آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Friday, November 18, 2011

هشتاد درصد این غیر نظامیان از سوی گروه طالبان کشته شده اند

                                      

وقوع حادثه خونین در بازی کودکان در نزدیکی شهر جلال آباد
جمعه ٢٧ عقرب ١٣٩٠ ساعت ١٤:٢٣ شاولی زرین - کابل

مقام های محلی در ولایت ننگرهار می گویند که انفجار ماین جاسازی شده در ولسوالی بهسود در نزدیکی شهر جلال آباد چهار کودک را کشت و شش تن دیگر آنان را  زخمی کرده است.
احمد ضیا عبدالزی سخنگوی والی ننگرهار به خبرگزاری بخدی گفت: "شماری از کودکان مصروف بازی بودند که این ماین که در نزدیک سرک جاسازی شده بود، انفجار کرد."
این حادثه در نزدیکی پل "بهسود" در ساحه موسوم به "فامیلی های مولوی خالص" در چند کلیومتری شهر جلال آباد حوالی ساعت 9:30 دقیقه صبح امروز (جمعه) رخ داده است.
تا هنوز فرد یا گروهی مسئولیت این رویداد را به عهده نگرفته است اما سخنگوی والی ننگرهار می گوید که طالبان برای حمله به نظامیان داخلی و خارجی اقدام به جاسازی ماین می کنند.
اخیرا رهبر گروه طالبان از تمامی افراد وابسته این گروه خواسته است از حملات که منجر به مرگ غیر نظامیان می شود جلوگیری کنند.
سازمان ملل متحد نیز اعلام کرده است از مجموع افراد ملکی کشته شده در افغانستان، 80 درصد این غیر نظامیان از سوی گروه طالبان کشته شده اند.
آقای عبدالزی می گوید که زخمی های رویداد به شفاخانه دولتی در شهر جلال آباد منتقل شده اما او در باره وضع صحی این زخمی ها چیزی نگفت.
عبدالزی گفت که هنوز مشخص نشده که این انفجار چگونه صورت گرفته اما او این را نیز رد نکرد که ممکن این ماین از را دور منفجر شده باشد.
به گفته سخنگوی والی ننگرهار، ماموران جنایی تحقیقات خود را درمورد چگونگی وقوع این حادثه آغاز کرده اند.
این مقام محلی تایید کرد که انفجار در هنگام بازی کودکان رخ داده است و به گفته او ممکن سیم که به این ماین وصل بوده پس از برخورد با کودکان عمل کرده باشد.
http://voiceofwomenafg.blogspot.com/               آوای زنان افغان



دوستانش او را " زن آهنین " توصیف می کنند

                                  

هویدا عرّاف زن بی باکی که استوار علیه اشغالگری اسرائیل مبارزه می کند

چهارشنبه 20 ذو الحجة 1432هـ - 16 نوامبر 2011م

یک فعال آمریکایی فلسطینی تبار که توانسته بود در اتوبوس های مخصوص شهرک نشینان اسرائیلی سوار شود توسط نیروهای اسرائیلی بازداشت شد.

هویدا عراف توانسته بود به همراه تعدادی از فلسطینیان وارد اتوبوسی شود که برای فلسطینیان ممنوع است.

این زن مبارز فلسطینی موضعگیری های فراوانی علیه رژیم اسرائیل طی سالهای گذشته از خود نشان داده است.

جاناتان بلاک یکی از دوستان صمیمی وی در این مورد می گوید " هویدا یک زن آهنین است او دختری است که سختی ها را به جان می خرد تا نژاد پرستی اسرائیل علیه فلسطینیان را رسوا کند."

او افزود :" هویدا در سازماندهی کمپین "مسافران راه آزادی " برای کمک به فلسطینیان شرکت کرده بود او یکی از فعالان دو کشتی "موج آزادی و التین " نیز بود.

این کشتی ها پیشتر برای کمک به مردم غزه و شکست محاصره آن به سمت این منطقه حرکت کردند اما توسط اسرائیلی ها توقیف شدند.

هویدا عراف در اغلب تظاهرات و تجمع های اعتراضی فلسطینیان علیه نژاد پرستی و شهرک سازی در مناطق اشغالی شرکت می کند وبارها جان خود را به خطر انداخته است.

دوست این دختر فلسطینی وی را " فعال انتحاری مسالمت آمیز" توصیف می کند و افزود : " وی اغلب وقت خود را برای مساله فلسطین اختصاص داده است ؛ وی و خانواده اش بارها توسط اسرائیلی ها تحت آزار و اذیت قرار گرفتند."

این دختر فلسطینی پیش از ورود به اتوبوس های اسرائیلی ها در گفتگو با العربیه گفته بود :" ما با این اقدام می خواهیم نسبت نژادپرستی اسرائیلی ها را نشان دهیم. ما می خواهیم سرزمین مان از این ظلم تاریخی رها شود. می خواهیم با هر هزینه ای به
اشغال سرزمین خود از راه های مسالمت آمیز پایان دهیم."

هویدا تنها دختری بود که کاروان آزادی را که از ترکیه به سمت غزه حرکت کرده بود ، همراهی کرد. در حمله نیروهای اسرائیلی 9 تن از مسافران این کاروان کشته شده بودند و این دختر بی باک در چند قدمی مرگ بود.

