یکی از ملاهای این مدرسه دینی را بازداشت کرده است، در حالی که چهار تن از ملایان این مدرسه قبلاً فرار کرده اند.
رحمان ملک، وزیر داخله پاکستان به پولیس کراچی دستور داده است که در مورد خانواده های این شاگردان معلومات جمع آوری کند و نیز روشن سازد که آیا در این مدرسه به آن ها آموزش های تروریستی داده می شده است.
 در بسیاری مدرسه های دینی، قرائت های افراط گرایانه از دین، بخشی از درس های روزمره است. از مدت ها به این سو گفته می شود که در مدرسه های دینی در پاکستان به شاگردان از سوی ملایان افراط گرا آموزش های افراط گرایی داده می شود و به این ترتیب، آنها آماده مبارزه با خارجی ها می شوند و به گروه های شورشی می پیوندند.
گزارش ها حاکی اند که مدرسه های افراط گرایان اسلامی در پاکستان از کمک های نقدی حلقات و موسساتی در کشورهای عربی نیز برخوردار هستند.
براساس آمار حکومت پاکستان، حداقل 15148 مدرسه در پاکستان فعالیت دارند که بیش از دو میلیون شاگرد در آنها مشغول آموختن هستند. این رقم پنج درصد 34 میلیون کودکی را تشکیل می دهند که به صورت رسمی مصروف آموزش و پرورش هستند. اما مقام ها همچنان مظنون اند که ممکن است هزاران مدرسه دیگر به صورت مخفی در این کشور فعالیت داشته باشند. DW
http://voiceofwomenafg.blogspot.com/              آوای زنان افغان
شماری چنین مدرسه های دینی در ولایت کندز نیز کم نیست