آوای زنان افغانستان

آوای زنان افغانستان

Saturday, November 5, 2011

تمام خواستهای شریفانه ما بدون چنگ زدن به وحدت ملی ودستیابی به وفاق ملی ناممکن است

                                                  

پیام بمناسبت حلول عید سعید اضحی !
هئیات اجرائیه انجمن حقوقدانان افغان دراروپا به مناسبت عید قربان بهترین مراتب تبریک ومبارکباد خویش را به تمام مسلمانان،هموطنان عزیز، اعضای انجمن وحقوقدانان محترم تقدیم داشته وبرای شان سعادت وموفقیت آرزو مینماید.  مردم ما درحال به استقبال ایام عید قربان میروند که متاسفانه مصائب افغانستان روز تا روز ابعاد پیچیده کسب مینماید.
تراژیدی مردم همه روزه با مداخلات گستاخانه پاکستان وصدورشرارت پیشگان انتحاری ودسایس خزنده آخندهای ایران عمق وتداوم بیشترمییابد . 

سیاستهای دوپهلو وکجدارومریز ایالات متحده امریکا وانگلستان عامل عمده تمام این مصائب وآلام مردم مامحسوب میگردد.
اظهرمن الشمس است که دراین لحظات بحرانی ،حساس وسرنوشت سازتاریخ افغانستان، مسئولیت اساسی متوجه نیروهای ملی ومنور افغان است که باید قبل ازهروقت دیگربادرک ازحقایق تلخ جاری به خود آمده وبخاطراحیائی حاکمیت ملی، استحکام قدرت مردمی وملی ،ایجاد حاکمیت قانون ، صلح وثبات وحفظ تمامیت ارضی افغانستان فداکارانه تلاش نمایند.                                       
حکمت تاریخی عید قربان به ما میآموزد که حفظ  وتداوم افغانستان وتامین سعادت مردم به قربانی های بزرگ نیاز دارد.                                         
تمام این خواستهای شریفانه بدون چنگ زدن به وحدت ملی ودستیابی به وفاق ملی ناممکن است.این مامول یک سراب خواهدبود تا افغانان راه آشتی، تساهل، تسامح،صلح ، دموکراسی وحیات مدنی را درسرلوحه کارخودقرارندهند.
                                                      
                                                                  بااحترام
                                              پوهاند دکتورغلام سخی مصئون

پیام تبریکی عید

هموطنان گرامی !
اعضای خانه ی فرهنگی "مولانا" ایام خجسته و میمون عید اضحی را به شما ، خانواده و تمام مردمان جهان  شاد باش گفته سعادت و خوشبختی بهمه آرزو می برند.
امید است بساط شوم جنگ چیده شود و آفتاب صلح فضای کشور را روشن و گرم سازد و هوای خوشبختی بسراغ مردم مظلوم میهن بر آسمان پر بکشاید.
                               مجید "قیام" رییس خانه ی فرهنگی "مولانا"
ونکوور کانادا
Nov.03.2011

پیام تبریکی

وطنداران عزیزم !
فرارسیدن عید سعید اضحی،  عید   قربان را به هریک تان درهرکجای ګه هستید :در سنګرنګبانی از وطن ،دراداره ،دفتر ،مکتب ،شفاخانه،در زیرخیمه های فقر ،درغربت وبی وطنی که تا ناکجاها فراری شدید،عید رابرایتان تبریک می ګویم ۰آرزومی برم روزهای عید را باخوشی ،سلامتی ،شادی ،سرور وصلح وامنیت درکنار همدیګر سپری کنید۰تمنادارم که بطور همیشه وقطعی دست جنګ ،خشونت ،ویرانګری ،توهین ،تحقیر وتجاوز،از دامان وطن و وطنداران ما کوتاګردد۰
عید تان مبارک موفق و سربلند باشید
نجیبه آرش

پیام تبریکی داکتر راضیه هوتکی رییس شورای زنان روسیه

 

پیام های عیدی اصالت و صالحه وهاب واصل

                                            

صالحه وهاب واصل شاعرتوانای کشور

پیام های تبریکی به مناسبت عید قربان


اولين زن ايرانی بود که «نانگاپاربات ۸۱۲۶ متری» به عنوان دومين قله دشوار جهان را فتح کرد

                                                        

