آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Wednesday, November 16, 2011

تعداد خانم ها در جرگه حدود پنجصد تن می باشد

                             
                            

تعداد زنان در هیئت اداری لویه جرگه عنعنوی اندک خوانده شد
شماری از خانم ها تعداد زنان در جرگه عنعنوی را قناعت بخش می دانند اما از کم بودن تعداد زنان در جمع هیئت اداری این جرگه؛ اظهار نارضایتی می کنند.

لویه جرگۀ عنعنوی به هدف مشوره روی روابط ستراتیژیک با امریکا و مذاکره با مخالفین مسلح دولت، با شرکت بیش از دو هزار تن قبل از ظهر امروز، در کابل آغاز و در نظر است که چهار روز ادامه یابد.

دراین جرگه صبغت الله مجددی عضو مشرانوجرگه و رئیس جمهوراسبق کشور به حیث رئیس؛ نعمت الله شهرانی مشاور رییس جمهور درامور دینی ومحمدعارف نورزی مشاور رییس جمهور در امور اقوام به صفت معاونین؛ محمد علم ایزدیار نایب اول مشرانوجرگه و حیات الله بلاغی به صفت منشی؛ و صفیه صدیقی به حیث سخنگوی انتصاب شدند.

زهره احمدزی رییس امورزنان ولایت لوگر یکتن از اشتراک کنند گان جرگه یادشده به آژانس خبری پژواک گفت که تعداد زنان اشتراک کننده درجرگه که حدود
۵۰۰ تن می باشد ؛ قناعت بخش است. اما باید درپهلوی سخنگوی؛ یکتن از معاونین جرگه نیز باید زن میبود.

وی افزود : ((همیشه همی رقم شده که بری زنان کمتر سهم داده ؛ اما آرزو دارم ما نقش خوبی در کمیته های جرگه بازی کنیم وحضور فعال داشته باشیم . ))

رقیه اڅکزی رییس امورزنان ولایت کندهار ویکتن دیگر از اشتراک کننده گان جرگه نیز حضور زنان را دراین جرگه پررنگ خواند اما وی نیز گفت که باید برای زنان در هیئت اداری نقش بیشتر داده میشد .

وی نیز گفت که تعداد خانم ها در جرگه حدود
۵۰۰ تن می باشد؛ اما صفیه صدیقی سخنگوی جرگه گفته است که ۱۸ در صد اشتراک کننده گان را زنان تشکیل می دهد.

رقیه در مورد هیئت اداری گفت : (( درابتدا حتی یک زن هم در بخش هیئت اداری نبود، وقتی که ما زنان سر وصدا بلند کردیم ، باز خانم صفیه صدیقی را به صفت سخنگوی اعلان کردند . ))

وی نیز گفت که زنان به علاقه مندی زیاد دراین جرگه حضور یافته ومی خواهند که سهم فعال داشته باشند .

ناهید احمدی فرید نماینده مردم هرات در ولسی جرگه ویکتن دیگراز اشتراک کنندگان جرگه عنعنوی نیز گفت که برعلاوه سخنگوی ،یکتن از معاونین و منشی جرگه نیز باید زن می بود .

وی در مورد چگونگی تعیین هیئت اداری گفت : (( مه فکر می کنم که یک نمایش بود ، به خاطری که شب قبل، یک تعداد دوستان هراتی مه ( زنان ) بود که کمپاین می کردند تا معاون شوند ،منشی شوند ولی متاسفانه که برای شان حق کاندید شدن را هم ندادند. ))

شماری از زنان بیرون از جرگه عنعنوی نیز تعداد زنان در جرگه را کافی می دانند اما می گویند که نقش آنها در هیئت اداری ضعیف می باشد.

کریمه سالک یکتن از کارمندان وزارت امور زنان واز جمله کسانی که دراین جرگه اشتراک نکرده است ، گفت که باید حد اقل دو زن درترکیب هیئت اداری جرگه عنعنوی تعیین میشدند .

وی افزود : (( همیشه درکشور ما حقوق ما زنان پامال شده ، امروز هم در جرگه عنعنوی یک بار دیگه همین اشتباه تکرار شد . ))

موصوف اظهار امیدواری کرد که زنان اشتراک کننده در جرگه نقش فعال داشته باشند ومشوره های خوبی ارایه کنند.
http://voiceofwomenafg.blogspot.com/               آوای زنان افغان

علیا: من این کار را کردم تا بگویم آزادم

                                            
دختر فعال مصری با انتشار عکس لخت خود در اینترنت جنجال به راه انداخت
چهارشنبه 20 ذو الحجة 1432هـ - 16 نوامبر 2011م
قاهره – مصطفی سلیمان
یک دختر 20 ساله مصری که می گوید عضو جنبش 6 آبریل است با انتشار عکس کاملا برهنه خود روی وبلاگ ، فیسبوک و تویتر شخصی اش جنجال به راه انداخت .

