آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Monday, December 5, 2011

                               

تعهد افغانستان به مبارزه با فساد مالی، دستاورد کنفرانس بن

دوشنبه 05 دسامبر 2011 - 14 آذر 1390 BBC
کنفرانس بین‌المللی یک روزه بن با صدور یک اعلامیه به کار خود پایان داد. محور این اعلامیه حمایت از فعالیت‌های دولت های غربی در افغانستان تا سال ۲۰۱۴ و پس از آن خواهد بود.
در پایان این کنفرانس، حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان متعهد شد که در ازای حمایت جهانی از کشورش پس از خروج نیروهای نظامی در سال ۲۰۱۴ میلادی به مبارزه علیه فساد مالی ادامه دهد.
پیشتر آمریکا و آلمان در کنفرانس بین‌المللی بن اطمینان داده‌اند که همراه با متحدان خود، پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان در سه سال آینده، به کمک رسانی به آن کشور ادامه دهند؛ هر چند پاکستان که نقش مهمی در این میان برعهده دارد، مذاکرات کنفرانس بن را تحریم کرده بود.
دولت پاکستان از حمله اخیر نیروهای ناتو به منطقه مرزی آن کشور که به کشته شدن ۲۴ سرباز پاکستانی انجامید، خشمگین است.
انجیلا مرکل، صدراعظم آلمان، در مراسم افتتاح این کنفرانس به عنوان میزبان سخنرانی کرد و گفت که هیچگاه افغانستان را تنها نخواهد گذاشت.
خانم مرکل افزود که کشورش به کمک‌های مالی و همچنین آموزشی در تمامی زمینه‌ها از جمله نظامی و انتظامی در افغانستان ادامه خواهد داد.
در عین حال صدراعظم آلمان تاکید کرد که دولت افغانستان باید به تعهد خود در قبال اصلاحات عمیق سیاسی در تمام سطوح آن به ویژه ایجاد سازمان قضایی مستقل عمل کند.
در نشست امروز حدود هزار نماینده از ۱۰۰ کشور و سازمان های بین المللی حضور داشتند و مرتضی رئیسی، خبرنگار در آلمان به بخش فارسی بی بی سی گفت که برای اولین بار حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان ریاست کنفرانس بین المللی بن را برعهده داشت، چرا که به اعتقاد برگزار کنندگان حالا دیگر افغانستان به عنوان کشوری با صلح و ثبات نسبی مطرح است.
آقای کرزی در سخنرانی خود بر حمایت جامعه جهانی از افغانستان، تاکید کرد و گفت که پس از سال ۲۰۱۴ میلادی کشورش همچنان نیازمند حمایت بین‌المللی است.
تا سه سال دیگر نیروهای نظامی خارجی مستقر در افغانستان، روند خروج تدریجی خود از آن کشور را به پایان می‌رسانند.
بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد در سخنرانی خود قول داد که همچنان همراه با جامعه جهانی به حفظ صلح و ثبات در افغانستان و رفع مشکلات منطقه‌ای ادامه دهد.
انجیلا مرکل، صدراعظم آلمان گفت که کشورش هیچگاه افغانستان را تنها نخواهد گذاشت
آقای بان همچنین از دولت افغانستان خواست که به اصلاحات داخلی به ویژه مبارزه با فساد مالی ادامه دهد.
گزارش‌های رسیده حاکیست که مسئله فساد مالی در افغانستان یکی از موارد مهم مطرح شده توسط کشورهای شرکت کننده در کنفرانس بین‌المللی بن بود.
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا در سخنرانی خود از مقام‌های افغان خواست که در مواردی از قبیل تقویت جامعه مدنی، مبارزه با فساد مالی و مواد مخدر به تعهدات خود در قبال جامعه جهانی عمل کنند.
خانم کلینتون افزود که به رغم بحران مالی جهانی، پس از خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان، کشورش نه تنها به تعهدات مالی خود پایبند خواهد بود، بلکه با اعزام مستشارانی، به آموزش نیروهای نظامی افغان ادامه خواهد داد.
http://voiceofwomenafg.blogspot.com/              آوای زنان افغان

