آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Friday, December 9, 2011

مسابقه بین تیم های فوتبال افغانستان و نیپال

                                                    
18.09.1390
تیم ملی فوتبال افغانستان که درمسابقات جنوب آسیا یا جام سبز توانسته به مرحله سیمی فاینل برسد، امروز در برابر تیم نیپال وارد میدان شده است.
تیم افغانستان نخستین بازی  خود را با هند یک بر یک مساوی شد، سریلانکا را سه بریک شکست داد و تیم بوتان را در یک مسابقه تاریخی هشت بر یک به زانو درآورد
.
وقت اساسی مسابقه بین تیم های افغانستان و نیپال صفر در مقابل صفر خاتمه یافت.
مسابقه بین تیم های افغانستان و نیپال در وقت اضافی یک در مقابل صفر به نفع تیم افغانستان پایان یافت. موفقیت مزید به جوانان شجاع و با استعداد خود ارزو می کنیم. همیشه سبز و سرفرازباشید.

http://voiceofwomenafg.blogspot.com/              آوای زنان افغان

باید شرایط حمایت از زنان افغان به آنها واضیح گردد

                                           

شکریه بارکزی عضو ولسی جرگهء افغانستان
18.09.1390
زنان افغان از دیر به این سو خواهان بلند کردن صدای شان و حق تصمیم گیری در آینده کشور شان بوده اند، ولی این تلاش های آنها در این اواخر با موضوع آغاز خروج نیروهای خارجی از افغانستان و مساله مصالحه با طالبان، شدت بیشتر گرفته است.

زنان افغان می خواهند در بحث های بین المللی در مورد آینده افغانستان، بعد از خروج قوای خارجی و در صورت مصالحه احتمالی با طالبان، به صدای آنان گوش داده شود.

در حالیکه امریکا و متحدین اش در ناتو، برای خروج از افغانستان آماده گی می گیرند، زنان افغان هراس دارند که در صورت مصالحه با طالبان شاید از حقوق که به آن دست یافته اند، محروم گردند، طالبانیکه در دوره حکومت پنج سالهء شان، زنان از حقوق و آزادی های چون تحصیل و حق کار در دفاتر محروم بودند.

شکریه بارکزی یکی از اعضای پیشتاز پارلمان افغانستان می گوید: زنان باید در پروسه صلح در کشورشان سهیم باشند و جامعه جهانی باید اطمینان دهد که مذاکرات صلح در افغانستان به قیمت حقوق زنان تمام نمی شود:

« در آن وقت، یعنی بعد از سقوط طالبان، آنها حقوق زنان را پذیرفته و از آن سخن می گفتند، حال وقت آن است برای ما بگویند که چگونه و تحت کدام شرایط زنان افغان را حمایت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خواهند کرد.»

حوریه مصدق یک تن از فعالین حقوق زنان در افغانستان می گوید: یکی از مشکلات جدی در بخش حقوق زنان در افغانستان این است که اکثر مقامات ارشد حکومت به شمول معاونین رییس جمهور، والی ها، وزرا و هم اکثر اعضای پارلمان افغانستان خود از جمله متخلفین اصلی حقوق زنان در افغانستان بوده اند که این مساله می تواند مشکل آفرین باشد.

در حالیکه قرار است در پایان سال 2014 میلادی یعنی درست دو سال بعد از امروز، نیروهای خارجی از افغانستان خارج شوند، این نگرانی های زنان افغان که مبادا دوباره طعمهء بی عدالتی های ناشی از جنجال های سیاسی و امنیتی در جامعه گردند، در حال افزایش است و آنها در ابهام قرار داده است.
منبع: رادیو آزادی
http://voiceofwomenafg.blogspot.com/              آوای زنان افغان