آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Friday, November 11, 2011

دوزن در ولایت غزنی توسط طالبان تیرباران شدند

                                         
افراد مسلح ناشناس دو زن را در غزنی تیرباران کرده اند
به روز شده:  15:38 گرينويچ - جمعه 11 نوامبر 2011 - 20 آبان 1390
گزارشها از غزنی حاکی از بدتر شدن وضعیت امنیتی در این شهر است
دلاور زاهد فرمانده پلیس ولایت غزنی گفته است که افراد مسلح ناشناس یک زن را به همراه دختر جوانش در حومه شهر غزنی تیرباران کرده اند.
آقای زاهد گفت که افراد مسلح پنجشبه شب (۱۹ عقرب/آبان) به خانه این زن در محله "خواجه حکیم" در حومه شهر غزنی حمله کردند و به او و دخترش شلیک کردند.
قبلا گزارشهایی منتشر شده بود مبنی بر اینکه یک زن و دخترش در غزنی، سنگسار شده اند اما مقام های محلی در غزنی سنگسار شدن این دو زن را تائید نمی کنند.
آقای زاهد گفته است که دو نفر به اتهام دست داشتن در قتل این دو زن دستگیر شده اند.
هنوز انگیزه قتل این دو نفر مشخص نیست، اما برخی از افراد در غزنی گفته اند که این زن بیوه و دخترش متهم به روسپی گری بوده اند.
برخی از نزدیکان خانواده مقتولان گفته اند که این مهاجمان با طالبان ارتباط داشته اند.
گروه طالبان پیش از این هم درغزنی چند زن را به اتهام دست داشتن در فحشا و زنا به قتل رسانیده اند. در یک مورد فیلم و تصاویری از جریان قتل دو زن توسط طالبان هم منتشر شده است.این در حالی است که اخیرا وضعیت امنیتی شهر غزنی بدتر شده پلیس برای جلوگیری از رفت و آمد طالبان به این شهر استفاده از موتورسیکلیت را نیز ممنوع کرده است.
اظهارات والی غزنی در باره اجازه دادن به طالبان به شلیک دو راکت به شهر غزنی، انتقادهایی را علیه او موسی خان اکبرزاده، والی غزنی گفته است که او به طالبان اجازه داده است که دو راکت به شهر شلیک کنند.
برانگیخته است
اخیرا افراد وابسته به گروه طالبان چندین راکت به شهر غزنی شلیک کرده اند.
آقای اکبر زاده در مصاحبه با رسانه های داخلی افغانستان گفت که شماری از طالبان که با او در تماس بودند و از شلیک راکت و حمله به شهر غزنی در یک سال گذشته جلو کرده بودند از سوی مرکز فرماندهی خود تحت فشار بودند که چرا به غزنی حمله نمی کنند.
آقای اکبر زاده گفت سر انجام او مجبور شد به آنها اجازه شلیک دو راکت را به شهر غزنی بدهد.
این اظهارات آقای اکبر زاده از تلویزیون طلوع پخش شد و واکنش های شدیدی را علیه آقای اکبر زاده بر انگیخت.
این دو راکت چند روز پیش به یک خانه مسکونی در منطقه توحیدآباد اصابت کرد و باعث کشته شدن یک دختر نوجوان و زخمی شدن سه نفر دیگرشد.
پخش اظهارات والی غزنی از رسانه های محلی در مورد این که او به طالبان اجازه داده دو راکت به شهر غزنی پرتاب کنند، انتقادهای شدیدی را علیه او برانگیخت.
پیش از این هم برخی از اظهارات آقای اکبرزاده در باره عدم خروج زنان از خانه بدون محرم شرعی باعث مطرح شدن واکنشهایی علیه او شده است.

http://voiceofwomenafg.blogspot.com/               آوای زنان افغان

قربانیان برای درمان به تونس فرستاده می شوند

                                            