یک فیلم ویدیوئی که از این فعال فلسطینی منتشر شده است وی را در حالی نشان می دهد که در یک تظاهرات مسالمات آمیز فلسطینیان حضور پیدا کره و در برابر نیروهای اسرائیلی استوار و بی باک ایستاده است.

این فیلم به عنوان سمبل قدرت زنان فلسطینی علیه اشغالگران در سایت ها و شبکه های مختلف اجتماعی منتشر شده است.

هویدار 35 ساله و با یک فعال صلح طلب آمریکایی ازدواج کرده است. وی در روستای معلیا در الجلیل به دنیا آمده بود و یکی از تاثیرگذارترین فعالانی است که سیاست های رژیم اسرائیل را رسوا کرده است.
http://voiceofwomenafg.blogspot.com/               آوای زنان افغان

بی عدالتی ها علیه زنان در افغانستان روز افزون است

                                  
«بی عدالتی، سرگذشت زنان افغان در زندان»

25.08.1390
از نمایش فلم «بی عدالتی، سرگذشت زنان افغان در زندان» توسط اتحادیهء اروپا جلوگیری شد. اتحادیهء اروپا می گوید این فلم را به دلیل آن نشر نکرده است که شاید نمایش آن باعث تهدید دو زنی شود که در آن سهم دارند.

اما منقدین می گویند، اتحادیهء اروپا با هراس از زیانمند شدن روابطش با حکومت افغانستان از نمایش فلم ممانعت کرده است.

فلم «بی عدالتی، سرگذشت زنان افغان در زندان» از سرنوشت دردناک و متاثر کنندهء یک زن 19 ساله یی حکایت می کند که توسط یک پسرکاکایش مورد تجاوز جنسی قرار گرفت و  بعد هم به اتهام داشتن روابط بدون نکاح که در افغانستان جرم پنداشته می شود، به 12 سال حبس محکوم شده است.

آژانس خبری اسوشیتدپرس می نویسد:
قاضی برای این خانم گفته بود، اگر به ازدواج با پسر کاکای متجاوزش که با دادن رشوت از مجازات و زندانی شدن رهایی یافته، رضایت دهد، اورا رها می کند. اما زن قبول نکرد و دخترکش را در زندان به دنیا آورد. اینک زن مجبور است، کودکش را در عقب میله های زندان بزرگ کند.

هیدربار(
Heather Barr) یک تحقیق کنندهء سازمان دیده بان حقوق بشر یا هیومن رایتس واچ می گوید:
«یک تعداد زیاد از زن ها با قضیه های مشابه در افغانستان زندانی می شوند.»

بر اساس گزارش ها و مطالعات سازمان ملل متحد، بیش از نصف 300 تا 400 زندانی زن در افغانستان به اتهام داشتن روابط جنسی، آنچه که جرایم اخلاقی نامیده می شود زندانی شده اند. همچنان زنان به اتهام فرار از نزد شوهران شان که براساس قوانین افغانستان جرم محسوب نمی شود، نیز زندانی می باشند.

هیدربار(
Heather Barr) می افزاید:
«به نظر می رسد، اصلاحات قضایی نیز نتوانسته است در این زمینه کمک کند و به وعده های داده شده، برای بهسازی وضعیت زنان عمل نشده است.

فلم «بی عدالتی، سرگذشت زنان افغان در زندان» از سرگذشت زن 26 سالهء دیگری که از نزد شوهرش که همواره اورا مورد لت و کوب قرار می داد و با یک پسر جوانی که می گوید اورا دوست دارد، فرار کرده، نیز قصه می کند.

با وصف آنکه وی می گوید که با آن پسر روابط جنسی نداشته، اما به جرم زنا دستگیر و زندانی شده است.
پولیس بدون در نظر داشت اینکه زن قبلاً شوهر داشته است، می گوید:
«وی باکره نیست.»
دوست پسر زن در آنسوی دیوار زندانیست. آن ها توسط محافظین زندان، پیام هایشان را تبادله می کنند.

یک منبع آگاه که از افشای نامش خودداری کرده است می گوید، اتحادیهء اروپا ساختن این فلم را در سال 2010 به مثابه یک برنامهء منعکس کنندهء حقوق زنان در افغانستان تایید نمود و برای ساختن آن 70 هزار یورو یا 96 هزار دالر مصارف تولید را منظور کرد. اما در ماه فبروری تغییر عقیده داده، گفت، نمایش این فلم باعث تهدید دو زنی خواهد شد که در آن سهم دارند.
  
بی اعتبار ساختن سیستم عدلی افغانستان که در حال بازسازی و  اصلاح قرار دارد، یکی از دلایل دیگر جلوگیری از نمایش این فلم وانمود شده است.

در حین حال در بین حلقات حقوق بشر این احساس وجود دارد که با جلوگیری از نمایش فلم «بی عدالتی، سرگذشت زنان افغان در زندان» یک زمینهء دیگر در مورد انعکاس یک مسالهء مهم و جلب توجه همگان به آن، از دست رفته است.
http://voiceofwomenafg.blogspot.com/               آوای زنان افغان