علیا ماجده المهدی که امروز چهارشنبه بیست ساله شد اقدام خود را "جنبش آزادیخواهی اونلاین" نامیده است و دختران عرب دیگری نیز اعلام داشتند برای همبستگی با علیا عکس های برهنه خود را رسانه ای خواهند کرد .

عکس علیا همچنان بر روی صفحات شخصی وی در شبکه های اجتماعی و نیز یوتیوب قرار دارد . هنگامی که وی روز یکشنبه گذشته به عنوان نخستین دختر عرب دست به چنین اقدامی زد و دیوارهای حیا در جوامع عرب را شکست ، هزاران نفر از کاربران خشمگین، کنجکاو و هوادار علیا نسبت به این جنجال واکنش نشان دادند.

علیا در وبلاگ شخصی خود که آن را "مذكرات ثائرة" ( یادداشت های یک زن انقلابی) نامیده است در زیر عکس بزرگ خود نوشته است ، "نخست درباره زنانی که در آغاز دهه 70 میلادی در دانشکده هنرهای زیبا به عنوان مدل در برابر نقاشان مرد لخت می شدند قضاوت کنید و کتاب های هنری را پنهان کرده ، مجسمه های برهنه را بشکنید ، سپس در برابر آینه لخت شوید و بدن های خود را که بادید تحقیر آمیز به آنها نگاه می کنید به آتش بکشید تا پیش از فرستادن اهانت هایی با مضمون تبعیض جنسی به من و نفی حق آزادی بیان من ، برای همیشه از عقده های جنسی خود رها شوید ".

علیا در زیر عکس خود عکس برهنه یک مرد جوان مصری را گیتار به دست منتشر کرده است . در این صفحه همچنین تابلویی از کار فادی موریس که دختر لختی را نقاشی کرده است و نیز عکس های زنان لخت دیگر نیز منتشر شده است. علیا سه عکس مختلف از خود منتشر کرده است ؛ یکی با نوار چسب بر روی لب های خود ، و دیگری با نوار چسب بر روی چشمان خود ، اما بار سوم به جای پوشاندن گوش های خود با نوار چسب جای دیگری از بدنش را پوشانده است .

در هر ثانیه سه نفر به بینندگان این وبلاگ افزوده می شود و بیشترین آنها که از کشورهای مختلف عربی هستند با وی اعلام مخالفت کرده اند ، اما جالب این که تعداد زنانی که با وی اعلام هبستگی کرده اند بیشتر است. برخی از آنها نیز اعلام داشته اند در شرایط مناسبی عکس های لخت خود را منتشر خواهند کرد .

از سوی دیگر جنبش 6 آوریل که یکی از مهمترین گروه هایی است که انقلاب علیه حسنی مبارک را رهبری کرد با انتشار بیانیه ای که نسخه ای از آن به العربیه.نت فرستاده شد عضویت علیا در این جنبش را رد کرد و به دنبال آن علیا نیز اعلام کرد که عضو این جنبش نیست در حالیکه پیشتر خود را وابسته به آن اعلام کرده بود.

او تاکید کرد عکس های خود را در خانه پدری اش انداخته است نه در خانه دوست پسرش کریم عامر .