 لیلا اسفند یاری قهرمان و شیرزن کوهنوردی ایران در همالیا جاویدانه شد
 ارسالی: میم آریانا از کشور هالند
از روز جمعه ۳۱ تير، پيکر ليلا اسفندياری در ارتفاعات هيماليا و بين شکاف های يخی آرام گرفته است. زنی که صعودهای زمستانی اش از مسيرهای مختلف به دماوند و صعودش از ديواره علم کوه، فقط گام های نخست او در بلندپروازی های بی نظيرش در اين رشته ورزشی بود.اولين زن ايرانی بود که «نانگاپاربات ۸۱۲۶ متری» به عنوان دومين قله دشوار جهان را فتح کرد و در همان صعود، سرپرست گروهی بود که تمام اعضايش مردان زبده کوهنوردی ايران بودند.باز به عنوان اولين زن ايرانی به انتهای غار پراو در کرمانشاه رسيد و صعودش به يخچال دره‌‌ يخار نيز موفقيت آميز بود.برايش غار و صخره و کوه و يخچال تفاوتی نداشتند. قصد داشت پيمايش عميق‌ترين غار دنيا در سوچی روسيه را داشت اما پليس روسيه به ايرانی ها اجازه نمی داد وارد آبخازيا شوند.در صعود به قله «کی دو» هم تا آستانه موفقيت کامل پيش رفت. قله هشت هزار متری گاشربروم۲ آخرين نقطه ای بود که او بر آن گام گذاشت. جايی که حتی زبده ترين کوهنوردان جهان، برای برداشتن هر قدم بايد پنج بار نفس بکشند.عبدالعظيم برهمنی از کوهنوردان تيم ملی ايران، مقصر اصلی اين اتفاق تلخ را کارگر ارتفاع بالای ليلا می داند و می‌گويد: «کارگر ارتفاع بالای ليلا هيچ کمکی به او نمی کرد؛ به نحوی که وقتی من برای ليلا چای آماده کردم، کارگرش حتی در کنار چادر هم نبود، چه برسد به اين که در موقع لازم بتواند به ليلا اسفندياری کمک کندليلا ديسک کمر داشت و جراحی هم کرد. گويا ريسک اين عمل به قدری بالا بوده که خطر فلج شدن را هم در پی داشته اما ليلا با تمام مصائب مالی که او را در تنگنا قرار داده بود؛ نه تنها بر اين عارضه غلبه می کند، بلکه ارتفاعات هيماليا را هم زير پا می گذارد.
سيمای ليلا؛ آن روی ديگر
ليلا اسفندياری و ماجراهای حيرت انگيز صعودهای انفرادی اش به مرتفع ترين قلل جهان؛ فقط زمانی بر سر زبان ها افتاد که در بام جهان لغزيده و پايين افتاده بود.همان جا که وصيت کرده بود اگر افتادم، بگذاريد بمانم. می خواهم «بام جهان» آرامگاه ابدی ام باشد.زنی که به خاطر انجام يک مصاحبه بدون روسری، محبوبيتی نزد مقامات ورزش ايران و فدراسيون کوهنوردی نداشت. آن ها که موفقيت های بين المللی ورزشکاران ايرانی را مصادره می کنند، در تمام اين سال ها رغبتی به پوشش اخبار بانوی بی نظير کوهنوردی ايران نداشتند.جستجويی در خبرگزاری های دولتی و آرشيو و سايت فدراسيون کوهنوردی جمهوری اسلامی ايران، گواه اين موضوع است.
جايی که حتی خبر صعودهای تفريحی و دسته جمعی به «اشترانکوه» نيز شرح داده شده اما درباره تنهايی ليلای ايران در کمپ K۲ و در ميان تيم های مجهز کوهنوردی اتريش، ايتاليا، آمريکا و کره جنوبی، چيزی نوشته نشده است!در فيلمی که به تازگی از تلاش ليلا برای صعود به «کی دو» پخش شده نشان میدهد زن تنهای ايرانی در پاکستان، جايی که تيم های اروپايی، آمريکايی و آسيايی با تجهيزات و تدارکات کامل آمده اند؛ دوربين را به روی گام های نخستش بر ارتفاعات کی دو گرفته و نفس نفس زنان می گويد: «وقتی که شروع کردم کوله پشتی نداشتم. کفش و کيف کوهنوردی را قرض می گرفتم و لباس کوهنوردی را از تاناکورا (اجناس بنجل و دست چندم) خريدم«گاهی که از صعودهايم برمی گشتم پول کافی برای تردد نداشتم و خيلی وقت ها پس از صعود، نمی توانستم يک فنجان چايی بخرم. اما نخواستم متوقف شوم. حالا من اينجا هستم. زيرا زن ايرانی می تواند.»
 جوزپه پمپلی:
جوزپه پمپلی کوهنورد ایتالیائی که به همراه  فابریزیو و ساموئل هنگام برگشت از قله گاشربروم 2 شاهد حادثه تلخ سقوط لیلا بود در ستایش او دراسکاردو اینطور می نویسد:
او یک زن زیبای ایرانی بود ، تصمیم گرفته بود که صعود کند حتی به تنهائی و در مقابل همه چیز ، برعلیه بروکراسی حاکم بر کشورش که جایگاهی برای کوهنوردان مستقل قائل نیست علی الخصوص وقتیکه فدراسیون قدرتمندی در رأس باشد. تابستان گذشته در k2 به من گفت که مجبور شده  آپارتمانش در تهران را بفروشد و مجددا" با خانواده اش زندگی کند فقط برای اینکه به آرزویش جامه عمل بپوشاند و به آن اکسپدیشن پرهزینه بپیوندد ، متاسفانه هیچیک از ما سال گذشته موفق به صعود نشد و امسال لیلا بر روی گاشربروم 2 تلاش کرد. نمی دانم و ممکن که عامل اصلی سقوط او را هرگز ندانیم ، ناخوشی غیر مترقبه ، رهائی کارگاه ، خستگی ، ... ولی من فکر می کنم که چندان مهم نباشد که پی به عامل اصلی ببریم ، چیزی که مهم است فقدان یک شخص است ، یک دوست  که تاهمین دیروز با مابود ، حالا هیچ چیز باقی نمانده جز خاطره ای برای کسانی که او را دوست داشتند. عمگین می شوم که می بینم تها زنی که بر گاشربروم 2 تلاش کرد از میان ما رفت ، در میان اینهمه کوهنورد مغرور لیلا تنها کسی بود که شایستگی آنرا داشت .باشد که سرآغازی باشد بر آزادی زنان سرزمین او .
  
سروها ایستاده می‌میرند
تقدیم به کسی‌ که ایستاده رفت....
و هیچوقت شکست را قبول نکرد...

http://voiceofwomenafg.blogspot.com/               آوای زنان افغان