زنان لیبیایی از تجاوز جنسی توسط نیروهای هوادار قدافی پرده برداشتند
جمعه 15 ذو الحجة 1432هـ - 11 نوامبر 2011م
پس از سقوط رژیم دیکتاتوری معمر قدافی در لیبی هر از چند گاهی پرونده ای دیگر از رفتارهای غیر انسانی نیروهای هوادار قذافی برملا می شود.
به گزارش العربیه پرونده تجاوز نیروهای قذافی به تعداد ی از زنان ودختران در شهرهایی که در کنترل آنها بود ، اینک فاش شده است.
بر اساس اين گزارش مسئولان قضایی لیبی بسیاری از پرونده های زنان این کشور که توسط نیروهای قذافی ربوده شده اند و مورد تجاوز قرار گرفته اند را بررسی می کنند تا عاملان تجاوز را مجازات کنند.
شهر"زواره "که مدت بیشتری در کنترل نیروهای قذافی بود بزرگترین سهم از فاجعه تجاوز به زنان ودختران ليبيایی را داشته است.
تلویزیون العربیه در برنامه ای ویژه توانست از این قربانیان گزارشی تهیه کند.
این دختران و زنان در مصاحبه با العربیه از سرآغاز فصلی نوین در کشور لیبی بعد از قذافی ابراز خوشنودی کردند.
یکی از این قربانیان می گوید" شهر زواره که مردم آن بیشترین سرکوب را در زمان قذافی متحمل شده اند سالها آرزو می کردند که روزی پرچم استقلال را برفراز خانه هایشان به اهتزاز درآید و امروز این آرزو به حقیقت تبدیل شد".
سخن گفتن ازپرونده ای همچون تجاوز جنسی در جامعه سنت گرای لیبی بسی دشوار است اما قساوت تجاوزگران بسی دشوارتر و به همین دلیل برخی از این قربانیان حاضر شدند با العربیه مصاحبه كنند و قسمتی از این تجاوازات را فاش کنند.
نییروز یکی از این دخترانی است که ابتدا ربوده شد و سپس مورد تجاوز نیروهای قذافی واقع شد گرچه او نمی تواند همه حقایق را در جامعه بسته لیبی برملا کند اما او تصمیم گرفته از تراژدی تلخ 3 روز اسارت و تجاوز نیروهای قذافی به او پرده بردارد واز فاجعه هولناک ضد اخلاقی برای جهانیان بگوید.
رباب حلبی زن حقوقدان لیبی که پرونده این دختران و زنان را به عهده گرفته است سخت تلاش می کند که به دختران منطقه زواره کمک کند تا آنها را از پیامدهای منفی روانی واجتماعی تجاوز درمان کند.
این حقوق دان لیبیایی به العربیه می گوید به خاطر حساس بودن طرح چنین پرونده ای و نیز بخاطر تلاش برای عدم رسوایی این دختران درجامعه ای که سنت گرا است ما این قربانیان را جهت درمان روانی وروحی به تونس می فرستیم .
مسئولان نظام جدید لیبی پس از تحقیق در این پرونده ها اسامی افراد متجاوز را پیدا کرده ولیستی از تجاوز کاران را به مسئولان قضایی زواره تحویل دادند.
http://voiceofwomenafg.blogspot.com/               آوای زنان افغان

عید سعید اضحی

                                             

محفل با شکوهی به مناسبت عید سعید قربان

افغانهای مقیم روسیه فدراسیون روسیه از عید سعید اضحی تجلیل بعمل آوردند

به تاریخ هشتم نوامبر 2011 طی محفل با شکوهی از عید سعید قربان از طرف اتحادیه سراسری افغانهای مقیم فدراسیون روسیه در رستورانت آریانا شهر مسکو تجلیل بعمل آمد.

در این محفل که جمع کثیری از  اقشار مختلف جامعه مهاجر افغان مقیم شهر و حومئه مسکو اعم از فرهنگیان ، تاجران ، استادان، محصلین افغانی در موسسات تحصیلی روسیه همچنان خانواده های افغان با اطفال شان و مهمانان خارجی اشتراک داشتند، حوالی ساعت 6 عصر با صحبت الحاج اختر محمد صافیرئیس اتحادیه افغانهای مقیم فدراسیون روسیه و رئیس اتحادیه بین المللی مهاجرین افغان آغاز گردید موصوف بعد ازانکه تشریف آوری مهمانان را در محفل،خوش آمدید گفتند حلول عید سعید قربان را به حاضرین ، خانواده های شان و همه هموطنان عزیز در هر نقطه از دنیا که قرار دارند ، تبریک گفتند و از بارگاه خداوند متعال آرزو نمودند که ایام عید به همه هموطنان ، خانواده ها ، دوستان و عزیزان شان را نیک ساخته و از همه برکات و مقبولیت های که در این جشن بزرگ نهفته است، بر خوردار گردند.