http://voiceofwomenafg.blogspot.com/               آوای زنان افغان

به عفو مجازات مجرمان خشونت جنسی پایان داده شود

                                             
قانون زنان را به حاشیه می راند

باهر کمال - مترجم: بابک پاکزاد
ارسالی: میم بریالی از کشورآلمان
توانمندسازی اقتصادی زنان، مشارکت سیاسی، پایان بخشیدن به خشونت جنسی و درگیر کردن زنان در برقراری و پایدار کردن صلح در مناطقی که در آن تازه جنگ و منازعات به پایان رسیده از اولویت های مرکز UN WOMEN (زنان ملل متحد) است ...
زنان به هر طریق زندگی می بخشند – نسل های متمادی را به دنیا می آورند، بذر می کارند، غلات را پرورش می دهند، خانواده ها را تغذیه کرده و در بازارهای محلی مواد غذایی و خوراکی می فروشند- زنان با خود آب و گرما می آورند و خود را برای مردمشان، چه نوزاد، چه بزرگسال و چه سالمند ایثار می کنند.
آنان عامل حفظ کثرت زیستی، این منبع کلیدی آینده ی هر موجود زنده،هستند؛ سخن کوتاه، زنان چرخه حیات را حفظ کرده و توسعه می دهند.
اما زنان قربانی جنایتی تقریبا ناشنیده، بی سرو صدا و نامرئی اند. میلیون ها تن از آنها هر سال، به خاطر ابتلا به بیماری هایی که به سادگی و با هزینه کم قابل پیشگیری هستند می میرند. آفریقا در راس کشورهایی قرار گرفته که بالاترین نرخ مرگ و میر ناشی از مادری (حاملگی، زایمان و عوارض آن) را دارد.
نمودارهای مرگ و میر زنان وحشتناک و نفس گیر است. بیش از
۵۰۰۰۰۰ زن و دختر بر اثر بارداری و زایمان جان خود را از دست می دهند و سالانه ۱۰ تا ۱۵ میلیون نفر دچار ناتوانی و معلولیت های بلند مدت و یا دیگر بیماری ها می شوند. دیگر درباره سقط جنین های غیربهداشتی سخن نمی گویم که در همه جا مرسوم است، برای مثال فقط در مکزیک سالانه تا ۵۰۰۰۰۰ سقط جنین غیرقانونی رخ می دهد.
همچنین باید به میلیون ها زن در سراسر جهان اشاره کرد که بی عدالتی، خشونت و نابرابری را در خانه، محل کار و زندگی عمومی تجربه می کنند. در گزارش جدید سازمان ملل که در
۶ جولای ۲۰۱۱ منتشر شد دولت ها به اقدامات عاجل جهت تضمین برابری واقعی میان جنسیت ها فراخوانده شده اند.
"پیشرفت و بهبود وضعیت زنان جهان: در جستجوی عدالت"، اولین گزارش عمده از سوی
UN WOMEN (زنان ملل متحد) است، این آژانس به منظور هدایت و رهبری تلاش های بدنه ی جهانی در مسیر برابری جنسی و توانمندسازی زنان در اوایل سال جاری راه اندازی شد.
میشله باشلت، رئیس جمهور اسبق شیلی و مدیر کنونی
UN WOMEN در کنفرانس خبری در ششم جولای در مقر سازمان ملل اظهار داشت "هدف این سازمان برانگیختن دولت ها و جامعه مدنی به اقدام قاطع جهت انجام تعهدات و همچنین سرعت بخشی به کسب حقوق زنان در سطح جهانی است".
قانون بر روی کاغذ کافی نیست
وی گفت "تمرکز بر دسترسی زنان به دادگاه و دستگاه قضایی از این درک ناشی شده که قوانین و نظام قضایی که به درستی کار کنند، بنیاد و مبنایی برای برابری جنسی است."
وی افزود با این که قانون، اصل محترم و سنگ بنای حکمرانی دمکراتیک در سطح جهان است، "در بسیاری کشورها هنوز قانون بر بیرون انداختن و به حاشیه راندن زنان حکم می کند."
در گزارش آمده است که قرن گذشته، با کشورهایی در هر منطقه از جهان که گستره ی استحقاق قانونی زنان را وسعت بخشیده اند، شاهد "تحولات" در حقوق قانونی زنان بوده است.
"به رغم این موضوع برای اکثریت زنان جهان، قوانین تنها روی کاغذ باقی مانده و به برابری و عدالت بدل نشده است."
همچنین باید به این نکته اشاره کرد که در حالی که
۱٣۹ کشور و قلمرو هم اکنون برابری جنسی را در قوانین اشان به رسمیت شناخته اند، زنان کماکان بی عدالتی، خشونت و نابرابری را در خانه و محیط کارشان تجربه می کنند.
باشلت همچنین گفت "با توجه به این که نیمی از جمعیت جهان در معرض این خطرات قرار دارند، یافته های این گزارش، فراخوان جدی به اقدامی عاجل محسوب می شود. بنیان ها جهت اجرای عدالت برای زنان پی ریخته شده اند. در
۱۹۱۱، تنها در دو کشور زنان حق رای داشتند اما اکنون این حق جهانی است."
"اما برابری کامل مستلزم آن است که زنان- در خانه و در زندگی شغلی و در عرصه عمومی- در چشم قانون معادل و برابر حقیقی مردان باشند."