نگاهی به مجموعه ی شعری « مهره ء مهر

نویسنده:جاوید روستاپور
«مهرهء مهر» نخستین مجموعهء شعری مروه سبحان شاعر تازه کار و ژرف نگر است  که شامل ۱۲۳ شعر در۱۳۶ صفحه با طرحی روی جلد از استاد وهاب در ماه جوزای سال ۱۳۹۰خورشیدی در ایران به چاپرسیده است.
آنچه در مهرهء مهر برخلاف سروده های امروزی جوانان دیده می شود این است که شاعربیشتر احساسش را در قالب غزل و شعر های موزون بیان کرده است و همه اشعار چاپ شده در این مجموعه غزل هستند، برخلاف آنچه در بازار افکار اهل ادبیات و شعر امروزی به خصوص جوانان شاعر وشاعر منش که اکثرشان با اشعار سپید و سپید سرایی خود را عجین شده می دانند، آنچه از متن اشعارش بر می آید احساسات درونی اش را ساده تر در قالب های موزون بیان نموده است، آنچنان که خود بانو مروه سبحان اظهار داشته که با قالب های سپید کمتر آشنایی دارد. شعر های که در کتاب مهرهء مهر جمع آوری شده هرچند در آن سوی مرزها نوشته شده اند، اما بیشتر احساس آنچه در جامعه و گرد و برما می گذرد به گونهء عاطفه آمیز سراینده به آنها اشاره نموده است که در واقع می توان تعریف واقعی شعر و رسالت اصلی شاعر را در این مجموعه کماکان احساس کرد.
شاعر در بخش سوانح خود از آواره شدنش سخن گفته است، او گفته است نخستین شلاق ناسازگاری زمان بر وی هجرت از وطن ( افغانستان) بوده است و در کشور ایران نیز با فراز و فرود های فروان زنده گی دست و پنجه نرم کرده است که این همه را در اشعارش می توان به خوبی دریافت.
عشق به وطن ، مهر ورزی به انسانیت و انسان گونه زنده گی کردن و همدیگر پذیری از مواردی هستند که در شعر های مهرهء مهر به خوبی انعکاس یافته است ، اما چیزی دیگر که از ویژه گی غزل های مروه سبحان در این مجموعه  خواننده را به تعمق وا
می دارد این است که وی بر خلاف دیگرشاعران جوان ، شعر هایش گه گاهی جنبه تصوفی دارد. احساس زنانه گی نیز یکی دیگر از مسایلی است که در شعر های بانو سبحان دیده می شود
و خودش نیز با این نظر موافق است که احساس زنانه گی را در شعر هایش بدون این که بر آن تاکیدی داشته باشد  بعد از سرایش هر شعرش در یافته است و این را نیز یک امر طبعی در اکثر بانوان شاعر می داند.
در گفتگو کوتاهی که با بانو مروه سبحان داشتم در یافتم که این شاعر جوان بسان دیگر شهروندان کشور از اتفاق ها و حادثات انجام شده طی سه دهه پسین در کشور سخت ناخشنود است،
و نخستین جرقه های سرایش شعر در ایران به سراغش آمده است ،هرچند وی در مورد این که عامل اصلی شعر گفتن و سر انجام شاعر شدن به معنای واقعی را اظهار نکرد، اما درد تهی دستی و دوری از یار و دیار آدم ها را دردمند و عصاینگر بار میاورد که می توان یکی از این نمونه ها بانو مروه سبحان را مثال داد.
از مروه پرسیدم که قبل از آن که قدم بر جغرافیای سبز و همیشه بهار شعر بگذاری و احساس و عاطفه ات را بر روی کاغذ بریزی با کتاب ها انس داشتی و از اشعار کدام شاعر خوشتان می آمد؟
او گفت: " هر آنچه از خامه نویسان و اهل قلم زبان فارسی دری بر دستش می خورد آن را مرور می کرده است ، اما الهامی برای سرایش شعر به گونه واقعی را از خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی گرفته است که با خوانش اشعار حافظ احساس می کرده خودش نیزی چیزی برای گفتن در قالب موزون دارد و این احساس به مرور زمان در من به باور تبدیل شد که باید شعر بسرایم و آنچه به عنوان شعر احساس می کنم آن ها را بنویسم.