اختر محمد صافی در مورد فلسفه و تاریخچه عید قربان توضیحات مفصل ارائه نموده گفت: "ما افغانها که در خارج از وطن زندگی مینمائیم نباید ریشه های خود را ، تاریخ و فرهنگ اسلامی و میهنی خویشرا فراموش نمائیم. نباید از فرهنگ و عنعنات پسندیده خویش فاصله گیریم و به آن بیگانه شویم, چنانچه با تاسف طی سالهای گذشته با فرهنگ ، رسوم و مسوولیت های اجتماعی ما به صورت بی تفاوت برخورد صورت گرفته اما اکنون به فضل خداوندمتعال این امکان را بدست آورده ایم تا در زندگی اجتماعی ، فرهنگی و اسلامی خویش ، خود را سهیم بدانیم و اشتراک نمائیم".

موصوف در قسمت دیگر از صحبت شان تاکید نمودند که "ما افغانها با جنجال های زیاد که در زندگی فرهنگی و اجتماعی خویش داریم باید نسبت به هر وقت دیگر بیشتر به فرهنگ اسلامی خویش که یگانه راه نجات ما می باشد رو بیاوریم البته به اسلام واقعی, نه اسلام سیاسی، چنانچه عده زیادی طی سالیان متمادی برای بدنام کردن آن کار کرده اند . صرف اسلام واقعی می تواند همه مرز های را که به صورت مصنوعی در بین مردم ، ایجاد گردیده از بین ببرد . . . "

متعاقباٌ مجومدِر محمد امین رئیس فدراسیون مهاجرین روسیه جشن عید سعید قربان را به افغانها تبریک گفته علاوه نموده گفت که افغانها مردم با شهامت و با فرهنگ اند که عنعنات و عقاید دینی و مذهبی شانرا حفظ کرده و از روز های مذهبی و ملی خویش به صورت شایسته تجلیل بعمل می آورند. فدراسیون مهاجرین روسیه افتخار دارد که اتحادیه سراسری افغانهای مقیم روسیه را در کنار خود دارد. اکنون ما میتوانیم متفقاً به حل پرابلم های مهاجرین مساعدت نمایم.

سخنگوی دیگر این محفل با شکوه محترم باغشاه رئیس اتحادیه اجتماعی تاجکستان در فدراسیون روسیه طی صحبتی این جشن بزرگ مسلمانان جهان را به حاضرین تبریک گفته و از خداوند پاک آرامی و سعادت برای مردم افغانستان استدعا نمود.

جامعه افغانی مقیم فدراسیون روسیه به این عقیده است که توجه و رسیده گی به وضع زندگی مهاجرین، تلاش جهت تامین وحدت ، زنده نگهداشتن ، توسعه و گسترش فرهنگ، عنعنات اسلامی و افغانی از جملۀ موفقیت هائی بوده که اتحادیه سراسری افغانهای مقیم فدراسیون روسیه در طی مدتی بعد از ایجاد خویش به آن دست یافته است.

تجلیل از مراسمی اعیاد, نوروز, حفظ و رشد فرهنگ افغانی در فدراسیون روسیه نیز بعد از ایجاد اتحادیه سراسری افغانهای مقیم فدراسیون روسیه صورت میگیرد که قبل از آن مراسمی مشابه برگزار نشده بود.

در کنسرتی که به این مناسبت اجرا گردید هنرمندان افغان نور نصیب،دینه شاه ، طاهر کانی و چند تن از هنر مندان خارجی با سرودن آهنگ های شاد،  رقص پایکوبی و به اجرای

 اتن ملی پرداختند که به زیبائی هر چه بیشتر برنامه افزودند. درجریان محفل به اطفال که از خود شایستگی نشان دادند, تحایف عیدی اعطا گردید. قبل از ختممحفل که حوالی ساعت 11 شب صورت گرفت به هنرمندان اشتراک کننده در محفل دسته های گل و تحایفی توسط حیدر شاه خیال مسوول بخش فرهنگی اتحادیه سراسری افغانهای مقیم فدراسیون روسیه اهدا شد. قابل ذکر است که مجله "اتحاد" نشریه اتحادیه افغانهای مقیم فدراسیون روسیه و نشریه "نادیه انجمن"

 ارگان نشراتی شورای زنان افغان در فدراسیون روسیه که بمناسبت عید قربان بصورت فوق العاده تهیه گردیده بود به حاضرین محفل توزیع گردید. قابل یاد آوریست که نمایندگی های اتحادیه سراسری افغانها در شهر های مختلف فدراسیون روسیه طی تدویر محافل مشابه از عید سعید اضحی تجلیل به بعمل آوردند.