UN WOMEN به دولتها در تمام کشورهای جهان فراخوان می دهد که برای پایان بخشیدن به بی عدالتی هایی که زنان را فقیرتر و ضعیف تر از مردان می کند گام هایی بردارند. این گام ها موارد زیر را شامل می شود:۱- لغو قوانین تبعیض آمیز علیه زنان۲- بکارگیری بیشتر پلیس، قاضی، قانون گذار و فعال اجتماعی زن در "خط مقدم امور قضایی"
٣- سرمایه گذاری روی مراکز "تنها با یک توقف" جایی که زنان می توانند در یک مکان به خدمات قضایی، حقوقی و بهداشتی دسترسی داشته باشند.
وحشتناک، مهیب، نفرت انگیز
از یافته های وحشتناک گزارش مذکور این است که در حالی که خشونت خانگی هم اکنون در
۱۲۵ کشور غیرقانونی است، ۶۰٣ میلیون زن در سراسر جهان در کشورهایی زندگی می کنند که این موضوع جرم محسوب نمی شود.
همچنین زنان هنوز در تعدادی کشورها ٣
۰ درصد کمتر از مردان حقوق می گیرند و حدود ۶۰۰ میلیون زن در مشاغل آسیب پذیری که تحت پوشش قوانین کار نیست شاغل هستند.
گزارش همچنین حاکی از اعمال ناکافی قوانین موجود در درون مرزها است.
UN WOMEN می گوید بسیاری از زنان به دلیل بدنامی و بی آبرویی اجتماعی و نظام قضایی ضعیف، خود را عقب کشیده و جرائم را گزارش نمی کنند.
همچنین
UN WOMEN به این نکته اشاره می کند که بها و هزینه های بازدارنده و مشکلات عملی در راه احقاق حق، از سفر به دادگاه های دور از دسترس تا هزینه های گران مشاوره های حقوقی، باعث افت شدید مواردی است که در آن زنان خواستار پی گیری و احقاق حق اند بویژه در مورد خشونت های جنسی.
گزارش نتیجه گیری می کند "با تغییر قوانین و حمایت عملی از زنان در راستای اجرای عدالت، ما می توانیم جامعه را تغییر دهیم و برای زنان و مردان، برابری واقعی در آینده را تضمین کنیم".
پیشگیری، عاملی کلیدی
اندکی پیشتر در
۱۰ جون ۲۰۱۱، باشلت اظهار داشت که توانمندسازی اقتصادی زنان، مشارکت سیاسی، پایان بخشیدن به خشونت جنسی و درگیر کردن زنان در برقراری و پایدار کردن صلح در مناطقی که در آن تازه جنگ و منازعات به پایان رسیده از اولویت های این مرکز است.
باشلت در یک کنفرانس خبری در ژنو اظهار داشت که این دفتر با دیگر آژانس ها و طرف های سازمان ملل پیرامون موضوعات گوناگون از آموزش و تحصیل زنان و دختران تا بهداشت جنسی و باروری همکاری خواهد کرد.
در پاسخ به این سوال که رویکرد او در مقابل مشکل خشونت جنسی علیه زنان چیست؟ وی گفت که پیشگیری موثرترین راه برای پرداختن به مساله آزار و اذیت است.
روش های پیشگیری، بالا بردن آگاهی و آموزش دختران و پسران در راستای امحای کلیشه های جنسیتی در جامعه را شامل می شود.
در مورد موضوع خشونت جنسی در مناطق جنگی و در جایی که نیروهای حافظ صلح سازمان ملل حاضرند باشلت اظهار داشت
UN WOMEN بهترین ابتکار عمل ها را در همکاری با (UNIFEM) بکار خواهد بست تا به سربازان قبل از پیاده شدن و استقرار در محل ماموریت، آموزش دهند و از این طریق آمادگی تاکتیکی اشان در واکنش به گزارش های مربوط به خشونت های جنسی افزایش پیدا کند.
پایان دادن به معافیت از مجازات
باشلت گفت "همچنین این امر واجد اهمیت است که به بخشودگی مجازات مجرمان خشونت جنسی پایان داده شود و تیم های واکنش سریعی شکل گیرد که برای زنان در مکان هایی که ظرفیت حقوقی برای رسیدگی به چنین مواردی موجود نیست کمک ها و حمایت های حقوقی فراهم نماید."
وی گفت "حضور بیشتر زنان در نیروهای حافظ صلح چند مزیت خواهد داشت، از جمله این واقعیت که زنان در صحبت با زنان دیگر در مورد خشونت جنسی احساس راحتی بیشتری می کنند."
وی ادامه داد "
UN WOMEN به شکل فعالی در تشویق مشارکت زنان در انتقال دمکراتیک در خاورمیانه و شمال آفریقا درگیر شده است".
او گفت که تاکنون دو بار از مصر دیدار به عمل آورده و به زودی به تونس خواهد رفت، جایی که تعدادی از سازمان های زنان از آژانس تقاضای کمک کرده اند.
باشلت به این نکته اشاره کرد که بسیاری از وجوه نابرابری جنسی، نتیجه فقر بوده و تاکید کرد که امحای فقر راهی است برای امحای اشکال گوناگون بی عدالتی نظیر قاچاق انسان، ازدواج زودهنگام و کار کودکان.
منبع:
IDN
http://voiceofwomenafg.blogspot.com/ آوای زنان افغان