درپاسخ به پرسش دیگری گفت: " سرودن شعر را زبانی برای  بیان احساساتم می دانم و به قول بزرگ مردان ادبیات  شعر هایم الهامی است برای خویشتن  تا آنچه می اندیشم آن را
به زبان دیگر اظهار کنم.
در شعرهای مهرهء مهر بانو مروه گه گاهی به مسایل سیاسی و یا هم سیاست زده جامعه افغانستان اشاراتی نموده است ، سیاست زده گی که بر سیاه روزی دربدری شهروندان  ربط
مستقیم داشته و دارد.
بانو سبحان در خصوص این موضوع که دنیای شعر با سیاست چه ربطی دارد به این باور است که در اکثر جوامع شرقی ، شعر و سیاست از همدیگر جدا نبوده است و خواسته یا ناخواسته
سروده های شاعران گه گاهی بوی سیاست می دهد.
او استدلال می کند که شاعران اکثر در اشعار شان درد و رنج ملت ها و مردم خویش را بیان می کنند و این درد و رنج در بیشتر موارد از سیاست های نابجا و خود خواهانه سیاست ورزان ناشی شده است از این رو بیان واقعیت ها در شعر و بیان درد و رنج یک ملت
که عامل آن در بیشتر موارد سیاست مداران و دولت مردان هستند باعث می شود که شعر خواسته یا ناخواسته با مسایل سیاسی  بر بخورد و به سخن دیگر قلم در قالب شعر به نقد سیاسی سیاست مردان می پردازد که شاید در بعضی اشعار هدف شاعر نقد نباشد بلکه آنچه اتفاق افتاده آن را بیان کرده اما به گونه این اظهار کردن های شاعران تبدیل به نقد ناخود آگاه یک روند ، یک جریان و یا هم یک دولت شده است!! – اما من همواره تلاش کرده ام تا در شعر هایم از آوردن مسایل سیاسی پرهیزکنم.
از بانو سبحان پرسیدم با چاپ این مجموعه شعری شان چی احساسی دارند؟
او با نگرانی گفت: " به نظر من چاپ شدن این مجموعه بار سنگینی را بر دوشم می گذارد، زیرا قدم گذاشتن در دنیایی ادبیات مسوولیت گرانی برای آنانی که خود را نسبت به فرهنگ و ادبیات کشور شان مسوول احساس کنند به حساب می آید.
وی می گوید؛ سرودن شعر را به گونه غیر حرفه یی و تخصصی اغاز کرده و در این بخش به جز از تشویق دوستانش، استاد و یا راهنمای نداشته است، از این رو تلاش بیشتر خواهد کرد تا بتواند شعر هایش دارای هدف و پیام باشند و در قسمت پویایی زبان تا آن جا که برایش مقدور است سعی خواهد کرد تا از کلمات ناب و خالص فارسی دری استفاده کند.
مروه سبحان هم اکنون در لندن با خانواده اش زندگی می کند ، اما ادعا دارد که روح و روانش همیشه در جغرافیای افغانستان بوده و برای وطن و شهروندان کشور می اندیشد.
در پایان هم نمونه از کار مروه سبحان
کی مثل خودت!
گه خنده و گه گریه کنم عادتم اینست
گه ناله و گه شکوه کنم شهرتم اینست
در خانه ی چشم تو مرا جای نباشد
شاید ز فلک بخت من و عزتم اینست
یک عاشق بی روی و ریا مثل خودت من
تعریف چرا ؟ ذات و من فطرتم اینست
یک جرعه  ننوشانیم از جام دو چشمت
من تشنه ی لطف توام و حسرتم اینست
در روز ازل خاک من از عشق سرشتند
با خون دل آمیخته و قدرتم اینست
در گرد و برت تا که بیبینم ز رقیبان
یک لحظه تحمل نکنم طاقتم اینست
کامم ندهی ،رنج و عذابت به من از چیست؟
شمشیر بر آر سینه بدر ،راحتم اینست
مروه سبحان
http://voiceofwomenafg.blogspot.com/              آوای زنان افغان